Je wilt klanten vinden en reclame maken zonder budget? Het lijkt misschien moeilijk, maar als je weet aan welke 3 voorwaarden je moet voldoen om steevast gratis media aandacht te krijgen, kun je voortaan zo veel publiciteit krijgen als je wilt. Voor niks. Lijkt het jou ook prettig om je nooit meer zorgen te maken over je advertentie budget? Leer dan hoe professionals gratis media aandacht voor hun klanten krijgen.

Gratis media aandacht krijgen

Er zijn drie voorwaarden waaraan je moet voldoen om publiciteit te krijgen:

  1. een nieuwswaardig verhaal
  2. een interessante invalhoek
  3. de juiste journalist

Als je aan deze voorwaarden voldoet, ben je verzekerd van media-aandacht. Dat kan een bericht in een krant zijn, een interview op de radio of een bezoekje aan een actualiteitenprogramma op tv of aandacht online. Deze 3 voorwaarden gelden voor aandacht in alle media.

Nieuwswaardig verhaal

Je begint altijd met een nieuwswaardig verhaal. Zonder nieuwswaarde, geen media-aandacht. Hoe weet je of jouw verhaal nieuwswaarde heeft? ‘Nieuws’ hoef je in dit geval niet al te letterlijk te nemen. Niet alles wat nieuws is, vindt een verslaggever interessant en niet alles wat interessant is, is nieuws.

‘Nieuws’ is bijvoorbeeld:

  • Iets dat de laatste tijd in de actualiteit is
  • Een verhaal waarbij een bekende persoonlijkheid is betrokken
  • Een onderwerp waarover op dit moment veel discussie is
  • Een crisis
  • Een maatschappelijk probleem
  • Een verandering

Gebruik oude kranten en tijdschriften

Door oude kranten en tijdschriften te bekijken kun je er ook achter komen wat nieuwswaardig is. Het is je waarschijnlijk wel eens opgevallen dat veel maandbladen de onderwerpen waarover ze schrijven rouleren. Als je jarenlang op hetzelfde tijdschrift bent geabonneerd, zie je (meestal per seizoen) dezelfde onderwerpen voorbij komen. Als je de bladen van iets meer dan een jaar geleden erbij pakt, krijg je een aardig idee van de onderwerpen waar dat tijdschrift binnenkort over gaat schrijven.

Een andere manier om nieuwswaardige onderwerpen te vinden is op internet te googelen op de term ‘redactionele planning’ voor tijdschriften die voor jou interessant zijn. Hoe je voor jouw branche zoveel mogelijk interessante media kunt vinden kun je lezen in: maak je eigen perslijst voor gratis publiciteit. Voor veel bladen staan deze redactionele planningen online. Je kunt dan kijken bij welke onderwerpen jij een mooi verhaal kunt vertellen.

De juiste journalist

Als je iets hebt gevonden dat bij je past, kun je journalisten gericht gaan benaderen met jouw verhaal. Dit vraagt wat onderzoek, want wie is de juiste journalist? Dat zal meestal een verslaggever zijn die bij een blad of programma werkt dat door jouw doelgroep wordt gelezen of bekeken.

Daarom is het belangrijk dat je weet wie je doelgroep is en wat voor bladen je klanten lezen, welke televisieprogramma’s ze kijken en op welke social media ze actief zijn. Zodra je dat in beeld hebt, kun je gericht naar de juiste journalist zoeken. Namen van journalisten zijn te googelen. Zoek op de naam van het tijdschrift en ‘redactie’ en je vindt een lijst met namen van redactieleden en de onderwerpen waarover ze berichten.

Gebruik Twitter om in contact te komen met verslaggevers

Een geschikte plek om met journalisten in contact te komen is Twitter. Vrijwel alle verslaggevers zitten op dit medium. Je kunt via Twitter makkelijk met ze in contact komen. Om te beginnen kun je eens een kijkje nemen op de Twittergids journalisten top 100. Ook andere journalisten van tijdschriften, vakbladen en plaatselijke kranten zijn te vinden door de zoekfunctie van Twitter te gebruiken.

Door journalisten te volgen kun je ontdekken wat ze precies publiceren, waarin ze geïnteresseerd zijn en jouw verhaal daarop afstemmen. Je kunt een journalist volgen, reageren op tweets en tweets retweeten. Op die manier leg je contact zonder opdringerig te zijn.

Interessante invalshoek

Het vinden van een interessante invalshoek vraagt van alle voorwaarden de meeste creativiteit. Om media aandacht te krijgen is het nodig dat je nieuws opvalt en dat het anders is dan anders. Je kunt met een onderwerp in de media komen dat al 1000x is beschreven, als het je lukt de aandacht te trekken met een interessante invalshoek.

Dat kan bijvoorbeeld door een verhaal te vertalen naar de huidige tijd. Speel in op trends, doe wat onderzoek onder je klanten. Wie weet heeft je klant je laatst wel een geweldig verhaal verteld. Bedenk maar eens wat voor verhalen ervoor zorgen dat jij aandachtig luistert of bereid bent een stuk ik de krant te lezen.

Meestal kun je de aandacht trekken met een verhaal dat:

  • Grappig is
    Humor werkt altijd. Er is al genoeg serieus en slecht nieuws. Leuk nieuws vindt iedereen fijn om te lezen.
  • Schattig is
    Jonge dieren en kinderen doen het goed. Als het je lukt je nieuws daarmee te verbinden heb je al een streepje voor.
  • Ontroerend is
    Een gepensioneerde boer die in zijn vrije tijd de mollen vangt voor de hele buurt. Een kind dat een briefje naar de burgemeester stuurt om te vragen of hij haar overleden opa terug kan brengen. Dat speelt in op emotie en dat krijgt gemakkelijk een plekje in de media.
  • Informatief is
    Als jij een beveiligingsbedrijf hebt, kun je wellicht meer vertellen over de manier waarop de omroepen hun studio’s zo kunnen beveiligen dat er geen verwarde mannen meer met een neppistool naar binnen kunnen lopen. Dat is informatie waar kijkers en luisteraars op zo’n moment op zitten te wachten.
  • Onverwacht
    Iets onverwachts trekt de aandacht. Een robotstofzuiger die op eigen houtje de winkel uitrijdt en op stap gaat in de stad, haalt daardoor de krant. Net als een hondje dat overlijdt door een verdwaalde honkbal.
  • Heldhaftig is
    Mensen die anderen uit een brandende auto hebben gered, jongens die een zwerfhond uit een rioolput hebben gehaald of kinderen die de weg afzetten om eendjes te helpen oversteken.

Natuurlijk zijn er nog veel meer mogelijkheden om een interessante invalshoek te vinden. Lees daarvoor ook: hoe schrijf je een persbericht met nieuwswaarde?

Een interessante invalshoek vinden kun je oefenen

Het vinden van een interessante invalshoek blijkt vaak het lastigst. Een nieuwswaardig verhaal lukt meestal wel en de juiste journalist heb je na wat onderzoek ook wel te pakken, maar een boeiende invalshoek vraagt soms behoorlijk wat creativiteit. Juist mensen die hier goed in zijn, krijgen de meeste gratis publiciteit. Het loont dus de moeite waard om hiermee te oefenen.

Vraag je voortaan bij artikelen en nieuwsberichten eens af wat jij daar voor interessants of verfrissends over kunt vertellen. Zo oefen je het ‘anders dan anders’ denken dat hiervoor nodig is. Sommige onderwerpen kun je met geen mogelijkheid aan jouw eigen onderneming koppelen, maar er blijft genoeg over waar je wel iets over kunt vertellen.

Door dit te oefenen word je vanzelf handiger  en op den duur herken je de onderwerpen waar jij iets moois over kunt vertellen. Ook al heeft een onderwerp op het eerste gezicht niets met jouw bedrijf te maken.

Richt je op meerdere verhalen tegelijk

Als je probeert het hele jaar door gebruik te maken van gratis publiciteit, hoef je je natuurlijk niet op slechts één verhaal, één onderwerp of één journalist tegelijk te richten. Je kunt met meerdere media, meerdere journalisten en meerdere verhalen tegelijk bezig zijn. Voor het overzicht kun je een eenvoudig schema maken of in je agenda bijhouden waar je precies mee bezig bent.

Zorg ervoor dat je voorbereid bent als zich ergens een kans voordoet, zodat je weet wat je te vertellen hebt. Gratis media aandacht krijgen moet je oefenen en uitproberen. Soms zal je moeite worden beloond met een publicatie, maar je krijgt ook geregeld ‘nee’ te horen. Dat geeft niet, het is niets persoonlijks. Vraag je dan af waardoor je een ‘nee’ kreeg. Als publiciteit ondanks een goede voorbereiding niet is gelukt, dan heeft dat altijd met één van de drie basisvoorwaarden te maken.

Geen publiciteit? Wat ging er mis?

Geen nieuwswaarde? Zorg dat je volgende keer wel iets nieuws te vertellen hebt.

De verkeerde journalist? Doe onderzoek.

Een verkeerde invalshoek? Probeer volgende keer iets heel anders.

Heb jij vandaag al een verhaal in de media gezien waarover jij iets interessants kunt vertellen? Is het jou onlangs gelukt gratis media aandacht te krijgen?  Laat het dan hieronder in een reactie weten, zodat anderen daarvan kunnen leren.

Wil je beter zichtbaar worden en meer naamsbekendheid opbouwen door gratis reclame te maken?

Download dan hier het e-book: 25 manieren om gratis reclame te maken en meer naamsbekendheid te krijgen. Je kunt het meteen downloaden en het kost niks.



 

 



 

Als je mijn boek aanvraagt, ontvang je voortaan ook automatisch mijn maandelijkse publiciteitstips in je mailbox. Wil je dat niet? Dan kun je het e-book ook via de mail bij me aanvragen. Je krijgt het dan zo snel mogelijk; in elk geval binnen een week.

Je leest in mijn privacy-verklaring hoe ik jouw gegevens opsla en waarvoor ik ze gebruik.

Een reactie op “Hoe trek je de aandacht van een journalist?

  • 1 november 2016 om 18:23
    Permalink

    zeer interessant voor de ingeving voor hoe men de pers kan benaderen en ook in verschillende facetten kan bekijken

    Beantwoorden

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.