zichtbaar worden door bloggen

Lody is kindercoach bij praktijk De Zonneboom.
Ze vindt schrijven leuk.
Daarom blogt ze om haar bedrijf beter zichtbaar te maken online.
Ze schrijft leuk en ze deelt haar blogs ook via Facebook.
Helaas delen mensen haar berichten niet en daardoor is haar bereik niet zo groot als ze zou willen.
Dat is jammer, want bloggen kost veel tijd en dan wordt je na een tijdje ongeduldig als de kassa niet gaat rinkelen.
Dus vraagt Lody zich terecht af:

‘Wanneer ga je iets verdienen met je blogs?’

Allereerst moet ik iedereen die geld wil verdienen met bloggen teleurstellen: als ondernemer verdien je zelden rechtstreeks aan je blogs. Bloggen is een manier om jezelf zichtbaar te maken en beter gevonden te worden. En dan is het ook nog eens een lange-termijn-strategie die pas na ongeveer een half jaar voor je gaat werken. En vaak moet je bloggen dan nog combineren met andere manieren om zichtbaar te worden, zoals social media en netwerken.

Geld verdienen met bloggen doe je door mensen via de mail aanbiedingen te doen. Het doel van al dat bloggen is daarom uiteindelijk om zo veel mogelijk potentiële klanten op je e-maillijst te krijgen. Hoe dat werkt leg ik uit in dit filmpje:


Van marketeers, businesscoaches en webbouwers krijg je altijd de tip om socialmediadeelknoppen op je site te zetten, zodat mensen je blogs gaan delen en je op die manier heel snel je bereik kunt vergroten. Helaas zorgen socialmedia deelknoppen er niet voor dat mensen jouw blog delen. Dat vergeten ze je vaak te vertellen.

De harde realiteit is dat de meeste mensen vrijwel nooit iets delen online. Alleen als je een opvallend goed blog schrijft, maken mensen gebruik van je deelknoppen. En een belachelijk goed blog schrijven is best lastig.

Hoe schrijf je een goed zakelijk blog om je bedrijf zichtbaar te maken?

Geef zinvolle informatie

De meeste stukken op internet zijn eenheidsworst en herhalen informatie die je ook op duizend andere plekken kunt vinden. Als jouw tekst hetzelfde is, waarom zou iemand het dan delen?

Onderscheid je van anderen.

Deel nieuwe inzichten en ideeën. Geef jouw visie of deel je eigen ervaring. Kortom, herhaal niet, maar laat jezelf zien in een blog.

Zoals Kitty Kilian van De Blogacademie bijvoorbeeld, ze geeft blogles, maar ze blogt ook regelmatig over andere onderwerpen. Zoals misstanden in de GGZ (geestelijke gezondheidszorg).  Of Ruben Bunskoeke van 000.nl. Hij blogt over zoekmachine-optimalisatie, maar dat onderwerp verbindt hij met alles wat hem interesseert: games, persoonlijke ontwikkeling, marketing en films.

Wat je volgens mij het best kunt doen om je te onderscheiden?
Gebruik humor. Dat gebeurt wat mij betreft online nog veel te weinig.

Schrijf vlot, leesbaar en prettig.

Hoe goed je informatie ook is en hoe goed je jezelf ook onderscheidt; een slechte tekst deelt niemand. Sterker nog, een slechte tekst lezen ze niet eens uit. Laat je wat dat betreft niks wijsmaken. Bloggen is moeilijk. Het kost veel tijd en het is niet voor iedereen geschikt.

En nee, je vader, je moeder of je partner zijn niet de juiste personen om te beoordelen of jij wel of geen leuke stukjes schrijft. Vraag dat liever aan een wildvreemde als je durft. Of aan een tekstschrijver of een journalist.

Als je bloggen serieus wilt toepassen als marketinginstrument, dan loont het de moeite om goed te leren schrijven.

Schrijf over actuele onderwerpen.

Mensen lezen graag over populaire en actuele onderwerpen. Dat sluit aan bij hun belevingswereld. Maar kijk wel uit. Niet elk populair onderwerp is het waard om over te schrijven. Dat weet ik uit eigen ervaring.

Zo heb ik ooit een populair blog geschreven over het geheim van het mediasucces van Youtuber Enzo Knol. Het artikel stond in Google zelfs boven Enzo’s eigen website en het zorgde dagelijks voor zo’n 500 bezoekers op mijn site.

Toch heb ik het artikel verwijderd.

Waarom?

Alleen jongeren tussen de twaalf en 21 jaar zoeken in Google op Enzo Knol. Dat zijn jongens en meisjes met een eigen Youtubekanaal die willen weten hoe ze net zo beroemd worden als hun idool. Dat is niet mijn doelgroep.

Schrijf dus altijd goede artikelen voor je doelgroep.

Dus je schrijft gewoon een absurd goed blog en dan gaat de rest vanzelf?

Was het maar waar.

Een goed blog is helaas geen garantie dat mensen jouw blog delen. Het schrijven van een interessant artikel is slechts het begin. Daarna moet je nog een keer hard aan het werk om jouw blog onder de aandacht te brengen.

Maar waar deel je je blog dan allemaal? En hoe vaak doe je dat?

Daar kan ik wel een boek over schrijven. Dat is te veel informatie voor één blog. Daarom heb ik er een workshop voor gemaakt. Je vindt de informatie daarover onderaan dit blog.

Als je meer wilt lezen over bloggen en blogpromotie, lees dan de serie die ik daarover heb geschreven:

  1. Hoe maak je jouw bedrijf online zichtbaar met bloggen? En hoe lang duurt dat eigenlijk? (dat lees je nu)
  2. Hoe en hoe vaak, deel je een blog op Facebook, Twitter, LinkedIn en Pinterest?
  3. Hoe maak je een interessante nieuwsbrief met je blog?
  4. Welke mogelijkheden zijn er om je blog als gastblog te publiceren? 
  5. Gebruik jij je e-mailhandtekening al om je blog te delen?
  6. Hoe maak je een blogartikel goed vindbaar in Google?

Goed en pakkend schrijven is belangrijk.
Het is de basis van je online presentatie.
En het is het fundament van je website.

Google gebruikt je teksten om te bepalen of je in de zoekresultaten van klanten verschijnt.
En wat dacht je van alle woorden die je nodig hebt voor je ebook, je verkooppagina’s en je persberichten?
Daarvoor heb je een zekere basis-schrijfvaardigheid nodig.

En het helpt als je weet hoe je die teksten kunt gebruiken om nog meer klanten naar je website te krijgen.
Want met heel eenvoudige truuks gebruik je je teksen ook voor zoekmachine-optimalisatie, je social media berichten, je (e)book en als uitgangspunt voor je video's en nieuwsbrief.

Hoe je dat allemaal doet?
Dat leg ik uit in een 2,5 uur durende workshop over schrijven voor het web.
Natuurlijk leer je ook hoe je je teksten snel beter, vlotter en pakkender maakt.

Voor wie?
Iedereen die denkt dat hij niet goed kan schrijven, maar die teksten nodig heeft voor het web.
Iedereen die meer klanten naar zijn website wil trekken, maar geen zin heeft in een cursus zoekmachine-optimalisatie.
Iedereen die bedrijfsmatig social media gebruikt of blogt.

Wat krijg je?
Je gaat naar huis met genoeg onderwerpen om een jaar lang wekelijks te bloggen of een artikel te plaatsen.
Je leert hoe je snel boeiende, pakkende teksten voor het web kunt schrijven: blogs, maar ook verkoopteksten en informatieve pagina's.
Je leert hoe je jouw teksten op verschillende plekken op het web kunt gebruiken, zodat je niet steeds iets nieuws hoeft te schrijven.
Je leert een eenvoudige manier om beter vindbaar te worden in Google.

Wanneer?
De datum staat nog niet vast, maar het wordt eind februari.

Waar?
Aan mijn zelfgetimmerde, steigerhouten bureau in mijn kantoor met houtkachel aan de Trambaanweg 6 in Havelte. Omdat we op een kippenboerderij wonen, serveer ik koffie, thee en eierkoeken.

Wat kost dat?

150 euro ex. BTW per persoon. Als je iemand meeneemt, dan krijgen jullie elk 10% korting.

Er is plek voor maximaal 4 personen.

 

Schrijf je hier in:



Dan neem ik contact met je op.

 

 

 

12 gedachten over “Hoe maak je jouw bedrijf online zichtbaar met bloggen? En hoe lang duurt dat eigenlijk?

  • Pingback: Wat je als blogger kunt leren van Pokemon Go

  • 21 september 2017 om 09:37
    Permalink

    Ha Nicky!

    Wat leuk om nu al een aanleiding te kunnen zijn voor je blog, dank je wel voor het beantwoorden van mijn vraag! Leuk om weer zoveel nieuwe dingen te leren die allemaal weer kunnen bijdragen aan mijn groei, super 🙂

    Liefs Lody

    Beantwoorden
  • Pingback: Wat is een blog of weblog precies? En hoe werkt het? – Creative Tish

  • 9 augustus 2016 om 19:26
    Permalink

    Blogs die viral gaan (komt niet vaak voor) geven hele goede informatie. Of ze introduceren een nieuw idee. Mark Schaefer, de marketingblogger van Grow, bedacht de term Content Shock voor informatie overwhelm, en bedacht er een wet voor. Die post is super invloedrijk geweest. Maar Schaefer was al invloedrijk – als je onbekend bent lijkt de kans me kleiner.

    Met een blog geef je vooral je lezer de kans om je te leren kennen, vind ik. En het helpt je vindbaarheid online.

    Beantwoorden
    • 11 augustus 2016 om 13:55
      Permalink

      Kitty,

      misschien maak ik niet helemaal duidelijk dat het echt niet zo gemakkelijk is om ervoor te zorgen dat je veel lezers trekt.. Maar toch wil je dat wel graag als je veel moeite hebt gedaan om een blog te schrijven. Zoekmachine-optimalisatie en je blog delen op social media kunnen daarbij helpen. Maar allereerst moet je toch iets schrijven dat mensen echt willen lezen. Dat vind ik zelf de grootste uitdaging.

      En ja, een blog is, naast video, een ideale manier om online alvast kennis te maken.

      Beantwoorden
  • 28 juli 2016 om 19:39
    Permalink

    Nicky! Wat een waanzinnig leuke blog weer! Aanhaken op wat actueel is met je persoonlijke situatie en hier daar een vette knipoog, door jouw blogs leer je al hoe je blogs moet schrijven. Ik hoop dat deze blog, mede door het item Pokémon😉, goed gevonden wordt. Dan lezen veel mensen in deze reactie ook dat jij een topcoach bent (want dat ben je). Fijne vakantie!

    Beantwoorden
    • 28 juli 2016 om 20:52
      Permalink

      Wauw Berry, dank je voor deze uitbundige en vooral ook heel aardige reactie.

      Ik wens jou ook een fijne vakantie!

      Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *