blog promoten met social mediaAfscheid nemen.
Vreselijk vind ik dat.
Ik ben wat dat betreft echt een watje.

Vandaag sloot een klant een publiciteitstraject af. Ze verlengde het traject al drie keer, dus ik heb haar bijna een half jaar lang de weg gewezen in het doolhof van publiciteit. We hebben successen gescoord en hier en daar een doodlopende weg ingeslagen. En ze is een soort vriendin geworden, hoewel we elkaar nog nooit live hebben ontmoet.

Kijk, dat is mijn handicap.
Ik ben gewoon niet zakelijk genoeg als het op klanten aankomt.

Binnen de kortste keren trek ik me hun wel en wee net zo aan als de ups en downs van mijn vrienden. En als we de coaching afsluiten, wil ik ze blijven volgen. En gelukkig is het na afloop van een traject simpel om ze in de gaten te houden. Ik kom ze tegen in de krant, ze sturen me een nieuwsbrief, sommigen bloggen en ze zijn zichtbaar op social media.

Ferina Lenters, de klant die vandaag haar traject afrondde, durfde een paar maanden geleden geen berichten op social media te posten. En ze was als de dood dat ik haar zou aanraden om te gaan bloggen. Maar nu schrijft ze e-boeken, webteksten, blogs en deelt ze al die informatie ook op LinkedIn, Facebook en Twitter. En dat is maar goed ook, want om jezelf online zichtbaar te maken, volg je drie stappen:

  1. Deel
  2. Deel
  3. Deel

Het is een strategie die jongeren die zijn opgegroeid met social media, van nature doen. Maar als je in je jeugd geen Facebook- of Twitterprofiel had, dan is delen een techniek die je jezelf maar beter snel kunt leren. Zo haal je meer rendement uit een artikel. En dat is fijn, want een goed artikel schrijven kost soms wel vier of vijf uur.

Hoe kun je je blog promoten op social media?

Dat hangt af van het kanaal waarop je actief bent. Op Twitter kun je vaker een berichtje over je blog plaatsen dan op Facebook. Want Twitter is een vluchtig medium en niemand leest alle tweets van de mensen die hij volgt. Voor je berichten op Facebook gebruik je een andere toon en kun je vaker een paar regels informatie over je blog plaatsen, dan op Linkedin bijvoorbeeld. En op Pinterest is één keer delen voldoende.

Omdat dat best verwarrend is, deel ik hier een schema.

Hoe vaak deel je je blog op Twitter?

Als je je aan het volgende schema houdt, kom je niet irritant over en deel je je blog toch vrij vaak:

2x op de dag dat je je blog online zet
1x de volgende dag
1x drie dagen later
1x een week later
1x drie weken later
1x 1 maand later
1x drie maanden later
1x drie maanden later
1x drie maanden later

Als je bovenstaand schema volgt, leid je het hele jaar door mensen naar je website en je blog.  En dat is goed voor je zoekmachine optimalisatie. Het zorgt ervoor dat Google ziet dat je waardevolle informatie deelt. Maar pas op. Gebruik  het schema alleen voor blogs met informatie die het hele jaar door relevant is. Als je als garagehouder in juli een blog deelt over winterbanden, dan ga je af.

Als je een WordPress-website hebt kun je je blogs bij publicatie automatisch doorplaatsen op Twitter. Er bestaan ook plug-ins waarmee je het tweeten van  je blogs kunt inplannen.

Hoe vaak promoot je je blog op Facebook?

Post in elk geval een berichtje met een link naar je blog op de dag van publicatie. Dat kan een korte samenvatting van je blog zijn, of een mooie quote of een korte tip. Met een WordPress-site kun je het doorplaatsen naar Faceobook ook weer automatisch doen.

Vaak deel je in een blog verschillende tips, trucs, verhaaltjes en inzichten, die je kunt verdelen over meerdere Facebookberichten. Op die manier kun je al snel een jaar lang elke maand een tip uit hetzelfde blog delen. Neem ook de link op naar het originele artikel, want verkeer vanaf Facebook telt mee voor je zoekmachine optimalisatie. Hoe vaker mensen doorklikken naar jouw blog, hoe hoger jij verschijnt in de zoekresultaten van Google.

Heel belangrijk: maak je berichten op Facebook altijd luchtig en liefst grappig. Mensen willen zich vermaken op Facebook.

Daarnaast zijn er op jouw vakgebied waarschijnlijk verschillende groepen te vinden op Facebook. In die groepen mag je meestal ook tips en inzichten uit jouw blog delen met een link naar je blog. Als je dat consequent toepast, levert dat een jaar lang verkeer op naar je blog. En dat is dus weer goed om beter gevonden te worden in Google.

Hoe vaak post je je blog op LinkedIn?

Net als op Facebook kun je op LinkedIn op de dag van publicatie je blog doorplaatsen op je tijdlijn. Dat kan rechtstreeks vanaf je website, zonder dat daar extra handelingen voor nodig zijn, maar handmatig kan ook.

LinkedIn is een zakelijk netwerk en veel serieuzer dan Facebook. Zelf plaats ik mijn blogs hier altijd maar één keer, omdat ik het gevoel heb dat de gebruikers van LinkedIn mijn updates anders als spam ervaren.

Deel op LinkedIn andere informatie dan op Facebook. Plaats zakelijke adviezen uit je blog.

Ook LinkedIn heeft groepen op allerlei vakgebieden. Plaats je blog ook daar. Ook dat is weer goed voor zoekmachine-optimalisatie.

Hoe vaak deel je je blog op Pinterest?

Mensen schijnen Pinterest steeds vaker te gebruiken als een soort zoekmachine. Je kunt een Pinbord voor je bedrijf maken en daar kun je een link plaatsen naar je blog. Andere mensen kunnen jouw afbeelding en de link dan op hun eigen borden pinnen.

Op Pinterest zijn plaatjes heel belangrijk. Zorg daarom voor een mooie afbeelding. Op Pinterest blijven al je pins zichtbaar, dus daar hoef je je blog maar één keer te plaatsen.

Maar als je een blog zo vaak deelt, dan stromen  je tijdlijnen toch vol met promotie?

Helemaal mee eens. Maak van je social media kanalen alsjeblieft geen advertentiezenders. Dan volgt niemand je meer. Geef vooral nuttige tips of en goede inzichten. Maak geen reclame voor je producten of diensten, maar deel goede informatie. Dat willen je volgers lezen. Ze volgen je niet voor niets: ze hebben interesse in het onderwerp waarover je schrijft.

Het is nog beter als je ook artikelen, tips en informatie van anderen op je kanalen deelt. Die informatie moet dan natuurlijk wel relevant zijn voor je volgers. En neem ook eens een kijkje op de tijdlijnen van je volgers. Wie weet vind je daar ook goede berichten om te delen. Dat vinden je volgers ook leuk.

En hoe vind je nog tijd om al die berichten op social media te posten?

Daar worstel ik zelf ook mee. Er zijn een paar oplossingen:

  1. Plan je social media updates
    Rooster 1x per week een uur in om al je berichtjes op social media in te plannen. De meeste social media berichten kun je inplannen met het gratis hulpmiddel Hootsuite. Je kunt daar gratis gebruik van maken. Facebook heeft zelf een inplanfunctie. Als je een blog schrijft, schrijf dan onder je blog of in een spreadsheat meteen de teksten voor al je social media-updates. Je hoeft dan in het uur dat je hebt ingeroosterd om je berichten in te plannen alleen nog teksten te kopieren en te plakken.
  2. Beperk je tot één medium
    Bekijk aan welk medium je zelf het meeste lol beleeft en welk medium de meeste klanten oplevert. Meestal valt dat samen. Richt je inspanningen dan op dat ene medium en voel je daar vooral niet schuldig over.
  3. Besteed social media uit
    Blijft social media een struikelblok? Heb je er een hekel aan of ontbreekt de tijd? Besteed het dan uit. Zoek in je kennissenkring een scholier of een student die wat wil bijverdienen. Of misschien is het een leuke klus voor je kinderen. Zo kun je ze betrekken bij je bedrijf. En ze helpen je liever met Facebook dan met afwassen, bedden verschonen of de douche uitsoppen.

Dit blog is onderdeel van een serie over blogpromotie:

  1. Hoe maak je jouw bedrijf zichtbaar met bloggen?
  2. Hoe en hoe vaak, deel je een blog op Facebook, Twitter, LinkedIn en Pinterest? (Dat lees je nu.)
  3. Hoe maak je een interessante nieuwsbrief met je blog? 
  4. Welke mogelijkheden zijn er om je blog als gastblog te publiceren?
  5. Gebruik jij je e-mailhandtekening al om je blog te delen?
  6. Hoe maak je een blogartikel goed vindbaar in Google?

Goed en pakkend schrijven is belangrijk.
Het is de basis van je online presentatie.
En het is het fundament van je website.

Google gebruikt je teksten om te bepalen of je in de zoekresultaten van klanten verschijnt.
En wat dacht je van alle woorden die je nodig hebt voor je ebook, je verkooppagina’s en je persberichten?
Daarvoor heb je een zekere basis-schrijfvaardigheid nodig.

En het helpt als je weet hoe je die teksten kunt gebruiken om nog meer klanten naar je website te krijgen.
Want met heel eenvoudige truuks gebruik je je teksen ook voor zoekmachine-optimalisatie, je social media berichten, je (e)book en als uitgangspunt voor je video's en nieuwsbrief.

Hoe je dat allemaal doet?
Dat leg ik uit in een 2,5 uur durende workshop over schrijven voor het web.
Natuurlijk leer je ook hoe je je teksten snel beter, vlotter en pakkender maakt.

Voor wie?
Iedereen die denkt dat hij niet goed kan schrijven, maar die teksten nodig heeft voor het web.
Iedereen die meer klanten naar zijn website wil trekken, maar geen zin heeft in een cursus zoekmachine-optimalisatie.
Iedereen die bedrijfsmatig social media gebruikt of blogt.

Wat krijg je?
Je gaat naar huis met genoeg onderwerpen om een jaar lang wekelijks te bloggen of een artikel te plaatsen.
Je leert hoe je snel boeiende, pakkende teksten voor het web kunt schrijven: blogs, maar ook verkoopteksten en informatieve pagina's.
Je leert hoe je jouw teksten op verschillende plekken op het web kunt gebruiken, zodat je niet steeds iets nieuws hoeft te schrijven.
Je leert een eenvoudige manier om beter vindbaar te worden in Google.

Wanneer?
De datum staat nog niet vast, maar het wordt eind februari.

Waar?
Aan mijn zelfgetimmerde, steigerhouten bureau in mijn kantoor met houtkachel aan de Trambaanweg 6 in Havelte. Omdat we op een kippenboerderij wonen, serveer ik koffie, thee en eierkoeken.

Wat kost dat?

150 euro ex. BTW per persoon. Als je iemand meeneemt, dan krijgen jullie elk 10% korting.

Er is plek voor maximaal 4 personen.

 

Schrijf je hier in:



Dan neem ik contact met je op.

 

4 gedachten over “Hoe en hoe vaak deel je je blog op social media?

  • 11 september 2016 om 21:27
    Permalink

    Eén klein zinnetje heeft me alweer zoveel verder geholpen: ‘want een goed artikel schrijven kost soms wel vier of vijf uur’.

    Ik denk te vaak in ‘het KOST me tijd om te schrijven’ terwijl het een vast en essentieel onderdeel is (en in m’n hoofd ook moet zijn) van mijn werk. En ik klaag altijd dat het me teveel tijd kost. En toen zag ik dat zinnetje én de rest van dit blog. En ik sta meteen weer in de ‘we gaan er wat van maken’ stand. Dank je Nicky!

    Beantwoorden
    • 20 februari 2017 om 10:17
      Permalink

      Hee Divera,

      bloggen is tijdrovend. Maar dat is alle marketing. Het kost geld of tijd. Gelukkig is bloggen de tijd meer dan waard. Succes!

      Beantwoorden

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.