Alle waar z’n geld, je kunt niet voor een dubbeltje op de eerste rang zitten, zegt het spreekwoord.

Nou, volgens mij kan het wèl.

Ik denk dat er een goede en ook nog eens zeer voordelige investering is, die je over het hoofd ziet.

Boeken.

Lezen is niet populair

Je scrollt liever door je Instagram of je kijkt een filmpje op Youtube, maar met het juiste boek kun je in een paar uur tijd waanzinnig veel leren. Een goede schrijver stort al zijn kennis over een onderwerp op een gestructureerde en leuke manier uit over de bladzijden.

Als lezer kun je al deze ervaring opzuigen zonder dat je zelf alle pijnlijke fouten hoeft te maken. Je leert en doet ervaring op zonder dat je urenlang in een klaslokaal hoeft te zitten, een saai seminar hoeft bij te wonen of jezelf wekenlang door een online cursus heen worstelt.

In plaats daarvan maak je een grote mok latte macchiatto en installeer je je in de eerste zonnestralen van de lente met een snorrende poes op schoot.

Vorig jaar leerde ik onderhandelen van ex-toponderhandelaar Chris Voss van de FBI

Dat kwam goed van pas toen ik voor mijn zoon een trampoline kocht van 500 euro, die teleurstellend slecht veerde. Ruilen mocht niet volgens de voorwaarden, maar volgens Voss is ‘nee’ slechts het begin van een onderhandeling. Dus ik haalde diep adem en paste de eerste techniek uit het boek toe: ik bood mijn verontschuldigingen aan en verplaatste me in hun positie.

En weet je wat? Ze boden vrijwel direct aan om mijn geld terug te geven en daar had ik  nog niet eens om gevraagd.

Ik was zelfs wat teleurgesteld dat het zo makkelijk ging

Normaal heb ik geen toegang tot mensen die voor de FBI onderhandelen met geweldadige gijzelnemers en wijze wereldleiders. Ik ken Chris dan ook niet persoonlijk, maar ik leerde van hem door zijn boek Never Split The Difference, negotiate as if you live depended on it.  Het kostte slechts 14 euro. Zodra ik het uit had, heb ik er 500 euro mee teruggekregen en nu gebruik ik zijn onderhandelingstechnieken ook voor mijn bedrijf.

Dat lijkt mij een goede investering

Mocht je belangstelling hebben, het e-book kost nog geen tientje en vind je hier. Als je liever de Nederlandse vertaling leest, die vind je hier.

Een ander boek waar ik veel aan heb gehad, is The Talent Code, greatness isn’t born, its grown van Daniel Coyle. Het boek hielp mij van mijn perfectionisme af. Ik vind het nog steeds niet leuk om fouten te maken, trek ik me dat niet meer aan.

Made tot Stick van Chip en Dan Heath helpt me nog elke dag om goed te schrijven en mijn boodschap zó over te brengen dat het blijft plakken. De Nederlandse vertaling van dit boek vind je hier.

Ik houd niet van preken voor eigen parochie, maar vandaag ga ik het toch doen

Ik begrijp echt niet dat zo weinig mensen de moeite nemen om één of twee boeken te lezen over een onderwerp waarover ze meer willen weten.

Als je mijn blog leest, dan ben je geïnteresseerd in free publicity en dan kan ik je mijn boek Experttips voor Free Publicity aanbevelen. Want het werkt. Dat bewijst blogster Ibolya Moor.

Zij paste de tips toe en ze mocht daarna een column schrijven voor het huis-aan-huisblad Almere Deze Week. Ze scoorde ook een interview met het Financieel Dagblad en ze schreef een enthousiaste review over mijn boek:

Nicky Corts, voormalig journalist, neemt je aan haar hand mee hoe je met gratis publiciteit je naamsbekendheid kan vergroten. In een zeer overzichtelijk boek, wat vol zit met humor en duidelijke handvatten, is het eigenlijk onmogelijk om niet in de publiciteit te komen.

Dat kan van het plaatselijke huis aan huisblad tot de landelijke krant of ander mediakanaal zijn. Het ligt er maar aan hoeveel tips je toepast, welke actualiteit er speelt en welke waarde jouw verhaal heeft. Het mag duidelijk zijn, dat het wel wat tijd en energie van je vergt. Maar als je weinig geld hebt om te adverteren voor je product, bedrijf of jezelf dan is dit de ideale oplossing.

Het boek las ik in een ruk uit, omdat het in makkelijk te snappen taal geschreven is en ik door de mogelijkheden enorm enthousiast werd. Ondertussen maakte ik druk aantekeningen om haar tips gelijk zelf toe te gaan passen. Het boek geeft je structuur hoe je zaken stap voor stap aan kunt pakken, zodat je niet door alle mogelijkheden wordt overweldigd. Door buiten de gevestigde kaders te kijken voor publiciteit, zag ik zoveel mogelijkheden dat ik wat moeite had om mezelf in toom te houden.

Ze geeft je met haar PIN-code een duidelijk publiciteitsplan, zodat ook jij dit makkelijk toe kan passen op jouw situatie. Je leert welk nieuws wel of niet interessant is voor een journalist. Daarnaast is het belangrijk om de juiste informatie, artikelen op het juiste moment bij het juiste kanaal aan te leveren. Kwestie van timing, voorbereiding, onderzoek. Als laatste stadium wordt pas actie ondernemen richting het gewenste mediakanaal genoemd.
Ook behoedt ze je met haar tips voor veel voorkomende blunders, zodat je goed en betrouwbaar bij een journalist over kan komen. (…)

Kortom ik vind dit boek een aanrader voor iedereen die vrije publiciteit wil. De hoofdstukken zijn duidelijk geschreven en je kunt het makkelijk als naslagwerk gebruiken. Het werkt inspirerend en zet je aan tot actie, omdat het ineens allemaal niet meer zo moeilijk lijkt. Daarnaast geeft ze met een grote dosis humor je steeds weer dat zetje om toch door te gaan als iets niet gelukt is. Wat ik zo grappig vond zijn ook de tekeningen die geillustreerd zijn, ze maken je aan het lachen en zorgen ervoor dat je jezelf niet al te serieus neemt. Maak er gewoon een leuke bezigheid van en vier je successen. Lukt het niet? Dan zet ik hier mijn quote: Geef nooit op! Want de volgende keer kan het je wel lukken.

Je kunt de volledige review hier lezen.

Yvonne Ufkes van Vegafoodblog schreef ook over mijn boek:

Het boek Experttips voor Free Publicity geeft mij kriebels…
Met een aanteken boek naast mij lees ik het boek door en maak voor mijzelf een uittreksel (aantekeningen) die ik belangrijk vind. Ik ben nu nog maar bij hoofdstuk 1 maar sta te trappelen om aan de slag te gaan.
(…)
Wil jij ook vaker in de media?
Dan is dit boek echt een aanrader. Je kan het boek als e-book kopen of als geprint boek.

Rijk word ik er trouwens niet van, dus dat is niet de reden waarom ik graag wil dat je het leest. Je kunt het ook in de bibliotheek lenen, dat maakt mij niet uit.

Als schrijver verdien je slechts een paar euro per boek. Ik schreef het omdat ik ondernemers wil helpen om hun bedrijf beter zichtbaar te maken. Ik vind het namelijk doodzonde als ik zie hoe mensen worstelen om geld te verdienen, omdat hun klanten ze niet weten te vinden. Je kunt zichtbaar worden in de media gewoon leren. In 192 bladzijden.

Stel je eens voor dat je voor de investering van twee koppen koffie bij Starbucks voortaan tien procent meer haalt uit je salarisonderhandeling?
Of dat mensen jouw boodschap beter onthouden dan die van de concurrent?
Dat je geen last meer hebt van je perfectionisme of dat je net zoals Ibolya een interview krijgt in het Financieel Dagblad?

Wat kan je nou helemaal gebeuren als een tientje investeert in iets waarvan jij en je bedrijf kunnen groeien?

En als je na het lezen van mijn blog liever voor minder dan een dubbeltje op de eerste rang wilt zitten, dan leen je jouw favoriete boek gewoon in de bibliotheek.

Wil je graag gratis je bedrijf promoten via de media en ook nog een beetje snel?
Zou je het liefst morgen al in de krant staan?
Dan is dit boek iets voor jou.

Experttips voor Free PublicityDit is geen doorsnee managementboek. Dit boek is anders. En anders zijn is een belangrijke voorwaarde als je op zoek bent naar media-aandacht en gratis publiciteit.

Veel boeken over free publicity zijn zo schandalig serieus. Ze gaan over media-strategieën, pers-databanken en het media-landschap. Dat is allemaal heel nuttig, maar eerlijk is eerlijk, het is ook vreselijk saai. En de zoektocht naar gratis publiciteit is juist een uitdagend avontuur.

Daarom heeft dit boek maar één theoretisch hoofdstuk en verder staan er alleen maar praktische tips en leuke anekdotes in. Je kunt er meteen mee aan de slag en je kunt zelfs morgen al op de voorpagina van de krant staan.

E-book voor €9,97 euro direct beschikbaar


Het e-book kun je meteen bestellen en downloaden voor €9,97 euro. Je kunt er dan meteen in beginnen. Het is een zogenaamd epub-bestand zoals je dat ook ontvangt als je een e-boek koopt bij Bol.com bijvoorbeeld. Je  kunt het  lezen op e-readers. Als je het wilt lezen op een Ipad, tablet of computer heb je daarvoor een e-reader-app nodig. Die kun je gratis downloaden in je appstore. Of je googelt erop.

Vul hier je emailadres in (je kunt ook je factuurgegevens invullen als je het bonnetje in je boekhouding wilt stoppen):

 







Het is een zogenaamd epub-bestand zoals je dat ook ontvangt als je een e-book koopt bij Bol.com. Je  kunt het lezen op alle e-readers. Als je het boek wilt lezen op een Ipad, tablet of computer dan heb je daarvoor een e-reader-app nodig. Dat lijkt ingewikkeld, maar die kun je gratis downloaden in je appstore. Of je googelt erop.

Gedrukt exemplaar verkrijgbaar via Bol.com en Managementboek


Liever een gedrukt exemplaar bestellen?

Dat kan hier voor 20 euro. De levertijd is 1 tot 2 werkdagen.

 

Recencies


Het boek leest echt vlot. Ik had geen enkel moment in het boek waarop ik dacht ‘dit is saai’. De auteur voegt heel vaak leuke verhalen toe (die trouwens echt gebeurd zijn). Nicky laat niet alleen de goede voorbeelden zien maar ook voorbeelden waarbij er iets is fout gelopen. Verhalen van Nicky zelf komen ook in het boek voor. Ik had eigenlijk niet verwacht dat een boek met tips ook gewoon grappig en leuk kan zijn en dat je op sommige momenten zelfs een beetje meeleeft met de auteur alsof je een roman aan het lezen bent.

Uit de review van mijn boek van Jana op haar blog FitSix.

 

Gratis opvallen is opvallend eenvoudig met de praktische adviezen die Nicky Corts je in dit vlot leesbare boek aanreikt. Snel lezen dus en dan direct aan de slag!
Jos Burgers, spreker en bestsellerauteur van marketingboeken

Ik moest hardop lachen, al vanaf de eerste bladzijde. Maar ik voel me ook zo begrepen, want Nicky beschrijft exact wat ik meemaak: van mijn angst om zichtbaar te zijn tot mijn droom om te wereld te bereiken. Ze daagt me uit en al lezende zie ik het mezelf ook doen!
Divera van der Elst, dé coach voor beginnende coaches

Dit boek is exact zoals ik dat van Nicky verwachtte; scherp, met humor en heerlijk praktisch. Ook als je jezelf nog niet kunt visualiseren als mediaster, zullen haar 50 tips jou gegarandeerd helpen om free publicity in te zetten als effectieve marketingtool voor je bedrijf.
Veronique Prins,  businesscoach bij Je zaak voor Elkaar

Dit  is geen gortdroog managementboek of super saaie handleiding.  Je wilt eigenlijk tijdens het lezen al direct aan de slag. De tips zijn duidelijk, direct uitvoerbaar en motiverend. Het voelde alsof Nicky met me in gesprek was. Ik ben helemaal enthousiast geworden. Een uitkomst voor elke ondernemer/ZZP’er.
Hetty Termaat-Steenbergen van Jouw ouders, mijn zorg, begeleiding thuis bij mensen met dementie

In de media komen leek me een onmogelijke taak, want ik had geen idee hoe de mediawereld in elkaar zit. Dit boek geeft je niet alleen de PIN-code voor gratis publiciteit, maar geeft je ook inzicht in hoe de media werken. Wanneer je deze stappen en tips toepast, gaat het gewoon lukken.
Monica ten Hoove, Financieel Huishoudster 

Eigenlijk kende ik als ex-journalist al die tips wel. Nou ja, bijna allemaal. Maar ik dacht dat media-aandacht voor mij als ondernemer niet was weggelegd. Dit boek heeft me de ogen geopefrnd: free publicity is echt voor iedereen. Ook voor mij.
Leonore Noorduyn, schrijfcoach en tekstschrijfster bij De Schrijfster

Ideaal voor beginnende ondernemers om deze skills onder de knie te krijgen. Maar ook een prettige opfrisbeurt voor elke brand & communicatie specialist om er op een originele manier weer even aan herinnerd te worden dat de sleutel tot succes niets te maken heeft met een grote zak geld.
Monique Ruesink, brand & communicatiemanager bij WeeRide Europe B.V. 

Het lekker lezende boek van Nicky Corts geeft praktisch tips en vooral do en don'ts om gratis exposure te krijgen. Het motiveert, inspireert en legt helder uit hoe en ook wanneer je wat moet doen.
Klaziena Waerts, Craving Watchers

 

Direct aan de slag voor €9,97 euro?

 







 

Experttips voor Free Publicity

 

2 gedachten over “Wat is de beste èn de goedkoopste investering voor je bedrijf?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *