media-aandacht voor je boekZichtbaar zijn is voor veel auteurs een noodzakelijk kwaad.
Het betekent dat je dagelijks iets moet posten op sociaal media.
Dat je jezelf moeten laten zien op netwerkbijeenkomsten en andere evenementen.

Het is eng. Het past niet bij je en het kost ook nog eens heel veel tijd.

In plaats van zichtbaar, ben je veel liever vindbaar

Je wilt dat lezers uit zichzelf jouw boek vinden, zonder dat je ze ervan hoeft te overtuigen dat ze het moeten kopen. Je wilt zo veel naamsbekendheid hebben dat jouw boek ze te binnen schiet als ze in de boekwinkel staan of als ze shoppen bij Bol.com. Maar dan liefst zonder al dat gedoe met social media en netwerkbijeenkomsten.

Het klinkt als een utopie, maar het kan.

Uiteraard kun je niet helemaal onzichtbaar blijven, maar je kunt wel met weinig moeite zichtbaar worden, naamsbekendheid opbouwen en ‘op de radar blijven’ van lezers. Dat hoeft gelukkig niet met filmpjes op Youtube of met FB-lives. Denk in plaats daarvan eens aan media-aandacht in magazines, op de radio en in de krant. Zelfs de televisie is mogelijk. Reken maar dat als je lezers je daar voorbij zien komen, jouw naam blijft hangen. De kans is groot dat ze dan ook je boek willen lezen.

Je hoeft ook niet meteen met een televisie-optreden te beginnen

Een berichtje in een lokale krant kan ook. Dat levert vaak meer op dan je denkt.
Dat zorgt niet alleen voor lokale naamsbekendheid. Soms zorgt het er zelfs voor dat jouw nieuws ook landelijk wordt opgepikt. Dat is het Sneeuwbaleffect van de media. Net als een sneeuwbal die een heuvel afrolt en steeds groter en groter wordt.

Het verhaal van auteur en Love Dokter Frank Verberne is daar een mooi voorbeeld van. Met één persbericht naar het Eindhovens Dagblad, kreeg hij aandacht in diverse lokale media. Dat zorgde er ook voor dat hij in november te zien is in Hart van Nederland.

Een stukje in de regionale klant zorgt ervoor dat nu landelijke televisieprogramma’s belangstelling hebben voor zijn verhaal

Frank helpt gamers, IT’ers en techneuten hun ware liefde te vinden. Zijn doelgroep zijn nerds van boven de dertig. De 32-jarige ondernemer is naast doctor in de psychologie ook ervaringsdeskundige. Hij veroverde twee jaar geleden het hart van Aris, zijn vriendin waarmee hij sinds vorig jaar samenwoont. Hij schreef ook een boek: Van Gamer naar Player, waarin hij mannen helpt de programmeur van hun eigen liefdesleven te worden.

‘Ik vermoedde dat mijn verhaal wel eens nieuwswaardig genoeg zou zijn voor de media’, zegt Frank. Hij besloot de gok te wagen en contact te zoeken met een lokale krant: het Eindhovens Dagblad. Zijn vriendin Aris hielp hem met een persbericht, omdat zij marketing en communicatie heeft gestudeerd. Zij adviseerde Frank om geen commerciële boodschap te versturen, maar een persbericht te maken over zijn boek.

Aris had gelijk. Het persbericht was meteen raak. Er kwam een journalist langs voor een interview. Met een fotograaf en een cameraman voor een filmpje op de website van de krant.

sneeuwbaleffect van de media

Frank zorgde er in het interview voor dat de nadruk kwam te liggen op zijn coaching en bootcamps, omdat hij daarmee nu eenmaal zijn geld verdient. Als jij een boek hebt geschreven voor je bedrijf dan is dat een slimme strategie. Als je de media zoekt voor je boek, dan praat je met journalisten natuurlijk alleen over de inhoud van je boek.

Het bleef voor Frank niet bij bovenstaand bericht. Z’n nieuws werd daarna ook opgepikt door Omroep Brabant. Frank mocht deelnemen aan een radio- en televisieprogramma. Daarna nam de redactie van SBS 6 contact met hem op. Hart van Nederland komt in november zelfs een speeddate bij hem filmen.

Als lokale kranten een interessant verhaal brengen, dan is de kans groot andere lokale media en zelfs de landelijke media dat overnemen. Dat merkte Frank ook. Zijn artikel in het Eindhovens Dagblad leidde tot een item bij Omroep Brabant en Hart van Nederland zonder dat hij daar zelf moeite voor hoefde te doen.

Dat is het Sneeuwbaleffect van de media

Journalisten ‘lenen’ vaak nieuws en verhalen van elkaar. Als lokale kranten een interessant verhaal brengen, dan is de kans groot dat landelijke media dat overnemen. Dat was een paar jaar geleden bijvoorbeeld het geval met een Chihuahua die per ongeluk werd gedood door slagman die een homerun sloeg op het honkbalveld in Meppel. De bal raakte een hondje dat aan de andere kant van het hek werd uitgelaten. Het diertje overleed ter plekke. (Meer hierover in het artikel over het bepalen van de nieuwswaarde van je persbericht.)

Veel landelijke media namen dit bericht over, omdat het een bizar voorval was en dus nieuwswaarde had. Binnen een paar dagen hadden de meeste grote kranten en bijvoorbeeld Hart van Nederland hier een item over. En dat kan met jouw verhaal ook gebeuren. Dat bewijst het voorbeeld van Frank.

Voor jou is dat Sneeuwbaleffect van de media ook interessant

Omdat je zo met een berichtje in één medium uiteindelijk een veel grotere doelgroep kunt bereiken. Zonder dat het je extra moeite kost.

Nu is het natuurlijk geen garantie dat je in de landelijke media verschijnt als je in het Eindhovens Dagblad of een andere lokale krant staat. Maar het laat zien dat je de invloed van regionale media niet moet onderschatten.

‘Het is ironisch dat je waarschijnlijk veel gemakkelijker bekend wordt met een authentiek verhaal via de media dan via Facebook of je website. En het is nog gratis ook. Volgens mij zijn de media altijd op zoek naar goede verhalen’.

In het verleden kreeg hij door een regionaal krantenbericht over de start van zijn bedrijf al eens een klant voor zijn jaarprogramma. Op social media werden de berichten waarin hij meldde dat hij in media kwam veel geliket en zijn vriendenkring reageerde enthousiast op zijn media-optreden.

Kortom, lokale media-aandacht gaf zijn naamsbekendheid snel een flinke boost

Frank adviseert je daarom om de angst om zichtbaar te worden van je af te schudden. ‘Als je iets van jezelf durft te laten zien en over die barrière stapt, dan spreekt dat mensen aan.’

Wil je een voorbeeld-persbericht voor je boek?

Zelf heb ik met mijn boek Experttips voor Free Publicity ook al verschillende keren media-aandacht gekregen. Als je wilt kun je hier het persbericht bekijken dat ik daarvoor heb gebruikt.

Wil je nog meer tips over de manier waarop je jouw boek via de media kunt promoten? Volg 9 oktober om 20.00 uur dan het gratis webinar dat ik geef samen met boekmarketingexpert Denise Hulst. Ze schreef onlangs nog een handig blog met 10 huis-, tuin-en keukentips om je boek onder de aandacht te brengen. Lees dat ook en geef je op voor ons gezamenlijke webinar. Opgeven kan hier.

Je hebt een boek geschreven.
Het is prachtig geworden en je bent er trots op.
Maar niemand koopt het.

Hoe krijg je dan aandacht voor je boek?
Waar en hoe kun je gratis je boek promoten?

In de checklist voor boekpromotie staan meer dan 100 acties om je boek te promoten tijdens het schrijfproces,  voor de lancering en lang nadat je boek is uitgekomen.

Het kost €15,00 inclusief BTW.

Je kunt eenvoudig online bestellen.
Na betaling kun je de Checklist Boekpromotie direct downloaden.






Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.