De kopregel is het belangrijkste onderdeel van een persbericht.
Hij moet nieuwsgierig maken en prikkelen.
Maar daarmee vertel ik je waarschijnlijk niets nieuws.
Toch zie ik zelden een overtuigende kop boven een persbericht staan.
Hoe komt dat?
Omdat iedereen de kop van een persbericht voor de verkeerde persoon schrijft.
Nou ja, iedereen behalve voormalig verslaggevers, denk ik.
Vorige week ging ik zelf bijna in de fout met de titel van mijn boek over gratis publiciteit dat op 22 september uitkomt in de serie met Experttips van Expertboek:
Experttips voor free publicity
Maak je bedrijf zichtbaar in de media
met de PIN-code voor gratis publiciteit
Waarschijnlijk zie je niks geks aan die titel, maar ik heb een hekel aan de term free publicity. Ik houd niet van Engelse termen als ze niet strikt noodzakelijk zijn. Ik heb het daarom zelf altijd over gratis publiciteit.
Maar wat blijkt?
Mijn klanten vinden free publicity veel duidelijker. Free publicity is voor ondernemers automatisch verbonden aan persaandacht, terwijl gratis publiciteit vragen oproept:
Je zorgt dus voor gratis publiciteit. Waar dan?
In de media.Social media?
Nee, traditionele media.Eh, wat is dat precies: traditionele media?
Kranten, tijdschriften, radio en televisie.O, je bedoelt free publicity!
Als je een boek schrijft, wil je wel dat mensen het gaan lezen. En dat doen mensen alleen als ze direct begrijpen waar je boek over gaat en wat het lezen ervan ze oplevert. Hetzelfde geldt voor de kop van een persbericht. Ook die schrijf je om doelgroep te verleiden je bericht te lezen.
Wie vormt eigenlijk de doelgroep voor een persbericht?
Waarschijnlijk denk je dan aan de lezers van de krant of de luisteraars van het radioprogramma. Maar zij zijn niet de doelgroep die je moet verleiden met je boeiende kop. Die schrijf je voor journalisten.
Het doel van de kop van je persbericht is een redacteur zo nieuwsgierig te maken dat hij je persbericht leest. Spreekt de kop niet meteen aan? Dan gaat hij verder naar het volgende berichtje in z’n mailbox.
Je kop moet de redacteur nieuwsgierig maken.
Je kop moet een journalist uitleggen waarom het nieuws op dit moment interessant is.
En je kop moet duidelijk maken waarom het persbericht boeiend is voor de doelgroep van het medium waar een verslaggever voor werkt.
Een goed persbericht wordt vaak letterlijk overgenomen, maar de kop nooit.
Als een redacteur eenmaal verleid is door de kop, dan zit de taak van de kop erop. De kop die boven een artikel komt te staan, is niet hetzelfde als de kop van het persbericht. Welke titel er boven een bericht komt te staan is afhankelijk van de ruimte in de krant. Het is een flink gepuzzel om alle berichten passend op een pagina plaatsen. Afhankelijk van de uitkomst van het passen en meten, kan je artikel verdeeld worden over verschillende kolommen. En boven een artikel van vier kolommen past een langere en dus een andere titel dan boven een bericht van slechts twee kolommen breed.
De kopregel van je persbericht is dus niet hetzelfde als wat er straks boven een krantenbericht staat.
En hoe graag je dat ook wilt: je hebt daar geen invloed op. De kop van je persbericht heeft maar één doel: de redacteur verleiden om jouw persbericht te gebruiken voor een item in het medium.
En zo is het ook met de titel van mijn boek: daarmee moet ik mijn doelgroep overhalen om mijn boek te lezen. Ik heb daarom besloten free publicity één keer in mijn boek te zetten: in de titel. Zodra je begint te lezen, doet die titel er niet meer toe. Dan gaat het om de inhoud.
In mijn boek over gratis publiciteit komt maar één keer de term free publicity voor. Zodra je mijn boek leest, zit de taak van de titel erop. In de rest van het boek heb ik het daarom gewoon over gratis publiciteit.
Download dan hier het e-book: 25 manieren om gratis reclame te maken en meer naamsbekendheid te krijgen. Je kunt het meteen downloaden en het kost niks.
Als je mijn boek aanvraagt, ontvang je voortaan ook automatisch mijn maandelijkse publiciteitstips in je mailbox. Wil je dat niet? Dan kun je het e-book ook via de mail bij me aanvragen. Je krijgt het dan zo snel mogelijk; in elk geval binnen een week.
Je leest in mijn privacy-verklaring hoe ik jouw gegevens opsla en waarvoor ik ze gebruik.
Pingback: Hoe maak je je persbericht onweerstaanbaar? - buro Boer • teksten en advies
Pingback: Hoe maak ik een volledig persbericht