contact leggen met verslaggeverJe hebt een nieuw product en dat wil je aan de hele wereld laten weten. Natuurlijk maak je dan gebruik van je website om het grote nieuws aan te kondigen. Verder tweet je een paar keer op Twitter en je plaatst een berichtje op Facebook. Met een beetje geluk krijg je daar een paar klanten mee.

Maar is dat genoeg?
Zou je niet liever een veel groter publiek bereiken?

Dat kan. Als je gebruik maakt van tradionele media, dus kranten, tijdschriften, de radio en de televisie. De papieren Telegraaf heeft elke dag 455.927 lezers en online nog veel meer. En Hart van Nederland heeft soms wel een miljoen kijkers per dag.
Maar hoe krijg je die media-aandacht?
Kun jij als zelfstandig ondernemer echt zomaar redactionele aandacht krijgen in het AD, de Telegraaf of het Financieel Dagblad?

Ja hoor. Iedereen kan in de media. Ook ondernemers kunnen uitgenodigd worden bij De Wereld Draait Door. Het enige dat daarvoor nodig is, is lef. En je moet weten hoe je in contact komt met verslaggevers natuurlijk. En dan moet je opvallen.

Dus hoe trek je de aandacht van een journalist?

infographic contact leggen met journalist

Schrijf en verstuur een persbericht om media-aandacht te krijgen.

Hoewel persberichten allang niet meer de enige manier zijn om een bericht in de krant te krijgen, is het nog wel steeds de meest gebruikte methode. En als je het goed doet neemt een journalist jouw persbericht vaak zonder wijzigingen over. Hoe je dat precies doet lees je hier:

Leg contact met journalisten op Twitter voor gratis publiciteit.

Als je niet zo’n schrijver bent dan kun je ook Twitter gebruiken. Vrijwel alle redacteuren gebruiken Twitter en via dat medium kun je contact met ze leggen en soms zelfs een verhaal voorstellen. Neem maar eens een kijkje op de Twittergids journalisten top 100.

Ook andere journalisten van tijdschriften, vakbladen en plaatselijke kranten kun je vinden door de in de zoekfunctie van Twitter de volgende termen in te vullen:

  • redactie
  • verslaggever
  • redacteur
  • journalist
  • tekstschrijver
  • de naam van een krant
  • de naam van een radio- of televisieprogramma
  • de naam van een journalist

Bedenk eens een interessante invalshoek voor gratis redactionele aandacht.

Tijdschriften en vakbladen staan te springen om interessante invalshoeken voor onderwerpen waar ze elke keer opnieuw weer een verhaal over maken. Maar ook kranten en nieuwsrubrieken moeten steeds weer iets nieuws brengen over dezelfde onderwerpen. Als jij een interessante manier verzint om een terugkerend onderwerp anders onder de aandacht te brengen, dan kun je veel vaker publiciteit krijgen met hetzelfde onderwerp. Hoe je invalshoeken verzint en hoe daar vervolgens gratis publiciteit mee krijgt lees je in onderstaand artikel:
Hoe krijg je 3x publciteit met hetzelfde onderwerp? Het #-principe.

Hoe gebruik je de Facebookgroep Roept u Maar voor een stuk in de krant?

Als je op zoek bent naar een partner dan schrijf je je in bij een datingsite. Maar wist je dat er ook zoiets bestaat voor journalisten die op zoek zijn naar interviewkandidaten? Verslaggevers kunnen een oproep plaatsen in de Facebookgroep Roept u Maar. Makkelijker dan dit, kan het niet.

Reageer op een originele manier op hun oproepen en je bent verzekerd van een artikel in een tijdschrift, een stuk in de krant of soms zelfs een item op televisie. Om je op weg te helpen heb ik een artikel geschreven waarin ik stap-voor-stap uitleg hoe dit werkt:
Help een journalist in ruil voor gratis publiciteit met Roept u Maar.

Gebruik eens één van de bovenstaande methodes en bezorg jezelf volgend jaar extra veel gratis publiciteit.

Wil je graag gratis je bedrijf promoten via de media en ook nog een beetje snel?
Zou je het liefst morgen al in de krant staan?
Dan is dit boek iets voor jou.

Experttips voor Free PublicityDit is geen doorsnee managementboek. Dit boek is anders. En anders zijn is een belangrijke voorwaarde als je op zoek bent naar media-aandacht en gratis publiciteit.

Veel boeken over free publicity zijn zo schandalig serieus. Ze gaan over media-strategieën, pers-databanken en het media-landschap. Dat is allemaal heel nuttig, maar eerlijk is eerlijk, het is ook vreselijk saai. En de zoektocht naar gratis publiciteit is juist een uitdagend avontuur.

Daarom heeft dit boek maar één theoretisch hoofdstuk en verder staan er alleen maar praktische tips en leuke anekdotes in. Je kunt er meteen mee aan de slag en je kunt zelfs morgen al op de voorpagina van de krant staan.

E-book voor €9,97 euro direct beschikbaar


Het e-book kun je meteen bestellen en downloaden voor €9,97 euro. Je kunt er dan meteen in beginnen. Het is een zogenaamd epub-bestand zoals je dat ook ontvangt als je een e-boek koopt bij Bol.com bijvoorbeeld. Je  kunt het  lezen op e-readers. Als je het wilt lezen op een Ipad, tablet of computer heb je daarvoor een e-reader-app nodig. Die kun je gratis downloaden in je appstore. Of je googelt erop.

Vul hier je emailadres in (je kunt ook je factuurgegevens invullen als je het bonnetje in je boekhouding wilt stoppen):

 







Het is een zogenaamd epub-bestand zoals je dat ook ontvangt als je een e-book koopt bij Bol.com. Je  kunt het lezen op alle e-readers. Als je het boek wilt lezen op een Ipad, tablet of computer dan heb je daarvoor een e-reader-app nodig. Dat lijkt ingewikkeld, maar die kun je gratis downloaden in je appstore. Of je googelt erop.

Gedrukt exemplaar verkrijgbaar via Bol.com en Managementboek


Liever een gedrukt exemplaar bestellen?

Dat kan hier voor 20 euro. De levertijd is 1 tot 2 werkdagen.

 

Recencies


Het boek leest echt vlot. Ik had geen enkel moment in het boek waarop ik dacht ‘dit is saai’. De auteur voegt heel vaak leuke verhalen toe (die trouwens echt gebeurd zijn). Nicky laat niet alleen de goede voorbeelden zien maar ook voorbeelden waarbij er iets is fout gelopen. Verhalen van Nicky zelf komen ook in het boek voor. Ik had eigenlijk niet verwacht dat een boek met tips ook gewoon grappig en leuk kan zijn en dat je op sommige momenten zelfs een beetje meeleeft met de auteur alsof je een roman aan het lezen bent.

Uit de review van mijn boek van Jana op haar blog FitSix.

 

Gratis opvallen is opvallend eenvoudig met de praktische adviezen die Nicky Corts je in dit vlot leesbare boek aanreikt. Snel lezen dus en dan direct aan de slag!
Jos Burgers, spreker en bestsellerauteur van marketingboeken

Ik moest hardop lachen, al vanaf de eerste bladzijde. Maar ik voel me ook zo begrepen, want Nicky beschrijft exact wat ik meemaak: van mijn angst om zichtbaar te zijn tot mijn droom om te wereld te bereiken. Ze daagt me uit en al lezende zie ik het mezelf ook doen!
Divera van der Elst, dé coach voor beginnende coaches

Dit boek is exact zoals ik dat van Nicky verwachtte; scherp, met humor en heerlijk praktisch. Ook als je jezelf nog niet kunt visualiseren als mediaster, zullen haar 50 tips jou gegarandeerd helpen om free publicity in te zetten als effectieve marketingtool voor je bedrijf.
Veronique Prins,  businesscoach bij Je zaak voor Elkaar

Dit  is geen gortdroog managementboek of super saaie handleiding.  Je wilt eigenlijk tijdens het lezen al direct aan de slag. De tips zijn duidelijk, direct uitvoerbaar en motiverend. Het voelde alsof Nicky met me in gesprek was. Ik ben helemaal enthousiast geworden. Een uitkomst voor elke ondernemer/ZZP’er.
Hetty Termaat-Steenbergen van Jouw ouders, mijn zorg, begeleiding thuis bij mensen met dementie

In de media komen leek me een onmogelijke taak, want ik had geen idee hoe de mediawereld in elkaar zit. Dit boek geeft je niet alleen de PIN-code voor gratis publiciteit, maar geeft je ook inzicht in hoe de media werken. Wanneer je deze stappen en tips toepast, gaat het gewoon lukken.
Monica ten Hoove, Financieel Huishoudster 

Eigenlijk kende ik als ex-journalist al die tips wel. Nou ja, bijna allemaal. Maar ik dacht dat media-aandacht voor mij als ondernemer niet was weggelegd. Dit boek heeft me de ogen geopend: free publicity is echt voor iedereen. Ook voor mij.
Leonore Noorduyn, schrijfcoach en tekstschrijfster bij De Schrijfster

Ideaal voor beginnende ondernemers om deze skills onder de knie te krijgen. Maar ook een prettige opfrisbeurt voor elke brand & communicatie specialist om er op een originele manier weer even aan herinnerd te worden dat de sleutel tot succes niets te maken heeft met een grote zak geld.
Monique Ruesink, brand & communicatiemanager bij WeeRide Europe B.V. 

Het lekker lezende boek van Nicky Corts geeft praktisch tips en vooral do en don'ts om gratis exposure te krijgen. Het motiveert, inspireert en legt helder uit hoe en ook wanneer je wat moet doen.
Klaziena Waerts, Craving Watchers

 

Direct aan de slag voor €9,97 euro?

 







 

Experttips voor Free Publicity

 

6 gedachten over “Hoe leg je contact met een journalist?

  • 16 oktober 2019 om 17:02
    Permalink

    mijn vrouw heeft na een scooter ongeluk in de gemeente Bergen N-H,10 jaar lang de U.V.W.en de S.V. B. opgelicht voor ongeveer 500000 euro inclusief de verkregen ledsel schade claim ,ik wil dat dit gevoelig onderwerp word geplublieseerd!

    Beantwoorden
  • 12 juli 2019 om 15:31
    Permalink

    Tot mijn verbazing vindt het OM het heel normaal dat mijn auto en bromfiets vernield en afgebrand werd en weigerde enig verantwoordelijkheid te nemen. Het OM heeft mij onterecht in de gevangenis geplaatst en heeft heel veel negatieve onwaarheden in de kranten en op sociale media geschreven.
    Volgens het OM mogen we allemaal andermans spullen vernielen zonder gevolg!
    Proost! Monitov cocktail voor de gelegenheid.

    Beantwoorden
  • 21 januari 2019 om 22:41
    Permalink

    ik wil een party op richten voor van veranderen van Nederland

    Beantwoorden
  • 3 november 2017 om 23:06
    Permalink

    zou graag in contact willen komen met n journalist.
    waar ik m,n verhaal bij kwijt kan.

    Beantwoorden
  • 31 december 2015 om 18:06
    Permalink

    goede tips.
    Alleen RUM op facebook is te triest voor woorden.
    Alleen ‘journalisten’ die onnozele verhalen zoeken
    van moeders en dochter die samen shoppen, liefdesverhalen
    en andere onzin.

    Geen wonder dat bedrijven als Sanoma ten onder gaan als
    dat het enige is wat je in die vrouwenbladen kan lezen.
    Ongelooflijk al die pulp.

    Mocht je iets belangrijks hebben of een maatschappelijke belangrijk
    onderwerp dan heb je aan RuM bijna niets.

    Beantwoorden
    • 31 december 2015 om 18:27
      Permalink

      Dennis,

      Goed punt. In de Facebookgroep Roept u Maar plaatsen vooral tijdschriftredacteuren een oproep. Daar heb je iets aan als je diensten of producten aanbiedt die de lezers van tijdschriften interessant vinden: reizen, persoonlijke ontwikkeling, sieraden of fotografie bijvoorbeeld. Ik begrijp uit jouw reactie dat jij liever media-aandacht wil in wetenschappelijke tijdschriften, actuele nieuwsrubrieken of vakbladen. Die vind je niet zo vaak in RUM.

      Als je op zoek bent naar gratis publiciteit in die media kun je beter gebruik maken van de andere manieren die ik noem: persberichten versturen, Twitter of interessante invalshoeken verzinnen.

      Als je wilt onderzoeken welke media voor jou interessant zijn, dan vind je hier meer informatie: Welke media willen over jou publiceren?

      Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *