Zit jij op de rand van een burn-out?

Hee pssst.

Ik wil je een geheimpje vertellen over mijn denkbeeldige ideale klant.

Maar alleen als je belooft om het niet verder te vertellen.

Ik moet namelijk wel om mijn reputatie denken.

Ik schrijf mijn boeken, blogs en nieuwsbrieven speciaal voor vrouwelijke ondernemers van een jaar of 45. Onderneemsters die overweldigd zijn door alles wat ze moeten doen om hun bedrijf zakelijk goed in de markt te zetten. Voor vrouwen die al een tijdje uit de startblokken zijn en dan schrikken omdat klanten niet vanzelf komen zodra hun website online is.

Oeps, ben jij geen 45-jarige onderneemster op het randje van een burn-out?

Geeft niks.

Je mag gewoon verder lezen.

Want mannen vinden mij bijvoorbeeld ook leuk

Ik schrijf recht door zee en met een vleugje humor.  Daar houden kerels ook van. En die vrouw waarvoor ik schrijf, die herkennen ze. Dat is de schoonzus van hun beste vriend. Ze lijkt een beetje op hun buurvrouw van nummer zeven en ook op die vlotte moeder die ze laatst hebben ontmoet op een fotografie-cursus.

Omdat mijn lezers zichzelf of anderen in de tekst herkennen, heb ik bijna evenveel mannelijke als vrouwelijke klanten.

Dat bewijst dat de marketinglessen die ik een paar jaar geleden kreeg, kloppen. Het voelt onnatuurlijk, maar volgens businesscoach Veronique Prins kies je bij de start van je bedrijf een ideale klant. Vervolgens richt je al je diensten, je producten en je marketing op die ene persoon. Volgens haar trek ik daardoor niet alleen vrouwen aan die op mijn ideale klant lijken, maar wordt mijn boodschap ook opgepikt door de rest van de wereld.

Als je probeert voor iedereen te schrijven, blijf je hangen in algemeenheden en herkent niemand zich. Als je echter schrijft voor één persoon, dan kun je heel specifiek zijn. Dan zijn er altijd wel een paar mensen die het gevoel hebben dat je de tekst speciaal voor hen hebt geschreven.

En dat wil je

Dat klopt ook met de lessen die ik kreeg van blogjuf Kitty Kilian van De Blogacademie . Zij hamert erop dat je nooit een tekst voor jezelf schrijft, maar altijd voor de lezer. Dat kan alleen als je weet voor wie je een nieuwsbrief schrijft. Die ontvanger mag iemand zijn die je zelf hebt verzonnen, maar het kan ook een bestaande klant zijn waar je graag mee samenwerkt.

Schrijven is volgens Kilian als een gesprek:

Je denkt: ik schrijf een blog. Maar nee: je praat met een vriend. Intiem. Bloggen is contact maken. Zodat je live straks verder gaat waar je online bent gebleven.’, staat er op haar website.

Haar ideale klant is iemand die al een tijdje blogt en al best lekker kan schrijven, maar het nog beter wil kunnen. Ze leert je belachelijk goed zakelijk bloggen.

Tekstschrijver en website-alleskunner Chris Rommers deed samen met mij de Blogpro cursus van De Blogacademie. Ook hij voert een gesprek met je op zijn website.

Webteksten schrijven is geen lolletje. Je kan op zich best schrijven, en je hebt het verhaal wel in je hoofd. Ongeveer.

Maar hoe krijg je het op papier en op je website?

En dan zó dat het je bezoekers in actie brengt?

Moeilijk. Moeilijk. Moeilijk.

Maar gelukkig heb je mij.

Wie is Chris’ ideale klant?

Dat lijkt me duidelijk: ondernemers die bezig zijn om een website te maken en die er dan achterkomen dat ze geen idee hebben wat er allemaal in zo’n online etalage moet staan om effectief klanten aan te trekken.

Ik stel me elke keer als ik achter mijn toetsenbord kruip een moeder met twee wat oudere kinderen voor. Zo’n vrouw met genoeg lef om een eigen bedrijf te starten als haar kroost zelfstandiger wordt, maar te bescheiden om zichzelf aan de wereld te laten zien.

En dat werkt

En jij?

Tegen wie praat jij eigenlijk als je een nieuwsbrief, een blog of een verkooppagina schrijft?

12 gedachten over “Schrijven voor je ideale klant – werkt dat echt?

  • 7 november 2018 om 17:12
    Permalink

    Ik kwam er achter dat mijn ideale klant niet meer bij mij past. Ik ga vanaf december mij richten op vrouwen in de overgang. Hoop dat het schrijven van een blog dan makkelijker gaat. Ben er nu vaak mee aan het stoeien. Ik ga met een aantal vrouwen in gesprek over dit onderwerp. Wel zie ik nu iemand die op mij lijkt 😉 Een actieve jonge vrouw van rond de 50 jaar die merkt dat ze lichamelijk en emotioneel soms uit balans is.

    Beantwoorden
    • 7 november 2018 om 20:21
      Permalink

      Mijn ideale klant lijkt erg op mij. Voor mij werkt dat goed, ook al krijg ik soms het idee dat ik tegen mezelf zit te praten. Ik hoop dat het jou ook helpt Petra.

      Beantwoorden
  • 7 november 2018 om 17:08
    Permalink

    Mooi blog Nicky,

    Ja, die ideale klant gaat steeds beter en het werkt echt. De tip van Veronique om iedere dag met twee mensen over je plan te spreken is ongelofelijk nuttig maar ook gewoon heel erg leuk. Meteen al gedaan bij de sessie in Moordrecht gedaan vorige week en eigenlijk moet ik een blog schrijven om boeren te laten weten hoe consumenten denken dat dingen in de voedselketen werken. Er is nog zo veel uit te leggen.

    Beantwoorden
    • 7 november 2018 om 20:19
      Permalink

      Dank je voor je compliment Ester. Fijn dat jij ook merkt dat het werkt. En elke dag twee mensen spreken over je bedrijf/plan/idee is ook zo’n gouden tip om je bereik te vergroten en klanten te krijgen. En je hebt gelijk: veel boeren weten niet hoe weinig consumenten begrijpen van de voedselketen. Het is onze taak om ze dat uit te leggen. Succes!

      Beantwoorden
  • 7 november 2018 om 15:24
    Permalink

    Pff, moeilijk vind ik dit altijd! Ik doe zoveel, daar krijg ik niet 1 ideale klant bij in m’n hoofd. Al schrijf ik het meest voor de mannelijke ondernemer/manager die z’n business meer wil laten zien. Ofzo… ahum 😉

    Beantwoorden
    • 7 november 2018 om 20:16
      Permalink

      Hoi Lizanne,

      Het leuke is dus dat het niet uitmaakt: als je er één kiest, spreek je automatisch anderen aan. Dus hak gewoon de knoop door. Kies en begin een gesprek.

      Beantwoorden
      • 9 november 2018 om 09:11
        Permalink

        Dat ga ik ook zeker doen binnenkort 🙂 het was wel een wake-up call wat je schreef.

        Beantwoorden
  • 7 november 2018 om 13:37
    Permalink

    In 1 rijtje met Kitty en Chris: ik voel me een meter langer worden. Enneh, ik weet dat je alleen nog blogt als je er zin in hebt en dat is een prima iets, ik mis ze alleen wel. Jou wil ik wel dagelijks lezen. Net als Kitty en Chris 😉

    Beantwoorden
    • 7 november 2018 om 13:47
      Permalink

      Ja, ik noem alleen ECHTE grootheden in mijn blog. 🙂

      Enne, ik blog eens per maand en ik vind het stiekem fijn dat je ze mist.

      Beantwoorden
  • 7 november 2018 om 13:08
    Permalink

    Ik schrijf voor mannen die veel te hard werken, stressklachten hebben als slecht slapen, pijn in het lijf, geirriteerd reageren, zodat ze op tijd juiste keuzes maken, op de been blijven, herstellen en weer met plezier naar het werk gaan. Dat is mijn ideale klant, waar ik graag mee wandel en die ik graag coach.
    Ik heb een aantal van die mannen geinterviewd en gevraagd wat hun pijn en verlangens zijn (ook geleerd van La Prins!). Daar blog ik over.
    Mijn uitdaging is die mannen goed voor ogen te houden, niet af te dwalen en toch ook vrouwen die te hard werken voor ogen te nemen.
    Jouw woorden steunen mij: ook vrouwen kunnen zich herkennen in mijn blogs. Dat helpt! Dank je wel Nicky.

    Beantwoorden
    • 7 november 2018 om 13:15
      Permalink

      Fijn om te lezen dat jij al voor je ideale klant blogt Ingeborg! Dat werkt echt en ook vrouwen kunnen zich daardoor aangesproken voelen. Op je website zou je het wat mij betreft best nog iets duidelijker mogen maken. Bovenaan staat een foto waarop ik een vrouw in het bos zie wandelen. Die vrouw ben jij, denk ik. Het beeld lijkt me sterker als jij daar samen met je ideale klant zou wandelen. Een man in dit geval. 🙂
      Sommige plaatjes bij je blog vind ik ook nog een beetje vrouwelijk aanvoelen. Dat mag best iets stoerder als je mannen wilt aanspreken.

      Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *