free publicity tipsHoe kom je als starter aan klanten? Je wilt best adverteren, maar daar is veel geld voor nodig. Geld dat je zou hebben als je klanten had, maar die heb je dus nog niet. En zonder budget geen reclame, want gratis reclame maken kan niet. Toch?

Toch wel.

Er bestaan zelfs heel veel manieren om gratis promotie te maken. Via redactionele aandacht in de traditionele media bijvoorbeeld. Of gratis promotie via social media. Allemaal voorbeelden van free publicity waar je als starter prima gebruik van kunt maken. Maar hoe?

Free publicity genereren is ideaal als je geen reclame budget hebt

Want free publicity helpt jou als starter uit de vicieuze cirkel van ‘geen geld – dus geen reclame – dus geen klanten – dus geen geld’. Het helpt je tijdens de eerste stappen op het ondernemerspad. En als je een goed publiciteitsplan (free publicity plan) opstelt, kun je in de toekomst doorlopend profiteren van gratis publiciteit.

Het opstellen van zo’n free publicity plan kost tijd. Maar de tijd die je besteedt aan het opstellen van perslijsten, het leren schrijven van een goed persbericht en het onderzoeken van geschikte media is een eenmalige investering.  Daarna hoef je alleen je contacten bij te houden en af en toe wat e-mails te versturen.

Gratis reclame maken in de krant, op de radio en op de televisie

Met free publicity in traditionele media zoals kranten, tijdschriften, radio en televisie kun je als starter in korte tijd een enorm publiek bereiken. Sommige kranten hebben honderdduizenden lezers per dag en een programma als Hart van Nederland heeft maar liefst een miljoen kijkers per dag. En zelfs voor kleine ondernemers is het mogelijk om regelmatig een bericht in dat soort media te krijgen. Als je maar weet hoe het moet.

Tegelijk kun je werken aan gratis online publiciteit door zoekmachine optimalisatie van je website en door een publiek op te bouwen via sociale media.

Als startende ondernemer moet je zichtbaar zijn. Als mensen niet weten dat je bestaat, worden ze ook geen klant, maar als je daarvoor alleen je eigen kanalen gebruikt groeit je naamsbekendheid heel langzaam.

Social media gebruiken voor free publicity online

Social media zijn uitstekende manieren voor gratis promotie, maar het heeft tijd nodig voordat je deze kanalen effectief kunt inzetten. Omdat je eerst een publiek moet opbouwen. Een social media strategie is in de toekomst een belangrijk onderdeel van je publiciteitsplan. Voor het snelste effect richt je je aandacht in het begin eerst op free publicity in traditionele media. Dat gaat je als startende ondernemer de eerste maanden het meeste opleveren.

Free publicity: meer naamsbekendheid en je eerste klanten

Gratis publiciteit in kranten, radio en televisie levert je veel meer op dan je denkt. Omdat je gebruik maakt van een bestaand (groot) publiek is het een snelle methode die je direct klanten oplevert. Maar media aandacht helpt ook bij het opbouwen van volgers op social media: twee vliegen in één klap.

Als je een keer in de krant hebt gestaan, groeit je naamsbekendheid direct. Bovendien vergroot free publicity in traditionele media je betrouwbaarheid. Omdat je bekend bent van krant, radio of televisie, wordt je gezien als ‘de expert’ in jouw vakgebied. Dat is handig omdat je als nieuwkomer vaak nog geen, of weinig, klanten hebt die je een goede naam kunnen bezorgen met mond-tot-mond reclame.

Gratis publiciteit helpt als je geen reclame budget hebt

Media-aandacht helpt jou als starter uit de vicieuze cirkel van ‘geen geld – dus geen reclame – dus geen klanten – dus geen geld’. Het helpt je in de eerste stappen op het ondernemerspad. En als je een goed publiciteitsplan opstelt, kun je in de toekomst doorlopend profiteren van gratis publiciteit.

Het opstellen van zo’n plan kost tijd. Maar de tijd die je besteedt aan het opstellen van perslijsten, het leren schrijven van een goed persbericht en het onderzoeken van geschikte media is een eenmalige investering. Zodra je perslijsten en een jaarplan hebt gemaakt, hoef je voortaan dagelijks nog maar 10 minuten tot een kwartier aan publiciteit te besteden. Vanaf dat moment is het een kwestie van je contacten bijhouden en af en toe wat e-mails versturen.

Nooit meer adverteren

Als je na een tijdje hebt gemerkt hoe gemakkelijk je aan gratis publiciteit kunt komen, dan blijf je er gebruik van maken.

Wil je beter zichtbaar worden en meer naamsbekendheid opbouwen door gratis reclame te maken?

Download dan hier het e-book: 25 manieren om gratis reclame te maken en meer naamsbekendheid te krijgen. Je kunt het meteen downloaden en het kost niks.



 

 



 

Als je mijn boek aanvraagt, ontvang je voortaan ook automatisch mijn maandelijkse publiciteitstips in je mailbox. Wil je dat niet? Dan kun je het e-book ook via de mail bij me aanvragen. Je krijgt het dan zo snel mogelijk; in elk geval binnen een week.

Je leest in mijn privacy-verklaring hoe ik jouw gegevens opsla en waarvoor ik ze gebruik.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.