komkommertijdDe mussen vallen dood van het dak. Je kinderen zijn vrij van school en binnenkort vertrek je, net als 1,3 miljoen andere Nederlanders, met de auto naar Frankrijk. Je gaat heerlijk genieten van mooi weer, je familie en je welverdiende rust.

Natuurlijk is het lekker om je bedrijf een paar weken te vergeten en met een gekoelde, witte wijn naast het zwembad te liggen. Maar dan loop je de komende vier weken wel een paar geweldige kansen op gratis publiciteit mis.

Want het is weer zo ver: het is komkommertijd.

Zo noem je de periode waarin er sprake is van nieuwsschaarste omdat iedereen met vakantie is. Voor jou, als ondernemer, is het in de komkommertijd makkelijker om de media te halen. Zeker als je het nieuws leuk verpakt.

Maar is er dit jaar wel sprake van een komkommertijd?

Door opeenvolgende afschuwelijke gebeurtenissen zoals de terroristische aanslag in Nice, de schietpartijen in Baton Rouge en de aanslag in Duitsland, hebben de landelijke media onverwacht veel hard nieuws om hun kolommen te vullen. Zeker nu dergelijke aanslagen steeds dichterbij komen.

Niet voor niets is één van de cynische definities van nieuwswaarde:
de hoeveelheid doden gedeeld door de afstand.

Moet je deze zomer dan maar geen gebruik maken van de komkommertijd?

Dat zou zonde zijn. Zeker regionaal maak je nog steeds veel kans dat een redactie jouw nieuws oppikt. Want hoewel er landelijk veel vreselijk nieuws is om pagina’s te vullen, geldt dat regionaal veel minder. Lokale media richten zich op plaatselijk nieuws en ze berichten slechts zijdelings over de horror in Frankrijk en de landen om ons heen. Regionaal nieuws is is nog steeds schaars in juli en augustus.

Kijk maar.

Vrijdag begonnen in het Noord-Nederland de schoolvakanties. Dit was drie dagen later het komkommernieuws (rode rechthoek) op de voorpagina van de Meppeler Courant:

voorbeeld komkommertijd voorpagina meppeler courant

IJsverkoper op water doet goede zaken
Ondernemersnieuws op de voorpagina. Dat is een duidelijk signaal dat de komkommertijd is aangebroken. Kranten zitten weer te springen om nieuwtjes en foto’s.

Scania bereikt mijlpaal: miljoenste skid gelakt in fabriek in Meppel
Tsja, daar hoef ik niet zo veel over uit te leggen toch? Nog meer ondernemersnieuws op de voorpagina. Scania  lakt een miljoen skids. Dat is het stalen skelet van een vrachtwagen. Wat mij betreft valt het bericht in de categorie komkommernieuws.

Als je goed naar de voorpagina hebt gekeken, is je opgevallen dat er nog meer ondernemersnieuws in de krant staat. Kijk maar eens op pagina 4:

komkommertijd meppeler courant pagina 4

In verband met de komkommertijd heeft de Meppeler Courant zelfs een nieuwe rubriek: zomerberoepen. Een ideale rubriek om met je bedrijf in te komen. Het levert je meer dan een halve pagina gratis publiciteit op.

En op pagina 10:

komkommernieuws meppeler courant

Maar liefst een hele pagina met twee grote foto’s ondernemersnieuws. Probeer dat buiten de komkommertijd maar eens. Dat lukt je nooit.

En landelijk? Is er door alle aanslagen nog wel een landelijke komkommertijd?

Minder dan anders, maar naast aanslagen blijft er nog ruimte over voor luchtig nieuws. Als tegenwicht voor de ellende. Het blijft in de zomermaanden makkelijker om met minder nieuwswaardig nieuws de krant te halen. Niet voor niets zag ik gisteren de volgende berichten in de landelijke media:

Pokémon Go krijgt jongeren met autisme de deur uit (de Volkskrant) Het populaire spelletje heeft niet alleen maar nadelen. Jongeren met autisme schijnen door het spelletje veel meer naar buiten te gaan. Ze durven, met het spel als aanleiding, zelfs sociale contacten te leggen. Lees het artikel hier.

Drummer verrast filerijders A27 met spontaan optreden  (AD) Onderweg naar een optreden liep hij met de bus van de Utrechtse drummer Adriaan Stoop vast in een file op de A27 door een ongeluk. Hij laadde snel zijn drumstel uit en ging een lekker potje drummen op de snelweg. Bekijk het filmpje en lees het artikel hier.

Welke berichten doen het goed tijdens de komkommertijd?

Daarvoor bestaat een simpel ezelsbruggetje. Het heet het 4A-model. Marketingdeskundige, auteur en spreker Jos Burgers verklapte het laatst toen ik hem interviewde voor mijn boek:
Expertips voor free publicity
hoe maak je je bedrijf zichtbaar in de media met de PIN-code voor gratis publiciteit.

De vier A’s staan voor:

Aantallen
Kijk maar naar het verhaal van Scania. De miljoenste gelakte skid (vrachtwagenframe) is natuurlijk niet anders dan de 999.999ste gelakte skid. Maar mensen, en journalisten dus ook, zijn gek op getallen.

Afwijkingen
Alles wat anders is dan anders is voor verslaggevers de moeite waard. Zoals een drummer in de file op de snelweg. Ga voor een goed onderwerp op zoek naar alles wat afwijkt van normaal.

Actualiteit
Journalisten zoeken nieuws. Geef redacties een andere invalshoek op het nieuws. Na verschillende negatieve berichten over de Pokémon-rage is de invalshoek dat het spelletje heel goed helpt om autistische mensen deel te laten nemen aan sociale situaties.

Amusement
Niet alles in de media negatief. Redacties zijn ook op zoek naar berichten met amusementswaarde. Nu het zo warm en benauwd is, dan gaan verslaggevers op zoek naar verhalen en plaatjes waar de warmte vanaf spat, zoals de ijsverkoper op het water in Giethoorn.

Hoe kun je vandaag al profiteren van de komkommertijd?

Heb je een bericht dat aan één van de vier A’s voldoet? Stuur dan zo snel mogelijk een persbericht naar de lokale en de landelijke media. Dan lezen we deze zomer naast het zwembad behalve alle (kom)kommer en kwel ook weer lekker veel positieve, humoristische en luchtige ondernemersverhalen. Ik kijk er naar uit.

Wil je beter zichtbaar worden en meer naamsbekendheid opbouwen door gratis reclame te maken?

Download dan hier het e-book: 25 manieren om gratis reclame te maken en meer naamsbekendheid te krijgen. Je kunt het meteen downloaden en het kost niks.



 

 



 

Als je mijn boek aanvraagt, ontvang je voortaan ook automatisch mijn maandelijkse publiciteitstips in je mailbox. Wil je dat niet? Dan kun je het e-book ook via de mail bij me aanvragen. Je krijgt het dan zo snel mogelijk; in elk geval binnen een week.

Je leest in mijn privacy-verklaring hoe ik jouw gegevens opsla en waarvoor ik ze gebruik.

 

2 gedachten over “Komkommertijd: hoe maak je daar als ondernemer gebruik van om de media te halen?

  • 20 juli 2016 om 15:21
    Permalink

    Hallo Dag Nicky,

    Ik hoop echt dat je iets kunt doen voor mij.

    En ik wens je heel veel komkommers tijden ze ganse zomer.

    Groetjes van Paul

    Beantwoorden
    • 20 juli 2016 om 17:26
      Permalink

      Paul,

      Ik doe geen uitvoerend PR-werk, maar ik leer ondernemers hoe ze zelf de krant kunnen halen. Mocht je daar belangstelling voor hebben dan kun je mijn online training Pakkende Persberichten volgen. Je leest er hier meer over.

      Beantwoorden

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.