Heeft je persbericht door deze stomme fouten de krant niet gehaald? Dat is zuur.

Zuur hè? Persberichten versturen die nooit de krant halen.

Stop met tijd verspillen en check of je misschien één van deze fouten maakt:

1. Geen nieuws of geen interessante invalshoek

Een onvergeeflijke fout. Géén nieuws is géén bericht in de krant. Tenzij je een interessante invalshoek bedenkt.

Je kunt jezelf leren nieuws te spotten. Volg het nieuws. Vraag je steeds af of je er iets mee kunt. Zo ja, dan kun jij over dat onderwerp ook een persbericht versturen.

Nee? Think again.

Hoe ontdek je nou wat interessante invalshoeken zijn? Spiek bij nieuwsrubrieken en praatprogramma’s. Die belichten nieuws van de meest onmogelijke kanten, omdat ze allemaal origineel uit de hoek moeten komen. Zo leer je met welke onderwerpen ook jij de krant kunt halen

2. Je bericht sluit niet aan bij de doelgroep van het medium

Zonde van je werk. Bedenk vooraf wie belang heeft bij jouw bericht. Regionaal nieuws is meestal niet interessant voor landelijke kranten. En berichten over een specifieke doelgroep, bijvoorbeeld een stijging van de kunstmestprijs,  vinden alleen boeren interessant.

Vraag je altijd af wat jouw nieuws voor impact heeft op de lezers van het medium. Mensen denken in problemen. Dus creëert jouw nieuws een probleem voor ze? Of los je een probleem voor ze op? Hoe dan? Dat zijn interessante vragen die je moet beantwoorden in je persbericht.

3. Je boodschap is commercieel

O, dat is pijnlijk. Commerciële boodschappen moeten naar de advertentie-afdeling. Niet naar de redactie. Maak nooit een persbericht voor een uitverkoop, voor prijsverlagingen of voor kortingsacties

4. Je taalgebruik is commercieel

Verslaggevers zijn er allergisch voor: commercieel taalgebruik. Schrijf nooit dat je product of dienst uniek is of geweldig of buitengewoon. Dat is verkooptaal. Dat pikt een journalist niet. In het gunstigste geval schrapt hij alleen de commerciële woorden. Maar meestal gooit hij het hele bericht weg. Te veel werk.

5. Je taalgebruik is te moeilijk

Houd je tekst simpel. Een 14-jarige VMBO’er moet het snappen

6. Je opmaak is niet goed

Dat is makkelijk te herstellen. De opbouw van een goed persbericht is altijd hetzelfde. Het belangrijkste moet eerst. Dan ziet een verslaggever direct of jij iets interessants te melden hebt. Begin met de vijf w’s: wie, wat, waar, wanneer en waarom. Daarna heb je nog één of twee alinea’s waarin je de de intro kunt toelichten. Onderaan zet je je naam en telefoonnummer.

7.  Je bericht is oud

Een onherstelbare fout. Na de deadline is je bericht oud. En dat plaatst een krant niet. Zorg daarom dat je weet op welke dag je je stuk uiterlijk moet inleveren. Als het eerder lukt, doe dat dan. Anders voor half 8 ‘s morgens op de dag van de deadline.

De deadline staat in het colofon van de krant. Je kunt ook googelen op de naam van de krant en ‘redactie’ of ‘deadline’. Niks gevonden? Bel de redactie om ernaar te vragen.

8. Je bericht is te lang

Jammer. Te lange berichten kort een journalist in. En dan moet je maar afwachten wat hij eruit haalt. Of hij gooit het ongelezen weg. Gebruik maximaal 350 woorden, dan zit je altijd goed.

9. Je hebt de verkeerde journalist benaderd

Een sportberichtje op de regioredactie raakt zoek en bedrijfsnieuws op de sportredactie gaat ook mis. Zoek in het colofon of op internet uit welke redacties een medium heeft of stuur het rechtstreeks naar de chef van de redactie.

10. Je bent niet bereikbaar voor commentaar

Ai, dat kun je niet maken. Als een journalist jou belt moet je bereikbaar zijn voor commentaar. Dag en nacht.

Dus wat doe je als je binnenkort in de krant wil?

Je print deze checklist uit en hangt hem naast je computer. Gebruik hem ook echt. Dan verstuur jij voortaan persberichten als een pro.

Wil je beter zichtbaar worden en meer naamsbekendheid opbouwen door gratis reclame te maken?

Download dan hier het e-book: 25 manieren om gratis reclame te maken en meer naamsbekendheid te krijgen. Je kunt het meteen downloaden en het kost niks.



 

 



 

Als je mijn boek aanvraagt, ontvang je voortaan ook automatisch mijn maandelijkse publiciteitstips in je mailbox. Wil je dat niet? Dan kun je het e-book ook via de mail bij me aanvragen. Je krijgt het dan zo snel mogelijk; in elk geval binnen een week.

Je leest in mijn privacy-verklaring hoe ik jouw gegevens opsla en waarvoor ik ze gebruik.

 

Getagd op:    

2 gedachten over “Maak jij één van deze 10 beginnersfouten als je een persbericht verstuurt?

  • 26 mei 2017 om 12:06
    Permalink

    Wanneer krijg je wat te horen van een persbericht of deze is overgekomen? Of, wanneer je binnen een week niets hoort is dan je persbericht gesneuveld? Worden ze ook wel eens bewaard voor als het onderwerp zich aandiend waar over geschreven is? En achteraan bellen is dat verstandig? In een enkele keer stuurde ik een mail naar de krant en vroeg aan wie ik me het beste kon richten met een persbericht, maar daar kreeg ik zelfs nog geen antwoord op. Dus kort gezegd: Hoe gaat de media met persberichten om?

    Met vriendelijke groet,
    Co

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *