Wanneer verstuur je een persbericht?
Wat zijn de eisen voor een goed persbericht?
Hoeveel woorden bevat een persbericht?
Allemaal vragen die ik regelmatig krijg tijdens mijn workshops. Daarom beantwoord ik hier de meest voorkomende problemen waar de deelnemers tegenaan lopen. Want als mijn cursisten dit willen weten hebben, dan wil jij dat vast ook.
Vooruit daar gaat ie:
Waarom zou je eigenlijk een persbericht schrijven?
Een persbericht is de standaardvorm om nieuws door te geven aan de media. Je kunt een persbericht naar de krant sturen, maar ook naar een tijdschrift, de radio of de televisie. Het is net zoiets als een een sollicitatiebrief en een CV (Curriculum Vitae) als je een andere baan wilt.
Je CV en brief zien er ook altijd hetzelfde uit, zodat een nieuwe werkgever gemakkelijk kan kijken of je geschikt bent voor een bepaalde functie. Een persbericht heeft ook een vaste structuur en opbouw, waardoor een journalist binnen een paar seconden kan zien of een nieuwtje interessant is.
Je kunt een persbericht ook gebruiken om naar online magazines en blogs te sturen.
Je kunt het persbericht zelfs als nieuwsbericht op je eigen website zetten of delen via social media.
Wat zijn de eisen voor een goed persbericht?
Eigenlijk volgt een persbericht precies de structuur van een goed krantenartikel: een kop, een inleiding waar de belangrijkste informatie staat en een paar alinea’s met aanvullende informatie. Als je hier meer over wilt weten dan vind je dat in het artikel De opbouw van een goed persbericht is altijd hetzelfde.
Het belangrijkste staat altijd bovenaan. Zo kunnen redacteuren snel zien waarover een persbericht gaat en of het nieuws interessant is voor hun medium. Verslaggevers krijgen dagelijks tientallen, soms zelfs honderden, persberichten binnen en ze hebben geen tijd om die allemaal van A tot Z te lezen.
Daarnaast moet een persbericht oprolbaar zijn: hoe verder je naar beneden gaat, hoe minder belangrijk de tekst wordt. Dat heeft een reden. Redacties kunnen dan gemakkelijk het laatste, minder belangrijke deel, van een bericht afknippen als er niet genoeg ruimte is voor het hele persbericht.
Je persbericht mag ook niet te lang zijn. Daar hebben verslaggevers geen tijd voor. Meer hierover lees je verderop.
Hoe maak je een kopregel voor een persbericht?
De kop is het belangrijkste onderdeel van een persbericht. Hij moet de journalist nieuwsgierig maken en prikkelen.
Maar een goede kopregel schrijven, vergt wel wat oefening. Bekijk voor voorbeelden de krantenkoppen. De titel of kop van je persbericht maak je op dezelfde manier als de koppen in de krant. De functie van de kop in je persbericht is om een journalist te verleiden om jouw persbericht te lezen. Ik heb dat uitgebreid beschreven in het artikel Waarom verandert een journalist altijd de kop van je persbericht? De reden zal je verbazen. Dus lees dat maar eens als je wilt oefenen met een goede kop.
Wat is de juiste opbouw voor een persbericht?
De structuur van een persbericht is altijd hetzelfde:
Persbericht
Bovenaan staat duidelijk PERSBERICHT. Je gebruikt hiervoor een ander lettertype of hoofdletters, zodat het overduidelijk is dat je een persbericht verstuurt en geen advertentie. Anders loop je het risico dat de redactie je bericht doorstuurt naar de advertentieafdeling.
De kop
Maak een kop zoals je die ook in de krant ziet: vetgedrukt en groot. In de kop staat het nieuws of de gebeurtenis. Hoe korter en pakkender de titel, hoe beter. De kop boven je persbericht is bedoeld om de aandacht van de journalist te trekken.
Intro: de vijf w’s
Het eerste dikgedrukte deel van het persbericht begint met de plaats waar het nieuwsfeit plaatsvindt. HAVELTE in dit geval. De intro is een heel korte samenvatting van het nieuws. Je gebruikt daarvoor de vijf w’s:
Wie doet iets?
Wat doet die persoon of dat bedrijf?
Waar vindt het plaats?
Wanneer vindt het plaats?
Waarom gebeurt dit?
Als je een aankondiging doet van een evenement, dan kun je het hierbij laten. Je hebt dan een heel kort persbericht waar alle belangrijke informatie in staat.
Aanvullende alinea’s
Als je wilt, kun je een paar alinea’s met aanvullende informatie toevoegen om het bericht interessanter te maken, maar overdrijf niet. Een persbericht is meestal maximaal 350 woorden lang.
Einde persbericht + stippellijn
Maak duidelijk waar het persbericht stopt door de woorden: einde persbericht.
Noot voor de redactie
De informatie in de noot voor de redactie is niet bedoeld voor publicatie, maar als extra informatie voor de journalist. Hierin zet je jouw contactinformatie, zodat het voor een journalist gemakkelijk is om jou te bereiken, als hij aanvullende informatie wil voor het bericht. Zet er altijd een 06-nummer in.
Wil je graag een paar voorbeelden zien van goede en slechte persberichten? Lees dan: Een goed persbericht schrijven? Met deze tips lukt het
Hoeveel woorden bevat een persbericht?
Kijk je weleens op YouTube naar instructiefilmpjes? Als je het nog niet doet, raad ik je aan om YouTube daarvoor eens wat vaker te gebruiken. Ik leer mezelf alles via YouTube. Als ik niet weet hoe ik een programma op mijn computer moet installeren, als ik een e-mailhandtekening wil maken en zelfs als er rode alarmlichtjes op het dashboard van onze quad gaan branden. Je kunt het zo gek niet verzinnen of YouTube heeft een oplossing.
Maar als ik dan een filmpje heb gevonden, dan wil ik de oplossing wel graag snel. Ik wil dus een kort filmpje van één tot hooguit twee minuten. Want het is heel frustrerend om naar een video van een kwartier te kijken en er dan aan het eind achter te komen dat het filmpje niet de juiste informatie bevat.
Voor een persbericht geldt dat ook. Als redacteur heb je liever een kort, overzichtelijk stuk. Verslaggevers kunnen een goed persbericht altijd zelf aanvullen, door even met de contactpersoon te bellen. Voor interessant nieuws zullen ze dat zeker doen. Hou je bericht zo kort mogelijk: 350 woorden is echt genoeg.
Als je, zoals ik, op een redactie hebt gewerkt, dan weet je dat er geen tijd is om lange berichten door te lezen. Als wilt weten hoe een journalist jouw persberichten bekijkt, lees dan: Wat vindt een verslaggever nou echt van jouw persbericht? Drie voorbeelden.
Wat kost het om een persbericht te plaatsen?
Ha, dat is het leukste aan een persbericht: het is voor nop. Helemaal gratis en voor niks. Nou ja, dat is niet helemaal waar natuurlijk. Het kost wel tijd om het te schrijven. Maar het is een prima manier om zonder budget een enorm groot publiek te bereiken. Sommige lokale kranten hebben wel meer dan 100.000 lezers. Grote landelijke kranten hebben soms wel een half miljoen lezers.
Een persbericht is gewoon een suggestie voor een verhaal in de vorm van een kant en klaar krantenbericht. Als je het goed opstelt en er voldoende nieuws in staat is de kans groot dat een krant het zonder aanpassingen opneemt.
Gratis reclame voor een heel groot publiek. Dat lukt je niet met je eigen blog, je Facebook pagina of je, LinkedIn- of Twitteraccount.
Hoe weet je wanneer je persbericht geplaatst wordt?
Het slechte nieuws is: dat weet je niet.
Je krijgt nooit bericht dat een krant je persbericht plaatst, tenzij redacteuren jouw nieuws zó interessant vinden dat ze je willen interviewen. Hou dus zelf in de gaten of jouw bericht de krant haalt.
Het goede nieuws is: je krijgt ook geen factuur.
Dan is toch een kleine moeite om zelf in de krant kijken of jouw berichtje erin staat?
Kun je met een journalist overleggen over plaatsing van een persbericht?
Soms is er in overleg veel mogelijk. Dat geldt vooral voor lokale media.
Redacties van grote landelijke dagbladen, radioshows en televisieprogramma’s krijg je meestal niet eens aan de telefoon. En als ze iets met jouw persbericht doen, dan moet jij je aan hun wensen aanpassen.
Hoe ver van tevoren verstuur je een persbericht?
Een onmogelijke vraag. Daar zijn eindeloos veel antwoorden op. Het hangt ervan af of het om een week- of een dagblad gaat. Sommige andere kranten zijn geen van beide en komen drie keer in de week uit. Is het een landelijke krant of lokaal? En wat is de deadline? Hoeveel nieuws is er verder? Hoeveel nieuwswaarde heeft je persbericht?
Zelfs PR-bureau’s en doorgewinterde journalisten kunnen niet altijd voorspellen wanneer de beste tijd is om een persbericht te versturen.
Maar goed, ik snap dat je op z’n minst een richtlijn wilt. Daarom heb ik hier wat algemene regels op een rijtje gezet.
Hoe vind je het mailadres en telefoonnummers van redacties?
Net zoals je het adres vindt van een garage of de fietsenmaker: met Google. Tik in redactieadres en de naam van de krant die je zoekt en het komt bovendrijven.
Ook de telefoongids geeft veel gegevens prijs.
Kom je er toch niet uit? Kijk dan in het colofon van de krant. Daarin staan de belangrijkste contactgegevens. Je kunt ook dit artikel eens lezen.
Kan ik stockfoto’s meesturen als illustratiemateriaal?
Het is technisch mogelijk en niet strafbaar, maar het is ook volkomen zinloos. Want wat heeft een krant aan een algemene foto die iedereen van het internet kan plukken?
Een foto is een goede manier om je plaatsingskans te vergroten, maar alleen als de foto relevant is. Maak er dus speciaal een foto voor. Zorg dat de foto echt iets te maken heeft met het onderwerp van je persbericht.
Probeer zoveel mogelijk foto’s te versturen waar mensen op staan. We bekijken graag andere mensen. Laat die mensen ook iets doen op de foto, liefst iets dat te maken heeft met je nieuws.
Is een persbericht de enige manier om de krant te halen?
Welnee. Een persbericht is de meest gebruikte, maar ook de minst creatieve manier om in de krant te komen.
Ik kan heel wat manieren verzinnen waarop je in de krant kunt komen. Ik noem er een paar:
- een kat uit de boom redden
- goud winnen op de Olympische Spelen
- een award in de wacht slepen
- een prijs uitreiken
- een mooie foto maken
- een verslaggever bellen met een waargebeurd verhaal
Wat is de beste tijd om een persbericht te sturen?
Nu.
Midden in de komkommertijd zitten redacties zitten te springen om leuk nieuws. Dus probeer het gewoon een keer.
Heb je meer hulp nodig? Ik heb een online training Pakkende Persberichten ontwikkeld waarmee je snel je eigen persbericht kunt maken. Lees er hieronder meer over:
Zou je het liefst morgen al in de krant staan?
Dan is dit boek iets voor jou.
Dit is geen doorsnee managementboek. Dit boek is anders. En anders zijn is een belangrijke voorwaarde als je op zoek bent naar media-aandacht en gratis publiciteit.
Veel boeken over free publicity zijn zo schandalig serieus. Ze gaan over media-strategieën, pers-databanken en het media-landschap. Dat is allemaal heel nuttig, maar eerlijk is eerlijk, het is ook vreselijk saai. En de zoektocht naar gratis publiciteit is juist een uitdagend avontuur.
Daarom heeft dit boek maar één theoretisch hoofdstuk en verder staan er alleen maar praktische tips en leuke anekdotes in. Je kunt er meteen mee aan de slag en je kunt zelfs morgen al op de voorpagina van de krant staan.
E-book voor €9,97 euro direct beschikbaar
Het e-book kun je meteen bestellen en downloaden voor €9,97 euro. Je kunt er dan meteen in beginnen. Het is een zogenaamd epub-bestand zoals je dat ook ontvangt als je een e-boek koopt bij Bol.com bijvoorbeeld. Je kunt het lezen op e-readers. Als je het wilt lezen op een Ipad, tablet of computer heb je daarvoor een e-reader-app nodig. Die kun je gratis downloaden in je appstore. Of je googelt erop.
Vul hier je emailadres in (je kunt ook je factuurgegevens invullen als je het bonnetje in je boekhouding wilt stoppen):
Het is een zogenaamd epub-bestand zoals je dat ook ontvangt als je een e-book koopt bij Bol.com. Je kunt het lezen op alle e-readers. Als je het boek wilt lezen op een Ipad, tablet of computer dan heb je daarvoor een e-reader-app nodig. Dat lijkt ingewikkeld, maar die kun je gratis downloaden in je appstore. Of je googelt erop.
Recencies
Het boek leest echt vlot. Ik had geen enkel moment in het boek waarop ik dacht ‘dit is saai’. De auteur voegt heel vaak leuke verhalen toe (die trouwens echt gebeurd zijn). Nicky laat niet alleen de goede voorbeelden zien maar ook voorbeelden waarbij er iets is fout gelopen. Verhalen van Nicky zelf komen ook in het boek voor. Ik had eigenlijk niet verwacht dat een boek met tips ook gewoon grappig en leuk kan zijn en dat je op sommige momenten zelfs een beetje meeleeft met de auteur alsof je een roman aan het lezen bent.
Uit de review van mijn boek van Jana op haar blog FitSix.
Gratis opvallen is opvallend eenvoudig met de praktische adviezen die Nicky Corts je in dit vlot leesbare boek aanreikt. Snel lezen dus en dan direct aan de slag!
Jos Burgers, spreker en bestsellerauteur van marketingboeken
Ik moest hardop lachen, al vanaf de eerste bladzijde. Maar ik voel me ook zo begrepen, want Nicky beschrijft exact wat ik meemaak: van mijn angst om zichtbaar te zijn tot mijn droom om te wereld te bereiken. Ze daagt me uit en al lezende zie ik het mezelf ook doen!
Divera van der Elst, dé coach voor beginnende coaches
Dit boek is exact zoals ik dat van Nicky verwachtte; scherp, met humor en heerlijk praktisch. Ook als je jezelf nog niet kunt visualiseren als mediaster, zullen haar 50 tips jou gegarandeerd helpen om free publicity in te zetten als effectieve marketingtool voor je bedrijf.
Veronique Prins, businesscoach bij Je zaak voor Elkaar
Dit is geen gortdroog managementboek of super saaie handleiding. Je wilt eigenlijk tijdens het lezen al direct aan de slag. De tips zijn duidelijk, direct uitvoerbaar en motiverend. Het voelde alsof Nicky met me in gesprek was. Ik ben helemaal enthousiast geworden. Een uitkomst voor elke ondernemer/ZZP’er.
Hetty Termaat-Steenbergen van Jouw ouders, mijn zorg, begeleiding thuis bij mensen met dementie
In de media komen leek me een onmogelijke taak, want ik had geen idee hoe de mediawereld in elkaar zit. Dit boek geeft je niet alleen de PIN-code voor gratis publiciteit, maar geeft je ook inzicht in hoe de media werken. Wanneer je deze stappen en tips toepast, gaat het gewoon lukken.
Monica ten Hoove, Financieel Huishoudster
Eigenlijk kende ik als ex-journalist al die tips wel. Nou ja, bijna allemaal. Maar ik dacht dat media-aandacht voor mij als ondernemer niet was weggelegd. Dit boek heeft me de ogen geopend: free publicity is echt voor iedereen. Ook voor mij.
Leonore Noorduyn, schrijfcoach en tekstschrijfster bij De Schrijfster
Ideaal voor beginnende ondernemers om deze skills onder de knie te krijgen. Maar ook een prettige opfrisbeurt voor elke brand & communicatie specialist om er op een originele manier weer even aan herinnerd te worden dat de sleutel tot succes niets te maken heeft met een grote zak geld.
Monique Ruesink, brand & communicatiemanager bij WeeRide Europe B.V.
Het lekker lezende boek van Nicky Corts geeft praktisch tips en vooral do en don'ts om gratis exposure te krijgen. Het motiveert, inspireert en legt helder uit hoe en ook wanneer je wat moet doen.
Klaziena Waerts, Craving Watchers
Direct aan de slag voor €9,97 euro?
Goede vragen met duidelijke antwoorden, die ik graag heb gedeeld!