Na een paar maanden zakelijk bloggen is het wel duidelijk: lukraak over allerlei onderwerpen schrijven levert niks op. Het kost wel tijd. Zeeën van tijd. Hoewel je overal het advies krijgt dat je moet bloggen, is het zinloos als je zonder plan blogt. Voor zakelijk bloggen heb je een doel nodig. Zakelijk bloggen met een goede strategie levert bezoekers en klanten op. Lukraak zakelijk bloggen doet dat niet.

Maar bloggen moet toch? Voor zoekmachine-optimalisatie. Om meer bezoekers te krijgen op je site. Om je expertise te tonen. Om naamsbekendheid te krijgen en zo.

Ja, zakelijk bloggen moet. Zakelijk bloggen is hot. Iedereen doet het en je mist de boot als je niet meedoet. Maar pas op dat bloggen geen tijdverslindende bezigheid wordt die niets oplevert.

Wat mis je als je niet zakelijk blogt?

Maar wat mis je dan precies zonder zakelijk bloggen?

Bezoekers?

Naamsbekendheid?

Betaalt dat dan je rekeningen?

Welnee, met al dat zakelijk bloggen verdien je geen moer.

De redenen die marketeers noemen om te bloggen zijn verkeerd. Als je alleen schrijft om gevonden te worden door zoekmachines of om je expertise te tonen, dan gooi je heel veel tijd rechtstreeks in de prullenbak. Een blogberichtje schrijven kost minimaal anderhalf uur. Soms zelfs een halve dag of meer. Zakelijk bloggen levert je inderdaad wat extra bezoekers op. En dan? Dan hebben ze je stukje gelezen en surfen ze verder. Zonde van je tijd!

Wat leveren al die duizenden woorden dan op? Aandacht? Als je aandacht wilt, kun je ook een Geert Wilders pruik opzetten en een avondje gaan stappen in de Bijlmer. Wedden dat je dan meer aandacht krijgt?

Zakelijk bloggen moet ervoor zorgen dat je doel dichterbij komt

Zakelijk bloggen moet ervoor zorgen dat je doel dichterbij komt. Het doel waarvoor je je website hebt gemaakt. Meer sponsors, meer leden voor je sportvereniging of meer opdrachten voor je bedrijf. Ik krijg wel opdrachten binnen, maar dat komt vooral door media-aandacht en mond-tot-mond reclame. Het heeft weinig te maken met mijn zakelijk blog.

Als je net als ik zonder plan bent begonnen, dan is het tijd voor een nieuwe strategie. Je kunt zakelijk bloggen goed inzetten om je doel te bereiken, als je maar werkt met een plan. Je kunt je blogartikelen gebruiken om iets waardevols te creëren.

Schrijf vanaf nu bijvoorbeeld alleen nog over onderwerpen waarover je van plan bent een workshop te geven. Dan vormen je blogs de basis voor je cursusmateriaal. Een beetje aanpassen hier en daar en je hebt je PowerPointpresentatie en een werkboek klaar én een hele stapel artikelen voor je site.

Maak blogposts van iets dat je toch al op papier moet zetten

Dus stop vanaf vandaag met zwoegen op elk woord en elke letter. Maak zakelijke blogs van onderwerpen waarover je toch al iets op papier moet zetten. Al is het maar het antwoord op een vraag via je mail. Of je advies aan een klant. Het grote voordeel van deze manier van werken is dat er na een paar weken iets ‘af’ is. Een (werk)boek of een cursus bijvoorbeeld. Dat levert iets op als je het gaat verkopen. Promotie kun je dan doen via je blog. Dat dan weer wel.

E-book: Hoe kom ik in de krant?

Zelf schrijf ik nu het e-boek PIN-code voor gratis publiciteit. Een boek voor iedereen die wel eens met een berichtje in de krant wil. Toch blog ik op dit moment nog over van alles. Fout. Ik kan mijn tijd maar één keer besteden. Vanaf nu schrijf ik daarom hoofdstukken voor mijn boek en haal daaruit elke week een interessante blogpost. En verder doe af en toe een interview met ondernemers omdat ik dat gewoon heel erg leuk vind.

Maar is mijn boek dan nog wel de moeite waard? Alles staat dan toch al op mijn website?  Nee hoor, want niet elk hoofdstuk leent zich voor een blogpost. Bovendien ga ik in mijn boek veel uitgebreider op onderwerpen in. In het boek staat alles overzichtelijk gerangschikt in hoofdstukken en er staan ook veel meer praktijkvoorbeelden in. Voorbeelden van teksten die werken en welke niet.

Een uittreksel van het boek gebruik ik straks als sheets voor mijn workshop ‘Schrijf een persbericht dat de krant haalt’. Deze praktische mini-cursus geef ik voor sportverenigingen, goede doelen en (startende) ondernemers.

Gastbloggen

Soms gebruik ik een hoofdstuk of een deel van mijn boek om een gastblog te schrijven. Daarvoor kies ik dan een online magazine of blog uit dat een groot bereik heeft. Groter dan mijn eigen netwerk. Als je een gastblog schrijft kun je een link opnemen naar je eigen site in je biografie. Mensen die geïnteresseerd zijn in jouw boodschap klikken dan door naar je site. En vaak schrijven ze zich dan in voor je nieuwsbrief. Zo kun je contact met ze houden.

Naast online magazines bestaan er ook artikelensites zoals Infonu.nl waar je voor kunt schrijven. Ook daar kun je links plaatsen naar je eigen site en op die manier jezelf laten zien als expert en nieuwe lezers binnenhalen.

Jouw vragen in mijn boek? Neem dan contact op.

Heb je zelf nog vragen of loop je vast tijdens het zoeken naar gratis publiciteit? Neem dan contact met me op, dan beantwoord ik ook jouw vragen in mijn boek.

Wil je beter zichtbaar worden en meer naamsbekendheid opbouwen door gratis reclame te maken?

Download dan hier het e-book: 25 manieren om gratis reclame te maken en meer naamsbekendheid te krijgen. Je kunt het meteen downloaden en het kost niks.



 

 



 

Als je mijn boek aanvraagt, ontvang je voortaan ook automatisch mijn maandelijkse publiciteitstips in je mailbox. Wil je dat niet? Dan kun je het e-book ook via de mail bij me aanvragen. Je krijgt het dan zo snel mogelijk; in elk geval binnen een week.

Je leest in mijn privacy-verklaring hoe ik jouw gegevens opsla en waarvoor ik ze gebruik.

Getagd op:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.