Zit jij al op LinkedIn?

Of op Facebook?

En op Twitter?

Voor je het weet plaats je dagelijks updates op drie of vier verschillende platforms. Je doet je best, maar al snel raak je het overzicht kwijt en ondertussen leveren al je inspanningen geen klanten op.

Welk platform moet je kiezen?
Welk platform moet je kiezen?

Moet je eigenlijk wel op social media?

Nou ja, niets moet. Je kunt je bedrijf runnen zonder online sociale netwerken. Maar dan heb je andere manieren nodig om klanten trekken: traditionele media, reclame en een e-maillijst bijvoorbeeld.

Klanten trekken via media-aandacht werkt goed, maar het is eenrichtingsverkeer. Het mooie van social media is dat je via het platform gesprekken kunt voeren met je doelgroep.

Reclame maken valt niet mee. In de krant bekijkt niemand nog advertenties. Op Google slaat iedereen de betaalde zoekresultaten over. En tijdens reclame op televisie zetten we massaal koffie of checken we onze email. Bovendien is reclame duur.

Een emaillijst is ook een manier om contact te houden met je klanten.  Je kunt zo’n lijst opbouwen zonder gebruik te maken van social media, maar met hulp van sociale netwerken kun je je emaillijst sneller laten groeien.

Dus ja, je kunt klanten krijgen zonder social media, maar met deze netwerken gaat het makkelijker en sneller.

Maar welk platform moet je kiezen?

Voor wie is LinkedIn?

LinkedIn is een zakelijk netwerk. Je legt contact met mensen die je kent en vertrouwt. Het doel is om via LinkedIn gebruik te maken van elkaars zakelijke contacten. Ondernemers zoeken informatie over andere ondernemers via dit platform. Je kunt elkaar ook vakinhoudelijke vragen stellen en meedoen aan polls en discussiegroepen. Klanten gebruiken LinkedIn om meer over je te weten te komen. Werkgevers zoeken er naar werknemers en werkzoekenden blijven op de hoogte van interessante vacatures.

LinkedIn kun je als ondernemer niet negeren.

Er zijn nog meer manieren waarop je dit medium zakelijk kunt gebruiken, maar je kunt ook alleen een profiel aanmaken. Je kunt hierin je loopbaan en je vaardigheden in beschrijven. Op die manier ben je zichtbaar, zonder dat je zelf tijd aan dit medium hoeft te besteden. Het is dan voldoende als je één keer in de maand je profielgegevens checkt en aanvult.

Als je meer wilt weten over het aanmaken van een profiel en de zakelijke mogelijkheden van LinkedIn dan vind je hier een uitgebreide handleiding vol tips.

Wanneer gebruik je Facebook?

Als je makkelijk kennis wil maken met social media, dan is Facebook eenvoudig. Het werkt als een prikbord in een bedrijfskantine. Je kunt er korte berichtjes en foto’s op prikken die je volgers kunnen lezen. Je hebt er vooral contact met particulieren.

Facebook is geschikt voor korte nieuwsberichtjes, foto’s en grappige informatie. Mensen die jou volgen kunnen op jouw boodschappen reageren en als je wil kun jij daarop reageren.

In tegenstelling tot LinkedIn gebruiken veel ondernemers Facebook ook privé. Als je dit netwerk zakelijk wil gebruiken, maak je een zakelijke Facebookpagina aan. Die heeft andere functies dan een privé-account. Je kunt privé en zakelijk gescheiden houden.

Iemand die veel gebruik maakt van de zakelijke mogelijkheden van Facebook is Anne Raaymakers.  Ze deelt tips, foto’s, quotes en soms prijsvragen en puzzles om haar publiek op Facebook te amuseren. Ze reageert op de reacties op haar berichten en heeft op die manier contact met haar volgers. Ze geeft ook workshops en webinars over Facebook-marketing.

Als je wil weten hoe je Facebook zakelijk kunt gebruiken, dan vind je dat hier.

Voor wie is Twitter interessant?

Twitter is een vluchtig medium en Twitter is snel. Veel bekende persoonlijkheden, journalisten en politici hebben een Twitteraccount. Het mooie van dit medium is dat je met een tweet in contact kunt komen met invloedrijke mensen waarmee je op andere manieren geen contact kunt krijgen. Dat maakt Twitter interessant om te netwerken.

Verder is Twitter een ideaal medium om razendsnel nieuwtjes te verspreiden en informatie te delen.

Niet alleen ondernemers, maar ook veel particulieren hebben een  Twitter-account.

Als je nog nooit gebruik hebt gemaakt van social media is Twitter ingewikkeld. Je kunt er alleen korte berichtjes van 140 tekens en eventueel een foto plaatsen. Het is minder overzichtelijk dan Facebook en LinkedIn. Maar als je al ervaring hebt met social media, dan heb je Twitter in een paar uur onder de knie.

Kitty Kilian van De Blogacademie gebruikt Twitter voor haar marketing. Ze deelt een paar keer per dag interessante artikelen, ze vertelt wat haar bezighoudt en ze reageert op updates van haar volgelingen. Ze heeft ook een handige Twitterhandleiding geschreven waarmee je direct aan de slag kunt.

Hoe start ik met social media?

Stapje voor stapje.

Begin met LinkedIn. Lees je een uurtje in en maak een profiel aan. Kijk vervolgens een maand lang rond op het medium. Spreekt het je aan?

Na een maand weet je wel of je je energie op LinkedIn wil richten of dat je liever een minder zakelijk medium wil proberen. Een logische volgende stap is dan Facebook. Lees je weer een uurtje in en maak een profiel aan. Kijk er een maand rond, plaats berichten en reageer op anderen om te ontdekken of het bij je past.

Als je Facebook en LinkedIn nog moeilijk vindt, wacht dan nog even met Twitter. Je kunt toch geen drie netwerken tegelijk bijhouden. Eén medium is genoeg.

Kies uiteindelijk een netwerk dat je aanspreekt en waar je energie in wilt stoppen. Probeer dan dagelijks een kwartier aan het medium te besteden. Het heet niet voor niets social media: als je succes wil hebben moet je sociaal doen. Jezelf af en toe laten zien, updates plaatsen en reageren op anderen. Op die manier breidt je netwerk zich snel uit.

Maar dat kost toch heel veel tijd?

Ja. Dat is de grote valkuil van social media. Je kunt er gemakkelijk uren per dag mee kwijt zijn. Als je iets interessants leest bijvoorbeeld of als je in een boeiende discussie verzeild raakt. Maar hee, je kunt ook uren aan de telefoon hangen of lang koffie drinken. En wiens schuld is dat?

Ik zet zelf een timer, anders is mijn ochtend soms om voordat ik het weet.

Het zit dus zo:

Je kunt klanten krijgen zonder social media, maar als je gebruik maakt van LinkedIn, Facebook of Twitter kun via deze kanalen contact leggen met potentiele klanten en zakenrelaties. LinkedIn is een zakelijk medium waarin je in elk geval een profiel moet aanmaken, ook al doe je er verder niets mee. Daarna kun je een zakelijke Facebookpagina aanmaken. Facebook is niet zo moeilijk om te leren en veel ondernemers gebruiken het al privé. Twitter is meer voor gevorderden.

Wat kun je vandaag al doen om met social media marketing te beginnen?

Maak meteen een LinkedIn account aan. Ook als je verder niets met social media wil doen. Je zakenrelaties en klanten gebruiken het namelijk wel.

Wil je beter zichtbaar worden en meer naamsbekendheid opbouwen door gratis reclame te maken?

Download dan hier het e-book: 25 manieren om gratis reclame te maken en meer naamsbekendheid te krijgen. Je kunt het meteen downloaden en het kost niks.



 

 



 

Als je mijn boek aanvraagt, ontvang je voortaan ook automatisch mijn maandelijkse publiciteitstips in je mailbox. Wil je dat niet? Dan kun je het e-book ook via de mail bij me aanvragen. Je krijgt het dan zo snel mogelijk; in elk geval binnen een week.

Je leest in mijn privacy-verklaring hoe ik jouw gegevens opsla en waarvoor ik ze gebruik.

Getagd op:    

2 gedachten over “Hoe begin je met social media marketing zonder dat je na drie weken het overzicht verliest?

  • 20 oktober 2018 om 19:47
    Permalink

    Wat fijn dat ik hier terecht gekomen ben. Heb gelijk het (papieren) boek besteld want mijn 1e bericht moet er wel uitspringen!

    Beantwoorden
    • 31 oktober 2018 om 16:14
      Permalink

      Ha wat leuk om te lezen! Ik hoop dat je eerste bericht meteen veel oplevert. Succes!

      Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *