365 onderwerpen persbericht

Stel dat je graag eens in de media wilt, maar dat je geen idee hebt waarover je dan een persbericht kunt schrijven.
Er gebeurt immers niet altijd iets bijzonders in je bedrijf.
Hoe kun je er dan voor zorgen dat journalisten toch aandacht aan jou besteden?
Wat is dan het onderwerp van je persbericht?

Daarvoor gebruik je de aanhaak- of issuedagen.

Hoe helpen aanhaakdagen je aan een onderwerp voor je persbericht?

Sommige issuedagen ken je vast al: moederdag, vaderdag en Valentijnsdag bijvoorbeeld. Het zijn dagen die zijn ingesteld om iets of iemand eens wat extra in het zonnetje te zetten.

Dat is leuk voor papa, mama en de liefde van je leven, maar voor je bedrijf heb je daar niet veel aan. Gelukkig zijn er jaarlijks nog 362 andere dagen beschikbaar, die ook een dag van zijn. Verder heb je ook nog de week van en de maand van.

Deze week is het de week van respect en deze week vindt ook het Nationaal Schoolontbijt plaats.

Voor een diëtiste is dat laatste een mooi onderwerp voor een persbericht over het belang van een goed ontbijt voor schoolgaande kinderen. Misschien durf je zelfs wel iets te zeggen over al die vlokken, hagelslag en chocolademelk die leerlingen op school voor hun neus krijgen. Ik vraag me altijd af of zo’n schoolontbijt eigenlijk wel gezond is. Als deskundige willen journalisten jou daarover best aan het woord laten.

Als kindercoach kun je je persbericht laten aanhaken bij de Week van Respect door een persbericht over pesten in de brugklas te schrijven. Dat is dan je onderwerp.

Al deze aanhaakdagen en onderwerpen vind je in de Issuekalender

Je kunt de Issuekalender gratis bekijken en downloaden, maar je kunt ook een print bestellen die je in je kantoor kunt ophangen. Helaas staan soms niet alle dagen erop.

Vandaag is het bijvoorbeeld de Dag van de Stralende Beroepen en morgen de Dag van de Uitvinders. Die staan niet op de Issuekalender en dat is toch vervelend als je als röntgenoloog een persbericht wilt sturen. Daarom kun je ook kijken op:

Waarom zou je willen aanhaken bij die al die dagen?

  • Je kunt de dagen gebruiken als aanleiding of onderwerp voor een persbericht
    Of als geschikt moment om een opiniestuk te schrijven. Het zorgt ervoor dat een bericht dat anders geen nieuwswaarde heeft, toch interessant is voor een verslaggever. Je kunt het ruim van tevoren plannen, want zo’n Dag van… is al een jaar van tevoren bekend.
  • Je kunt de Issuekalender gebruiken om je evenement te plannen
    Een bijeenkomst voor alleenstaande ouderen heeft op de dag van de eenzaamheid meer nieuwswaarde dan op een andere dag.
  • Je kunt met de kalender onderzoeken wat een handige dag is voor je boeklancering
    Ingrid Smit, auteur van De Kracht van Diabetes lanceerde haar boek vorig jaar op Wereld Diabetes Dag. De kans op media-aandacht is op die dag veel groter.
  • Je kunt de issuedagen gebruiken als invulling voor je social media-updates
    Dagelijks iets nieuws en origineels verzinnen voor Facebook valt niet mee. Maar met een ideetje uit de Issuekalender kun je elke dag wel iets nieuws verzinnen.
  • De onderwerpen zijn geschikt als invalshoek voor je nieuwsbrief
    Heb je geen idee waar je deze week in je nieuwsbrief over moet schrijven? Ook dan kun je een dag uit de issuekalender gebruiken om op ideeën te komen.
  • De aanhaakdagen zijn een leuk idee als onderwerp van een blog
    Een writersblock? Niet met de aanhaakdagen.

Maar hoe maak je van zo’n aanhaakdag het onderwerp van je persbericht?

Loop alle dagen in de Issuekalender eens door. Sommige dagen zijn speciaal voor jouw vakgebied bedacht. De dag van de coach bijvoorbeeld. Of de dag van de brandweer. Op die dagen kan jouw bedrijf het onderwerp zijn van een persbericht, omdat redacties dan waarschijnlijk iets over dat onderwerp willen publiceren.

Soms is het meteen duidelijk dat je met een bepaalde dag iets kan. De week van de hoogbegaafdheid is natuurlijk een inkoppertje voor hoogbegaafdencoaches en Talentscholen.

Af en toe moet je wat creatiever zijn om te bedenken bij welk onderwerp je je persbericht kunt laten aanhaken. Probeer het dan eens zo:

1. Prik met je ogen dicht een dag uit de kalender
2. Bekijk welke dag het is
3. Schrijf 2 minuten lang zonder na te denken over het onderwerp van die dag
4. Lees je tekst terug
5. Vraag je af hoe je een stukje je tekst kunt linken aan jouw product of dienst

Het blijkt dat het bijna altijd mogelijk is om jouw bedrijf of jouw nieuwtje bij verschillende dagen te laten aanhaken.

Wil je beter zichtbaar worden en meer naamsbekendheid opbouwen door gratis reclame te maken?

Download dan hier het e-book: 25 manieren om gratis reclame te maken en meer naamsbekendheid te krijgen. Je kunt het meteen downloaden en het kost niks.



 

 



 

Als je mijn boek aanvraagt, ontvang je voortaan ook automatisch mijn maandelijkse publiciteitstips in je mailbox. Wil je dat niet? Dan kun je het e-book ook via de mail bij me aanvragen. Je krijgt het dan zo snel mogelijk; in elk geval binnen een week.

Je leest in mijn privacy-verklaring hoe ik jouw gegevens opsla en waarvoor ik ze gebruik.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *