‘Als je een succes wilt maken van je boek, dan is media-aandacht noodzakelijk.’

Dat zijn niet mijn woorden. Het is de eerste regel van een blog over media-aandacht voor je boek van boekmarketingcoach Denise Hulst van Boekschrijven.nl.

Ze legt uit waarom een pr-bureau inhuren geen goed idee is. ‘Want dan ben bent al snel tussen de 4.000 en 10.000 euro kwijt. En uiteindelijk wil een journalist contact met jou. Met de auteur van het boek. Je bent zelf de beste ambassadeur van je boek. Ook richting de pers’, aldus Denise.

En ze heeft helmaal gelijk. Media-aandacht kan ervoor zorgen dat je boek een bestseller wordt, maar veel auteurs hebben geen idee dat je er zelf voor kunt zorgen dat je in de media verschijnt. Ze huren dan een pr-bureau in. Maar dat kost waarschijnlijk meer dan ze met het boek gaan verdienen. Je kunt als auteur ook zelf contact opnemen met een journalist. Dat is helemaal niet zo moeilijk als je weet waarnaar een verslaggever op zoek is, want het verschijnen van een boek is voor een journalist helaas geen nieuws. Daarvoor verschijnen er te veel boeken. Volgens Het Laatste Nieuws komen er dagelijks maar liefst 57 nieuwe boeken in het Nederlands uit.
En dan is nòg een boek gewoon niet interessant voor de media.

Alleen als je jouw boek actief onder de aandacht van verslaggevers brengt, heb je kans dat ze erover publiceren. Veel schrijvers sturen redacties daarom papieren exemplaren, pdf’s, uittreksels en achterflapteksten.

Maar dat werkt niet.

Want auteurs sturen verslaggevers zelden wat ze ècht nodig hebben: een goede reden om over het boek te schrijven.

Waarom leest een verslaggever jouw boek dan niet?

Waarom zou hij? Hij heeft het druk genoeg.

Elke dag komen er honderden persberichten, verzoeken voor interviews en nieuwtjes op een redactie binnen. Die vechten allemaal om aandacht. En een verslaggever bepaalt na een paar zinnen al of het bericht interessant is.

Voor een boek moet je rustig gaan zitten. Een redactieruimte heeft veel weg van de Champs Elysee tijdens de ochtendspits. Het is onmogelijk om daar op je gemak een boek te lezen. Ook de achterflap is niet geschikt. Die is geschreven om de lezer te verleiden, niet om een journalist nieuwsgierig te maken

Hoe breng je dan wel je boek onder de aandacht van een journalist?

Geef een journalist argumenten waarmee hij zijn chef en collega’s kan overtuigen van het belang en de waarde van jouw boek voor de lezers. Maak het zo kort en bondig mogelijk.

Van Yassir van Unen ontving ik, op een oproep om gratis een persbericht te redigeren, onderstaand persbericht over zijn boek De Leefstijlbijbel. Yassir: ‘Het is geschreven door een professional is geschreven en ik heb er 1800 euro voor betaald. Qua respons heeft het nagenoeg niets opgeleverd. Helaas is het dus echt weggegooid geld geweest.’

Persbericht: “De Leefstijlbijbel” nieuw boek tegen chronische ziekten van Yassir van Unen

Handboek voor blijvende gezondheid van lichaam en geest

Breda, 24-11-2015 – Op 1 december 2015 verschijnt het boek ‘De Leefstijlbijbel, het handboek voor blijvende gezondheid van lichaam en geest’ van orthomoleculair therapeut Yassir van Unen. Het RIVM telt 5,3 miljoen Nederlanders met één of meerdere chronische ziekten. Volgens Van Unen hoeven veel chronische ziekten niet voor eeuwig te zijn. In zijn boek geeft hij inzicht in verborgen ziekmakers in onze keuken en badkamer en geeft hij adviezen over evolutionaire voeding, gezonde beweging en stressvermindering. Het boek toont aan dat je niet altijd pillen hoeft te slikken maar dat je door kleine aanpassingen in je leefstijl al verbeteringen in je gezondheid kunt krijgen. Ruim 80 praktische tips helpen de lezer naar meer gezondheid en energie. Dit boek is bedoelt voor mensen met chronische gezondheidsklachten,

iedereen die optimaal gezond wil zijn en de oorzaak van hun klachten wil aanpakken. ‘De Leeftstijlbijbel‘ is verkrijgbaar via webwinkels als Bol.com en de boekhandel.

Chronische klachten niet voor eeuwig
Yassir Van Unen: “Veel dokters weten tegenwoordig geen raad meer met chronische gezondheidsklachten. De reguliere behandeling met medicatie houdt de gezondheidsklachten chronisch doordat slechts symptomen worden bestreden en de oorzaak niet wordt aangepakt. Toen mijn vrouw chronisch ziek werd en artsen niet meer wisten wat ze met haar aan moesten, ben ik uit frustratie en wanhoop mezelf gaan verdiepen in gezondheid. Ik ben orthomoleculaire geneeskunde gaan studeren en ik heb haar gezondheidsklachten aanzienlijk kunnen verbeteren waardoor ze niet meer dagelijks met pijn op bed ligt. Met mijn boek ‘De Leefstijlbijlbel’ wil ik de miljoenen chronisch zieken die ons land telt ook helpen van hun slopende klachten af te komen. Ik ben ervan overtuigd dat meer dan de helft van alle chronisch zieken weer gezond kunnen zijn en dat zij hun medicatie in de prullenbak kunnen gooien.”

Achterflaptekst
Ben jij het type mens die waarde hecht aan je gezondheid? Stappen vooruit zetten qua gezondheid is belangrijk, maar dan wel in de goede richting. En juist die goede richting is tegenwoordig niet gemakkelijk te vinden met meningen die alle kanten op wijzen. De Leefstijlbijbel wijst je de weg en brengt wijsheid en rust, gebaseerd op een unieke mix tussen wetenschappelijk onderzoek, ervaring en de evolutietheorie. In een tijd waarin artsen geen raad weten met een stijgend aantal chronische klachten en waar echte preventie ontbreekt, geeft De Leefstijlbijbel antwoorden. Vroeger zei men dat roken en asbest veilig was. Maar wat verzwijgt men nu? Ontdek de verborgen ziekmakers van deze tijd en hoe de huidige zorg bijdraagt aan ruim vijf miljoen chronisch zieke Nederlanders. Waarom schrijft je arts geen voeding voor? Waarom financiert de farmaceut zijn opleiding en welke financiële belangen hebben gevolgen voor jouw gezondheid? De Leefstijlbijbel leert je hoe jij hier aan kunt ontsnappen. Wil jij je voeding, beweging, stressbestendigheid, energie, slaap, vruchtbaarheid, figuur en mentale kracht verbeteren voor optimale gezondheid? Zorg begint pas bij klachten, maar gezondheid begint al bij investeren in preventie. Investeer jij in je meest kostbare bezit?

De Leefstijlbijbel‘ van Yassir van Unen verschijnt 1 december 2015 en kost € 24,95. ISBN-nummer 9789082423907. Uitgeverij: Healthrebel.

Over Yassir van Unen
Yassir van Unen (1983) heeft een orthomoleculaire praktijk in Breda en Etten-Leur en is auteur van het boek ‘De Leefstijlbijbel’. Hij is expert op het gebied van het verhelpen en verbeteren van chronische gezondheidsklachten zoals darmklachten, hoofdpijn, diabetes, allergieën en hart- en vaatziekten. Ook ‘vage klachten’ waar doktoren vaak geen raad mee weten, weet hij vaak succesvol te behandelen. Daarnaast geeft Van Unen lezingen bij (middel)grote bedrijven omtrent ziektepreventie en productiviteit van medewerkers. www.deleefstijlbijbel.nl | www.praktijkvanunen.nl

Noot voor redactie
Voor meer informatie, additioneel beeldmateriaal en interview-aanvragen kunt u contact opnemen met Yassir van Unen via telefoonnummer 06-enzovoorts en e-mailadres info@deleefstijlbijbel.nl.

Recensie exemplaar
Wilt u een recensie-exemplaar ontvangen? Ik kan u direct een pdf opsturen of een hardcopy doen toekomen.
Lage resolutie beeldmateriaal van De Leefstijlbijbel en Yassir van Unen kunt u hier downloaden: http://www.deleefstijlbijbel.nl/contact/pers-informatie/
Wilt u hoge resolutie beeldmateriaal ontvangen? Stuur een e-mail naar info@deleefstijlbijbel.nl en u krijgt het beeldmateriaal direct toegestuurd.

Het persbericht is niet duidelijk voor een verslaggever. Het is ook veel te lang. Een journalist heeft daar helemaal geen tijd voor. Wat maakt dit boek nu anders dan alle andere boeken die over gezondheid en chronische ziekte zijn verschenen? Dat zou in het persbericht moeten staan. De rest van de tekst kan zo in de prullenbak.

Yassir heeft uiteindelijk media-aandacht gekregen in Margriet, het AD en Women’s Health. ‘Maar die aandacht heb ik gekregen door zelf een enorm bestand aan te maken van relevante media en te bellen om te kijken of ze mijn boek interessant vonden. Vervolgens hebben er een aantal aandacht besteed als boekentip van de maand bijvoorbeeld’, aldus de auteur.

Het dure persbericht leverde niks op, maar het werk dat hij zelf deed wèl

Als je als auteur media-aandacht wilt voor je boek, schrijf je persberichten dan zelf. Als je weet waarmee je een verslaggever kunt interesseren voor je boek, dan kun je het geld voor een PR-professional besparen. Tenzij je meer dan genoeg geld hebt om aan marketing te besteden natuurlijk.

En wat wil een verslaggever nou precies weten over je boek?

Journalisten weten vaak niets over jouw vakgebied. Ze hebben dan ook geen idee van het belang van jouw werk voor hun lezerspubliek. Het is jouw taak om dat duidelijk te maken. Kauw het voor, want ze gaan niet zelf op zoek. Maak als schrijver de keuze wat wel of niet interessant is voor een bepaald medium.

Dat kan bijvoorbeeld zo:

—-PERSBERICHT—

Drs. Veronique Kilian schrijft boek over het geheim achter productiviteit:
‘Geld maakt niet gelukkig, maar gelukkig zijn maakt wel geld’

DEN BOSCH – Ben je pas gelukkig als je succes hebt, of leidt geluk tot succes? Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat geluk een grote invloed heeft op productiviteit en succes (hier link opnemen naar het onderzoek). Het boek ‘Geluk op het werk. Train je gelukscompetenties!’ van drs. Veronique Kilian van K-T Dynamics in Den Bosch, leert je hoe je geluk kunt oefenen en hoe je je eigen geluksspier kunt trainen.

Niet zweverig, maar wetenschappelijk
Hoewel geluk vaak een zweverig imago heeft, is er niks zweverigs aan het boek van Kilian. In wetenschappelijk onderzoek vond ze 25 geluksvaardigheden waarmee je je eigen geluk kunt beinvloeden. ‘Gelukkig zijn kun je dus gewoon leren’, zegt ze.

Gelukspier trainen
Om geluk te trainen ontwikkelde ze het Feel-Fly-Flourish-model; een overzichtelijk stappenplan waarmee je je eigen geluk of het geluk binnen een organisatie kunt oefenen. Kilian: ‘Het boek inspireert en helpt je om vaker een gelukservaring te hebben. Je leert langer in een geluksstemming te blijven en jezelf gelukkig te werken.’

Werkgevers letten wel op kostenbewustzijn, maar niet op geluksbewustzijn
‘En dat is gek’, vindt de schrijfster. ‘Want geld maakt niet gelukkig, maar gelukkig zijn maakt wel geld. Geluk is een goed tegengif tegen stress. Het maakt je alerter. Je analyseert situaties beter en je bedenkt sneller creatieve oplossingen. ’ Kilian hoopt daarom dat haar boek ervoor zorgt dat managers geluk serieus gaan nemen.

Gelukkig zijn op het werk is meer dan een sprookje
‘Sprookjes eindigen met en ze leefden nog lang en gelukkig. Met mijn boek kunnen mensen straks zeggen en ze werkten nog lang en gelukkig. Beter nog, ze zeggen dan: en gelukkig werkten ze nog lang.

Drs. Kilian studeerde af in Sociale Wetenschappen met als specialisaties psychologie, management en cultuur. Haar boek is voor  27,50 euro verkrijgbaar bij Managementboek.nl.

Recensies

‘Dit boek inspireert. Ik kan u verzekeren dat de energie die u losmaakt als u deze weg inzet, meer resultaat oplevert, dan wetenschappers hebben opgetekend.’
Bob Hutten, directeur Hutten (Veghel)

‘Dit boek laat zien dat geluk in bedrijven een maakbaar fenomeen is. De inversteringen die je daarin doet, betalen zich uit in een betere economische en maatschappelijke performance.’
Marius Appelman, directeur Riksja Travel

 —————————————————-EINDE PERSBERICHT ————————————–

Noot voor de redactie:
Voor meer info: drs. Veronique Kilian, 06-……..

Het is kort en het legt in een paar zinnen uit waarom het boek interessant is voor lezers: iedereen kan geluk leren en je kunt er ook nog meer door verdienen. Het persbericht is zo opgesteld dat het zowel naar een regionale krant, een landelijk krant als een vakblad voor managers kan.

Wat overtuigt een verslaggever van de nieuwswaarde van je boek?

Het helpt als je in je boek een andere invalshoek hebt gekozen dan andere schrijvers of als je een heel andere mening hebt dan andere auteurs. Leg in het persbericht over je boek uit:

  • wat andere schrijvers volgens jou over het hoofd zien
  • welke aannames er over jouw onderwerp zijn, die jij in jouw boek weerlegt
  • wat jou of je boek verbindt aan de doelgroep van het medium

Want zal ik je een geheim verklappen?

Een artikel in de krant gaat helemaal niet over je boek.
Tenzij het een boekrecensie wordt, en de meeste kranten schrijven die niet meer.

Het artikel gaat ook niet over de auteur.

Het gaat altijd om de waarde die jouw verhaal heeft voor de lezer van een krant of tijdschrift. Dat kan jouw afwijkende mening zijn over een onderwerp dat de lezers raakt. Het kan jouw oplossing zijn voor een maatschappelijk probleem of het is een interessante invalshoek.

In een FacebookLive heb ik dat een paar maanden geleden uitgelegd:
(Je kunt ook op de link klikken om de video te bekijken.)
https://youtu.be/anb6TR5YHDs

Dus wat is belangrijk?

Of je contact met de redactie zoekt met een persbericht, een mail of met de telefoon maakt niet uit. Je moet altijd in een paar zinnen duidelijk maken wat jouw boek anders maakt dan alle andere boeken over hetzelfde onderwerp en waarom dat interessant is voor de lezer. Je moet op zoek gaan naar het ‘haakje’.

Meer weten? Volg dan het gratis webinar Free publicity voor auteurs

Dat geef ik 9 oktober samen met Denise Hulst van boekschrijven.nl. Denise is coach voor auteurs van fictie en non fictie.  Ze heeft zelf al elf boeken gepubliceerd, waaronder een aantal bestsellers en eversellers. Je kunt het gratis webinar gewoon thuis via je computer volgen.

Opgeven voor het webinar Free Publicity voor auteurs kan hier:
http://www.denisehulst.nl/webinar-free-publicity-auteurs/

Je hebt een boek geschreven.
Het is prachtig geworden en je bent er trots op.
Maar niemand koopt het.

Hoe krijg je dan aandacht voor je boek?
Waar en hoe kun je gratis je boek promoten?

In de checklist voor boekpromotie staan meer dan 100 acties om je boek te promoten tijdens het schrijfproces,  voor de lancering en lang nadat je boek is uitgekomen.

Het kost €15,00 inclusief BTW.

Je kunt eenvoudig online bestellen.
Na betaling kun je de Checklist Boekpromotie direct downloaden.






 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *