evernote gebruikenHeb jij  al een ebook?
Ja?
Dan kun je dit artikel overslaan.
Want ik ga stap voor stap uitleggen hoe je een ebook kunt schrijven en hoe je het afmaakt.

Beginnen aan een ebook is nou eenmaal niet zo moeilijk, maar hoe hou je het vol?  Waar haal je de tijd vandaan? Hoe blijf je gemotiveerd? Je moet al zo veel: social media updates, email beantwoorden, persberichten schrijven en ook nog geld verdienen.

Een paar weken geleden hadden wij een gat van 15 bij 20 meter in ons erf. Het bouwbedrijf had beloofd dat op die plek vóór de zomervakantie een kapschuur zou staan. Maar dat is moeilijk te geloven als er twee weken voor de bouwvak nog helemaal niet wordt gebouwd. Maar 10 dagen voor de vakantie kwam er een hijskraan. In één ochtend stonden ineens alle ijzeren spanten op z’n plek. In no-time stond er een geraamte en kreeg de schuur vorm. Daarna hoefden de timmerlui alleen nog damwandprofielen ertegenaan te schroeven. Voor de afwerking hadden ze drie dagen nodig en twee dagen voor de bouwvak was onze kapschuur af. Keurig op tijd.

schuur klein

Het geheim van het schrijven van een e-book is hetzelfde als het bouwen van schuur: de voorbereiding. Een goed boek heeft  ook een geraamte. Dat is de hoofdstukindeling en de verdeling in subhoofdstukken en paragrafen. Als schrijver hoef je daar alleen nog tekst tegenaan te spijkeren en je boek is klaar.

Is dat alles?
Ja.
Zo simpel is het.
Echt.

Ik leg het wel even uit.

Hoe kom je aan een onderwerp voor je ebook?

Denk allereerst aan de dingen in je vakgebied waar je graag over vertelt. Die onderwerpen zijn makkelijk om  over te schrijven. Je kunt ook kiezen voor een onderwerp waar klanten je vaak vragen over stellen. Daar wil je doelgroep  meer van weten.

Schrijf al die onderwerpen op post-its. Voor elk woord of subonderwerp dat je te binnen schiet gebruik je een nieuwe post-it. Schrijf echt alles op, al lijkt het nog zo gek.  Je kunt later altijd nog briefjes weggooien. Aan het eind van de brainstormsessie ligt je tafel als het goed is bezaaid met briefjes:

ebook brainstorm post-its

Als je, zoals ik, een ebook wil schrijven over Publiciteit kun je daar wel 1000 pagina’s over schrijven. Niemand leest tegenwoordig nog zo’n dikke pil, zeker niet op een beeldscherm. Je moet het onderwerp daarom verder specificeren. Hoe concreter en specifieker, hoe makkelijker en overzichtelijker het is om erover te schrijven. Gratis Publiciteit is iets beter, want dan hoef ik niet over advertenties of beurzen te schrijven. Gratis Publiciteit In Traditionele Media maakt het onderwerp nog specifieker en ik kan zelfs kiezen voor Gratis Publiciteit In Regionale Kranten als ik het nóg verder wil toespitsen.

Hoe maak je een opzet voor je ebook?

Nu is het tijd voor een flinke cappuccino of een lekkere kop hete thee, want nu ga je de belangrijkste stap doen: de opzet van je boek maken.

Nu je weet wat je onderwerp is, kun je erop zoeken in Google. Zie je in de zoekresultaten onderwerpen die je vergeten bent? Schrijf die er dan bij. Kijk ook nog even bij bol.com of amazon.com naar boeken over jouw onderwerp. Daar kun je vaak de inhoudsopgave van boeken bekijken. Zie je daarin iets dat niet mag ontbreken? Maak daar dan ook briefjes van.

Verschuif de post-its daarna net zo lang tot er een logisch schema ligt. Zoiets:

onderwerp ebook specificeren

 

Zet het schema vervolgens in je tekstverwerkingsprogramma. Dat wordt de inhoudsopgave van je boek. Print het uit of maak er een foto van met je telefoon.

Maak daarna een nieuw document en kopieer de inhoudsopgave. Dat wordt je werkdocument.

Hoe verdeel je schrijfwerk in blokjes van 15 minuten?

Een goede inhoudsopgave kun je gemakkelijk verdelen. Elk hoofdstuk of subhoofdstuk is een blokje. Zo’n subhoofdstuk is maximaal 500 woorden lang. Als je meer woorden nodig  hebt voor een subhoofdstuk dan kun je het schema nog verder opdelen in sub/sub-hoofdstukken.

Pas als je opzet helemaal deugt, ga je schrijven. Elke dag één blokje uit de inhoudsopgave. En het maakt niet uit welke. Je mag achteraan in je boek beginnen of ergens middenin.

Inspiratieloos? Pak dan een makkelijk blokje waar je veel vanaf weet en waar je moeiteloos  over kunt schrijven. Een dagje veel energie? Neem dan een blokje waar je misschien wat extra uitzoekwerk voor moet doen.

Je hoeft nooit meer na te denken over wat je moet schrijven. Door de indeling weet precies welke onderwerpen je nog moet behandelen.

Schrijf je tekst rechtstreeks onder het kopje in het werkdocument. Dan hoef je later ook niet alles weer samen te voegen. Alleen afbeeldingen en je inhoudsopgave zet je er later in. Je kunt Word ook automatisch een inhoudsopgave laten maken als je dat handig vindt.

Hoe vind je elke dag een kwartier om te schrijven?

Een vrij kwartiertje zit altijd wel ergens in je agenda. Kun je van een half uur Facebooken een kwartier  maken? Kun je schrijven in je koffiepauze? Een kwartiertje korter tv-kijken ‘s avonds?

Zorg in elk geval dat je je inhoudsopgave altijd bij je hebt, net als iets om notities in te maken. Dan kun je ook onverwachte vrije minuten benutten om te schrijven: als je in de wachtkamer zit bij de tandarts, in de trein naar je oma of als je klant te laat is.

Je kunt ook aan je ebook werken als je wandelt of fietst. Zelfs tijdens het autorijden. Smartphones hebben een app waarmee je tekst kunt dicteren. Je apparaat tikt het dan voor je uit. Het is even wennen, maar het gaat razendsnel. Veel sneller dan zelf  typen.

Hoe zorg je dat je doorschrijft tot je ebook af is?

In het begin is een schrijfproject meestal leuk, nieuw en interessant. Maar na een week of twee komt er een moment waarop je geen zin meer hebt. Je slaat een dagje over, en dan nog één en voor je het weet heb je een week of een maand niets aan je ebook gedaan.

Zo ging dat bij mij. Tot ik besloot proeflezers te zoeken voor mijn boek. Ik beloofde ze elke vrijdagavond een nieuw hoofstuk van mijn boek toe te sturen. Ik wil niet dat ze denken dat ik onbetrouwbaar ben, dus lever ik vrijwel elke week een hoofdstuk in. Als het me niet lukt moet ik een email rondsturen om uit te leggen waarom ik die week geen tekst heb. Dan schaam ik me, dus dat doe ik liever niet.

In plaats van proeflezers zoeken, kun je  ook in je familie of in je vriendenkring aankondigen dat je op een bepaalde datum je ebook klaar hebt. Of je kunt je aansluiten bij een schrijfgroep op Facebook en daar beloven  elke week 2000 woorden te posten.

Als je écht lef hebt, verkoop je je ebook al voordat er een letter op papier staat. Beloof dat je op een bepaalde datum een boek oplevert en ga aan de slag.

Wedden dat je boek dan op tijd klaar is?

Wil je beter zichtbaar worden en meer naamsbekendheid opbouwen door gratis reclame te maken?

Download dan hier het e-book: 25 manieren om gratis reclame te maken en meer naamsbekendheid te krijgen. Je kunt het meteen downloaden en het kost niks.



 

 



 

Als je mijn boek aanvraagt, ontvang je voortaan ook automatisch mijn maandelijkse publiciteitstips in je mailbox. Wil je dat niet? Dan kun je het e-book ook via de mail bij me aanvragen. Je krijgt het dan zo snel mogelijk; in elk geval binnen een week.

Je leest in mijn privacy-verklaring hoe ik jouw gegevens opsla en waarvoor ik ze gebruik.

2 gedachten over “Hoe schrijf je een informatief ebook in slechts 15 minuten per dag?

  • 16 september 2015 om 17:19
    Permalink

    Fantastische blog!
    Ga m zeker delen.
    En in principe materiaal voor een gehele online cursus… ik bedoel maar dat er mensen erg blij zouden worden van alles in deze blog. En dan als hapklare brokjes gedoseerd wekelijks in de mail, met eventueel video en invuloefeningen 🙂

    Beantwoorden
    • 16 september 2015 om 17:23
      Permalink

      Ha Elisabeth, dank je!

      Het is inderdaad materiaal voor een hele cursus. Het zit standaard in mijn coachingstraject. 🙂

      Beantwoorden

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.