Heb jij ook zo’n hekel aan notuleren? Of een verslagje maken voor een nieuwsbrief of de (school)krant? Hoe maak je zo’n stukje boeiend? Het wordt al snel een opsomming van feiten. En toen… en toen… en toen… Gortdroog en afschuwelijk om te lezen.
Het kan anders.
Leer hoe je een kranten- of nieuwsartikel schrijft als een verslaggever, dan kun je voortaan moeiteloos een pakkend redactioneel stuk plaatsen in de krant.
Als schrijven je vak niet is, kun je flink worstelen met het schrijven van een nieuwsartikel of een verslag. Boeiend schrijven is nu eenmaal niet gemakkelijk. Journalisten zijn daar een kei in, maar die zijn getraind. Meestal komt er echter geen journalist naar jouw evenement. Dan moet je zelf een nieuwsartikel of een krantenartikel schrijven en naar de redactie sturen. En alleen als het razend goed is, neemt de krant het op. Redacteuren hebben namelijk geen tijd om jouw artikelen te herschrijven tot een makkelijk leesbaar redactioneel stuk.
Hoe schrijf je een redactioneel artikel?
Herken je onderstaand voorbeeld?
..Afgelopen zaterdag vond de jaarvergadering plaats van de plaatselijke voetbalverening ‘Niet geschoten is altijd mis’. De bijeenkomst werd met een hamerslag geopend. Na een kort welkomstwoord van de voorzitter werden de notulen van de vorige vergadering voorgelezen en onder dankzegging akkoord bevonden. Het verslag van de penningmeester werd besproken en voor akkoord getekend. Enzovoort…’’
Slaap je al?
Niks aan toch? Zo moet het dus niet. Zo’n verslag plaatst een krant niet en ook voor een intern magazine is het niet interessant. Als jij een echter een boeiender verslag inlevert, is de kans groot dat een redactie het wél plaatst. Gewoon omdat het zo veel beter is dan de rest van de stukken die dagelijks op een redactie binnenkomt.
Tips en richtlijnen om een boeiend redactioneel artikel of stuk te schrijven.
Een nieuwsbericht of artikel schrijven voor de krant valt voor de ongeoefende schrijver niet mee. Zelfs professionele schrijvers hebben hier soms moeite mee. Voor Content Collective doe ik samen met anderen de eindredactie van 10 online magazines. Ook de redacteuren van deze bladen lopen wel eens vast. Dit weekeind worstelde één van de schrijfsters van 42Bis met het verslag van een vakbeurs. Na wat simpele tips schreef ze een artikel over de Nationale Webwinkelvakdag dat makkelijk leest en informatief is. Iemand schreef zelfs een positieve reactie onder haar stuk.
Met dezelfde tips en richtlijnen kun jij ook een pakkend nieuwsartikel voor de krant schrijven:
- Bepaal van tevoren wie jouw stuk gaat lezen
- Is er nieuws van algemeen belang?
- Bedenk wat het leukste was dat heeft plaatsgevonden
- Schrijf over dingen die jou persoonlijk raken
- Laat zo veel mogelijk weg
- Schrijf voor een goede vriend of kennis
- Redigeer je tekst
Bepaal voor wie je een redactioneel artikel gaat schrijven.
Pas als je weet wie jouw tekst gaat lezen, kun je bepalen wat die persoon interessant vindt en hoe jij je artikel moet schrijven. Neem een nieuwjaarsbijeenkomst. Binnenkort zijn er daar weer genoeg van en vaak moet daar een stukje over gemaakt worden voor het bedrijfsblad, de nieuwsbrief of misschien zelfs de krant. Ik ga even uit van de nieuwjaarsborrel van een willekeurige gemeente. De ambtenaren die daar werken, vinden andere dingen boeiend in de toespraak van de burgemeester dan de lezers van een plaatselijke krant. Werknemers willen weten wat er gebeurt op de werkvloer en krantenlezers hebben heel andere belangen.
Stel dat het belangrijkste nieuwtje is dat de gemeente overstapt op nieuwe software. De ambtenaren willen weten hoe lang het gaat duren om het programma te leren. Wanneer zijn de cursussen? Hoe gaat het met het overzetten van bestanden? Worden er wel voldoende backups gemaakt?
Maar lezers van een plaatselijke krant kan dat niets schelen. Die willen weten of nieuwe software betekent dat ze makkelijker een paspoort kunnen aanvragen. Dingen als cursussen, backups en vertrouwd raken met een nieuwe workflow boeit ze niet.
Is er nieuws van algemeen belang?
Voor een artikel in de (plaatselijke) krant moet er nieuws te melden zijn van algemeen belang. Laten we ervanuit gaan dat de software er inderdaad voor zorgt dat iedereen voortaan binnen een uur zijn nieuwe paspoort heeft, zonder daarvoor naar het gemeentehuis te hoeven. Dat is zeker nieuws van algemeen belang. Daarmee begin je je verhaal. Je schrijft dan een persbericht over het gemak van de nieuwe software en maakt gebruik van de 5 W’s (wie, wat, waar, waarom en waartoe).
Bedenk wat het leukste stuk was.
En als er nu geen belangrijke nieuwtjes zijn? Dan kun je met je lezer in het achterhoofd bepalen wat het interessantste was dat heeft plaatsgevonden. Voor het interne blaadje voor ambtenaren kan het feit dat de burgemeester per ongeluk de naam van de oude en nieuwe software door elkaar haalde al een leuk feitje zijn om een artikeltje over te schrijven.
Ook dat is voor de lezers van een plaatselijke krant niet leuk. Die hebben nog nooit van die software gehoord. Maar als de cateraar struikelt en het blad met hapjes over de vrouw van de burgemeester uitstort, is dat wel een stukje in de krant waard. (Zolang je het zo weet te brengen dat je niemand voor gek zet natuurlijk.)
Schrijf in je artikel over dingen die jou persoonlijk raken.
Als je schrijft over dingen die je gek, interessant of raar vond, dan is de kans groot dat je dat levendig kunt beschrijven. Voor sommige redactionele artikelen in de krant mag je zelfs je mening geven. Voor recensies bijvoorbeeld, maar meestal ook voor interne huisbladen en blogs op persoonlijke titel. Stukjes voor het nieuwsgedeelte van de krant moeten objectiever zijn.
Laat zo veel mogelijk weg in een krantenartikel.
Oei, het moeilijkste van een nieuws en een goed artikel schrijven: weglaten. Lang niet alles is de moeite waard om te noemen. Beschrijf een paar interessante gebeurtenissen en laat de rest weg. Het interesseert niemand dat de burgemeester of de voorzitter de bijeenkomst opende en alle aanwezigen hartelijk welkom heette. Dat gebeurt op elke bijeenkomst, niets nieuws dus. Het wordt pas interessant als tijdens dit officiele stukje die onhandige cateraar de vrouw van de burgemeester met hoge stomerijkosten opzadelt.
Een verslag of een redactioneel artikel schrijven voor de krant is niet hetzelfde als filmen. Het helpt als je dingen in je eigen woorden beschrijft en niet probeert letterlijk over te nemen wat een spreker zegt. Noteer de essentie van het verhaal van een ander. Af en toe een (kort) citaat opschrijven kan natuurlijk geen kwaad, maar overdrijf het niet
Schrijf je artikel alsof je praat.
Veel mensen gaan direct over op ander taalgebruik als ze iets op papier zetten. ,,Hedenmiddag was ik aanwezig bij de nieuwjaarsbijkomst die gehouden werd in het gemeentehuis te Havelte.’’ Brrr, zo praat je toch niet? Ik niet in elk geval. Als het je lukt om te schrijven zoals je praat, worden je verslagen al snel veel beter.
Schrijf zoals je de gebeurtenis zou beschrijven aan je partner of je beste vriend(in). Je taal is dan veel losser en persoonlijker en daardoor prettiger om te lezen.
Redigeer je tekst altijd als je klaar bent met het schrijven van je krantenartikel.
Eén van de belangrijkste tips om een goed nieuwsbericht te schrijven: wees niet tevreden met je eerste versie. Schrijven is schrappen. Laat je artikel na het schrijven even met rust om de krant te lezen, een kopje koffie drinken of de hond uit te laten. Nog beter: slaap er een nachtje over.
Daarna lees je je tekst opnieuw. Je kijkt er dan weer fris tegenaan. Kijk je verslag na op spel- en grammaticale fouten. Haal alle overbodige zinnen eruit. Schrap dubbele woorden en herhalingen. Verander de volgorde van je alinea’s zodat het belangrijkste bovenaan staat en maak van alle lijdende zinnen, actieve zinnen. Dat betekent dat je het werkwoord ‘worden’ vermijdt. Dat maakt je tekst wazig.
Nog vragen?
Met deze tips weet jij nu hoe jij voortaan van de saaiste vergadering nog een boeiend nieuwsartikel kunt schrijven. Maar misschien zijn er nog meer tips te bedenken? Of heb ik een specifiek probleem niet uitgelegd? Laat dat dan hieronder weten, dan behandel ik dat binnenkort in een nieuw blogartikel.
Wil je beter zichtbaar worden en meer naamsbekendheid opbouwen door gratis reclame te maken?
Download dan hier het e-book: 25 manieren om gratis reclame te maken en meer naamsbekendheid te krijgen. Je kunt het meteen downloaden en het kost niks.
Als je mijn boek aanvraagt, ontvang je voortaan ook automatisch mijn maandelijkse publiciteitstips in je mailbox. Wil je dat niet? Dan kun je het e-book ook via de mail bij me aanvragen. Je krijgt het dan zo snel mogelijk; in elk geval binnen een week.
Je leest in mijn privacy-verklaring hoe ik jouw gegevens opsla en waarvoor ik ze gebruik.
Download dan hier het e-book: 25 manieren om gratis reclame te maken en meer naamsbekendheid te krijgen. Je kunt het meteen downloaden en het kost niks.
Als je mijn boek aanvraagt, ontvang je voortaan ook automatisch mijn maandelijkse publiciteitstips in je mailbox. Wil je dat niet? Dan kun je het e-book ook via de mail bij me aanvragen. Je krijgt het dan zo snel mogelijk; in elk geval binnen een week.
Je leest in mijn privacy-verklaring hoe ik jouw gegevens opsla en waarvoor ik ze gebruik.
jouw verhaal heel boeiend heb een 10!!!!!!! voor een verslag van een krantenbericht
Gefeliciteerd Anouk! Fijn dat het je aan zo’n prachtig cijfer heeft geholpen. Succes met je studie.