Zit jij op de rand van een burn-out?

Hee pssst.

Ik wil je een geheimpje vertellen over mijn denkbeeldige ideale klant.

Maar alleen als je belooft om het niet verder te vertellen.

Ik moet namelijk wel om mijn reputatie denken.

Ik schrijf mijn boeken, blogs en nieuwsbrieven speciaal voor vrouwelijke ondernemers van een jaar of 45. Onderneemsters die overweldigd zijn door alles wat ze moeten doen om hun bedrijf zakelijk goed in de markt te zetten. Voor vrouwen die al een tijdje uit de startblokken zijn en dan schrikken omdat klanten niet vanzelf komen zodra hun website online is.

Oeps, ben jij geen 45-jarige onderneemster op het randje van een burn-out?

Geeft niks.

Je mag gewoon verder lezen.

Want mannen vinden mij bijvoorbeeld ook leuk

Ik schrijf recht door zee en met een vleugje humor.  Daar houden kerels ook van. En die vrouw waarvoor ik schrijf, die herkennen ze. Dat is de schoonzus van hun beste vriend. Ze lijkt een beetje op hun buurvrouw van nummer zeven en ook op die vlotte moeder die ze laatst hebben ontmoet op een fotografie-cursus.

Omdat mijn lezers zichzelf of anderen in de tekst herkennen, heb ik bijna evenveel mannelijke als vrouwelijke klanten.

Dat bewijst dat de marketinglessen die ik een paar jaar geleden kreeg, kloppen. Het voelt onnatuurlijk, maar volgens businesscoach Veronique Prins kies je bij de start van je bedrijf een ideale klant. Vervolgens richt je al je diensten, je producten en je marketing op die ene persoon. Volgens haar trek ik daardoor niet alleen vrouwen aan die op mijn ideale klant lijken, maar wordt mijn boodschap ook opgepikt door de rest van de wereld.

Als je probeert voor iedereen te schrijven, blijf je hangen in algemeenheden en herkent niemand zich. Als je echter schrijft voor één persoon, dan kun je heel specifiek zijn. Dan zijn er altijd wel een paar mensen die het gevoel hebben dat je de tekst speciaal voor hen hebt geschreven.

En dat wil je

Dat klopt ook met de lessen die ik kreeg van blogjuf Kitty Kilian van De Blogacademie . Zij hamert erop dat je nooit een tekst voor jezelf schrijft, maar altijd voor de lezer. Dat kan alleen als je weet voor wie je een nieuwsbrief schrijft. Die ontvanger mag iemand zijn die je zelf hebt verzonnen, maar het kan ook een bestaande klant zijn waar je graag mee samenwerkt.

Schrijven is volgens Kilian als een gesprek:

Je denkt: ik schrijf een blog. Maar nee: je praat met een vriend. Intiem. Bloggen is contact maken. Zodat je live straks verder gaat waar je online bent gebleven.’, staat er op haar website.

Haar ideale klant is iemand die al een tijdje blogt en al best lekker kan schrijven, maar het nog beter wil kunnen. Ze leert je belachelijk goed zakelijk bloggen.

Tekstschrijver en website-alleskunner Chris Rommers deed samen met mij de Blogpro cursus van De Blogacademie. Ook hij voert een gesprek met je op zijn website.

Webteksten schrijven is geen lolletje. Je kan op zich best schrijven, en je hebt het verhaal wel in je hoofd. Ongeveer.

Maar hoe krijg je het op papier en op je website?

En dan zó dat het je bezoekers in actie brengt?

Moeilijk. Moeilijk. Moeilijk.

Maar gelukkig heb je mij.

Wie is Chris’ ideale klant?

Dat lijkt me duidelijk: ondernemers die bezig zijn om een website te maken en die er dan achterkomen dat ze geen idee hebben wat er allemaal in zo’n online etalage moet staan om effectief klanten aan te trekken.

Ik stel me elke keer als ik achter mijn toetsenbord kruip een moeder met twee wat oudere kinderen voor. Zo’n vrouw met genoeg lef om een eigen bedrijf te starten als haar kroost zelfstandiger wordt, maar te bescheiden om zichzelf aan de wereld te laten zien.

En dat werkt

En jij?

Tegen wie praat jij eigenlijk als je een nieuwsbrief, een blog of een verkooppagina schrijft?

Wil je graag gratis je bedrijf promoten via de media en ook nog een beetje snel?
Zou je het liefst morgen al in de krant staan?
Dan is dit boek iets voor jou.

Experttips voor Free PublicityDit is geen doorsnee managementboek. Dit boek is anders. En anders zijn is een belangrijke voorwaarde als je op zoek bent naar media-aandacht en gratis publiciteit.

Veel boeken over free publicity zijn zo schandalig serieus. Ze gaan over media-strategieën, pers-databanken en het media-landschap. Dat is allemaal heel nuttig, maar eerlijk is eerlijk, het is ook vreselijk saai. En de zoektocht naar gratis publiciteit is juist een uitdagend avontuur.

Daarom heeft dit boek maar één theoretisch hoofdstuk en verder staan er alleen maar praktische tips en leuke anekdotes in. Je kunt er meteen mee aan de slag en je kunt zelfs morgen al op de voorpagina van de krant staan.

E-book voor €9,97 euro direct beschikbaar


Het e-book kun je meteen bestellen en downloaden voor €9,97 euro. Je kunt er dan meteen in beginnen. Het is een zogenaamd epub-bestand zoals je dat ook ontvangt als je een e-boek koopt bij Bol.com bijvoorbeeld. Je  kunt het  lezen op e-readers. Als je het wilt lezen op een Ipad, tablet of computer heb je daarvoor een e-reader-app nodig. Die kun je gratis downloaden in je appstore. Of je googelt erop.

Vul hier je emailadres in (je kunt ook je factuurgegevens invullen als je het bonnetje in je boekhouding wilt stoppen):

 







Het is een zogenaamd epub-bestand zoals je dat ook ontvangt als je een e-book koopt bij Bol.com. Je  kunt het lezen op alle e-readers. Als je het boek wilt lezen op een Ipad, tablet of computer dan heb je daarvoor een e-reader-app nodig. Dat lijkt ingewikkeld, maar die kun je gratis downloaden in je appstore. Of je googelt erop.

Gedrukt exemplaar verkrijgbaar via Bol.com en Managementboek


Liever een gedrukt exemplaar bestellen?

Dat kan hier voor 20 euro. De levertijd is 1 tot 2 werkdagen.

 

Recencies


Het boek leest echt vlot. Ik had geen enkel moment in het boek waarop ik dacht ‘dit is saai’. De auteur voegt heel vaak leuke verhalen toe (die trouwens echt gebeurd zijn). Nicky laat niet alleen de goede voorbeelden zien maar ook voorbeelden waarbij er iets is fout gelopen. Verhalen van Nicky zelf komen ook in het boek voor. Ik had eigenlijk niet verwacht dat een boek met tips ook gewoon grappig en leuk kan zijn en dat je op sommige momenten zelfs een beetje meeleeft met de auteur alsof je een roman aan het lezen bent.

Uit de review van mijn boek van Jana op haar blog FitSix.

 

Gratis opvallen is opvallend eenvoudig met de praktische adviezen die Nicky Corts je in dit vlot leesbare boek aanreikt. Snel lezen dus en dan direct aan de slag!
Jos Burgers, spreker en bestsellerauteur van marketingboeken

Ik moest hardop lachen, al vanaf de eerste bladzijde. Maar ik voel me ook zo begrepen, want Nicky beschrijft exact wat ik meemaak: van mijn angst om zichtbaar te zijn tot mijn droom om te wereld te bereiken. Ze daagt me uit en al lezende zie ik het mezelf ook doen!
Divera van der Elst, dé coach voor beginnende coaches

Dit boek is exact zoals ik dat van Nicky verwachtte; scherp, met humor en heerlijk praktisch. Ook als je jezelf nog niet kunt visualiseren als mediaster, zullen haar 50 tips jou gegarandeerd helpen om free publicity in te zetten als effectieve marketingtool voor je bedrijf.
Veronique Prins,  businesscoach bij Je zaak voor Elkaar

Dit  is geen gortdroog managementboek of super saaie handleiding.  Je wilt eigenlijk tijdens het lezen al direct aan de slag. De tips zijn duidelijk, direct uitvoerbaar en motiverend. Het voelde alsof Nicky met me in gesprek was. Ik ben helemaal enthousiast geworden. Een uitkomst voor elke ondernemer/ZZP’er.
Hetty Termaat-Steenbergen van Jouw ouders, mijn zorg, begeleiding thuis bij mensen met dementie

In de media komen leek me een onmogelijke taak, want ik had geen idee hoe de mediawereld in elkaar zit. Dit boek geeft je niet alleen de PIN-code voor gratis publiciteit, maar geeft je ook inzicht in hoe de media werken. Wanneer je deze stappen en tips toepast, gaat het gewoon lukken.
Monica ten Hoove, Financieel Huishoudster 

Eigenlijk kende ik als ex-journalist al die tips wel. Nou ja, bijna allemaal. Maar ik dacht dat media-aandacht voor mij als ondernemer niet was weggelegd. Dit boek heeft me de ogen geopend: free publicity is echt voor iedereen. Ook voor mij.
Leonore Noorduyn, schrijfcoach en tekstschrijfster bij De Schrijfster

Ideaal voor beginnende ondernemers om deze skills onder de knie te krijgen. Maar ook een prettige opfrisbeurt voor elke brand & communicatie specialist om er op een originele manier weer even aan herinnerd te worden dat de sleutel tot succes niets te maken heeft met een grote zak geld.
Monique Ruesink, brand & communicatiemanager bij WeeRide Europe B.V. 

Het lekker lezende boek van Nicky Corts geeft praktisch tips en vooral do en don'ts om gratis exposure te krijgen. Het motiveert, inspireert en legt helder uit hoe en ook wanneer je wat moet doen.
Klaziena Waerts, Craving Watchers

 

Direct aan de slag voor €9,97 euro?

 







 

Experttips voor Free Publicity

 

13 gedachten over “Schrijven voor je ideale klant – werkt dat echt?

  • 7 november 2018 om 17:12
    Permalink

    Ik kwam er achter dat mijn ideale klant niet meer bij mij past. Ik ga vanaf december mij richten op vrouwen in de overgang. Hoop dat het schrijven van een blog dan makkelijker gaat. Ben er nu vaak mee aan het stoeien. Ik ga met een aantal vrouwen in gesprek over dit onderwerp. Wel zie ik nu iemand die op mij lijkt 😉 Een actieve jonge vrouw van rond de 50 jaar die merkt dat ze lichamelijk en emotioneel soms uit balans is.

    Beantwoorden
    • 7 november 2018 om 20:21
      Permalink

      Mijn ideale klant lijkt erg op mij. Voor mij werkt dat goed, ook al krijg ik soms het idee dat ik tegen mezelf zit te praten. Ik hoop dat het jou ook helpt Petra.

      Beantwoorden
  • 7 november 2018 om 17:08
    Permalink

    Mooi blog Nicky,

    Ja, die ideale klant gaat steeds beter en het werkt echt. De tip van Veronique om iedere dag met twee mensen over je plan te spreken is ongelofelijk nuttig maar ook gewoon heel erg leuk. Meteen al gedaan bij de sessie in Moordrecht gedaan vorige week en eigenlijk moet ik een blog schrijven om boeren te laten weten hoe consumenten denken dat dingen in de voedselketen werken. Er is nog zo veel uit te leggen.

    Beantwoorden
    • 7 november 2018 om 20:19
      Permalink

      Dank je voor je compliment Ester. Fijn dat jij ook merkt dat het werkt. En elke dag twee mensen spreken over je bedrijf/plan/idee is ook zo’n gouden tip om je bereik te vergroten en klanten te krijgen. En je hebt gelijk: veel boeren weten niet hoe weinig consumenten begrijpen van de voedselketen. Het is onze taak om ze dat uit te leggen. Succes!

      Beantwoorden
  • 7 november 2018 om 15:24
    Permalink

    Pff, moeilijk vind ik dit altijd! Ik doe zoveel, daar krijg ik niet 1 ideale klant bij in m’n hoofd. Al schrijf ik het meest voor de mannelijke ondernemer/manager die z’n business meer wil laten zien. Ofzo… ahum 😉

    Beantwoorden
    • 7 november 2018 om 20:16
      Permalink

      Hoi Lizanne,

      Het leuke is dus dat het niet uitmaakt: als je er één kiest, spreek je automatisch anderen aan. Dus hak gewoon de knoop door. Kies en begin een gesprek.

      Beantwoorden
      • 9 november 2018 om 09:11
        Permalink

        Dat ga ik ook zeker doen binnenkort 🙂 het was wel een wake-up call wat je schreef.

        Beantwoorden
  • 7 november 2018 om 13:37
    Permalink

    In 1 rijtje met Kitty en Chris: ik voel me een meter langer worden. Enneh, ik weet dat je alleen nog blogt als je er zin in hebt en dat is een prima iets, ik mis ze alleen wel. Jou wil ik wel dagelijks lezen. Net als Kitty en Chris 😉

    Beantwoorden
    • 7 november 2018 om 13:47
      Permalink

      Ja, ik noem alleen ECHTE grootheden in mijn blog. 🙂

      Enne, ik blog eens per maand en ik vind het stiekem fijn dat je ze mist.

      Beantwoorden
    • 18 december 2018 om 22:23
      Permalink

      Grinnik. In één rijtje met Veronique en….
      Nee, gaan we niet doen. Geen grachtengordelgedoe!
      Enne. Het is allemaal niet zo bijzonder wat we doen. Het ligt zo ongelofelijk voor de hand: je bent tegen je vrienden en je klanten en je buren net zo aardig als je wil dat zij tegen jou zijn. Op schrift, in het echt, enzovoorts. En die ideale klant, die tover je toch ook niet zomaar uit je hoge hoed? Dat is gewoon degene die het meest gebaat is bij wat jij aanbiedt. Net zoiets als een huwelijkspartner, maar dan zakelijk 😉

      Beantwoorden
  • 7 november 2018 om 13:08
    Permalink

    Ik schrijf voor mannen die veel te hard werken, stressklachten hebben als slecht slapen, pijn in het lijf, geirriteerd reageren, zodat ze op tijd juiste keuzes maken, op de been blijven, herstellen en weer met plezier naar het werk gaan. Dat is mijn ideale klant, waar ik graag mee wandel en die ik graag coach.
    Ik heb een aantal van die mannen geinterviewd en gevraagd wat hun pijn en verlangens zijn (ook geleerd van La Prins!). Daar blog ik over.
    Mijn uitdaging is die mannen goed voor ogen te houden, niet af te dwalen en toch ook vrouwen die te hard werken voor ogen te nemen.
    Jouw woorden steunen mij: ook vrouwen kunnen zich herkennen in mijn blogs. Dat helpt! Dank je wel Nicky.

    Beantwoorden
    • 7 november 2018 om 13:15
      Permalink

      Fijn om te lezen dat jij al voor je ideale klant blogt Ingeborg! Dat werkt echt en ook vrouwen kunnen zich daardoor aangesproken voelen. Op je website zou je het wat mij betreft best nog iets duidelijker mogen maken. Bovenaan staat een foto waarop ik een vrouw in het bos zie wandelen. Die vrouw ben jij, denk ik. Het beeld lijkt me sterker als jij daar samen met je ideale klant zou wandelen. Een man in dit geval. 🙂
      Sommige plaatjes bij je blog vind ik ook nog een beetje vrouwelijk aanvoelen. Dat mag best iets stoerder als je mannen wilt aanspreken.

      Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *