persbericht versturenOp wie lijk jij eigenlijk liever: op Sinterklaas of op Ebenezer Scrooge?
Nou?
Op Sinterklaas natuurlijk.
Wie houdt er nou niet van een gulle gever die pepernoten strooit en cadeautjes uitdeelt? 

Veel ondernemers zijn ook gul met persberichten. Ze verspreiden hun persbericht naar de adressen van alle media die ze kennen. Ze hopen dan dat allemaal dat bericht plaatsen. Geweldig toch? Dan krijg je in één keer zo veel mogelijk publiciteit.

Niet dus.

Zo’n strategie is inderdaad verleidelijk. Het verspreiden van persberichten is nu eenmaal gratis. En het kan je veel free publicity opleveren. Maar het is niet zo slim. Als je vaker media-aandacht wil, kun je maar beter niet met je persberichten strooien. In plaats daarvan verspreidt je zoals Scrooge uit Charles Dickens Christmas Carol zijn geld uitgeeft: je bent er echt heel zuinig op.

Met persberichten strooi je niet. Het zijn geen pepernoten.

Persberichten verspreiden in bulk is korte-termijn-denken. Want al die redacteuren zien de volgende dag precies hetzelfde bericht ook in andere media verschijnen. En dat vinden ze niet leuk. Elke verslaggever is graag de eerste en de enige die een bericht plaatst.

Als jij kwistig je persbericht verspreidt, is de kans dat redacteuren volgende keer wéér een persbericht van jou opnemen veel kleiner. Als je vaker media-aandacht wil, moet je dus slimmer zijn.

In plaats van je persbericht naar zo veel mogelijk media te versturen, werkt de omgekeerde tactiek veel beter. Stuur je persbericht alleen naar het belangrijkste medium. Kies voor het medium op basis van de doelgroep. Het medium dat dezelfde doelgroep heeft als jij, is altijd het belangrijkst. En als meerdere media dezelfde doelgroep hebben, kies je de grootste.

Tip: verstuur je persbericht eerst alléén naar het belangrijkste medium.

Neem contact op met de redactie en leg uit waarom jouw verhaal nu belangrijk is voor hun doelgroep. Doe van tevoren wel even wat onderzoek naar de journalist die je benadert, zodat je weet wat voor soort verhalen hij publiceert. Je kunt dan in een begeleidende mail uitleggen waarom je denkt dat hij of zij de juiste persoon is om over jouw nieuws te schrijven.

Elk medium heeft z’n eigen taal en cultuur.

Hoe beter het persbericht dat je wil verspreiden, aansluit bij hun toon, stijl en voorkeuren, hoe beter het is. Je doet dat door het medium te lezen of te bekijken. Daarvoor hoef je niet alle tijdschriften en kranten te kopen. Veel informatie en de meeste artikelen kun je ook op internet vinden.

Als de journalist van jouw keuze je persbericht plaatst, heeft je verhaal veel impact. Bovendien vinden andere media jou daarna vaak ook interessant. Zo kan het zijn dat je een persbericht verstuurt naar een lokale krant zoals De Stentor of de Meppeler Courant. Als jouw bericht heel interessant is, nemen andere media het over. Een voorbeeld: In de Meppeler Courant verscheen vorig jaar een bericht over een chihuahua die per ongeluk werd gedood doordat een honkballer een homerun sloeg. Het bericht had zo veel nieuwswaarde dat alle landelijke kranten en een paar televisieprogramma’s het ook opnamen.

Maar je zei toch dat journalisten altijd de eerste en de enige willen zijn?

Verslaggevers willen inderdaad niet voor gek staan, omdat ze allemaal precies hetzelfde persbericht hebben gepubliceerd. Maar als een redacteur iets nieuws leest in een andere krant, dan baalt hij dat zijn medium dat bericht niet heeft. Hij wil dat nieuws óók, maar wel op z’n eigen manier. Hij kiest dan bijvoorbeeld voor een andere invalshoek.

Het gebeurt regelmatig dat journalisten een gedeelte van het nieuws uit een andere krant kopiëren en dan telefonisch nog wat extra informatie inwinnen, om zo toch een nieuwtje te hebben.

Dat overkwam een van mijn klanten. Ze verscheen in het Dagblad van het Noorden. In de dagen erna belden verslaggevers van andere lokale media haar om beurten voor een interview. Op die manier brachten kranten het nieuws ook, maar op een iets andere manier. Ze kreeg haar bericht daardoor in alle regionale media, terwijl ze alleen naar de belangrijkste krant een persbericht had gestuurd.

 

En wat als de krant van jouw keuze je persbericht niet plaatst?

Dan pas je dezelfde techniek van persberichten verspreiden toe op het volgende medium op je lijst: degene die daarna het best aansluit bij je doelgroep. En als dat niet lukt, kun je de volgende nemen. Het lukt lang niet altijd meteen de eerste keer om je persbericht ook echt te plaatsen.

Dus onthoud:

Speel niet voor Sinterklaas als je wat nieuws te melden hebt. Maak in plaats daarvan gebruik van Scrooge’s schraaptechniek: verspreid je persbericht niet naar alle media, maar alleen naar het belangrijkste medium. Als die er niets mee doet, kun je het ook eens bij een ander proberen.

Wil je beter zichtbaar worden en meer naamsbekendheid opbouwen door gratis reclame te maken?

Download dan hier het e-book: 25 manieren om gratis reclame te maken en meer naamsbekendheid te krijgen. Je kunt het meteen downloaden en het kost niks.



 

 



 

Als je mijn boek aanvraagt, ontvang je voortaan ook automatisch mijn maandelijkse publiciteitstips in je mailbox. Wil je dat niet? Dan kun je het e-book ook via de mail bij me aanvragen. Je krijgt het dan zo snel mogelijk; in elk geval binnen een week.

Je leest in mijn privacy-verklaring hoe ik jouw gegevens opsla en waarvoor ik ze gebruik.

12 gedachten over “Wie bespeelt de media het slimst? Tip om gratis persberichten te verspreiden.

  • 28 januari 2017 om 12:42
    Permalink

    Mevrouw,
    Binnenkort ga ik een boek uitgeven. Ik beschreef mijn tijd die ik doorbracht in de WSNP (schuldsanering) met alles eromheen. Ik heb nu al zelf een artikel geschreven over dit feit en het is geredigeerd door mijn redacteur. Let wel, ik ga alles doen vanuit eigen beheer. Is het voor de media, dus in eerste instantie de belangrijkste, aantrekkelijk het complete verhaal op te sturen met en foto over mijn geschreven boek? En hoelang voor de boekpresentatie kan ik dit doen?

    PS: Mijn website is nog niet in de lucht, komt eind februari.

    Beantwoorden
    • 30 januari 2017 om 09:48
      Permalink

      Hoi Co

      Je kunt ongeveer 2 weken voor je boekpresentatie persberichten versturen aan kranten. Tijdschriften werken langer vooruit: 3 maanden tot een half jaar. Ik weet niet zo goed wat je met ‘het complete verhaal’ bedoelt, maar ik denk zeker dat het achtergrondverhaal over jouw eigen ervaringen interessant is voor journalisten. De media zijn meestal geinteresseerd in human interest verhalen, maar stuur geen lang verhaal naar de media. Verslaggevers hebben daar geen tijd voor. Een persbericht bestaat uit ongeveer 350 woorden.

      Beantwoorden
  • 15 december 2016 om 12:21
    Permalink

    Hoi Nicky,
    Geldt hetzelfde voor artikelen die je laat schrijven?
    Wij hebben een onafhankelijke journalist een stuk (artikel) laten schrijven over ons congres en dat willen we nu natuurlijk graag de media in slingeren.
    Ik stuurde dat altijd naar onze hele perslijst, maar kan dat met een artikel dan ook niet? Of werkt dat anders?

    Groeten,
    Mariëlle

    Beantwoorden
    • 21 december 2016 om 14:04
      Permalink

      Hoi Marielle,

      Mijn reactie op jouw vraag is ertussendoor geglipt geloof ik. Bij deze alsnog.

      Ik denk dat je altijd heel zorgvuldig moet kijken naar welke media je jouw persbericht of artikel stuurt. Met 1 druk op de knop je persbericht naar je hele perslijst sturen is niet handig. Je kunt je onderwerpregel en de kop van je persbericht beter per medium aanpassen, zodat je bericht zo goed mogelijk bij de lezers van het medium aansluit.

      Beantwoorden
    • 7 november 2016 om 02:59
      Permalink

      Oh Weezie!!! How scary and sad for you all…we’ll add our prayers and happy thoughts as well. Hopefully she’ll be back and lickin’ yer feet very soon!!

      Beantwoorden

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.