Vandaag doen we een kwis.

Ben je er klaar voor?

Mooi.
Daar komt ie:

Wat is dit?

 

 #

 

Zie je wel. Niks aan hè?
Je weet dat dit een hashtag is. Of een hekje.

Maar kijk nu nog ‘es.

 

#

 

Niet iedereen ziet  een hashtag.

 

Mijn zoon Marc ziet de lijnen van boter, kaas en eieren.

 

invalshoek hashtag principe

 

Mijn moeder denkt aan het symbool voor een ‘kruis’ in de muziek. Een teken dat ze de noten een halve toon hoger moet spelen.

 

music-665603_1920

 

En mijn vader zweert dat hij het hekje gebruikt om ‘mat’ te noteren bij een potje schaak.

 

hashtag principe invalshoek

 

En ze hebben gelijk. Net als jij.

De betekenis van een # hangt af van de invalshoek.

Stel dat je een stukje over de hashtag moet schrijven. Dan heb je nu al drie invalshoeken waaruit je kunt kiezen. Journalisten gebruiken het hashtag-principe aan de lopende band. Met nieuwe invalshoeken maken ze een oud nieuws interessant. Ze moeten wel. De kijker of lezer wil altijd iets nieuws.  Ook over jaarlijks terugkerende onderwerpen zoals Prinsjesdag, Koningsdag en het Songfestival.

Lastig? Niet echt. Maar het kost wel moeite om steeds iets nieuws te verzinnen. En veel journalisten zijn lui, moe of overwerkt. Daar ligt jouw kans. Ze zijn blij als je ze een nieuw gezichtspunt aanlevert. En je hoeft niet te kunnen schrijven om interessante invalshoeken te bedenken. Creativiteit is alles wat je nodig hebt.

Jij kunt het ook. Wedden?

Denk nog eens aan de hashtag. Kun je daar nog meer invalshoeken bij bedenken?
Nou?
Googel eens op hashtag en toepassingen. Hupsakee. Wikipedia geeft zo al acht toepassing voor de hashtag. Google is je vriend als je invalshoeken verzint.

Denk ook eens aan:

  • het ontstaan van de hashtag
  • de keerzijde van het gebruik van de hashtag
  • de toekomst van de hashtag
  • alternatieven voor de hashtag
  • de hashtag in het nieuws
  • wat vindt Sinterklaas van de hashtag
  • manieren om de hashtag te gebruiken
  • invloed van de hashtag
  • enzovoort

Kijk de kunst af van tijdschrift-redacteuren.

Die zijn meesters in het verzinnen van invalshoeken. Hoe kan het ook anders? Ze schrijven altijd over dezelfde onderwerpen.  Libelle en Margriet berichten nu over de perikelen van de zomervakantie: hoe overleef je de reis, hoe pak je in vijf minuten je koffer in of hoe houd je de kids rustig op de achterbank.  Een mannenblad schrijft wekelijks over voetbal, auto’s en vrouwen. Een tuinmagazine heeft het nog moeilijker: elke aflevering gaat over planten. Maak daar maar eens elke week iets leuks van.

Kranten hebben ook te maken met terugkerend nieuws. Een goed voorbeeld geeft schrijfster Annet Huizing op haar website Olifanten stapelen, over sprekende teksten voor kinderen. Ze schrijft:

Ik heb helemaal niks met het songfestival en ik ben ook geen fan van Anouk. Toch wist de Volkskrant mij in mei te verleiden twee artikelen te lezen over het songfestival. Het eerste artikel had als kop: ‘Hoe Anouk de Tros haar wil oplegde’ en ging over de macht van de omroepen. Het tweede artikel luidde: ‘ Waarom blijft dat liedje van Anouk zo hangen?’ en ging over muziek die zich in je oor vastbijt. De Volkskrant had daarmee twee interessante invalshoeken gekozen.’

Spiek verder bij praatprogramma’s en actualiteitenrubrieken. Die belichten onderwerpen vanuit de meest onmogelijke standpunten omdat ze origineel uit de hoek moeten komen.

Met een beetje oefening is het aantal invalshoeken onuitputtelijk. Dat bewijst Rob van Vuure in zijn boek ‘Het Lingeriedenken’ over creatief bladen maken en succesvol communiceren. Daarin beschrijft hij maar liefst 98 invalshoeken voor asperges.

Hoe maak je gebruik van invalshoeken?

Stuur eens een voorstel voor een invalshoek in plaats van een persbericht. Vat je idee samen in een paar regels. Schrijf niet:
‘wij organiseren binnenkort een paardenconcours, misschien kunnen jullie daar aandacht aan besteden?’
Dat boeit een redacteur niet. Er zijn elke week tientallen concoursen.

Noem interessante punten:
‘Wij organiseren een wedstrijd voor 40 internationale ruiters die laten zien hoe je met paarden runderen moet drijven. De deelnemers rijden in kleurrijke, traditionele kledij uit Spanje en Portugal. Ze moeten koeien afscheiden van de kudde. Het ziet er heel anders uit dan de paardenwedstijden waaraan wij in Nederland gewend zijn.’

Daarmee geef je de redacteur een invalshoek: het verschil tussen normale wedstrijden en dit concours. Dat prikkelt de nieuwsgierigheid en het geeft alvast een suggestie voor een mooie foto.

Een invalshoek aanleveren werkt goed bij tijdschriften.

Houd er wel rekening mee dat tijdschriften drie maanden tot een half jaar vooruit werken. Je moet dit dus ruim van tevoren plannen.

Kranten hebben graag een persbericht, maar ook dan werkt deze aanpak. Als je een persbericht verstuurt, kun je een suggestie doen voor de invalshoek. Dat kan in een paar regels boven het persbericht of in de onderwerpregel van de mail.

Als je oplet zie je overal om je heen het gebruik van invalshoeken. Zo noemt IKEA de uitverkoop al lang geen uitverkoop meer, maar Plundra.  En Q-musiq gebruikt het Foute Uur om populaire oude plaatjes opnieuw te draaien.

Hoe doe je vandáág al iets met invalshoeken?

Koop een mannenblad en een vrouwentijdschrift en kijk hoe de redacties versleten onderwerpen in een nieuw jasje steken. Over een jaar weet je zeker dat ze daar weer over schrijven. Kijk of er onderwerpen zijn waarvoor je een invalshoek kunt vinden die bij je bedrijf past. Zet die invalshoek en het tijdschrift over een half jaar in je agenda. Dan hoef je over zes maanden alleen nog een kort mailtje naar het tijdschrift te sturen.

#veelsucces

Wil je graag gratis je bedrijf promoten via de media en ook nog een beetje snel?
Zou je het liefst morgen al in de krant staan?
Dan is dit boek iets voor jou.

Experttips voor Free PublicityDit is geen doorsnee managementboek. Dit boek is anders. En anders zijn is een belangrijke voorwaarde als je op zoek bent naar media-aandacht en gratis publiciteit.

Veel boeken over free publicity zijn zo schandalig serieus. Ze gaan over media-strategieën, pers-databanken en het media-landschap. Dat is allemaal heel nuttig, maar eerlijk is eerlijk, het is ook vreselijk saai. En de zoektocht naar gratis publiciteit is juist een uitdagend avontuur.

Daarom heeft dit boek maar één theoretisch hoofdstuk en verder staan er alleen maar praktische tips en leuke anekdotes in. Je kunt er meteen mee aan de slag en je kunt zelfs morgen al op de voorpagina van de krant staan.

E-book voor €9,97 euro direct beschikbaar


Het e-book kun je meteen bestellen en downloaden voor €9,97 euro. Je kunt er dan meteen in beginnen. Het is een zogenaamd epub-bestand zoals je dat ook ontvangt als je een e-boek koopt bij Bol.com bijvoorbeeld. Je  kunt het  lezen op e-readers. Als je het wilt lezen op een Ipad, tablet of computer heb je daarvoor een e-reader-app nodig. Die kun je gratis downloaden in je appstore. Of je googelt erop.

Vul hier je emailadres in (je kunt ook je factuurgegevens invullen als je het bonnetje in je boekhouding wilt stoppen):

 







Het is een zogenaamd epub-bestand zoals je dat ook ontvangt als je een e-book koopt bij Bol.com. Je  kunt het lezen op alle e-readers. Als je het boek wilt lezen op een Ipad, tablet of computer dan heb je daarvoor een e-reader-app nodig. Dat lijkt ingewikkeld, maar die kun je gratis downloaden in je appstore. Of je googelt erop.

Gedrukt exemplaar verkrijgbaar via Bol.com en Managementboek


Liever een gedrukt exemplaar bestellen?

Dat kan hier voor 20 euro. De levertijd is 1 tot 2 werkdagen.

 

Recencies


Het boek leest echt vlot. Ik had geen enkel moment in het boek waarop ik dacht ‘dit is saai’. De auteur voegt heel vaak leuke verhalen toe (die trouwens echt gebeurd zijn). Nicky laat niet alleen de goede voorbeelden zien maar ook voorbeelden waarbij er iets is fout gelopen. Verhalen van Nicky zelf komen ook in het boek voor. Ik had eigenlijk niet verwacht dat een boek met tips ook gewoon grappig en leuk kan zijn en dat je op sommige momenten zelfs een beetje meeleeft met de auteur alsof je een roman aan het lezen bent.

Uit de review van mijn boek van Jana op haar blog FitSix.

 

Gratis opvallen is opvallend eenvoudig met de praktische adviezen die Nicky Corts je in dit vlot leesbare boek aanreikt. Snel lezen dus en dan direct aan de slag!
Jos Burgers, spreker en bestsellerauteur van marketingboeken

Ik moest hardop lachen, al vanaf de eerste bladzijde. Maar ik voel me ook zo begrepen, want Nicky beschrijft exact wat ik meemaak: van mijn angst om zichtbaar te zijn tot mijn droom om te wereld te bereiken. Ze daagt me uit en al lezende zie ik het mezelf ook doen!
Divera van der Elst, dé coach voor beginnende coaches

Dit boek is exact zoals ik dat van Nicky verwachtte; scherp, met humor en heerlijk praktisch. Ook als je jezelf nog niet kunt visualiseren als mediaster, zullen haar 50 tips jou gegarandeerd helpen om free publicity in te zetten als effectieve marketingtool voor je bedrijf.
Veronique Prins,  businesscoach bij Je zaak voor Elkaar

Dit  is geen gortdroog managementboek of super saaie handleiding.  Je wilt eigenlijk tijdens het lezen al direct aan de slag. De tips zijn duidelijk, direct uitvoerbaar en motiverend. Het voelde alsof Nicky met me in gesprek was. Ik ben helemaal enthousiast geworden. Een uitkomst voor elke ondernemer/ZZP’er.
Hetty Termaat-Steenbergen van Jouw ouders, mijn zorg, begeleiding thuis bij mensen met dementie

In de media komen leek me een onmogelijke taak, want ik had geen idee hoe de mediawereld in elkaar zit. Dit boek geeft je niet alleen de PIN-code voor gratis publiciteit, maar geeft je ook inzicht in hoe de media werken. Wanneer je deze stappen en tips toepast, gaat het gewoon lukken.
Monica ten Hoove, Financieel Huishoudster 

Eigenlijk kende ik als ex-journalist al die tips wel. Nou ja, bijna allemaal. Maar ik dacht dat media-aandacht voor mij als ondernemer niet was weggelegd. Dit boek heeft me de ogen geopend: free publicity is echt voor iedereen. Ook voor mij.
Leonore Noorduyn, schrijfcoach en tekstschrijfster bij De Schrijfster

Ideaal voor beginnende ondernemers om deze skills onder de knie te krijgen. Maar ook een prettige opfrisbeurt voor elke brand & communicatie specialist om er op een originele manier weer even aan herinnerd te worden dat de sleutel tot succes niets te maken heeft met een grote zak geld.
Monique Ruesink, brand & communicatiemanager bij WeeRide Europe B.V. 

Het lekker lezende boek van Nicky Corts geeft praktisch tips en vooral do en don'ts om gratis exposure te krijgen. Het motiveert, inspireert en legt helder uit hoe en ook wanneer je wat moet doen.
Klaziena Waerts, Craving Watchers

 

Direct aan de slag voor €9,97 euro?

 







 

Experttips voor Free Publicity

 

Getagd op:            

6 gedachten over “Hoe krijg je minstens 3x publiciteit met hetzelfde onderwerp? (het #-principe)

  • 25 juni 2015 om 11:33
    Permalink

    Mooi blog en leerzaam – ik ga het meteen uitproberen!

    Beantwoorden
  • 25 juni 2015 om 09:40
    Permalink

    Leuk en praktisch artikel Nicky 🙂

    Dit principe is ook heel erg goed te gebruiken voor het verzinnen van blogs. Het hoofdonderwerp in het midden en zo veel mogelijk vragen en invalshoeken verzinnen.

    Beantwoorden
    • 25 juni 2015 om 11:14
      Permalink

      Ruben, daar heb je helemaal gelijk in. Het #-principe werkt ook voor blogs, columns en andere creatieve teksten.

      Beantwoorden
  • 24 juni 2015 om 16:35
    Permalink

    Mooi blog, waardevol om mee aan de slag te gaan.
    Ga ik doen voor bescheiden vrouwen en bescheiden leiderschap.
    Dank je wel.

    Beantwoorden
    • 24 juni 2015 om 20:39
      Permalink

      Dank je Marijke. Het #-principe geldt natuurlijk ook voor bescheiden vrouwen en bescheiden leiderschap.

      Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *