monopoly-junior-600771_640Om uit te leggen hoe je online potentiële klanten kunt vinden ga ik je eerst een rare vraag stellen:

Hoe kom je onder een verkeersboete uit?

Met een grapje.
Geloof je me niet?
Hoe denk je anders dat de volgende mop is ontstaan?

Een man wordt aangehouden omdat hij te hard rijdt. Hij zegt tegen de politie: ‘Sorry, maar er zat een vlieg op m’n ruitenwisser en ik wilde zien bij welke snelheid hij eraf zou waaien.’

Of deze:

Een  man rijdt door het rode stoplicht. Als de politie de achtervolging inzet, gaat hij steeds harder rijden. Als de agenten hem eindelijk te pakken hebben, geeft hij als reden op: ‘Mijn vrouw is er vandoor gegaan met een politie-agent. Ik was als de dood dat jullie haar terug kwamen brengen.’

Het programma Hacking The System van National Geographic testte een maand geleden of je met humor écht onder een verkeersboete uit kunt komen. Presentator Brian Brushwood reed daarvoor met opzet veel te hard langs een snelheidscontrole. De verkeerspolitie hield hem aan. In plaats van zijn rijbewijs gaf Brian de agent het Monopoly-kanskaartje: verlaat de gevangenis zonder te betalen. ‘Sorry, mijn rijbewijs heb ik niet bij me, maar helpt dit misschien?’, vroeg hij . De diender schoot in de lach en hij borg zijn bonnenboekje op. Brian kwam eraf met een waarschuwing.

Humor ontwapent. Niet alleen in het echte leven, maar ook op het internet. Nu het web overladen is met informatie, moet je je onderscheiden van anderen om potentiële klanten te vinden. De strategie om steeds meer blogs en artikelen online te zetten om gevonden te worden is achterhaald. Of je nou fotograaf bent, masseuse of yogadocente. Het web puilt uit van informatie over jouw vakgebied. Niemand zit te wachten op wéér een informatieve blog over diafragma, massagetechnieken of de zonnegroet. Met één zoekopdracht over fototips hoest Google anderhalf miljoen resultaten op. En dat zijn alleen de Nederlandstalige artikelen. Je wilt niet weten hoeveel Engelse artikelen je ook nog kunt vinden. Hetzelfde geldt voor drukpunten en yogahoudingen. Nog meer van dezelfde informatie toevoegen is zinloos als je probeert nieuwe klanten te werven.

Maar hoe kun je dan potentiële klanten vinden? Hoe val je nog op?

Maak je lezers of je klant eens wat vaker aan het lachen. Met luchtige stukken die prettig lezen, zodat je online klanten aantrekt. Tussen al die serieuze artikelen kun jij je onderscheiden door te zorgen voor een lach. Of een traan misschien. Mensen zoeken informatie op internet, maar ze willen ook vermaakt worden. En als jij informatie kunt doorgeven én je potentiële klanten kunt amuseren, dan onthouden ze je.

Iedereen maakt ondernemen zo schandalig serieus. Jij ook:  winst- en verliesrekeningen, zoekmachineoptimalisatie en content-creatie. Heel belangrijk natuurlijk, maar maak je ook nog wel eens plezier?

Hoe vaak zet jij humor in op de werkvloer, in een klantgesprek of in een mail?

Nou?
Bijna nooit hè?
Gek toch? Geen ondernemershandboek rept bij het winnen van klanten ooit over humor, terwijl grapjes zelfs handhavers van de wet kunnen overhalen om hun bonnenboekje op te bergen.

Ga daarom eens lol trappen. Kom op. Doe eens gek. Schrijf een liefdesbrief aan je wasmachine. Laat je parkiet uit in een rolstoel of ga vijf minuten op je kop hangen aan een klimrek.  Zorg vaker voor een glimlach. Dan krijg je heel wat meer voor elkaar dan je denkt.

Klanten werven, internetmarketing en promotie kunnen veel leuker. Met grappige verhalen, bijzondere annekdotes en af en toe een mop.

Maar hoe doe je dat: klanten aantrekken met humor?

Je hoeft gelukkig geen cabaretier te zijn om online leuk over te komen bij je klanten.

Schrijf over grappige situaties die je in je werk meemaakt. Bijvoorbeeld die keer dat je moest improviseren omdat de batterijen van je flitser er tijdens een fotoshoot mee ophielden. Of die keer dat je struikelend de kamer binnenkwam omdat je 17 centimeter hoge naaldhakken verstrikt raakten in het hoogpolig tapijt van de directeur.

Zelf plaatste ik vorig jaar twee niet zo goed gelukte plaatjes van de fotoshoot voor mijn profielfoto:

10689695_590304561092684_4916722195624996404_n

1601463_590304544426019_2414511383893942453_n

Bovenstaande foto’s kregen veel meer likes en reacties dan mijn officiële profielfoto. Waarom? Omdat klanten erom moesten lachen.

Moet je dan je allergrootste zakelijke blunders delen als je klanten wil vinden?

Nee joh, malle. Enorme zakelijke vergissingen zijn niet handig om te delen. Maar er blijven genoeg grappige voorvallen over in de categorie onschuldige vergissingen.

En wat doe je als je nooit iets grappigs meemaakt in je werk?

Wat zeg je?
Nooit?
Serieus?
Je maakt nooit iets leuks mee?

Dan is het de hoogste tijd om daar iets aan te doen. Want mensen die veel lachen, ervaren minder stress, leven langer en zijn gelukkiger.

Dus knipoog eens naar je buurman in de file. Trek een idiote outfit aan of rijd morgen expres te hard langs een snelheidsheidcontrole. Neem wel het verlaat-de-gevangenis-zonder-te-betalen-kaartje mee om de Monopoly-methode los te laten op de agent die je wil bekeuren.

Foto’s: FotoMelanie

Wil je beter zichtbaar worden en meer naamsbekendheid opbouwen door gratis reclame te maken?

Download dan hier het e-book: 25 manieren om gratis reclame te maken en meer naamsbekendheid te krijgen. Je kunt het meteen downloaden en het kost niks.



 

 



 

Als je mijn boek aanvraagt, ontvang je voortaan ook automatisch mijn maandelijkse publiciteitstips in je mailbox. Wil je dat niet? Dan kun je het e-book ook via de mail bij me aanvragen. Je krijgt het dan zo snel mogelijk; in elk geval binnen een week.

Je leest in mijn privacy-verklaring hoe ik jouw gegevens opsla en waarvoor ik ze gebruik.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.