Belangrijke lessen leer je niet op school of van je businesscoach. De dingen die er ècht toe doen, leer je op een doordeweekse donderdag. Puur geluk is niet groots en meeslepend. Het zit in kleine dingen.
Zoals onze dood gewaande lievelingspoes, die na vijf nachten ’s morgens in het donker plotsklaps snorrend op mijn schouder springt als ik de schuur van slot draai. Als bonus verwacht ik over 64 nachtjes gezinsuitbreiding op de hooizolder.
Of wanneer je voor het eerst van je leven een blackout krijgt, precies tijdens het Nederlands Kampioenschap Pitchen.
Het eerste overkwam mij de afgelopen week
Het laatste overkwam mijn businessvriendin Marije Wielenga van de Online Speechacademy. Zij leert ondernemers beter te spreken voor publiek onder meer met Virtueel Reality.
Marije is een professionele spreekster en ze is al Nederlands Kampioen Speechen. Het kampioenschap pitchen was voor haar een kans om zichzelf en haar bedrijf opnieuw op de kaart te zetten.
Helaas liep dat anders dan ze had gehoopt
Hoewel ze normaal altijd goed presteert onder druk, kreeg ze voor de neus van een vijfkoppige jury een blackout. Achteraf deelde ze haar nederlaag via sociale media met een kwetsbaar filmpje:
Toen ik in de Facebookgroep Roept u Maar een oproep van een journalist zag voor mensen die verkrampten onder de druk van een belangrijke prestatie, dacht ik door dat fimpje meteen aan Marije. Ik stuurde de oproep aan haar door. Ze stuurde direct een mail naar de betreffende journaliste en binnen een paar minuten kreeg ze antwoord.
Ze zou zó worden gebeld voor een interview in Metro
‘Weet je al wat je gaat zeggen?’, vroeg ik.
‘Nee, want ik heb geen idee wat ze precies gaat vragen,’ appte Marije terug.
Oeps, het is met journalisten altijd slim om vooraf te bedenken wat je wilt zeggen
Gelukkig hadden we nog net tijd om via de chat een strategie te bespreken. Voor Marije was dit een mooie kans om haar bedrijf te noemen op een goed gelezen online platform. Dat wilde ze graag, want op ze zit midden in de lancering van een cursus.
Marije zou de verslaggeefster uitleggen waarom die speech voor haar persoonlijk, maar vooral ook voor haar bedrijf belangrijk was. Zo zou ze de Online Speechacademy terloops noemen en de kans zou groot zou zijn dat haar bedrijf ook in het artikel zou komen.
We spaken af dat Marije aan het eind van het gesprek zou informeren of Metro wellicht een stuk zou willen schrijven over het gebruik van de VR-bril in haar training.
Virtual Reality had niets met het onderwerp te maken, maar het zou wel een nieuwe kans op free publicitity zijn
Tot slot adviseerde ik haar om de contactgegevens van de journalist goed te bewaren, zodat ze die nog eens vaker kan gebruiken om nieuwtjes door te geven.
Direct na het interview appte Marije me:
‘Mijn naam en bedrijf worden erin genoemd. En toen ik VR op tafel gooide, gaf ze aan geïnteresseerd te zijn hier iets mee te doen! Ik mag meer info sturen, zodat ze het volgende week kan overleggen op de redactie. Zoiets past wel bij hun nieuwssoort, gaf ze aan. Blij dat je me dat hebt meegegeven anders had ik nooit het lef gehad er naar te vragen.’
Een paar uur later stond het stuk Presteren onder druk, hoe gaat dat in zijn werk online.
Dus wat moet je onthouden als je een businessblunder begaat?
Deel je blunders. Het maakt je menselijk. Ook ikzelf deelde ooit mijn domste businessfouten in een blog. Ik kreeg veel aardige reacties en op Facebook gingen anderen ook hun flaters delen. Mijn blog werd vervolgens opgepikt door een journalist van Intermediair, die mij interviewde en vervolgens het artikel De avonturen van een blunderbabe schreef.
Een fout is nooit het eind van de wereld, maar soms wel het begin van een nieuwe kans.
En nu?
Word snel lid van de Facebookgroep Roept u Maar, waar journalisten oproepjes plaatsen voor interviewkandidaten en anders mis je die kans misschien.
Wil je meer tips waarmee je snel in de media kunt komen? Lees dan mijn boek Experttips voor Free Publicity.
Zou je het liefst morgen al in de krant staan?
Dan is dit boek iets voor jou.
Dit is geen doorsnee managementboek. Dit boek is anders. En anders zijn is een belangrijke voorwaarde als je op zoek bent naar media-aandacht en gratis publiciteit.
Veel boeken over free publicity zijn zo schandalig serieus. Ze gaan over media-strategieën, pers-databanken en het media-landschap. Dat is allemaal heel nuttig, maar eerlijk is eerlijk, het is ook vreselijk saai. En de zoektocht naar gratis publiciteit is juist een uitdagend avontuur.
Daarom heeft dit boek maar één theoretisch hoofdstuk en verder staan er alleen maar praktische tips en leuke anekdotes in. Je kunt er meteen mee aan de slag en je kunt zelfs morgen al op de voorpagina van de krant staan.
E-book voor €9,97 euro direct beschikbaar
Het e-book kun je meteen bestellen en downloaden voor €9,97 euro. Je kunt er dan meteen in beginnen. Het is een zogenaamd epub-bestand zoals je dat ook ontvangt als je een e-boek koopt bij Bol.com bijvoorbeeld. Je kunt het lezen op e-readers. Als je het wilt lezen op een Ipad, tablet of computer heb je daarvoor een e-reader-app nodig. Die kun je gratis downloaden in je appstore. Of je googelt erop.
Vul hier je emailadres in (je kunt ook je factuurgegevens invullen als je het bonnetje in je boekhouding wilt stoppen):
Het is een zogenaamd epub-bestand zoals je dat ook ontvangt als je een e-book koopt bij Bol.com. Je kunt het lezen op alle e-readers. Als je het boek wilt lezen op een Ipad, tablet of computer dan heb je daarvoor een e-reader-app nodig. Dat lijkt ingewikkeld, maar die kun je gratis downloaden in je appstore. Of je googelt erop.
Recencies
Het boek leest echt vlot. Ik had geen enkel moment in het boek waarop ik dacht ‘dit is saai’. De auteur voegt heel vaak leuke verhalen toe (die trouwens echt gebeurd zijn). Nicky laat niet alleen de goede voorbeelden zien maar ook voorbeelden waarbij er iets is fout gelopen. Verhalen van Nicky zelf komen ook in het boek voor. Ik had eigenlijk niet verwacht dat een boek met tips ook gewoon grappig en leuk kan zijn en dat je op sommige momenten zelfs een beetje meeleeft met de auteur alsof je een roman aan het lezen bent.
Uit de review van mijn boek van Jana op haar blog FitSix.
Gratis opvallen is opvallend eenvoudig met de praktische adviezen die Nicky Corts je in dit vlot leesbare boek aanreikt. Snel lezen dus en dan direct aan de slag!
Jos Burgers, spreker en bestsellerauteur van marketingboeken
Ik moest hardop lachen, al vanaf de eerste bladzijde. Maar ik voel me ook zo begrepen, want Nicky beschrijft exact wat ik meemaak: van mijn angst om zichtbaar te zijn tot mijn droom om te wereld te bereiken. Ze daagt me uit en al lezende zie ik het mezelf ook doen!
Divera van der Elst, dé coach voor beginnende coaches
Dit boek is exact zoals ik dat van Nicky verwachtte; scherp, met humor en heerlijk praktisch. Ook als je jezelf nog niet kunt visualiseren als mediaster, zullen haar 50 tips jou gegarandeerd helpen om free publicity in te zetten als effectieve marketingtool voor je bedrijf.
Veronique Prins, businesscoach bij Je zaak voor Elkaar
Dit is geen gortdroog managementboek of super saaie handleiding. Je wilt eigenlijk tijdens het lezen al direct aan de slag. De tips zijn duidelijk, direct uitvoerbaar en motiverend. Het voelde alsof Nicky met me in gesprek was. Ik ben helemaal enthousiast geworden. Een uitkomst voor elke ondernemer/ZZP’er.
Hetty Termaat-Steenbergen van Jouw ouders, mijn zorg, begeleiding thuis bij mensen met dementie
In de media komen leek me een onmogelijke taak, want ik had geen idee hoe de mediawereld in elkaar zit. Dit boek geeft je niet alleen de PIN-code voor gratis publiciteit, maar geeft je ook inzicht in hoe de media werken. Wanneer je deze stappen en tips toepast, gaat het gewoon lukken.
Monica ten Hoove, Financieel Huishoudster
Eigenlijk kende ik als ex-journalist al die tips wel. Nou ja, bijna allemaal. Maar ik dacht dat media-aandacht voor mij als ondernemer niet was weggelegd. Dit boek heeft me de ogen geopend: free publicity is echt voor iedereen. Ook voor mij.
Leonore Noorduyn, schrijfcoach en tekstschrijfster bij De Schrijfster
Ideaal voor beginnende ondernemers om deze skills onder de knie te krijgen. Maar ook een prettige opfrisbeurt voor elke brand & communicatie specialist om er op een originele manier weer even aan herinnerd te worden dat de sleutel tot succes niets te maken heeft met een grote zak geld.
Monique Ruesink, brand & communicatiemanager bij WeeRide Europe B.V.
Het lekker lezende boek van Nicky Corts geeft praktisch tips en vooral do en don'ts om gratis exposure te krijgen. Het motiveert, inspireert en legt helder uit hoe en ook wanneer je wat moet doen.
Klaziena Waerts, Craving Watchers
Direct aan de slag voor €9,97 euro?
Weer heel leuk stukje Nicky!
Wat blunder (tjes) betreft, daar kan ik als (oud) coach meepraten. Maar ja. hoe goed je ook bent in je vak, je blijft mens. Het is ergste wat je kan doen is ze negeren en doen of ze niet bestaan, grote kans dat je geloofwaardigheid dan een grote deuk oploopt. Het is inderdaad beter deze ‘schoonheidsfoutjes’ meteen te delen en er het beste van te maken. Als je daar voordeel uit kunt halen, nog beter.
Voor iedereen die werkzaam is in dit prachtig vak… geniet ervan en blijf leren.
Groet, Anja.
Een gepensioneerde coach.
Hoi Anja, het lijkt erop dat ik vergeten ben te reageren op jouw opmerking. Sorry daarvoor en daarom alsnog. Dank je wel voor je mooie aanvulling. 🙂