Bizarre, pakkende boektitels vallen op

Als je moeite doet om iets te schrijven, wil je ook een publiek. Daarbij maakt het niet uit of het een email, een stukje op Facebook, een blog of een boek is. Het heeft weinig zin dat je iets schrijft als niemand het leest, tenzij je een geheim dagboek bijhoudt. Veel tijd heb je niet om je lezers te overtuigen dat jouw tekst de moeite waard is. De meeste mensen beslissen in een paar seconden, op basis van de titel, of jouw bericht de moeite waard is of niet. Een goede titel bedenken zorgt dat lezers nieuwsgierig genoeg worden om jouw stuk te lezen. Het is daarom nuttig om te leren hoe je een originele, leuke en pakkende titel kunt bedenken.

Ook voor zakelijke teksten en artikelen moet je een goede titel bedenken.

Zakelijk kan het je erg helpen om aandacht te schenken aan  een goede kop. Zo kun je de onderwerpregel van een email als titel gebruiken. Hoe pakkender de tekst in de onderwerpregel hoe meer mensen je mail lezen. Zakelijke rapportages zijn leuker als je ze een interessante kop geeft. Leren om een goede titel te bedenken, helpt ook als je wilt dat je vrienden je Facebookbericht lezen of op Twitter je tweet retweeten.

Een lijstje bizarre boektitels

Ik laat me regelmatig verleiden door een interessante titel. Om dat te illustreren deel ik hier wat boeken van mijn uiterst geheime privé leeslijst. Sommige daarvan heb ik jaren geleden gelezen, anderen staan nog op mijn wenslijst.

(Meer bijzondere boektitels bekijken? Er bestaat zelfs een Facebookpagina met boeken met vreemde titels.)

Goede titel bedenken helpt om gelezen te worden

Natuurlijk kijk ik in de bibliotheek of in een boekwinkel niet alleen naar de titel. Ik pak het boek op. Voel het gewicht en test hoe glad het papier is. Ruik er soms zelfs aan. Ik lees de achterflap en blader het even door. Bevallen de letters? Hoe schrijft de schrijver? Waar staat de paginanummering? Hoeveel wit staat er op een pagina? Soms kies ik dunne, dan weer dikke boeken. Wel illustraties of juist niet.

Wat alle boeken op mijn leeslijst gemeen hebben is een interessante titel. Ik ben daar gevoelig voor.

Geen goede titel weten te bedenken?

Op internet leest niemand achterflappen of bladert door een boek om te voelen of het papier wel stevig genoeg is. Daar is geen tijd voor. Dagelijks krijgen we zo veel informatie voorgeschoteld, dat we razendsnel moeten beslissen wat we wel en niet bekijken. Dat geldt voor de mailbox, de televisie, Facebook, Twitter en natuurlijk ook voor kranten en tijdschriften. Binnen een paar seconden besluiten we of iets de moeite waard is of niet. Geen pakkende titel of een mooie afbeelding? Jammer, volgende keer beter misschien.

Het loont daarom de moeite om te leren hoe je de aandacht trekt. Wil je een persbericht geplaatst hebben in een krant? Dan maak je meer kans met een opvallende titel. Waarom opent iemand jouw zakelijke email tussen 100 andere? Omdat je een pakkende titel bedenkt. Welke berichten leest iedereen op Twitter?  Nou goed, je snapt mijn punt.

Een goede titel bedenken kun  je oefenen

Een goede titel schrijven is niet gemakkelijk. De meeste mensen moeten dat eerst een paar keer oefenen. Internetschrijvers besteden vaak meer tijd aan het verzinnen van een goede titel dan aan het schrijven van het artikel zelf. Je kunt oefenen door verschillende koppen voor je bericht of tekst te verzinnen en vrienden te vragen op welke van het rijtje zij zouden klikken. Inspiratie kun je vinden in de tijdschriftenrekken op het station, in de supermarkt of in de boekhandel. Tijdschriftenredacties zijn meesters in het verzinnen van een pakkende kop.

Een originele titel maakt nieuwsgierig.

Pakkende titels moeten de lezer nieuwsgierig maken naar de rest van je artikel. Laatst las ik op Twitter ‘Klik dit niet aan. Hier vind je alleen informatie die niet interessant is’’. En hoewel ik de psychologie hierachter ken, klikte ik toch. Want, nieuwsgierig. Zo zitten mensen in elkaar. Maak daar gebruik van als je wilt opvallen in de massa. Prikkel de nieuwsgierigheid van je lezers en doe een belofte.

Kant en klaar recepten om een goede titel te bedenken

Nog snel een paar klant-en-klaar recepten voor pakkende titels die het altijd goed doen in artikelen blogberichten, kranten en tijdschriften. Origineel is het natuurlijk niet, maar het werkt wel. Gebruik ze niet te vaak, maar als je geen inspiratie hebt, kun je het eens proberen. Neem het eerste deel van deze titels en vul je eigen belofte in. Mijn verzonnen beloftes staan hier tussen haakjes.

  • Hoe word je …(angstaanjagend beroemd)
  • Zo word je …(ongelooflijk grappig)
  • 10 tips om …(nooit meer de planten van de buren water te hoeven geven)
  • Het geheim waarmee je …(ongezien in je neus peutert in de file)
  • 5 snelle en makkelijke manieren om …(een onwillig ei te pellen)

En soms ‘liegen’ die mooie koppen ook wel wat. Of ze overdrijven een beetje. Maar dat wist je natuurlijk al lang.

Op de website van De Blogacademie van Kitty Killian vind je een  e-book  boordevol tips om pakkende titels te schrijven. Een aanrader.

Je hebt een boek geschreven.
Het is prachtig geworden en je bent er trots op.
Maar niemand koopt het.

Hoe krijg je dan aandacht voor je boek?
Waar en hoe kun je gratis je boek promoten?

In de checklist voor boekpromotie staan meer dan 100 acties om je boek te promoten tijdens het schrijfproces,  voor de lancering en lang nadat je boek is uitgekomen.

Het kost €15,00 inclusief BTW.

Je kunt eenvoudig online bestellen.
Na betaling kun je de Checklist Boekpromotie direct downloaden.






Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *