Wil je weten hoe je gemakkelijk populaire onderwerpen vindt voor je blog of social media? Door te stelen! Immoreel? Dat lijkt zo, maar volgens marketing-experts hoeft dat niet. Zij leren je verschillende technieken waarmee je op het internet allerlei populaire blog onderwerpen kunt stelen, waarvan de dief én de eigenaar beter worden.
Net als Robin Hood: steel en deel
Je wilt natuurlijk geen slechte naam krijgen, dus als je besluit te stelen, moet je je wel aan een paar regels houden. Net als Robin Hood. Hij pikte alleen van de rijken en verdeelde de buit onder de armen. Hij had principes. Als je op internet wilt stelen moet je je aan het Robin Hood principe houden: stelen = delen!
Blijkbaar kun op het web onbeperkt originele en populaire blogonderwerpen pikken van anderen, zolang je de makers maar alle credits geeft. Lees je een goed blogartikel waarvan je denkt: ach, ik wilde dat ik dat zelf over dat onderwerp geschreven had? Steel het dan. Deel het op jouw eigen social media kanalen of op je website. Maak duidelijk waarom je het artikel goed vindt en noem altijd de maker van het originele stuk. Zelf heb ik dat eens gedaan in het artikel ‘Zelf een professionele website maken voor dummies’.
Delen is een compliment
Op deze manier maak je geen misbruik van de inspanningen van een ander, maar geef je de maker eigenlijk een compliment voor zijn werk en voor zijn originele blogonderwerp. Je hoeft zelf dat niet meer zo veel werk te doen en dus bespaar je jezelf veel tijd. Het levert je waarschijnlijk zelfs een goed contact op met de bedenker van de originele versie. Die is blij dat zijn of haar werk ook via jouw netwerk wordt verspreid.
Voelt het stelen van blog onderwerpen niet goed?
Voelt stelen en delen toch niet goed? Dan is er een andere manier waarop je kunt profiteren van het werk van anderen. Gebruik andermans ideeen voor je eigen creativiteit. Je kunt de ideeën en inzichten van anderen gemakkelijk combineren tot iets nieuws. Creatief zijn is nu eenmaal niets anders dan alles wat je ooit hebt (mee)gemaakt, gelezen, gedacht en gestolen te combineren tot iets nieuws. Pablo Picasso zei ooit: ‘Goede kunstenaars kopiëren, grote kunstenaars stelen.’
Voeg werk van anderen samen tot iets nieuws
Je kunt iets origineels maken als je populaire blog onderwerpen samenvoegt tot iets nieuws. Soms is dat super eenvoudig. Je kunt bijvoorbeeld een lijst maken van de beste films voor fotografen, de grappigste Dumpert filmpjes of de meest bizarre boektitels ooit. Niemand vindt dat erg, zeker niet als je de makers weer duidelijk noemt en een link of verwijzing opneemt naar het origineel.
Stelen en delen = win-win
Volgens social media experts is stelen en delen een win-win situatie. Je maakt gebruik van de kennis en kunde van anderen en tegelijk help je de makers een groter publiek op te bouwen. Je kunt anderen enorm helpen door te delen.
Blog onderwerpen delen op social media
Deskundigen voeren nog een ander argument aan: als jij veel deelt, delen anderen ook meer van jou. Dat helpt jou bij succesvol online ondernemen. Bij dat argument voel ik me ongemakkelijk. Moet ik dan delen om zelf meer gedeeld te worden? Ik deel liever omdat ik iets goed of mooi vind. Zonder bijbedoelingen.
Misschien hebben marketeers wel gelijk en moet ik nog wat wennen aan al dat ‘stelen en delen’, maar ik twijfel. Wellicht is social marketing gewoon niets voor mij.
Wat doe jij?
En wat vind jij? Is het Robin Hood principe een goed idee? Zo ja, steel en deel dit artikel dan gerust of laat hieronder een reactie achter.
Download dan hier het e-book: 25 manieren om gratis reclame te maken en meer naamsbekendheid te krijgen. Je kunt het meteen downloaden en het kost niks.
Als je mijn boek aanvraagt, ontvang je voortaan ook automatisch mijn maandelijkse publiciteitstips in je mailbox. Wil je dat niet? Dan kun je het e-book ook via de mail bij me aanvragen. Je krijgt het dan zo snel mogelijk; in elk geval binnen een week.
Je leest in mijn privacy-verklaring hoe ik jouw gegevens opsla en waarvoor ik ze gebruik.
thanks voor de tips
heb je misschien ook tips voor het trekken van bezoekers naar je blog?
ik heb namelijk een auto blog genaamd instauto.nl
maar geen succes met bezoekers..
Hoi David,
Ik weet daar wel iets van af, maar ik raad je aan om de site van Ruben Bunskoeke te bezoeken. Hij heeft zich daarin gespecialiseerd.
Begin hier maar:
http://000.nl/zoekmachine-optimalisatie/
Veel succes!
Ik heb de laatste tijd wat artikelen…. oh jee…. gesteeld en gedeeld is geen goed Nederlands en gestolen en gedolen ook niet…. Maar goed: het wordt door mensen uit je eigen netwerk gewaardeerd als je iets oppikt wat voor hen van waarde kan zijn. En het is absoluut een compliment voor de auteur. Gewoon doen dus!
Hoi Astrid,
Ja, als iemand wat van je deelt, voelt dat absoluut als een compliment. Net als wanneer iemand de moeite neemt om op je blog te reageren. Dank je wel dus!