Niet iedereen durft het.
Zichtbaar worden.
Ik soms ook niet.
Dan wil ik dat mijn blog perfect is, voordat ik het online zet. Maar hoeveel tijd ik er ook aan besteed, dat lukt nooit.
En dan vind ik dat ik er idioot uitzie op een foto of in een video. Maar dat is precies zoals iedereen mij al jaren kent.
Of ik durf geen hogere prijzen te vragen voor mijn workshops. Want wie ben ik nou helemaal? Een omhooggevallen verslaggever van een regionale krant.
Dat zijn mijn belemmerde overtuigingen, zegt Suze Maclain Pont. Ze gaf vorige week de workshop ‘Je Geld of je Leven’ bij de Open Coffee in Zwolle. Als teamlid was ik erbij. Ondanks mijn vooroordeel dat belemmerde overtuigingen veel te zweverig zijn.
Toch heeft Suze wel een punt. Ze stelde ons een paar goede vragen:
Vind je geld de wortel van alle kwaad?
Ben je het waard om veel geld te verdienen?
Wat is het belangrijkste dat je van je vader en van je moeder hebt geleerd over geld?
Je kunt jezelf vergelijkbare vragen stellen over zichtbaarheid:
Vind jij zichtbaar zijn opschepperij?
Dan is het plaatsen van een blog een enorme sprong in het diepe.
Vind je het heel gewoon wat je voor je klanten doet en zie je je eigen waarde niet?
Dan durf je al helemaal geen verslaggever te woord te staan voor een interview in het NRC.
Leerden jouw ouders je ‘dat gewoon al gek genoeg is’?
Dan is het heel moeilijk om als ondernemer je kop boven het maaiveld uit te steken.
Natuurlijk krijg je het liefst klanten via mond-tot-mond reclame
Maar helaas, verstopt in je praktijkruimte weet geen mens je te vinden. En als je geen klanten helpt, krijg je ook van niemand mond-tot-mond reclame. Je moet ergens beginnen. Of je het nou leuk vind of niet, als ondernemer moet je gewoon zichtbaar zijn. ‘You can’t be a secret and a succes‘, zei mijn coach Veronique Prins dan altijd. Maar vaak blijkt achteraf dat het enger en moeilijker was om op het randje van de afgrond te balanceren, dan om in het diepe te springen.
Als je toch veilig en achter de schermen zichtbaar wilt worden, dan kun je altijd nog reclame maken en advertenties zetten. Dat is duur en vaak niet zo effectief, maar dan ben je in elk geval zichtbaar. Maar er zijn alternatieven die beter werken.
Er zijn een heleboel gratis mogelijkheden om je naamsbekendheid te vergroten
Zoals presentaties geven, klanten bellen en media-aandacht. Ze hebben alleen wel een nadeel: ze zijn veel enger dan adverteren.
Neem bijvoorbeeld Vivian van Bremen, van Krachtvrouwen.be. Zij stond een paar maanden geleden nog met trillende handen naast mij op het podium tijdens een business-event. Ze wilde zichtbaar worden en ze waagde de sprong door zich live door mij te laten coachen. Voor een zaal met 125 ondernemende vrouwen.
Ze vond het ontzettend griezelig, maar het heeft haar veel opgeleverd. Ze stuurde me laatst het volgende berichtje:
Voorheen twijfelde ik om mijn initiatief zichtbaar te maken, maar nu sta ik daar voor open. Ik ben in de landelijke krant gekomen en opgenomen in de Vlaamse Expertendatabank. Daaruit zijn twee radio-interviews gekomen en artikelen in Primo TVGids, CM.be-magazine en BodyTalk. En er staan nog meer afspraken voor interviews.
Wat een persartikel schrijven te weeg kan brengen? Heel veel! Binnenkort staat mijn verhaal ‘Ben ik een goede moeder?’ in het boek van de Vlaamse schrijfster Marijke Libert. Waar dit avontuur ooit begon? Bij jou op het podium bij het event van Veronique Prins. Nogmaals een dikke Merci!
Groetjes Vivian
En daar bleef het niet bij. Ze stuurde me vlak daarna dit:
Hoi Nicky, de media trein blijft rollen 😉 In ben geïnterviewd voor het magazine van een ziektekostenverzekering in België over hoe ik het verlies van mijn man ervaren heb en de betekenis van Krachtvrouwen in mijn leven. Ze hebben er een indrinkend artikel over geschreven, al is het mijn eigen verhaal ‘Mijn wereld stond stil, buiten ging het leven verder’.
Maar daar stopt haar succes niet, want ze stuurde onlangs ook dit:
Op 9 september is de dag van de geboorte en wordt mijn verhaal op Vrouw gepubliceerd. De website wordt maandelijks bezocht door 2,1 miljoen unieke mensen en heeft 13 miljoen paginaweergaven per maand. OMG! Hoe geweldig is dit! Het is gewoon waar wat je zegt: ‘durf te vragen, de media zijn altijd op zoek naar verhalen.’ Ik tril, ik bibber en ik beef. Ik voel me blij, intens gelukkig en verdrietig, alles loopt echt even door elkaar. Van blijdschap en van ongeloof. Ik heb altijd gezegd dat ik mijn verhaal niet aan de media zou vertellen als een sensationeel verhaal. Ik wil het wel vertellen om anderen te inspireren.
Het kost Vivian, behalve knikkende knieën en klotsende oksels, helemaal niets. En het levert haar een enorme expertstatus op en heel veel free publicity.
Er zijn trouwens nog veel meer mogelijkheden om gratis reclame te maken voor je zaak
Gratis reclame via internet bijvoorbeeld.
Of gratis reclame via netwerkbijeenkomsten.
Of gratis reclame door op een slimme manier met andere ondernemers samen te werken en elkaar diensten of weggevers te promoten.
Ik kan wel meer dan vijftig manieren verzinnen om gratis reclame te maken voor je bedrijf, je goede doel of gewoon voor jezelf. De meeste mogelijkheden heb ik zelf ook gebruikt. Ik heb mijn bedrijf opgebouwd zonder ooit een cent aan reclame of promotie te besteden. Mijn enige investering bestaat uit 75 euro voor mijn domeinnaam en de hosting van mijn website. Verder maak ik gebruik van mijn telefoon, mijn computer en gratis tools. En klanten vind ik met gratis marketingmethodes.
Zoals je aan Vivian en mij kunt zien, is een klein budget geen belemmering voor je succes. Je eigen belemmerende overtuigingen zijn dat wel.
Angst om zichtbaar te worden is de handrem op je persoonlijke ontwikkeling en op de groei van je bedrijf
Als jij ook gebruik wilt maken van alle gratis en soms enge, manieren om beter zichtbaar te worden, download dan hieronder het e-book met 25 manieren om je bedrijf zichtbaar te maken en naamsbekendheid op te bouwen.
Download dan hier het e-book: 25 manieren om gratis reclame te maken en meer naamsbekendheid te krijgen. Je kunt het meteen downloaden en het kost niks.
Als je mijn boek aanvraagt, ontvang je voortaan ook automatisch mijn maandelijkse publiciteitstips in je mailbox. Wil je dat niet? Dan kun je het e-book ook via de mail bij me aanvragen. Je krijgt het dan zo snel mogelijk; in elk geval binnen een week.
Je leest in mijn privacy-verklaring hoe ik jouw gegevens opsla en waarvoor ik ze gebruik.