Gratis publiciteit in vakbladen

Geweldig als het je al gelukt is om in de (regionale) krant te komen. Veel mensen lezen dat, maar kun je daarmee je doelgroep bereiken? Misschien wel, maar het is beter als er een artikel verschijnt in een blad dat helemaal gericht is op jouw doelgroep. Een vakblad bijvoorbeeld. Een artikel in een passend vakblad heeft veel meer effect. Maar hoe krijg je een artikel in een vakblad?

Hoe kun je je doelgroep bereiken met een vakblad?

Vrijwel alle bedrijfstakken hebben een eigen vakblad. Vaak zelfs meerdere. Voor mij als pluimveehoudster zijn dat bijvoorbeeld Pluimveehouderij, Boerderij en Nieuwe Oogst. Verder zijn er nog een tiental online vak- en nieuwssites die kort agrarisch nieuws plaatsen. Voor vrijwel elke sport, beroepsgroep, hobby  en voor alle soorten ondernemingen bestaan er vakbladen. Kijk maar eens in je eigen krantenbak. Welke bladen lees jij? Wat ligt er op de koffietafel bij de receptie of in de kantine? Google eens om nog meer relevante vakbladen te vinden. Wie weet ontdek je er eentje die je nog niet kende.

 

Ook gratis bladen

Je kunt waarschijnlijk zo één of zelfs meerdere specialistische bladen opnoemen. Beperk je vooral niet tot de betaalde bladen. Kijk ook eens wat er verder nog gratis binnenkomt. Zo krijg je vaak krantjes van relaties zoals leveranciers en de bank. Ook daar kun je als ondernemer soms in als je maar iets goeds te vertellen hebt. En de makers van die bladen weten pas of jij interessant bent, als je contact met ze opneemt! Er zijn veel meer vakbladen dan je zou verwachten. Het is handig eens wat tijd te besteden aan het maken van een perslijst om alle media die misschien iets over jou zouden willen publiceren op een rijtje te zetten.

Met vakblad is doelgroep bereiken gemakkelijk

Het voordeel van vakbladen is, dat je vaak gemakkelijker in aanmerking komt voor plaatsing. Want iets nieuws over de sector willen alle abonnees graag weten. Omdat je zelf deel uitmaakt van de doelgroep kun je simpel bepalen of iets interessant genoeg is. Vrijwel alles wat jij zelf belangrijk vindt om te weten, is ook boeiend voor de andere lezers.

Voor vakbladen is het vaak niet nodig om een persbericht te sturen. Het kan wel, maar een telefoontje of mailtje werkt vaak net zo goed. Je kunt dan uitleggen welk interessant nieuws je hebt en vragen of de redactie dat wil publiceren. Redacties van bladen staan minder onder tijdsdruk dan dag- en nieuwsbladen en kunnen artikelen vooruit plannen. Meestal hebben ze een wekelijkse of maandelijkse deadline.

Redacteuren hebben meer tijd

Dat heeft nog een voordeel: als de redactie in jouw verhaal geïnteresseerd is, dan heeft de redacteur veel meer tijd voor  je. De kans op een interview is groter dan bij een krant. Bovendien gaat een artikel in een vakblad dieper op het onderwerp in. Vaak komt er ook een fotograaf om een plaatje te schieten. Dat betekent dat je er zelf niet zo veel werk van hebt. Je moet misschien tijd inruimen voor een (telefonisch) interview en een fotograaf, maar dat is veel minder werk dan zelf iets schrijven. Bovendien is zo’n interview en een fotosessie een interessante ervaring.

Voordelen van een artikel in een vakblad

Het voordeel van plaatsing in een vakblad is duidelijk:

  • het vergroot je geloofwaardigheid
  • het is goed voor je naamsbekendheid
  • er is veel ruimte om je boodschap te vertellen
  • een artikel kan vakinhoudelijk dieper gaan
  • je kunt direct de juiste doelgroep bereiken

Vakbladen voor gratis publiciteit

Sneeuwbaleffect

Als je eenmaal een keer in een vakblad bent verschenen, dan neemt de redactie in de toekomst waarschijnlijk vaker contact met je op. Ze kennen je dan. Ze weten wat ze aan je hebben. Of waar je verstand van hebt. Ze vragen je dan om jouw mening als expert voor een bepaald onderwerp. Zo kom je zonder extra moeite vaker in kranten en tijdschriften. Misschien zelfs op de radio of de televisie. Dit is een sneeuwbaleffect. Zodra je eenmaal in een krant of tijdschrift hebt gestaan, weten ook andere media jou te vinden.

Er zijn dus veel goede redenen om te proberen of je met een redactioneel artikel in een vakblad kunt komen. De belangrijkste is dat je met het juiste vakblad rechtstreeks jouw doelgroep kan bereiken.

Wil je beter zichtbaar worden en meer naamsbekendheid opbouwen door gratis reclame te maken?

Download dan hier het e-book: 25 manieren om gratis reclame te maken en meer naamsbekendheid te krijgen. Je kunt het meteen downloaden en het kost niks.



 

 



 

Als je mijn boek aanvraagt, ontvang je voortaan ook automatisch mijn maandelijkse publiciteitstips in je mailbox. Wil je dat niet? Dan kun je het e-book ook via de mail bij me aanvragen. Je krijgt het dan zo snel mogelijk; in elk geval binnen een week.

Je leest in mijn privacy-verklaring hoe ik jouw gegevens opsla en waarvoor ik ze gebruik.

Getagd op:    

Een reactie op “Hoe bereik je je doelgroep met een artikel in een vakblad?

  • 16 januari 2020 om 13:31
    Permalink

    Hallo!

    Ik ben op zoek naar iemand / of een bureau dat mij kan adviseren naar gerichte vakbladen in specifieke branches:

    Apparatenbouw, Ketels, Fire & safety, Zorgsector, Bouwsector

    Kunt u mij daarmee helpen??

    Ik hoor het graag.

    Groet, Erwin van Zeelt

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *