zoekmachine optimalisatie voor bloggers

‘Hoe maak ik mijn website zichtbaar in Google zonder dat het een vermogen kost?’
‘Mijn website is eindelijk online, maar tot mijn schrik had ik vorige maand maar 12 bezoekers. Wat doe ik verkeerd?’
‘Help, ik blog regelmatig, maar op m’n website kun je het gras horen groeien. Daar gebeurt helemaal niks.’

Dat zijn drie voorbeelden van noodkreten van lezers die ik na de vakantie in mijn mailbox vond.

Ik hoor wel eens succesverhalen over bloggen. Over ondernemers die zo’n geweldig stukkie hebben geschreven, dat ze meteen een artikel krijgen in de Telegraaf. En dat ze dan vervolgens overal voor gevraagd worden: De Wereld Draait Door en RTL Late Night bijvoorbeeld. En dat klanten daarna de deur plat lopen.

Het is vast waar.
Maar eerlijk gezegd ken ik persoonlijk helemaal niemand die een instant-succes boekte met een blog. Ik hoor van ondernemers vooral dat ze het moeilijk vinden om zichtbaar te worden online. Ze vertellen me dat de bezoekers op hun website uitblijven ondanks al hun inspanningen.

Maar weet je, volgens mij is bloggen ook gewoon hard werken. Je gaat niet na één artikel ineens viraal. Bloggen gaat pas na een half jaar voor je werken. Je hebt dus een lange adem nodig. Maar als Google doorkrijgt dat jouw artikelen goed zijn, dan is het ook een duurzame manier om verkeer op je website te krijgen. En als bioboerin ga ik voor duurzaam. Ook online.

Hoe zorgt SEO voor zichtbaarheid en meer verkeer naar je website?

Het begint met een informatief artikel. Maar geloof me, het is al een hele toer om informatie zó leuk op te schrijven dat mensen het ook echt lezen. Daarna begint het pas: zoekwoordenonderzoek, optimaliseren voor Google (SEO) en delen via social media.

Maar klinkt dat boeiend?

Nou, ik raak ook niet bepaald opgewonden van zoekmachine optimalisatie. Ik vind het saai. Retesaai zelfs. Maar toch besteed ik hier elke week een uur aan.

Waarom? Omdat het werkt. Ik krijg daardoor dagelijks honderden bezoekers naar mijn website. En die bezoekers zijn potentiële klanten. Ze schrijven zich in voor mijn nieuwsbrief, sommigen kopen mijn boek, ze bezoeken een workshop of ze vragen een coachingstraject bij me aan.

Dat ik goed gevonden word in Google, levert me betalende klanten op. Zonder dat ik daarvoor veel tijd besteed aan Facebook, Twitter of LinkedIn. Zonder webinars of netwerkbijeenkomsten.

Zoekmachine optimalisatie is ideaal voor bescheiden ondernemers zoals jij

Om vindbaar te zijn via Google hoef je jezelf namelijk niet in de schijnwerpers te zetten.

En het heeft nog een groot voordeel: je hoeft niet te adverteren. Je eigen blogs schrijven en optimaliseren kost tijd, maar verder is het gratis. En jij kan het ook. Want SEO is weliswaar slaapverwekkend, maar als het je lukt om wakker te blijven, is het niet zo moeilijk. En je hoeft echt niet alle SEO-truuks te kennen om resultaat te boeken. Voor jou is een beetje basiskennis zoekmachine-optimalisatie waarschijnlijk genoeg om veel beter te presteren dan je concurrenten.

Wat is SEO of zoekmachine optimalisatie voor bloggers?

Zoekmachine optimalisatie wil zeggen dat je je teksten zó schrijft dat Google begrijpt dat je zinvolle informatie voor je doelgroep publiceert. Want alleen dan kom je bovenin de zoekresultaten.

En dat wil je.

Als jouw klanten op jouw dienst of product zoeken op internet, dan wil je niet op pagina 6327 eindigen. Want daar kijkt niemand. Zelfs op de eerste pagina klikt bijna iedereen alleen maar op één van de eerste drie mogelijkheden. Dus daar wil je staan, anders kun je jezelf de moeite van het bloggen wel besparen.

Waarom is het nodig om je blog te optimaliseren voor zoekmachines?

Omdat er zo veel artikelen op het internet verschijnen, is die eerste pagina zo vol. Daar passen namelijk maar tien suggesties op. De artikelen die volgens Google het best de vraag van een zoeker beantwoorden, eindigen op die pagina. Zonder optimalisatie is de kans om de Staatsloterij te winnen waarschijnlijk groter dan de kans dat je bij Google op de eerste pagina belandt. Laat staan dat Google je zomaar bij de eerste drie zoekresultaten zet. Maar als je weet waar Google allemaal op let, dan kun je de zoekmachine een handje helpen.

Wat moet je als blogger weten om hoger in Google te komen?

Je moet weten hoe je geschikte zoekwoorden voor jouw bedrijf vindt en waar je de zoekwoorden vervolgens in je blog moet plaatsen. Want als je dat doet, dan doe je al meer dan veel anderen.
Begin voor het vinden van zoekwoorden bij de vragen die klanten je telkens weer stellen: wat wil bijna elke klant van je weten? Dat is een goede zoekterm. En je klant heeft vast wel meer vragen. Beantwoord de meestgestelde vragen van je klanten, dan ben je op weg om beter gevonden te worden via Google.

Ook de zoekwoordplanner van Google kan je helpen om de juiste zoektermen te vinden.

Een paar simpele zoekmachine tips waarmee je SEO zelf kunt doen:

Zet je zoekwoorden of zoektermen in elk geval:

  1. in de titel van je pagina
  2. in een paar tussenkoppen
  3. een keer in de inleiding van je artikel
  4. een paar keer verspreid over de tekst
  5. in je url (zeg maar: het webadres van je pagina)
  6. in de snippet (dat is het stukje tekst dat Google toont bij de zoekresultaten)
  7. als titel of beschrijving van je afbeelding
  8. een keer in de laatste alinea

Verder ziet Google graag dat je in een artikel linkt naar andere, relevante pagina’s. Dat kunnen pagina’s op je eigen website zijn, maar ook websites van anderen.

Google vindt het ook fijn als je regelmatig de informatie op je pagina’s aanvult en vernieuwt. Dus kijk regelmatig in je oude blogs en update ze met nieuwe inzichten. Maak dan ook meteen links aan naar de nieuwe blogs die je in de tussentijd hebt geschreven.

Google schaalt jouw pagina’s hoger in, als er vanaf andere websites naar gelinkt wordt. Je kunt daar zelf aan meehelpen door je blog met een link op je eigen social media kanalen te plaatsen. Google ziet dan dat er vanuit Facebook, Twitter en LinkedIn naar jouw site wordt gelinkt. En hoe meer links er naar jouw website gaan, hoe belangrijker Google de informatie op jouw site vindt.

Deel je blog ook op Google+. Zelfs als je daar verder helemaal niet actief bent. Google+ is, je raad het al, ook van Google en daarom eindig je hoger in de zoekresultaten als je je blog ook daar deelt.

Als je je hier verder in wilt verdiepen, dan raad ik de site van Ruben Bunskoeke aan: 000.nl.

Nog een paar snelle SEO-tips:

  • Als je jouw zoekwoord intikt in Google geeft Google zelf ook suggesties voor zoekwoorden. Gebruik die woorden ook in je artikel als ze relevant zijn.
  • Onderaan de pagina geeft Google ook ‘gerelateerde zoekwoorden’. Gebruik die gerelateerde zoekwoorden om nog hoger in Google te komen. Die gerelateerde zoekwoorden zijn ideaal als tussenkopjes en ze zijn een goede manier om een diepgaand en waardevol artikel te schrijven.
  • Google bekijkt alle items op je homepage om in te schatten waar jouw website over gaat. Een van de onderdelen van je homepage is je logo. Noem je logo niet ‘logo’, maar gebruik hiervoor ook een zoekterm waar je graag op gevonden wil worden.
  • De menu-items op je homepage kun je in WordPress een ‘titel attribuut’ meegeven. Dat is de tekst die je te zien krijgt als je met je muis over het menu-knopje heen gaat. Zorg ook voor belangrijke zoekwoorden in die menu-attributen.
  • Maak belangrijke zoektermen in je tekst vet.
  • Gebruik de gratis Yoast-plugin om je te helpen met zoekmachine optimalisatie.

Maar SEO voor je website of blog kost toch heel veel tijd?

Ja. Het schrijven van een blog kost al snel een paar uur. En daar komt dat optimaliseren dan nog bij.

Maar elke vorm van promotie, naamsbekendheid opbouwen en zichtbaar worden kost tijd. En als je eenmaal een paar blogs hebt die goed scoren, dan hoef je er steeds minder aan te doen. Je kunt dan zelfs minder vaak bloggen, omdat je ook op je voorraad oude blogs gevonden wordt. Je kunt die oude blogs ook regelmatig opnieuw delen via je social media kanalen en je nieuwsbrief, want mensen die jou nog maar kort volgen hebben je oude blogs nog nooit gelezen.

En ben je dan klaar met SEO voor je blog?

Nee, bloggen werkt het best als je regelmatig iets nieuws plaatst en als je oude artikelen af en toe een facelift geeft. Zoals dit artikel. De eerste keer dat ik het plaatste was in februari, maar de informatie is nu ook  actueel. Dat blijkt wel uit de vragen die ondernemers mij via de mail stellen. Daarom schrijf ik een nieuwe inleiding en voeg ik aanvullende informatie en nieuwe inzichten toe. Daarna kan ik het opnieuw delen in mijn nieuwsbrief en op social media.

Bloggen is echt een lange termijn strategie. Het stopt niet als je een leuk stukkie in elkaar hebt geflanst. Meestal zie je de eerste resultaten pas na een paar maanden.
Maar het loont de moeite. Als je het goed doet en een lange adem hebt, dan krijg je op die manier dagelijks honderden mensen op je website.

Gratis.

Wil je meer weten over bloggen en hoe je dat toepast in je bedrijf? Schrijf je dan hieronder in voor mijn cursus Schrijven voor het web.
Of lees hier de andere artikelen in de serie over blogpromotie:

  1. Hoe maak je jouw bedrijf online zichtbaar met bloggen?
  2. Hoe en hoe vaak, deel je een blog op Facebook, Twitter, LinkedIn en Pinterest?
  3. Hoe maak je een interessante nieuwsbrief met je blog?
  4. Welke mogelijkheden zijn er om je blog als gastblog te publiceren?
  5. Gebruik jij je e-mailhandtekening al om je blog te delen?
  6. Hoe maak je een blogartikel goed vindbaar in Google? (Dat lees je nu.)

Wil je beter zichtbaar worden en meer naamsbekendheid opbouwen door gratis reclame te maken?

Download dan hier het e-book: 25 manieren om gratis reclame te maken en meer naamsbekendheid te krijgen. Je kunt het meteen downloaden en het kost niks.



 

 



 

Als je mijn boek aanvraagt, ontvang je voortaan ook automatisch mijn maandelijkse publiciteitstips in je mailbox. Wil je dat niet? Dan kun je het e-book ook via de mail bij me aanvragen. Je krijgt het dan zo snel mogelijk; in elk geval binnen een week.

Je leest in mijn privacy-verklaring hoe ik jouw gegevens opsla en waarvoor ik ze gebruik.

 

13 gedachten over “Een snelle introductie in zoekmachine optimalisatie (SEO) voor bloggende ondernemers

  • 7 september 2017 om 16:04
    Permalink

    Hey Nicky! Net je nieuwsbrief over SEO en bloggen gelezen en daar een paar goeie tips uitgehaald die ik gewoon nog liet liggen tot nu toe! Bedankt dus! Ik stel je graag een vraag: een blog van mij is vorige week geplaatst door 365 Dagen Succesvol op hun site. Supergaaf! Ik heb een screenshot gemaakt van mijn artikel op hun site en dat geplaatst als foto voor een FB post en Linkedin post. En de link en aankondiging in een nieuwsbrief gegoten. Goed voor expertstatus, maar ik genereer nu dus verkeer naar HUN site ipv de mijne 😉 Met iets andere titel, om ‘kopieer-straf’ van Google te voorkomen heb ik het stuk ook op mijn site geplaatst. Hoe zorg ik nu voor links naar het artikel op MIJN site? Groetjes en bedankt! Karen

    Beantwoorden
    • 8 september 2017 om 14:18
      Permalink

      Hoi Karen,

      Wat fijn dat je er een paar tips uit hebt gehaald waar je direct mee aan de slag kan.

      Een gastblog op de site van 365 Dagen Succesvol is een mooie prestatie. Het is een succesvolle site met veel verkeer, dus je blog zal zeker een paar duizend keer zijn gelezen. Dat is fantastisch.

      Als het goed is zorgt gastbloggen voor een win-win situatie. Dus jij levert hun site goede content waardoor ze extra verkeer krijgen en jij bouwt naamsbekendheid en een expertstatus op.

      Met een paar slimme truukjes kun je met gastbloggen ook voor meer verkeer naar je eigen site zorgen. Als je een gastblog aanlevert, kun je daar vooraf al over nadenken. Achteraf de site van 365 Dagen Succesvol gebruiken om verkeer naar je eigen blog te leiden lukt eigenlijk niet.

      Wat kun je vooraf doen om verkeer naar je eigen site te krijgen?

      Zorg voor een goed profiel op de site waarop je gaat gastbloggen. Nu zie ik niets als ik op jouw naam klik. Geen foto, geen tekst en ook geen link naar je eigen site of (nog beter) naar je weggever.
      Link in de tekst van je blog naar aanvullende artikelen op je eigen site.
      Sluit je blog af met een call-to-action waarin je de lezer vraagt jouw weggever te downloaden of in elk geval jouw site te bezoeken omdat daar nog veel meer waardevolle informatie over dit onderwerp staat.

      Wil je meer weten over gastbloggen? Lees dan dit artikel: Gastbloggen waarom en hoe doe je dat?

      Beantwoorden
      • 15 september 2017 om 14:16
        Permalink

        Hey Nicky, dankjewel voor je antwoord. En supertof dat je een link naar mijn artikel op 365 Dagen Succesvol hebt gemaakt en ook naar het artikel op Hardhout en Porselein.

        Ik vind je tips heel bruikbaar. Al moet ik eventueel nog onderhandelen over de mogelijkheden van een profiel en links naar Hardhout en Porselein. Ik had het ingezonden blog artikel ondertekend met Karen Rensma – Hardhout en Porselein maar ze hebben alleen mijn eigen naam overgenomen. Het was mijn 1e proefstuk dat geplaatst is als onderdeel van de sollicitatieprocedure. Het 2e proefstuk heb ik ook ingediend en moet daar de reactie nog op ontvangen. Als ook dat 2e stuk positief wordt ontvangen gaan we de ‘arbeidsvoorwaarden’ bespreken. Ik zal dan zeker aandringen op een kort profiel en de mogelijkheid links naar Hardhout en Porselein te plaatsen! Dankjewel Nicky! Ik laat je weten of het gelukt is.

        Groetjes, Karen Rensma

        Beantwoorden
          • 8 december 2017 om 22:37
            Permalink

            Nogmaals dank voor jouw tip Nicky! Inmiddels heb ik een auteurspagina op de site van 365 dagen succesvol. Met profielfoto, korte bio én een link naar mijn eigen website.
            Groetjes en bedankt, Karen

          • 8 december 2017 om 22:53
            Permalink

            Hee Karen, dat heb je goed gedaan. Top!

  • 18 augustus 2017 om 15:57
    Permalink

    Hi Nicky,
    Goed artikel! Je slaat nog wel een belangrijk punt over, dat is dat je ook links naar je eigen blog moet krijgen om te kunnen ranken. Dat is echt essentieel… zonder links geen rankings, hoe goed je artikel misschien ook is. Als je echt een goed artikel hebt en dat veel gedeeld wordt, dan bestaat de kans dat je ook natuurlijke links krijgt. Dus de distrubutie van de content is net zo belangrijk als het schrijven, maar dat wist jij natuurlijk al 😉

    Beantwoorden
  • Pingback: Wat is een blog of weblog precies? En hoe werkt het? – Creative Tish

    • 11 februari 2017 om 20:38
      Permalink

      Dank je en graag gedaan. Alles wat ik van zoekmachine optimalisatie weet heb ik van jou geleerd, dus die mention is dik verdiend!

      Beantwoorden
  • 9 februari 2017 om 18:26
    Permalink

    Fijn blog Nicky. Hoog tijd dat ik me er nu echt eens in ga verdiepen. Ik ga aan de slag met jouw tips. Dankjewel.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *