gastblog of flessenpostBen jij druk aan het bloggen, maar levert het niks op?
Dan plaats je jouw schrijfsels op de verkeerde plek.
Op LinkedIn en Facebook bijvoorbeeld.
Of op je eigen website.

Dat werkt niet.
Dáár moet je niet beginnen, want je hebt nog geen publiek.

Nou ja. Vooruit. Misschien lezen je partner en je moeder je blog.
Omdat ze van je houden.
Maar de rest van de wereld weet niet dat je bestaat.

Bloggen op je eigen kanalen is een lange termijn strategie.
Op den duur levert bloggen bezoekers op je website op.
Maar die traffic krijg je pas na een poosje.

Als je start is bloggen net zoiets als flessenpost versturen vanaf een onbewoond eiland: alleen als je geluk hebt leest iemand jouw berichten. Zelfs als je echt heel goede informatie geeft en lekker vlot schrijft, krijg je met een blog hooguit tien bezoekers per dag naar je website. En dan doe je het goed hoor, want veel vaker zijn dat er tien per week of zelfs per maand.

En dan nog iets: een bezoeker is niet hetzelfde als een klant. Het gebeurt maar zelden dat iemand meteen met je in zee wil, als hij je website heeft ontdekt. Het is hard, maar de meeste bezoekers lezen je blog, maar ze kopen nooit iets van je. Daarom heb je veel verkeer naar je website nodig.

Maar hoe krijg je dan direct vanaf de start bezoekers naar je blog?

Een van de mogelijkheden is om een artikel te schrijven voor de site van iemand anders. Gastbloggen noem je dat. Zo’n gastblog schrijf je speciaal voor een andere site met als enige doel via die andere site verkeer naar je eigen website te lokken.

Dat werkt alleen als je een drukbezochte site uitzoekt. En met druk bedoel ik blogs met enkele duizenden bezoekers per dag. Voor elk vakgebied bestaan er drukbezochte blogs. Voor zakelijk nieuws is dat bijvoorbeeld De Ondernemer. Maar voor elk onderwerp zijn er grote blogs te vinden. En die blogs zitten te springen om nieuwe artikelen en gastbloggers. Want goede artikelen schrijven is een tijdrovend karwei.

Als je in je artikel links opneemt naar pagina’s op je eigen website, dan levert een gastartikel jou meer bezoekers op je eigen website op. En natuurlijk probeer je die nieuwe bezoekers te verleiden om zich in te schrijven voor jouw e-maillijst. Want zodra ze op jouw eigen e-maillijst staan, kun je ze een linkje sturen naar elk nieuw blog op je eigen site. En zo zorg je dat je blogs goed gelezen worden. En dat helpt weer om via Google beter zichtbaar te zijn.

Maar dat gastbloggen, hoe doe je dat?

  • Ga allereerst op zoek naar blogs of online magazines die artikelen publiceren die jouw doelgroep interesseert. Er bestaan voor zover ik weet geen lijsten met alle blogs in Nederland, maar googelen werkt prima.
  • Voordat je gaat gastbloggen is het slim om te kijken naar de bezoekersaantallen. Als een site zelf nauwelijks verkeer krijgt, heeft gastbloggen weinig effect.
  • Bekijk het soort artikelen dat er op de site staat en verzin drie mogelijke onderwerpen voor een artikel waarin jij jouw expertise kan laten zien.
  • Je hoeft nog niet meteen een heel artikel te schrijven. Verzin eerst bij elk onderwerp een pakkende kop.
  • Tot slot stuur je een mail naar degene die verantwoordelijk is voor het blog. Leg uit waarom jij een goed en interessant artikel voor de doelgroep kunt schrijven en geef de titels door die je hebt verzonnen. Vraag of je over een van de onderwerpen een gastblog mag schrijven. Noem ook even dat je het artikel uiteraard op je eigen socialmediakanalen en via je nieuwsbrief zult promoten.

Een goed gastblog zorgt voor de gastheer of -vrouw ook voor extra verkeer.

Daarom is de kans dat je een gastartikel mag schrijven erg groot. Grote blogs zitten altijd om artikelen verlegen en een extra blog helpt hen ook.

Maar de belangrijkste reden om te gastbloggen is natuurlijk dat je kunt zorgen voor meer bezoekers op je eigen site. Je bent geen filantropische instelling.

Maar hoe leid je dan verkeer vanaf de gastsite naar je weigen website?

Meestal mag je onder een gastblog een profiel van jezelf opnemen met links naar je eigen site. Leid mensen dan het liefst naar je weggever als die relevant is voor de lezer. Want als ze op je eigen lijst staan, kun je ze voortaan je eigen blogupdates en aanbiedingen sturen. In een gastblog kun je ook linken naar artikelen op je eigen site, als achtergrondinformatie.

Informeer ook of je jouw gastblog na plaatsing op je eigen site mag zetten

Soms accepteren sites alleen unieke content. Andere blogs vinden het goed als je een paar dagen of weken na publicatie het artikel ook op je eigen site zet. Dat scheelt jou dan weer een hoop schrijfwerk. Pas de woorden in je blog wel aan, anders ziet Google jouw blogs als dubbele content en dat zorgt ervoor dat je minder goed vindbaar bent in zoekmachines.

Deel het originele artikel op de site van je gastheer of -vrouw in je nieuwsbrief en via social media. Hoe je dat kunt doen kun je lezen in het artikel Hoe en hoe vaak deel je je blog op social media? Daarmee help je het blog dat jou een platform biedt. En het helpt jou ook. Want bloggen op een groot en bekend blog zorgt er niet alleen voor dat je meer bezoekers op je website krijgt. Het zorgt er ook voor dat je expertstatus en naamsbekendheid groeit.

 

Dit artikel is onderdeel van een serie over blogpromotie:

  1. Hoe maak je jouw bedrijf online zichtbaar met bloggen?
  2. Hoe en hoe vaak, deel je een blog op Facebook, Twitter, LinkedIn en Pinterest?
  3. Hoe maak je een interessante nieuwsbrief met je blog?
  4. Welke mogelijkheden zijn er om je blog als gastblog te publiceren? (Dat lees je nu)
  5. Gebruik jij je e-mailhandtekening al om je blog te delen?
  6. Hoe maak je een blogartikel goed vindbaar in Google?

Goed en pakkend schrijven is belangrijk.
Het is de basis van je online presentatie.
En het is het fundament van je website.

Google gebruikt je teksten om te bepalen of je in de zoekresultaten van klanten verschijnt.
En wat dacht je van alle woorden die je nodig hebt voor je ebook, je verkooppagina’s en je persberichten?
Daarvoor heb je een zekere basis-schrijfvaardigheid nodig.

En het helpt als je weet hoe je die teksten kunt gebruiken om nog meer klanten naar je website te krijgen.
Want met heel eenvoudige truuks gebruik je je teksen ook voor zoekmachine-optimalisatie, je social media berichten, je (e)book en als uitgangspunt voor je video's en nieuwsbrief.

Hoe je dat allemaal doet?
Dat leg ik uit in een 2,5 uur durende workshop over schrijven voor het web.
Natuurlijk leer je ook hoe je je teksten snel beter, vlotter en pakkender maakt.

Voor wie?
Iedereen die denkt dat hij niet goed kan schrijven, maar die teksten nodig heeft voor het web.
Iedereen die meer klanten naar zijn website wil trekken, maar geen zin heeft in een cursus zoekmachine-optimalisatie.
Iedereen die bedrijfsmatig social media gebruikt of blogt.

Wat krijg je?
Je gaat naar huis met genoeg onderwerpen om een jaar lang wekelijks te bloggen of een artikel te plaatsen.
Je leert hoe je snel boeiende, pakkende teksten voor het web kunt schrijven: blogs, maar ook verkoopteksten en informatieve pagina's.
Je leert hoe je jouw teksten op verschillende plekken op het web kunt gebruiken, zodat je niet steeds iets nieuws hoeft te schrijven.
Je leert een eenvoudige manier om beter vindbaar te worden in Google.

Wanneer?
De datum staat nog niet vast, maar het wordt eind februari.

Waar?
Aan mijn zelfgetimmerde, steigerhouten bureau in mijn kantoor met houtkachel aan de Trambaanweg 6 in Havelte. Omdat we op een kippenboerderij wonen, serveer ik koffie, thee en eierkoeken.

Wat kost dat?

150 euro ex. BTW per persoon. Als je iemand meeneemt, dan krijgen jullie elk 10% korting.

Er is plek voor maximaal 4 personen.

 

Schrijf je hier in:



Dan neem ik contact met je op.

 

 

3 gedachten over “Gastbloggen, waarom en hoe doe je dat?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.