gratis afbeeldingen maken voor je websiteKen jij ze al?
De infogrammen of infographics?
Naast foto’s en andere afbeeldingen zie je ze steeds vaker op websites, blogs en social media.

Een infogram combineert tekst met grafische afbeeldingen. Tekst, grafieken en afbeeldingen zijn zo gerangschikt dat je in één oogopslag kunt zien wat belangrijk is. Om zo’n grafisch plaatje te maken had je tot voor kort een ontwerpprogramma als Photoshop nodig. Daar kun je vreselijk veel mee, maar het is pittig geprijsd én behoorlijk ingewikkeld. Gelukkig is er nu een geweldig alternatief voor een zeer aantrekkelijke prijs: het gratis ontwerpprogramma Canva. Hiermee kun je zelf heel gemakkelijk gratis afbeeldingen maken voor je website.

Een voorbeeld van een gratis afbeelding die je zelf kunt maken met Canva:

infographic contact leggen met journalist

 

Verder maak je met Canva in een handomdraai:

  • fotocollages
  • visitekaartjes
  • een header voor je website
  • Twitterposts (geen afgesneden boven- en onderkant meer)
  • Twitterheaders
  • Facebookheaders
  • e-books
  • diapresentaties
  • kaarten
  • foto’s met tekst
  • uitnodigingen
  • allerlei social media en blogberichten

Canva als gratis alternatief voor Photoshop

Je hoeft geen uren meer te besteden aan het onder de knie krijgen van een duur designprogramma. Canva werkt heel intuïtief. Voor je begint moet je even een account aanmaken. Aanmelden kan via je mailadres of via Facebook. Het designprogramma is zo simpel dat je direct zelf aan de gang kunt. Maar als je het prettig vindt, kun je ook eerst een tutorial bekijken. Het programma werkt online op je computer, laptop en voor de Ipad is er mooie app beschikbaar. Er is nog geen Android-app, maar volgens de makers komt die er op termijn wel.

In een handomdraai maak je zelf een gratis afbeelding voor je website of blog

Wat Canva zo aantrekkelijk maakt, is het gebruiksgemak. Als je kiest voor een Twitterheader, staan alle afmetingen al precies goed ingesteld. Het past dus allemaal precies. Als je kiest voor de layout ‘Twitterpost’ dan snijdt Twitter de boven- en onderkant niet meer van je foto’s af. Ook dat past dan precies. In Canva kun je ook gebruik maken van voorbeelden en die vervolgens naar je eigen idee aanpassen door de kleur te veranderen, de tekst aan te passen en een andere foto te gebruiken. In Canva kun je vrijwel alles aanpassen: achtergrond, kleur van de afbeeldingen, transparantie, tekstgrootte, tekstkleur, lettertype, grootte van de foto. Er zijn ook filters beschikbaar voor je foto’s en je kunt aan alle onderdelen van je ontwerp hyperlinks toevoegen. Zodra je tevreden bent over het resultaat kun je je creatie delen op social media of downloaden op je computer.

Via Blogtrommel.com (een interessante site over alles wat met bloggen te maken heeft) ontdekte ik Canva. Volgens blogger Ben van Blogtrommel was Canva supersimpel. Nu ik het zelf heb geprobeerd, kan ik dat alleen maar beamen. Het is echt heel gemakkelijk. Met Photoshop ben ik soms uren bezig om iets moois te maken, maar met Canva heb ik vorige week in slechts 9 minuten bovenstaand infogram in elkaar geklust.

Hieronder nog een paar voorbeelden.

Dit was een probeerseltje van 2 minuten:

Dit was in 2 minuten klaar.

Dit kostte me vanmorgen 1 minuut om te maken:

volg me twitter social media

De voordelen van het gratis ontwerpprogramma Canva

De voordelen van Canva op een rij:

  • Het is gratis
  • Het werkt intuitief
  • Het werkt snel
  • Je kunt gebruik maken van voorbeelden
  • Standaard-layouts voor bv. Twitter- en Facebookheader
  • Je hebt het snel onder de knie
  • Als je wilt kun je je eigen afmetingen instellen
  • Je kunt ook eigen foto’s en afbeeldingen gebruiken

De mogelijkheden zijn onbeperkt

Je kunt in Canva kiezen uit heel veel verschillende gratis afbeeldingen, iconen, lijnen en vormen. Als je gebruik wilt maken van de uitgebreide fotobibliotheek van Canva, dan betaal je een euro per afbeelding. Ook voor sommige layouts moet je betalen, maar dat staat aangegeven. Zo lang je gebruik maakt van de vrije afbeeldingen en je eigen foto’s, kost Canva niets.  Met de gratis plaatjes in Canva en je eigen foto’s (of foto’s van sites met gratis rechtenvrije afbeeldingen), zijn de mogelijkheden eindeloos. Mocht je tegen een probleem aanlopen dan kun je Canva een mailtje sturen. Ze reageren snel. Ik stelde ’s nachts een vraag en kreeg binnen een uur al antwoord. Echt top.

Heeft Canva dan helemaal geen nadelen?

Weinig inderdaad, maar er is bijvoorbeeld (nog) geen app beschikbaar voor Android en als je je foto’s wilt bewerken, kom je niet veel verder dan wat standaard aanpassingen en een filter. Als je je foto’s goed wilt verfraaien is Canva niet zo geschikt. Maar als je je foto’s in een collage wilt gebruiken, of als illustratie met tekst, of als achtergrond, dan is Canva een uitkomst.

Als je meer inspiratie nodig hebt over ontwerpen, kleurgebruik, compositie en het gebruik van afbeeldingen en lettertypes, dan heeft Canva ook een interessant blog. Daar vind je ook simpele lessen voor beginnende gebruikers en op Youtube verschijnen er steeds meer filmpjes over dit ontwerpprogramma. Er is ook een Nederlandstalige les gemaakt. Hiervoor moet je je wel even inschrijven voor de nieuwsbrief van Graphic Genetic.

Ik ben inmiddels overtuigd en ga Canva veel vaker gebruiken: voor infographics op mijn blog, voor mijn social media updates en voor mijn e-boek (zie hieronder).

En jij? Gebruik jij Canva of een ander designprogramma voor infographics en andere afbeeldingen? Geef jouw favorieten hieronder door, zodat ik ze ook een keer kan proberen.

Wil je beter zichtbaar worden en meer naamsbekendheid opbouwen door gratis reclame te maken?

Download dan hier het e-book: 25 manieren om gratis reclame te maken en meer naamsbekendheid te krijgen. Je kunt het meteen downloaden en het kost niks.



 

 



 

Als je mijn boek aanvraagt, ontvang je voortaan ook automatisch mijn maandelijkse publiciteitstips in je mailbox. Wil je dat niet? Dan kun je het e-book ook via de mail bij me aanvragen. Je krijgt het dan zo snel mogelijk; in elk geval binnen een week.

Je leest in mijn privacy-verklaring hoe ik jouw gegevens opsla en waarvoor ik ze gebruik.
Getagd op:            

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.