‘Zie je dat?’ Mijn moeder knikt naar de politie-auto die plankgas langs onze beukenhaag raast.
Ik haal mijn schouders op en roer in mijn latte machiatto. ‘Die zitten vast achter een opgevoerde brommer aan.’
Een minuut later scheurt een tweede auto met gillende sirenes voorbij; een brandweerwagen.
Ik spring op en storm naar de deur. ‘Let jij op de jongens? Ik ga kijken of ik kan helpen.’

Als ik buiten adem de oprit van de buren bereik, rollen de spuitgasten hun slangen al uit. Er stoppen nog zeven brandweerauto’s en tientallen brandweermannen rennen me voorbij. De blauwe zwaailampen reflecteren op hun glimmend gele pakken.
Mijn buurvrouw ijsbeert voor het tuinhek. ‘Schoorsteenbrand.’
Achter haar kringelt een sliertje rook uit het rieten dak.

Anderhalf uur later staren we samen naar een rokende, zwartgeblakerde berg stenen; het enige overblijfsel van de woonboerderij.

Twee dagen later komen de buren bij ons langs voor advies, want precies 19 jaar en 2 dagen eerder brandde ons huis ook tot de grond toe af. Voor onze buren zijn wij daarom de brandschade-experts.

Als je iets meer weet dan een ander, dan ben je een deskundige

Zo simpel is het.

Ingrid Smit schreef het boek ‘De kracht van diabetes’. Ze is geen dokter en ook geen medisch specialist, maar ze lijdt zelf aan diabetes type 1. Ze heeft een manier ontwikkeld,  waarmee ze haar bloedsuikerspiegel onder controle kan houden. Die methode en haar ervaringen beschrijft ze in haar boek. Nu geeft ze lezingen en workshops over diabetes en is ze een deskundige.

En Thea van Bodegraven van Sterk In Eigen Kracht  coacht partners van mensen die last hebben van angst- of dwang. Ook zij heeft daar geen speciale opleiding voor. Zij is een ervaringsdeskundige. En met haar tips en methode helpt ze anderen die in dezelfde situatie zitten als zij.

Om een expert te zijn heb je dus niet persé een opleiding of een diploma nodig

Je hoeft alleen maar veel van een bepaald onderwerp te weten.  Als je het zo bekijkt, dan ben ik bijvoorbeeld ook:

  • Puberspecialist
  • BBC-detectives-deskundige
  • Menstruatie-autoriteit

O ja, én kippenkenner.

Daarom vroegen de Soroptimisten, een groep vrouwen die hun kennis en vaardigheden inzetten om wereldwijd de posities van vrouwen en meisjes te verbeteren, mij of ik een lezing wil geven over ons pluimveebedrijf Egg-tivity. En weet je? Ondanks dat ik een kipconnaisseur ben, had ik eerst geen flauw idee wat ik daarover kan vertellen.

Daar bestaat een naam voor: the curse of knowlegde

Zodra je ergens veel verstand van hebt, kun je je niet meer voorstellen hoe het was om die kennis niet te hebben. Die curse of knowledge of kennisvloek, kan je behoorlijk in de weg zitten, omdat je daardoor je eigen waarde niet ziet. En dan denk je dat je niets te vertellen hebt. Daarom weet je soms niet waarover je moet bloggen en heb je al helemaal geen idee hoe waardevol je kunt zijn voor je klant of voor een journalist.

Een deelneemster aan de workshop Schrijven Voor Het Web overweegt bloggen in te zetten voor haar marketing en promotie. Maar ze weet niet waarover ze dan moet schrijven; en ze is schrijfster. Ook beroepsschrijvers zitten dus soms zonder onderwerp.  Maar de oplossing is gelukkig simpel. Want jij weet over jouw vak veel meer dan andere mensen. Maar ook dan komt die kennisvloek weer om de hoek kijken. Als je zelf zo vergroeid bent met je eigen kennis, hoe weet je dan wat een ander wel en niet interesseert?

Begin met de vraag die klanten jou vaak stellen

Stel dat je schrijfster bent en mensen je vaak vragen; ‘Joh, hoe krijg jij dan elke maand betaald?’ Jij weet precies hoe dat zit met royalties, vaste boekenprijzen en vergoedingen van bibliotheken en uitgevers. Maar andere mensen weten dat niet. En blijkbaar vinden ze dat interessant, anders zouden ze je er niet naar vragen.

De lezing voor de Soroptimisten begin ik vanavond daarom met de vraag die ik als pluimveehoudster het vaakst krijg: welk ei moet ik kiezen in de supermarkt? Mijn antwoord vind je trouwens hier: Wat maakt van een ei een biologisch ei?

Waarom is het belangrijk om een expert te zijn?

Nou, allereerst geeft het zelfvertrouwen. Het kan je helpen bepalen hoe jij  klanten het best kan helpen. En als anderen jou als deskundige zien, dan komen ze vanzelf naar je toe voor advies. Zoals onze buren ook bij ons kwamen om over de afwikkeling van de brand te praten. Verder zorgt het ervoor dat je nooit zonder blogonderwerpen zit. En als je een deskundige bent, kun je over jouw expertise ook contact opnemen met journalisten.

En nu?

Vraag je eens af welke vraag klanten jou vaak stellen. Beantwoord die vraag op papier of in Word en je eerste blog is klaar. Wie weet kun je er later zelfs nog een workshop of cursus van maken.

Wil je beter zichtbaar worden en meer naamsbekendheid opbouwen door gratis reclame te maken?

Download dan hier het e-book: 25 manieren om gratis reclame te maken en meer naamsbekendheid te krijgen. Je kunt het meteen downloaden en het kost niks.



 

 



 

Als je mijn boek aanvraagt, ontvang je voortaan ook automatisch mijn maandelijkse publiciteitstips in je mailbox. Wil je dat niet? Dan kun je het e-book ook via de mail bij me aanvragen. Je krijgt het dan zo snel mogelijk; in elk geval binnen een week.

Je leest in mijn privacy-verklaring hoe ik jouw gegevens opsla en waarvoor ik ze gebruik.

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *