Verdorie. Het boerendatingseizoen is weer afgelopen. Jan vond zijn Rianne en Geert viel voor Hetty en zelfs Bertie vond haar Esther. Van Tom en Theo ben ik minder zeker. En ik? Ik heb mijn eigen boer, maar ik zal de komende tijd toch veel harder mijn best moeten doen om een goede eerste indruk te maken. Tijdens een seizoen Boer Zoekt Vrouw (BZV) hoef ik alleen maar te roepen dat ik een bloggende bio-boerin ben en …floep…. ik verschijn met leuke plaatjes in de media. Een ideale gelegenheid om mijn bedrijf positief in het nieuws te krijgen.

Door BZV is het platteland ‘hot’.

Het platteland verkoopt

De media maken daar gretig gebruik van en trekken alle cliche’s uit de kast. Hollandse landschappen met koeien, paarden en schapen, romantische zonsondergangen tussen boerenslootjes en vrolijk huppelende lammetjes.

Natuurlijk is het geweldig dat de (biologische) landbouw hierdoor positief in het nieuws komt. En het is makkelijk dat ik daar als publiciteitscoach van kan meeprofiteren. Het is altijd handig om aan te haken bij een hype. Zo sta ik bijvoorbeeld binnenkort met een reportage in het weekblad Margriet.

Met leuke foto’s, kekke kleding en veel knapper dan in het echt

Ik sta ook in het blad Aan De Keukentafel van de Coop met een recept voor een heerlijke biologische omelet en ons gezin was onlangs met de kippen te zien in Hart van Nederland.

Mijn recept voor omelet.
Mijn recept voor omelet.

Nickypent lift mee op de populariteit van BZV en het joepie-de-poepie-alles-is-leuk-op-het-platteland-imago. En al die aandacht is ook nog eens goed voor de agrarische sector.

Maar geeft zo’n reportage een goed beeld van wat boerin-zijn inhoudt?

Nee. Dat dan weer niet.

Boerin zijn is ook:

  • een kwartier lang je rouwnagels schrobben voordat je naar een ouderavond kan
  • de net gedroogde was weer in de machine stoppen, omdat je man kippenmest heeft uitgereden in het weiland naast de waslijn
  • op een feestje na vijf minuten naar huis moeten omdat het alarm van de stal af gaat

Als boerin doe ik meer dan kippen knuffelen en picknicken in het stro.

Wat de media laten zien, is een geromantiseerd beeld van het leven op het platteland. Net als mijn fotoreportage over twee maanden in Margriet: opgemaakt, met gelakte nagels en in een knalgele blouse en een strakke kokerrok zwier ik op kaplaarzen emmers water over het erf. Lachend. Want het leven van een bloggende bio-boerin is fantastisch. In werkelijkheid hoorde ik de naden in de rok kraken, omdat die te strak was voor mijn grote passen. Bovendien protesteerden mijn armspieren drie dagen later nog, omdat ik de emmers zo ver mogelijk van mijn lijf hield dat ik mijn spieren geweld moest aandoen. Allemaal  zodat de lichtgrijze rok niet vies zou worden.

Is dat erg? Welnee.

Iedereen is mooier in zo’n tijdschrift

Alle gezinnen zien eruit alsof ze zo zijn weggelopen uit een Roosvicee-reclame. Iedereen heeft een Prodent-lach en niemand heeft pukkels. Het zijn wel echte mensen, maar veel knapper dan in het echt.

Soms is het slim om je mooier voor te doen dan je bent

Ik doe het wel vaker. Op een sollicitatiegesprek bijvoorbeeld. Of als je moet kennismaken met je schoonouders.

Zo’n reportage in Margriet is voor de abonnees hun eerste kennismaking met mij en met mijn bedrijf. Dus probeer ik een prettige eerste indruk te maken.

Op mijn site doe ik het ook. Kijk maar:

Nicky pent over gratis publiciteit

Er is geen Photoshop aan te pas gekomen. Ik ben echt blond, hoewel daar de laatste jaren ook wat extra hulp uit een potje voor nodig is.

En ik ben slank.

Maar daar zie je normaal niets van als ik aan het werk ben. Dan zie ik er namelijk zo uit:

image2

Opvallend.

Maar zeg eens eerlijk: zou je ook zaken met me doen, als ik deze foto als logo voor Nickypent zou gebruiken?

Wil je beter zichtbaar worden en meer naamsbekendheid opbouwen door gratis reclame te maken?

Download dan hier het e-book: 25 manieren om gratis reclame te maken en meer naamsbekendheid te krijgen. Je kunt het meteen downloaden en het kost niks.



 

 



 

Als je mijn boek aanvraagt, ontvang je voortaan ook automatisch mijn maandelijkse publiciteitstips in je mailbox. Wil je dat niet? Dan kun je het e-book ook via de mail bij me aanvragen. Je krijgt het dan zo snel mogelijk; in elk geval binnen een week.

Je leest in mijn privacy-verklaring hoe ik jouw gegevens opsla en waarvoor ik ze gebruik.

Getagd op:    

10 gedachten over “Maak eens een verpletterende eerste indruk

  • 20 mei 2015 om 12:41
    Permalink

    Nicky, mooie blog en reportage. Natuurlijk zou ik wel zaken met je doen als je er met die andere foto op had gestaan. Spontaniteit en vertrouwen heeft niets met uiterlijk vertoon te maken. Jij maakt van beide zijden gebruik

    Beantwoorden
    • 20 mei 2015 om 15:43
      Permalink

      Ben,

      dank je wel voor je aardige reactie. Ik weet dat jij je niks aantrekt van een vieze overall, mutsje en stofkapje. Dat siert je.

      Beantwoorden
    • 26 maart 2015 om 19:19
      Permalink

      Janneke, dank je. Zodra ik de Margriet binnen heb, plaats ik het op mijn blog. Als je belooft me niet uit te lachen! 😉

      Beantwoorden
    • 26 maart 2015 om 13:09
      Permalink

      Helaas Kitty, het is eigenlijk net een baan. Je moet gewoon werken om geld te verdienen. Maar dan 24/7 en 365/365. Oh en je krijgt wel een bonus: spierpijn en de geur! 🙂

      Beantwoorden
  • 25 maart 2015 om 21:17
    Permalink

    Erg leuk stuk, Nicky. En ik ben heel benieuwd naar het artikel in Margriet!

    Beantwoorden
    • 26 maart 2015 om 01:33
      Permalink

      Hoi Paula,

      Dank je! Ook ik ben benieuwd naar het eindresultaat in Margriet. Tijdschriften werken ongeveer 3 maanden vooruit, dus we moeten nog even geduld hebben. Eind mei sta ik er pas in.

      Beantwoorden
  • 25 maart 2015 om 11:39
    Permalink

    Geweldig Leuk geschreven! Gezellig om zo’n schrijvende boerin in de buurt te hebben!

    Beantwoorden
    • 25 maart 2015 om 11:41
      Permalink

      Nell, dank je wel. En ik zal wat vaker over het boerenleven pennen! 🙂

      Beantwoorden

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.