Lang niet iedereen weet precies wat een perslijst of media-lijst eigenlijk is, hoe je eraan komt en wat je ermee kunt. Dat zal ik kort uitleggen.
Een perslijst of medialijst is een lijst met de gegevens van Nederlandse of landelijke media. Je zet daar telefoongegevens in, mailadressen en eventueel de deadlines van verschillende media. Je kunt ook een perslijst of medialijst opstellen van specifieke media, zoals een lijst voor agrarische media of voor regionale media. Je kunt een lijst met landelijke media-adressen downloaden van het internet, maar pas daar mee op. Die lijsten zijn meestal niet actueel. Het is beter om zo’n perslijst zelf samen te stellen. Ik leg hieronder uit hoe je dat zelf kunt doen.
De perslijst kun je vervolgens gebruiken om jouw persbericht aan verschillende media tegelijk te versturen. Ik wilde ooit een workshop ‘zelf je perslijst maken’ organiseren, maar dat vond mijn businesscoach geen goed idee. In plaats daarvan heb ik de belangrijkste informatie maar gewoon in dit artikel gezet, zodat je er zelf mee aan de slag kan. Zonder workshop en zonder kosten.
‘Hoe noem je dat? Een pèrslijst?’
Businesscoach Veronique trekt een gezicht alsof ik haar heb gevraagd een rauwe naaktslak te eten.
Ik haal mijn schouders op. ‘Dat is gewoon een Excelbestand waarin je media-adressen verzamelt.’
Ze fronst. ‘Nou meid, verzin maar wat anders. Bij het woord perslijst krijg ik héél rare associaties.’ Veronique rolt met haar ogen tot ik duizelig word.
‘Maar mensen zoeken in Google op perslijst en op medialijst. Dat staat in Analytics.’ Ik kijk haar via de webcam strak aan.
Veronique schudt haar hoofd. Ze kan dat zo snel dat ik bang ben dat haar bril van haar neus zal vliegen. ‘Lieverd, dat maakt geen fluit uit. Als je perslijsten wil verkopen, dan moet je het aantrekkelijk maken. Zo’n perslijst klinkt ab-so-luut niet sexy.’
Mijn businesscoach Veronique had natuurlijk gelijk. Zelf je perslijst maken is het tegenovergestelde van sexy en waarschijnlijk wil niemand dat. Maar mensen zoeken wel op ‘gratis perslijst’ op internet. En best vaak ook. En dan krijgen ze zo’n verouderd en totaal niet relevante lijst met namen en adressen. Dat wil ik niet. Daarom laat ik toch maar maar even zien hoe je zelf zo’n perslijst kunt maken, want die dingen die je kant en klaar kunt downloaden zijn allemaal hopeloos verouderd en voor de meeste ondernemers ook niet relevant.
Want hoeveel publicaties en media kun jij opnoemen die in jouw bedrijf geïnteresseerd zijn?
Drie, vier, vijf misschien?
Nou, ik weet zeker dat je met een beetje hulp minstens dertig redacties kunt vinden die belangstelling hebben voor jouw verhaal. Waarschijnlijk zelfs meer. Ik zal je laten zien hoe je zelf al deze media kunt vinden, als je maar weet waar je moet zoeken.
Melanie, een fotografe uit Meppel, maakte een paar jaar geleden een perslijst met daarop vijf regionale Drentse kranten. Toen ik haar vertelde dat ik een medialijst heb met 46 Drentse publicaties, was ze verbaasd. Ze had geen idee dat er zo veel mogelijkheden zijn om haar berichten over haar kleinschalige en persoonlijke fotoworkshops te verspreiden.
Maar met een beetje slim googelen, vind je meer media-adressen dan je verwacht.
Ik geef toe dat er tijd in gaat zitten. Zo’n uitgebreide gratis perslijst kost je zo een paar uur. Maar die medialijst kun je voortaan steeds opnieuw gebruiken als je een persbericht wilt versturen.
Hoe vind je adressen van Nederlandse media en landelijke media voor je perslijst?
Ik heb bij de start van mijn bedrijf een paar uur besteed aan het verzamelen van de redactieadressen van alle mogelijke bladen waar ik misschien in zou kunnen. Eerst maakte ik een lijstje uit mijn hoofd van allerlei dagbladen, tijdschriften, omroepen en tv-stations. Maar daarnaast bestaan er duizenden advertentiebladen, online-kranten, vakbladen en huis-aan-huis bladen. En die ken ik niet allemaal.
Die publicaties hebben meestal een heel specifiek publiek, zoals accountants, jonge ouders of agrariërs. Dat is goed, want het vergroot jouw kans op plaatsing als dat publiek jouw ideale doelgroep is. Een berichtje over zwangerschapsyoga vindt eerder een plekje in ‘In verwachting’ dan in de Flow.
En waar vind je al die media voor je gratis perslijst?
De gemakkelijkste manier om een perslijst te maken is het Handboek Nederlandse Pers. Hier staan alle Nederlandse publicatiemogelijkheden in, met oplagegegevens, telefoonnummers, redactieadressen, advertentietarieven enzovoort. Een abonnement is voor startende ondernemers helaas vaak te duur. Maar als je wilt kun je een aantal functies in het Handboek Nederlandse Pers ook gratis gebruiken. En als je jouw persberichten altijd naar dezelfde media wilt versturen, is een abonnement ook helemaal niet nodig.
Je kunt op ‘uitgebreid zoeken’ klikken. Je komt dan in een scherm waarin je kunt zoeken op titel, media-soort, doelgroep en onderwerp. Tik ‘Drenthe’ in bij titel en het handboek geeft je al 7 zoekresultaten. Die resultaten kun je daarna googelen voor aanvullende informatie, zoals email-adres en telefoonnummer van de redactie. Doe hetzelfde voor Meppel, Hoogeveen en Assen en je hebt al een aardig op weg om je Drentse perslijst te maken. Als je de lijst nog vollediger wilt maken, kun je ook nog zoeken op kleinere plaatsen.
Zet je zoekresultaten in een Excel-bestand met de naam van de krant, de naam van de redacteur, het e-mailadres, het telefoonnummer en eventueel de deadline en klaar is je persoonlijke gratis lijst met media adressen.
Als je meer adressen van media voor je perslijst wilt, zoek je verder
Op dezelfde manier kun je voor allerlei onderwerpen een aparte perslijst maken. Zoekwoorden voor een agrarische perslijst zijn bijvoorbeeld: agrarisch, boer, kip en pluimvee. Daarnaast kun je bij onderwerp en doelgroep bijvoorbeeld op ‘agrarisch’, ‘zwangerschap’ of ‘fietsen’ zoeken.
Zo heb je al snel een lange lijst titels waarvan je later de redactiegegevens kunt googelen om je perslijst compleet te maken.
Je kunt zonder abonnement helaas geen gebruik maken van de functie om je lijst op te slaan, maar je kunt bijvoorbeeld wel een screenshot maken of de gevonden namen even op een papiertje schrijven.
Meer tips nodig over perslijsten en alle manieren om jezelf zichtbaar te maken in kranten, tijdschriften, radio en televisie?
Bestel dan mijn boek Experttips voor Free Publicity, daarin staat stap-voor-stap beschreven hoe je voor je bedrijf gebruik kunt maken van de media. Voor het e-boek betaal je maar 9,97 euro en je kunt direct beginnen met lezen. Er is ook een papieren versie.
Zou je het liefst morgen al in de krant staan?
Dan is dit boek iets voor jou.
Dit is geen doorsnee managementboek. Dit boek is anders. En anders zijn is een belangrijke voorwaarde als je op zoek bent naar media-aandacht en gratis publiciteit.
Veel boeken over free publicity zijn zo schandalig serieus. Ze gaan over media-strategieën, pers-databanken en het media-landschap. Dat is allemaal heel nuttig, maar eerlijk is eerlijk, het is ook vreselijk saai. En de zoektocht naar gratis publiciteit is juist een uitdagend avontuur.
Daarom heeft dit boek maar één theoretisch hoofdstuk en verder staan er alleen maar praktische tips en leuke anekdotes in. Je kunt er meteen mee aan de slag en je kunt zelfs morgen al op de voorpagina van de krant staan.
E-book voor €9,97 euro direct beschikbaar
Het e-book kun je meteen bestellen en downloaden voor €9,97 euro. Je kunt er dan meteen in beginnen. Het is een zogenaamd epub-bestand zoals je dat ook ontvangt als je een e-boek koopt bij Bol.com bijvoorbeeld. Je kunt het lezen op e-readers. Als je het wilt lezen op een Ipad, tablet of computer heb je daarvoor een e-reader-app nodig. Die kun je gratis downloaden in je appstore. Of je googelt erop.
Vul hier je emailadres in (je kunt ook je factuurgegevens invullen als je het bonnetje in je boekhouding wilt stoppen):
Het is een zogenaamd epub-bestand zoals je dat ook ontvangt als je een e-book koopt bij Bol.com. Je kunt het lezen op alle e-readers. Als je het boek wilt lezen op een Ipad, tablet of computer dan heb je daarvoor een e-reader-app nodig. Dat lijkt ingewikkeld, maar die kun je gratis downloaden in je appstore. Of je googelt erop.
Recencies
Het boek leest echt vlot. Ik had geen enkel moment in het boek waarop ik dacht ‘dit is saai’. De auteur voegt heel vaak leuke verhalen toe (die trouwens echt gebeurd zijn). Nicky laat niet alleen de goede voorbeelden zien maar ook voorbeelden waarbij er iets is fout gelopen. Verhalen van Nicky zelf komen ook in het boek voor. Ik had eigenlijk niet verwacht dat een boek met tips ook gewoon grappig en leuk kan zijn en dat je op sommige momenten zelfs een beetje meeleeft met de auteur alsof je een roman aan het lezen bent.
Uit de review van mijn boek van Jana op haar blog FitSix.
Gratis opvallen is opvallend eenvoudig met de praktische adviezen die Nicky Corts je in dit vlot leesbare boek aanreikt. Snel lezen dus en dan direct aan de slag!
Jos Burgers, spreker en bestsellerauteur van marketingboeken
Ik moest hardop lachen, al vanaf de eerste bladzijde. Maar ik voel me ook zo begrepen, want Nicky beschrijft exact wat ik meemaak: van mijn angst om zichtbaar te zijn tot mijn droom om te wereld te bereiken. Ze daagt me uit en al lezende zie ik het mezelf ook doen!
Divera van der Elst, dé coach voor beginnende coaches
Dit boek is exact zoals ik dat van Nicky verwachtte; scherp, met humor en heerlijk praktisch. Ook als je jezelf nog niet kunt visualiseren als mediaster, zullen haar 50 tips jou gegarandeerd helpen om free publicity in te zetten als effectieve marketingtool voor je bedrijf.
Veronique Prins, businesscoach bij Je zaak voor Elkaar
Dit is geen gortdroog managementboek of super saaie handleiding. Je wilt eigenlijk tijdens het lezen al direct aan de slag. De tips zijn duidelijk, direct uitvoerbaar en motiverend. Het voelde alsof Nicky met me in gesprek was. Ik ben helemaal enthousiast geworden. Een uitkomst voor elke ondernemer/ZZP’er.
Hetty Termaat-Steenbergen van Jouw ouders, mijn zorg, begeleiding thuis bij mensen met dementie
In de media komen leek me een onmogelijke taak, want ik had geen idee hoe de mediawereld in elkaar zit. Dit boek geeft je niet alleen de PIN-code voor gratis publiciteit, maar geeft je ook inzicht in hoe de media werken. Wanneer je deze stappen en tips toepast, gaat het gewoon lukken.
Monica ten Hoove, Financieel Huishoudster
Eigenlijk kende ik als ex-journalist al die tips wel. Nou ja, bijna allemaal. Maar ik dacht dat media-aandacht voor mij als ondernemer niet was weggelegd. Dit boek heeft me de ogen geopend: free publicity is echt voor iedereen. Ook voor mij.
Leonore Noorduyn, schrijfcoach en tekstschrijfster bij De Schrijfster
Ideaal voor beginnende ondernemers om deze skills onder de knie te krijgen. Maar ook een prettige opfrisbeurt voor elke brand & communicatie specialist om er op een originele manier weer even aan herinnerd te worden dat de sleutel tot succes niets te maken heeft met een grote zak geld.
Monique Ruesink, brand & communicatiemanager bij WeeRide Europe B.V.
Het lekker lezende boek van Nicky Corts geeft praktisch tips en vooral do en don'ts om gratis exposure te krijgen. Het motiveert, inspireert en legt helder uit hoe en ook wanneer je wat moet doen.
Klaziena Waerts, Craving Watchers
Direct aan de slag voor €9,97 euro?
ik ben een Professionele kapster en Nagelstyliste
graag wil ik reclame maken over mezelf in de krant
alleen weet ik niet hoe
voor info mail : aleynaa__t@Hotmail.com
*let op dubbel laagst reepje*
Ik wil mijn verhaal vertellen over een wet die verkeert in elkaar zit waar hele mensen last van hebben en de criminelen er voordeel van hebben maar de regering wil dit niet begrijpen. Als u interesse heeft om dit te horen doet u een hele boel Nederlanders er een groot plezier mee.
Graag hoor ik van u.
Grappig dat ik nu deze blog lees, hij is precies een jaar oud. En ik vond hem na de zoekwoorden ‘perslijst landelijke media’. Hahaha. Op plek drie volgens mij, niet slecht hoor.
Heb vandaag een persbericht geschreven voor begin volgende week. Ik vind het zelf totaal briljant, zowel de insteek als de tekst, maar dat is natuurlijk omdat ik ermee in m’n eigen groefje zit. Of een redactie het ook zo beoordeelt is de vraag.
Normaal gesproken gaan m’n persberichten naar vakmedia. Nu ineens een item dat de potentie heeft voor landelijke media. Daar heb ik niet veel ervaring mee. De keren dat ik contact had met landelijke media werd ik daar vaak nerveus van: cynisch-kritisch, haastig, geen verstand van het onderwerp en op zoek naar een insteek die ik juist wilde vermijden. En proberen daarop te anticiperen vind ik lastig, ik wil het item niet anders maken dan het is. Ik ben geen verhalenverteller, het gaat om de feiten.
Maar goed, nu zoek ik inderdaad een perslijst. Want wat ik heb is deels stokoud. Er staat nog een e-mailadres op van de redactie van KRO’s Ook dat nog!, moet je nagaan. Dus ik ga snel verder zoeken. Wel handige tip om wat focus aan te brengen. In mijn geval niet qua regio, maar wel qua onderwerp.
Gr. Martijn
Dank je wel Nicky! Ik heb meteen een excelbestand gemaakt en mijn eerste redactie erin gezet. Zet jij altijd ook adresgegevens erbij of alleen mail, telefoon, en website?
Groetjes, Heleen
Goede vraag Heleen! Ik zet er geen fysieke adressen meer in tegenwoordig. Die heb je toch nergens voor nodig. Wat ik er wel in zet: mail, telefoon, naam van de redacteur die vaak over mijn soort nieuws schrijft, deadline van het medium en of het een papieren of een online uitgave is.
Goede vraag Heleen. Ik noteer meestal: mail-adres, telefoonnummer, naam van de redacteur die veel over mijn soort nieuws schrijft en de deadline.