Om in de media te komen, moet je persbericht nieuwswaarde hebben. Geen nieuws = geen publiciteit. Maar hoe schrijf je een persbericht met nieuwswaarde? Er gebeurt immers niet altijd iets nieuws op het moment dat je in de media wilt.

Hoe schrijf je een persbericht dat genoeg nieuwswaarde heeft als er niet zoveel nieuws gebeurt? Doe dan eens hetzelfde als verslaggevers soms doen: maak je het nieuws gewoon zelf.

Wat is nieuws?

Het woordenboek geeft als definitie: wat nog niet bekend was.

Volgens deze definitie heb je niet zo vaak iets nieuws te vertellen. En veel dingen die wel nieuw zijn, zijn helemaal niet interessant voor de krant.

Als jij morgen 50% korting op je producten geeft, dan is dat volgens deze omschrijving nieuws. Toch publiceert een krant het niet. Als je de redactie belt dat je voortaan de helft korting geeft, zullen ze je daar doorverbinden met de advertentie-afdeling. Je schrijft dus een persbericht dat nieuws bevat, maar toch heeft je persbericht voor een redactie geen nieuwswaarde.

Hoe zit dat met die nieuwswaarde als je een persbericht schrijft?

Voor de media is nieuws of nieuwswaarde informatie van algemeen belang. Het gaat vaak over een recent feit, een actualiteit, waar algemene belangstelling voor bestaat.

Nieuwswaardig is daarom niet per definitie nieuw en daar kun je handig gebruik van maken als je een persbericht schrijft.

Zo maak je een persbericht met nieuwswaarde

Hoe maak je nieuws?

  •  Signaleer trends
  •  Haak in op de actualiteit
  • Grijp terug op gebeurtenissen uit het verleden (10 jaar na…)
  •  Gebruik (grappige/ontroerende) verhalen die je hebt gehoord

Vakinformatie is ook voor anderen interessant

Als deskundige in jouw vakgebied ben je op de hoogte van trends en ontwikkelingen. Vaak is die informatie ook interessant voor anderen. Je kunt dit doorgeven aan de krant.

 

Een voorbeeld

Het is een tropische zomer en jij verkoopt airco’s. Dan is zo’n hete zomer het perfecte moment voor een artikel. Jij leest als deskundige de vakbladen en hoort zo links en rechts wel eens wat. Jij weet dat tropische warmte slecht is voor de gezondheid.

Producten bederven sneller buiten de koelkast. Boodschappen moet je dan direct opruimen om voedselvergiftiging te voorkomen. Mensen slapen slecht, wat meer kans geeft op verkeersongelukken. Leerlingen kunnen zich niet goed concentreren en presteren slechter op school.

Stuk voor stuk onderwerpen waar je een persbericht met nieuwswaarde over kunt schrijven. Je maakt dat nieuws dan gewoon zelf.

Journalisten maken ook zelf nieuws

Journalisten doen dat ook. Zij wachten niet af totdat er ergens iets gebeurt. Zij haken in op de actualiteit. Zij publiceren ook over het warme weer. Over een hogere ijsverkoop, hoger stroomverbruik door airco’s en honden die overlijden in oververhitte auto’s.

Je kunt ook terugkijken op gebeurtenissen uit het verleden. Een vergelijking maken met de temperatuur van voorgaande jaren of maanden. Als vorig jaar een koud jaar was, kun je melden dat de verkoop van airco’s nu enorm is gestegen.

Er is geen groot wetenschappelijk onderzoek voor nodig. Simpel je eigen verkoopcijfers bekijken of een belronde onder je klanten is genoeg.

Hoe schrijf je een interessant persbericht?

Maak je persbericht interessanter door verhalen te vertellen uit de praktijk. Een grappig voorval of een ontroerend incident doet het altijd goed. Waarschijnlijk hoor je de hele dag allerlei ervaringen van je klanten. Maak daar gebruik van. Grote kans dat de krant jouw nieuws plaatst. Als je vooraf wilt testen hoe groot de kans is dat een krant jouw bericht plaatst doe dan de nieuwswaardetest.

Adverteren of een persbericht?

Van een persbericht is nooit zeker of een redactie het ook plaatst, zelfs niet als het nieuwswaarde heeft. Bovendien kan een redacteur je bericht inkorten of veranderen. Als je volledig wilt bepalen wat er in de krant komt, moet je een dure advertentie plaatsen. Hoe meer nieuwswaarde je persbericht heeft, hoe groter de kans op plaatsing. Daarnaast zijn er nog meer manieren waarop je je kans op plaatsing flink kunt vergroten. Lees daarvoor mijn 10 tips voor een onvergetelijke eerste indruk op een redactie.

Als je gaat voor snel succes, is adverteren waarschijnlijk efficiënter dan zelf nieuws maken. Maar adverteren is duur en iedereen weet dat je jezelf aanprijst in een advertentie.

Vrije publiciteit werkt goed voor de lange termijn

Vrije publiciteit werkt beter voor de lange termijn. Je komt geloofwaardiger over. Het vergroot het vertrouwen in jouw deskundigheid en het levert naamsbekendheid op.

Bovendien is het gratis.

Nu je weet hoe je een persbericht schrijft met nieuwswaarde, weet je ook dat je soms wat creativiteit nodig hebt als er even niet zo veel bijzonders gebeurt.

Heb jij al een idee voor een interessant artikel in de krant? Weet jij al hoe je daar een persbericht met nieuwswaarde over kunt schrijven?

Wil je beter zichtbaar worden en meer naamsbekendheid opbouwen door gratis reclame te maken?

Download dan hier het e-book: 25 manieren om gratis reclame te maken en meer naamsbekendheid te krijgen. Je kunt het meteen downloaden en het kost niks.



 

 



 

Als je mijn boek aanvraagt, ontvang je voortaan ook automatisch mijn maandelijkse publiciteitstips in je mailbox. Wil je dat niet? Dan kun je het e-book ook via de mail bij me aanvragen. Je krijgt het dan zo snel mogelijk; in elk geval binnen een week.

Je leest in mijn privacy-verklaring hoe ik jouw gegevens opsla en waarvoor ik ze gebruik.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *