e mailhandtekening maken blogpromotie

‘Die van jou slaat nergens op’, zegt Marc. Hij is twaalf en oefent al een uur lang op zijn handtekening.
Ik kijk hem vragend aan. ‘Nee? Ik vind hem anders best mooi.’
‘Mooi? Mam, hij is spuuglelijk. En onleesbaar trouwens. En ook nog eens veel te groot’.

Misschien heeft hij wel gelijk. Die van mij heeft erg veel krullen. Er valt ook geen naam in te ontdekken. En hij past inderdaad nooit op dat schermpje van de pakketbezorger. Maar toch ben ik er best trots op.  Want ook ik heb er ooit een middag op geoefend.

Dat was toen ik voor het eerst een eigen betaalrekening kreeg en zo’n overschrijvingsboekje van de Postbank. Daarop moest je alles nog met pen invullen: het bedrag, het rekeningnummer en je handtekening. Tjee wat voelde ik me toen ineens volwassen.

Ik gebruikte de krabbel van mijn vader als voorbeeld. Want die van mijn moeder vond ik veel te goed leesbaar en super saai. Die van mijn vader was mysterieuzer en dus mooier: met veel halen en lussen. Dat wilde ik ook.

En sinds een jaar heb ik er nog één: mijn e-mailhandtekening

Die verschijnt automatisch onder elke mail. De term e-mailhandtekening is wat verwarrend. Ik dacht eerst dat dat betekende dat mijn computer mijn krabbel onder een mailtje kon zetten. Een soort digitaal stempel zeg maar. Het duurde even voordat ik snapte dat je van alles in je e-mailhandtekening kunt zetten: een foto, je logo, links naar je website, je weggever of naar je laatste blog. Kijk, dan is zo’n handtekening ineens wel interessant:

e-mailhandtekening

Mijn e-mailhandtekening is simpel. Ik heb een link naar mijn website en mijn weggever. Maar toch zie ik dat veel ondernemers daar nog geen gebruik van maken. En dat is jammer, want het is een eenvoudige manier om gratis je bedrijf te promoten. En je hoeft het maar één keer in te stellen en vervolgens zet je e-mailprogramma automatisch de juiste tekst onder elk mailtje dat je verstuurt. En als je wilt, kun je dat ook voor je privé-mail doen.

 

Als je jouw blog promoot op social media, waarom dan ook niet via je e-mailhandtekening?

Weet je wel hoeveel mailtjes je per dag de deur uit doet? Als je net begint met je bedrijf en met bloggen, bereik je via de mail meer mensen dan via social media en je nieuwsbrief. Die netwerken moeten eerst groeien. En je e-mailhandtekening kan daarbij helpen.

Soms levert dat onverwachte klanten op. Door mijn e-mailhandtekening ontdekte een leraar op mijn zoons school wat ik doe. Via hem kreeg ik een van mijn eerste opdrachten.  In je privé-netwerk zitten ook potentiële klanten. Daar kom je pas achter als je duidelijk laat zien wat je doet. Ook privé.

Je maakt zo’n handtekening aan in je mailprogramma en bij elk mailtje dat je verstuurt, kunnen ontvangers dan de boodschap zien die je zelf instelt. Het is zo’n plek die zo simpel is, dat je het gewoon vergeet.

Wat is een e-mailhandtekening?

De e-mailhandtekening is een vaste afsluiting onder de mail met daarin een afscheidsgroet, de naam van de verzender en eventueel bedrijfsgegevens. Je kunt er je logo inzetten, maar ook links naar je blog of je social media kanalen.

Wat moet er in je e-mailhandtekening?

Niks. Of alles. Dat bepaal je zelf. Logisch is om in elk geval een standaardgroet en je naam op te nemen. Verder kun je het zo gek maken als je zelf wilt. Maar ik zou niet meer dan één of twee links opnemen. Als je meer doet, krijgt de ontvanger last van keuzestress en heb je kans dat hij helemaal nergens op klikt.

Wil je meer voorbeelden van e-mailhandtekeningen zien? Lees dan het blog van Kitty Kilian van De Blogacademie: Wat moet er in je e-mailhandtekening?

Kitty deelt in dit blog veel screenshots en voorbeelden.

Hoe maak je een e-mailhandtekening?

Helaas werkt dat in elk e-mailprogramma net weer anders. Als je precies wilt weten hoe het voor jouw programma werkt, dan kun je het best een instructiefilmpje op Youtube opzoeken. Zoek op: jouw emailprogramma (bv. Outlook) + emailhandtekening maken.

Maar als je af en toe eens een andere e-mailhandtekening wil maken?

Dat kan natuurlijk. Dan moet je alleen wel je de handtekening in je e-mailprogramma aanpassen. Als je eenmaal weet hoe dat moet, duurt dat klusje hooguit tien minuten.

Dus hoe helpt een e-mailhandtekening bij de promotie van je blog?

Heel simpel. Als je een link opneemt naar je blog in je e-mailhandtekening dan zien ontvangers van jouw mail dat jij blogt. Zo weten meer mensen wat jij doet en breng je jouw blog bij jouw contacten onder de aandacht. Je e-mailhandtekening zal je geen enorme stroom bezoekers opleveren, maar het helpt wel. En als je zo’n handtekening eenmaal hebt ingesteld, hoef je er niet meer naar om te kijken. Die promotie van je blog gaat helemaal automatisch.

Dit is het vijfde artikel in een serie over blogpromotie.
Hier vind je de andere artikelen:

  1. Hoe maak je je bedrijf online zichtbaar met bloggen?
  2. Hoe en hoe vaak, deel je een blog op social media?
  3. Hoe maak je een interessante nieuwsbrief met je blog?
  4. Gastbloggen: waarom en hoe doe je dat?
  5. Gebruik jij je e-mailhandtekening al om je blog te delen?
  6. Hoe maak je een blogartikel goed vindbaar in Google?

Goed en pakkend schrijven is belangrijk.
Het is de basis van je online presentatie.
En het is het fundament van je website.

Google gebruikt je teksten om te bepalen of je in de zoekresultaten van klanten verschijnt.
En wat dacht je van alle woorden die je nodig hebt voor je ebook, je verkooppagina’s en je persberichten?
Daarvoor heb je een zekere basis-schrijfvaardigheid nodig.

En het helpt als je weet hoe je die teksten kunt gebruiken om nog meer klanten naar je website te krijgen.
Want met heel eenvoudige truuks gebruik je je teksen ook voor zoekmachine-optimalisatie, je social media berichten, je (e)book en als uitgangspunt voor je video's en nieuwsbrief.

Hoe je dat allemaal doet?
Dat leg ik uit in een 2,5 uur durende workshop over schrijven voor het web.
Natuurlijk leer je ook hoe je je teksten snel beter, vlotter en pakkender maakt.

Voor wie?
Iedereen die denkt dat hij niet goed kan schrijven, maar die teksten nodig heeft voor het web.
Iedereen die meer klanten naar zijn website wil trekken, maar geen zin heeft in een cursus zoekmachine-optimalisatie.
Iedereen die bedrijfsmatig social media gebruikt of blogt.

Wat krijg je?
Je gaat naar huis met genoeg onderwerpen om een jaar lang wekelijks te bloggen of een artikel te plaatsen.
Je leert hoe je snel boeiende, pakkende teksten voor het web kunt schrijven: blogs, maar ook verkoopteksten en informatieve pagina's.
Je leert hoe je jouw teksten op verschillende plekken op het web kunt gebruiken, zodat je niet steeds iets nieuws hoeft te schrijven.
Je leert een eenvoudige manier om beter vindbaar te worden in Google.

Wanneer?
De datum staat nog niet vast, maar het wordt eind februari.

Waar?
Aan mijn zelfgetimmerde, steigerhouten bureau in mijn kantoor met houtkachel aan de Trambaanweg 6 in Havelte. Omdat we op een kippenboerderij wonen, serveer ik koffie, thee en eierkoeken.

Wat kost dat?

150 euro ex. BTW per persoon. Als je iemand meeneemt, dan krijgen jullie elk 10% korting.

Er is plek voor maximaal 4 personen.

 

Schrijf je hier in:



Dan neem ik contact met je op.

 

 

Een reactie op “Je e-mailhandtekening – gebruik jij die al voor de promotie van je blog?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *