Facebook gebruiken voor marketing

Is Facebook gebruiken voor de marketing van jou bedrijf nog een goed plan? Via Facebook is het voor beginnende ondernemers moeilijk om een publiek op te bouwen, hun content komt steeds moeilijker bij de goede doelgroep.

Want heb jij al 1500 of meer likes op je Facebook bedrijfspagina?
Nee hè? Want dat is moeilijk en het duurt lang om zo veel likes te krijgen.
En dan laat Facebook je berichten niet eens aan al je volgers zien.

Je verschijnt maar bij ongeveer 10% van je volgers in de tijdlijn en met de laatste update is dat nog weer minder geworden. Ik verwacht dat het niet lang gaat duren voordat alleen gesponsorde bedrijfsberichten nog in de tijdlijn van je volgers terecht komt. Dat betekent dus dat je moet betalen om zichtbaar te zijn op Facebook.

Is Facebook jouw tijd waard?

Om het aantal likes te laten groeien moet je dagelijks updates plaatsen. Je bent dan druk met het maken van grappige fotootjes, linken naar andere websites en blogs en het reageren op berichten van anderen. Voor je het in de gaten hebt zit je dagelijks uren te Facebooken. In die tijd kun je jouw bedrijf ook op andere manieren zichtbaar maken. Via LinkedIn bijvoorbeeld. Of via de traditionele media. Of via Youtube en Google.

Heeft Facebook dan helemaal geen waarde meer voor ondernemers?

Natuurlijk wel. Maar alleen als je wilt adverteren of als je in de afgelopen jaren al een groot publiek met actieve fans hebt opgebouwd. Dan is Facebook heel geschikt. Adverteren op Facebook is in verhouding niet zo duur en je kunt heel precies kiezen voor de doelgroep die je advertentie te zien krijgt.

Als je al veel interactie met je volgers hebt, dan zul je ook niet zo veel last krijgen van die laatste update, want Facebook beloont interactie nog steeds.

Maar als je nu begint met het opbouwen van een doelgroep op Facebook door middel van gratis berichten, dan is dat zonde van je tijd.

Stel dat je Facebook links laat liggen

Dat kan best als je niet wilt adverteren. Er zijn andere mogelijkheden om duizenden mensen tegelijk te vertellen dat je een workshop fotograferen met je smartphone aanbiedt. Je kan daarvoor gebruik maken van allerlei andere bestaande netwerken, zoals kranten, tijdschriften, radio en televisie.

Kijk maar eens naar het bereik van verschillende media:

  • De Meppeler Krant: 12.250 lokale lezers
  • Dagblad van het Noorden: 100.000 regionale lezers
  • De Telegraaf: 445.294 landelijke lezers

Zijn de traditionele media beter om je bedrijf te laten groeien dan Facebook?

Door publiciteit in kranten en tijdschriften heb je in elk geval een veel groter bereik. Radio en televisie hebben zelfs nog meerpubliek. Piet’s Weerbericht heeft bijvoorbeeld een half miljoen kijkers per dag. En Piet’s weerbericht is een programma waar je als ondernemer best eens in kunt verschijnen als je een publiciteitsstunt bedenkt.

Heb je ook wel eens aan andere netwerken gedacht?

Je kunt jezelf en je bedrijf ook promoten via de kanalen van anderen. Je kunt een gastblog schrijven of je laten interviewen in een podcast of voor het Youtubekanaal van een collega- ondernemer.

Een zakelijk blog als De Ondernemer trekt 61.000  bezoekers per maand. Een gastblog op zo’n site wordt zomaar door 5.000 mensen gelezen en je kunt een biografie erbij zetten met een link naar je eigen site.

Maar na een tijdje ebt het effect van een publicatie toch weg?

Ja, een optreden in Piet’s Weerbericht is na twee dagen al niet zo interessant meer, maar als slechts een kwart procent van de kijkers jou heeft opgezocht op social media of Google dan zijn dat toch 2500 mensen. Ze zullen je vast niet allemaal gaan volgen, maar als 10% dat wel doet dan heb je er na één uitzending 250 volgers bij. Je weet hoeveel tijd het je anders kost om die te verzamelen: maanden. Zeker als je nog maar net met je bedrijf begint en niemand je nog kent. Nu kun je deze mensen de volgende keer dat je een Facebookberichtje verstuurt al bereiken.

Gastblogs blijven vindbaar in Google. Waarschijnlijk beter dan een artikel met dezelfde inhoud op je eigen site, omdat die grote blogs makkelijker bovenaan de zoekresultaten verschijnen. Ook de opnames van je tv-optreden blijven online bewaard. Je kunt er naar linken vanaf je eigen site of vanaf je Facebookpagina.

En een artikel op een grote site, een optreden in een tv-programma of een artikel in de krant vergroot je naamsbekendheid en het vertrouwen dat anderen in jou hebben. Dat lukt met Facebook pas als je een paar duizend likes hebt.

Heeft Facebook dan helemaal geen waarde voor ondernemers?

Eerder het tegendeel. Als je een budget hebt om te adverteren, dan is Facebook heel geschikt. Het is in verhouding niet zo duur en je kunt heel precies kiezen voor de doelgroep die je advertentie te zien krijgt. Maar gratis een doelgroep opbouwen in Facebook is op dit moment vrijwel onmogelijk en zonde van je tijd.

Welke stappen kun je vandaag al zetten om je netwerk uit te breiden?

Besteed de tijd die je normaal op Facebook zit vandaag eens aan het ontdekken van andere netwerken. Dat hoeft niet perse het lezerspubliek van traditionele media te zijn. Jouw klanten lezen misschien veel blogs, of ze zoeken informatie op info-sites. Of ze zijn lid van verenigingen; een fotogroep bijvoorbeeld. Misschien vind je ze wel in een netwerkclub.

In plaats van te wachten tot klanten jou vinden op Facebook, kun jij je klanten vinden als je op de goede plek zoekt. Kranten, tijdschriften en de radio en televisie hebben een enorm bereik. Het is makkelijk om daar gebruik van te maken dan je denkt. Als je daar meer van wilt weten, lees dan mijn boek: Experttips voor Free Publicity – maak je bedrijf zichtbaar in de media met de PIN-code voor gratis publiciteit.

Wil je graag gratis je bedrijf promoten via de media en ook nog een beetje snel?
Zou je het liefst morgen al in de krant staan?
Dan is dit boek iets voor jou.

Experttips voor Free PublicityDit is geen doorsnee managementboek. Dit boek is anders. En anders zijn is een belangrijke voorwaarde als je op zoek bent naar media-aandacht en gratis publiciteit.

Veel boeken over free publicity zijn zo schandalig serieus. Ze gaan over media-strategieën, pers-databanken en het media-landschap. Dat is allemaal heel nuttig, maar eerlijk is eerlijk, het is ook vreselijk saai. En de zoektocht naar gratis publiciteit is juist een uitdagend avontuur.

Daarom heeft dit boek maar één theoretisch hoofdstuk en verder staan er alleen maar praktische tips en leuke anekdotes in. Je kunt er meteen mee aan de slag en je kunt zelfs morgen al op de voorpagina van de krant staan.

E-book voor €9,97 euro direct beschikbaar


Het e-book kun je meteen bestellen en downloaden voor €9,97 euro. Je kunt er dan meteen in beginnen. Het is een zogenaamd epub-bestand zoals je dat ook ontvangt als je een e-boek koopt bij Bol.com bijvoorbeeld. Je  kunt het  lezen op e-readers. Als je het wilt lezen op een Ipad, tablet of computer heb je daarvoor een e-reader-app nodig. Die kun je gratis downloaden in je appstore. Of je googelt erop.

Vul hier je emailadres in (je kunt ook je factuurgegevens invullen als je het bonnetje in je boekhouding wilt stoppen):

 







Het is een zogenaamd epub-bestand zoals je dat ook ontvangt als je een e-book koopt bij Bol.com. Je  kunt het lezen op alle e-readers. Als je het boek wilt lezen op een Ipad, tablet of computer dan heb je daarvoor een e-reader-app nodig. Dat lijkt ingewikkeld, maar die kun je gratis downloaden in je appstore. Of je googelt erop.

Gedrukt exemplaar verkrijgbaar via Bol.com en Managementboek


Liever een gedrukt exemplaar bestellen?

Dat kan hier voor 20 euro. De levertijd is 1 tot 2 werkdagen.

 

Recencies


Het boek leest echt vlot. Ik had geen enkel moment in het boek waarop ik dacht ‘dit is saai’. De auteur voegt heel vaak leuke verhalen toe (die trouwens echt gebeurd zijn). Nicky laat niet alleen de goede voorbeelden zien maar ook voorbeelden waarbij er iets is fout gelopen. Verhalen van Nicky zelf komen ook in het boek voor. Ik had eigenlijk niet verwacht dat een boek met tips ook gewoon grappig en leuk kan zijn en dat je op sommige momenten zelfs een beetje meeleeft met de auteur alsof je een roman aan het lezen bent.

Uit de review van mijn boek van Jana op haar blog FitSix.

 

Gratis opvallen is opvallend eenvoudig met de praktische adviezen die Nicky Corts je in dit vlot leesbare boek aanreikt. Snel lezen dus en dan direct aan de slag!
Jos Burgers, spreker en bestsellerauteur van marketingboeken

Ik moest hardop lachen, al vanaf de eerste bladzijde. Maar ik voel me ook zo begrepen, want Nicky beschrijft exact wat ik meemaak: van mijn angst om zichtbaar te zijn tot mijn droom om te wereld te bereiken. Ze daagt me uit en al lezende zie ik het mezelf ook doen!
Divera van der Elst, dé coach voor beginnende coaches

Dit boek is exact zoals ik dat van Nicky verwachtte; scherp, met humor en heerlijk praktisch. Ook als je jezelf nog niet kunt visualiseren als mediaster, zullen haar 50 tips jou gegarandeerd helpen om free publicity in te zetten als effectieve marketingtool voor je bedrijf.
Veronique Prins,  businesscoach bij Je zaak voor Elkaar

Dit  is geen gortdroog managementboek of super saaie handleiding.  Je wilt eigenlijk tijdens het lezen al direct aan de slag. De tips zijn duidelijk, direct uitvoerbaar en motiverend. Het voelde alsof Nicky met me in gesprek was. Ik ben helemaal enthousiast geworden. Een uitkomst voor elke ondernemer/ZZP’er.
Hetty Termaat-Steenbergen van Jouw ouders, mijn zorg, begeleiding thuis bij mensen met dementie

In de media komen leek me een onmogelijke taak, want ik had geen idee hoe de mediawereld in elkaar zit. Dit boek geeft je niet alleen de PIN-code voor gratis publiciteit, maar geeft je ook inzicht in hoe de media werken. Wanneer je deze stappen en tips toepast, gaat het gewoon lukken.
Monica ten Hoove, Financieel Huishoudster 

Eigenlijk kende ik als ex-journalist al die tips wel. Nou ja, bijna allemaal. Maar ik dacht dat media-aandacht voor mij als ondernemer niet was weggelegd. Dit boek heeft me de ogen geopefrnd: free publicity is echt voor iedereen. Ook voor mij.
Leonore Noorduyn, schrijfcoach en tekstschrijfster bij De Schrijfster

Ideaal voor beginnende ondernemers om deze skills onder de knie te krijgen. Maar ook een prettige opfrisbeurt voor elke brand & communicatie specialist om er op een originele manier weer even aan herinnerd te worden dat de sleutel tot succes niets te maken heeft met een grote zak geld.
Monique Ruesink, brand & communicatiemanager bij WeeRide Europe B.V. 

Het lekker lezende boek van Nicky Corts geeft praktisch tips en vooral do en don'ts om gratis exposure te krijgen. Het motiveert, inspireert en legt helder uit hoe en ook wanneer je wat moet doen.
Klaziena Waerts, Craving Watchers

 

Direct aan de slag voor €9,97 euro?

 







 

Experttips voor Free Publicity

 

 

2 gedachten over “Is Facebook gebruiken nog wel geschikt voor de marketing van je bedrijf?

  • 1 februari 2018 om 12:27
    Permalink

    Ik merk het ook Nicky en ben al met de overstap bezig. Natuurlijk hou ik fb aan, maar ik ga niet harken om volgers te krijgen. Het weekblad Almere heeft toegezegd dat hij mijn uitnodiging om een artikel te schrijven over oosterwold aanneemt. Verder actief via linkedln. En binnenkort ga ik natuurlijk nog meer tips van jou en Denise Hulst toepassen🙃

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *