‘Waarom vinden vrouwen het zo eng om zichtbaar te zijn in de media?’
Dat vroeg RTV Drenthe verslaggever Andries Ophof mij vrijdag tijdens de opnames van het televisieprogramma Ondernemen in Drenthe.

Ik weet het ook niet zeker. Daarom stel ik die vraag sinds mijn  nominatie voor de Vrouw in de Media Award aan zo veel mogelijk vrouwen.

Dit zijn de antwoorden die ik krijg:

  • Als ik goed werk lever, komen klanten vanzelf via mond-tot-mond reclame
  • Ik heb toch niks interessants te vertellen
  • Anderen zullen me wel arrogant vinden als ik de aandacht op mezelf richt
  • In Drenthe hoeven we niet zo nodig op de voorgrond te treden
  • Doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg. Als je je kop boven het maaiveld steekt, dan hakken ze hem eraf
  • Media-aandacht lijkt me hartstikke eng
  • Via Facebook kan ik ook zichtbaar worden, zonder dat ik in de schijnwerpers sta

Ik begrijp dat.

Vorig week heb ik uit bescheidenheid een kans op media-aandacht verknald.

Daar had ik later spijt van en dat kan jou ook overkomen. Daarom zal ik hier proberen uit te leggen waarom het niet arrogant of opdringerig is om in de media te verschijnen.

Als ik goed werk lever komen klanten vanzelf via mond-tot-mond reclame

Mond-tot-mond reclame is de beste reclame die er is.

Maar zonder klanten geen aanbevelingen. Dus hoe weten die eerste klanten dat ze bij jou moeten zijn? Daarvoor is het nodig om zichtbaar te zijn.

Eén stukje in een regionale krant kan je soms al werk opleveren en goed werk leveren kan ervoor zorgen dat je daarna via mond-tot-mond reclame nieuwe klanten krijgt.

Maar het duurt wel even voordat je op die manier een klantenkring opbouwt. Dus wat doe je in de tussentijd?

Ik heb toch niks interessants te vertellen

Het is lastig om te ontdekken wat er boeiend is aan je eigen werkzaamheden. Je bent er zo aan gewend dat je het allemaal heel normaal vindt. Maar heel veel dingen die je doet of hebt meegemaakt zijn voor anderen wel interessant.

Tanja de Lang is burnoutcoach geworden nadat ze zelf op haar 22e een burnout kreeg. Zelf zag ze het eerst niet, maar voor andere mensen is het interessant om te horen hoe je op zo’n jonge leeftijd al te veel hooi op je vork kunt nemen. Het is de taak van een journalist om jou die interessante dingen te laten vertellen voor de lezers of luisteraars. Dat is hun baan.

Anderen zullen me wel arrogant vinden als ik de aandacht op mezelf richt

Tijdens de opnames van Ondernemen in Drenthe bewees Wybrich Kaastra, één van de andere gasten, het tegendeel.

Wybrich is directeur van theater Ogterop in Meppel.  Kijk eens hoe gepassioneerd zij vertelt over het 150 jarig bestaan van Schouwburg Ogterop. (Zelf kom ik pas als laatste aan het woord, vanaf 17 minuten en 50 seconden.)

Als je enthousiast bent, kom je absoluut niet arrogant over. Wybrich vertelt ook een nieuwswaardig verhaal. Ze gebruikt zonder dat ze het zelf in de gaten heeft het 5A-model dat ik in mijn boek Experttips voor Free Publicity beschrijf:

  1. Actualiteit:
    Ogterop viert in mei een jubileum.
  2. Afwijkend:
    De Meppeler schouwburg onderscheidt zich van andere theaters in Drenthe doordat het knus en gezellig is. Ze noemt het een bonbonnière; het bonbon- of snoepdoosje. Je krijgt daardoor meteen een idee van het knusse karakter van de schouwburg.
  3. Amusement:
    Wybrich vertelt het verhaal van de mevrouw Ogterop de eigenaresse van het koffiehuis die als weduwe vervolgens de schouwburg in Meppel opbouwt.
  4. Aantallen:
    Ogterop bestaat binnenkort 150 jaar
  5. (geen) Afstand:
    Wybrich benadrukt het belang van de schouwburg voor de lokale bevolking. Er wordt elk jaar het Sinterklaastoneel opgevoerd voor de regionale basisscholen.

Als je de vijf A’s kunt gebruiken in je media-optreden, vindt het publiek je interessant. Niet arrogant.

Hier hoeven we niet zo nodig op de voorgrond te treden

Dat is in Drenthe inderdaad de cultuur.

Doe zo’n media-optreden dan niet voor jezelf, maar voor de mensen in jouw omgeving. Voor je klanten en voor je familie en vrienden. Want die vinden het stiekem geweldig om jou in de media te zien. Vind je het zelf ook niet leuk om te kijken naar je broer als hij op televisie komt? Of als je moeder in de krant staat? We zijn sociale wezens. We willen graag weten waar anderen mee bezig zijn.

Je doet er andere mensen een groot plezier mee om ze een kijkje in jouw keuken te gunnen. Dat merk je na zo’n uitzending direct aan alle enthousiaste reacties die je krijgt. Zeker als je jouw publicatie ook nog deelt op social media. Je krijgt minstens drie keer zo veel likes op een media-optreden dan op het Facebookbericht dat je ’s avonds gestrand bent bij boerderij Barmerheerd in Doodstil omdat je de laatste bus van 18.20 uur hebt gemist.

Doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg

‘Als je je kop boven het maaiveld uitsteekt, dan hakken ze ‘em eraf.’

Het kan natuurlijk best dat je een keer iets zegt waar mensen aanstoot aan nemen, maar dat gebeurt niet zo gemakkelijk als je denkt. Meestal willen journalisten hetzelfde als jij: een mooi verhaal. Vaak hoef je niet bang te zijn dat journalisten heel lastige vragen stellen.

Bij Ondernemen in Drenthe zijn ze er zeker niet op uit om je een slechte naam te bezorgen. Dat geldt voor de meeste regionale programma’s. Oefen radio- en televisieoptredens daarom liever eerst regionaal voordat je probeert om landelijk in beeld te komen. Je kunt van tevoren thuis oefenen wat je wilt zeggen. Een beetje voorbereiding kan geen kwaad..

Je hoeft ook niet meteen op tv of op de radio. Heel vaak gaat media-aandacht om geschreven pers en dat is helemaal niet eng. Een interview met een journalist is gewoon een gesprek met een super geïnteresseerde en vaak goed geïnformeerde gesprekspartner. Weer eens wat anders dan manlief die ‘boeiend verhaal schat’ humt vanachter z’n krant ’s avonds na het diner.

Media-aandacht lijkt me hartstikke eng

Natuurlijk is het de eerste keer best spannend. Maar media-aandacht is juist heel geschikt voor bescheiden ondernemers. Het is mond-tot-mond reclame in het kwadraat. Dat een journalist jou interessant genoeg vindt is een belangrijke aanbeveling. Het vergroot je betrouwbaarheid zonder dat je daar zelf iets voor hoeft te doen.

Het minst eng is een publicatie in een tijdschrift of in de krant. Er komt dan een journalist langs of je krijgt een telefonisch interview. Dan heb je meer invloed op wat er uiteindelijk gepubliceerd wordt dan op de radio of de televisie. Als je ernaar vraagt, mag je het stuk soms van tevoren lezen, zodat je feitelijke onjuistheden kunt corrigeren.

Er zijn toch genoeg andere manieren om zichtbaar te worden die minder confronterend zijn?

Social media lijken een makkelijke manier om zichtbaar te worden. Maar het kost veel tijd kost en in het begin heb je nog nauwelijks bereik. Vervolgens laat Facebook jouw berichten  maar aan een klein deel van je volgers zien en met de laatste update is dat nog minder geworden. Ik verwacht zelfs dat Facebook de gratis berichten van bedrijven binnenkort helemaal uit de newsfeed gooit.

Het lijkt veilig om thuis achter je bureau zichtbaar te worden, maar één verkeerd berichtje op social media kan nog ingrijpender gevolgen hebben dan een misser op tv. Internettrollen kunnen je het leven behoorlijk zuur maken.

Dus media-aandacht is eigenlijk heel geschikt voor introverte en bescheiden onderneemster?

Dat vind ik wel. Ik hoop dat ik je ervan heb kunnen overtuigen dat media-aandacht je enorm kan helpen.

Ik hoop ook dat je nog even op me wilt stemmen voor de Vrouw in de Media verkiezing. Ik ben genomineerd voor de provincie Drenthe. Als ik win, kan ik in 2018 nog meer bescheiden vrouwen helpen om hun bedrijf zichtbaar te maken.

Stemmen kan via deze link:
https://nl.surveymonkey.com/r/vidmawards2017

Je vindt me op de tweede pagina onder het kopje Drenthe.

Wil je graag gratis je bedrijf promoten via de media en ook nog een beetje snel?
Zou je het liefst morgen al in de krant staan?
Dan is dit boek iets voor jou.

Experttips voor Free PublicityDit is geen doorsnee managementboek. Dit boek is anders. En anders zijn is een belangrijke voorwaarde als je op zoek bent naar media-aandacht en gratis publiciteit.

Veel boeken over free publicity zijn zo schandalig serieus. Ze gaan over media-strategieën, pers-databanken en het media-landschap. Dat is allemaal heel nuttig, maar eerlijk is eerlijk, het is ook vreselijk saai. En de zoektocht naar gratis publiciteit is juist een uitdagend avontuur.

Daarom heeft dit boek maar één theoretisch hoofdstuk en verder staan er alleen maar praktische tips en leuke anekdotes in. Je kunt er meteen mee aan de slag en je kunt zelfs morgen al op de voorpagina van de krant staan.

E-book voor €9,97 euro direct beschikbaar


Het e-book kun je meteen bestellen en downloaden voor €9,97 euro. Je kunt er dan meteen in beginnen. Het is een zogenaamd epub-bestand zoals je dat ook ontvangt als je een e-boek koopt bij Bol.com bijvoorbeeld. Je  kunt het  lezen op e-readers. Als je het wilt lezen op een Ipad, tablet of computer heb je daarvoor een e-reader-app nodig. Die kun je gratis downloaden in je appstore. Of je googelt erop.

Vul hier je emailadres in (je kunt ook je factuurgegevens invullen als je het bonnetje in je boekhouding wilt stoppen):







Het is een zogenaamd epub-bestand zoals je dat ook ontvangt als je een e-book koopt bij Bol.com. Je  kunt het lezen op alle e-readers. Als je het boek wilt lezen op een Ipad, tablet of computer dan heb je daarvoor een e-reader-app nodig. Dat lijkt ingewikkeld, maar die kun je gratis downloaden in je appstore. Of je googelt erop.

Recencies


Het boek leest echt vlot. Ik had geen enkel moment in het boek waarop ik dacht ‘dit is saai’. De auteur voegt heel vaak leuke verhalen toe (die trouwens echt gebeurd zijn). Nicky laat niet alleen de goede voorbeelden zien maar ook voorbeelden waarbij er iets is fout gelopen. Verhalen van Nicky zelf komen ook in het boek voor. Ik had eigenlijk niet verwacht dat een boek met tips ook gewoon grappig en leuk kan zijn en dat je op sommige momenten zelfs een beetje meeleeft met de auteur alsof je een roman aan het lezen bent.

Uit de review van mijn boek van Jana op haar blog FitSix.

Gratis opvallen is opvallend eenvoudig met de praktische adviezen die Nicky Corts je in dit vlot leesbare boek aanreikt. Snel lezen dus en dan direct aan de slag!
Jos Burgers, spreker en bestsellerauteur van marketingboeken

Ik moest hardop lachen, al vanaf de eerste bladzijde. Maar ik voel me ook zo begrepen, want Nicky beschrijft exact wat ik meemaak: van mijn angst om zichtbaar te zijn tot mijn droom om te wereld te bereiken. Ze daagt me uit en al lezende zie ik het mezelf ook doen!
Divera van der Elst, dé coach voor beginnende coaches

Dit boek is exact zoals ik dat van Nicky verwachtte; scherp, met humor en heerlijk praktisch. Ook als je jezelf nog niet kunt visualiseren als mediaster, zullen haar 50 tips jou gegarandeerd helpen om free publicity in te zetten als effectieve marketingtool voor je bedrijf.
Veronique Prins,  businesscoach bij Je zaak voor Elkaar

Dit  is geen gortdroog managementboek of super saaie handleiding.  Je wilt eigenlijk tijdens het lezen al direct aan de slag. De tips zijn duidelijk, direct uitvoerbaar en motiverend. Het voelde alsof Nicky met me in gesprek was. Ik ben helemaal enthousiast geworden. Een uitkomst voor elke ondernemer/ZZP’er.
Hetty Termaat-Steenbergen van Jouw ouders, mijn zorg, begeleiding thuis bij mensen met dementie

In de media komen leek me een onmogelijke taak, want ik had geen idee hoe de mediawereld in elkaar zit. Dit boek geeft je niet alleen de PIN-code voor gratis publiciteit, maar geeft je ook inzicht in hoe de media werken. Wanneer je deze stappen en tips toepast, gaat het gewoon lukken.
Monica ten Hoove, Financieel Huishoudster 

Eigenlijk kende ik als ex-journalist al die tips wel. Nou ja, bijna allemaal. Maar ik dacht dat media-aandacht voor mij als ondernemer niet was weggelegd. Dit boek heeft me de ogen geopend: free publicity is echt voor iedereen. Ook voor mij.
Leonore Noorduyn, schrijfcoach en tekstschrijfster bij De Schrijfster

Ideaal voor beginnende ondernemers om deze skills onder de knie te krijgen. Maar ook een prettige opfrisbeurt voor elke brand & communicatie specialist om er op een originele manier weer even aan herinnerd te worden dat de sleutel tot succes niets te maken heeft met een grote zak geld.
Monique Ruesink, brand & communicatiemanager bij WeeRide Europe B.V. 

Het lekker lezende boek van Nicky Corts geeft praktisch tips en vooral do en don'ts om gratis exposure te krijgen. Het motiveert, inspireert en legt helder uit hoe en ook wanneer je wat moet doen.
Klaziena Waerts, Craving Watchers

Direct aan de slag voor €9,97 euro?







Experttips voor Free Publicity

2 gedachten over “Hoe voorkom je dat je arrogant overkomt als je je bedrijf profileert in de media? Het 5A-model voor bescheiden onderneemsters.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.