Tot vandaag won ik nooit iets.
Geen fiets bij de Postcode Loterij.
Geen gratis boodschappenpakket bij de Jumbo.
Zelfs geen servetringen bij de vrijdagavondbingo op de camping.

Maar nu is dat veranderd. Vandaag kreeg ik de Vrouw in de Media Award 2017 voor de provincie Drenthe overhandigd door Marga Miltenburg. Maar liefst 60% van de stemmers had een stem op mij uitgebracht. De tweede plek was voor collega boerin Sabine Grobbink die geweldig leuk tweet over haar varkens en de derde plek was voor Vivianne Miedema, profvoetballer in het Nederlands elftal.

Ik ben er nog beduusd van.

Dat ik nooit eerder iets won, is niet zo gek. Ik deed tot een paar weken geleden nooit ergens aan mee. Ik kocht nog nooit een straatje voor de Staatsloterij en ik gaf me ook niet op voor verkiezingen en awards. Net als veel vrouwen hoefde ik niet zo nodig in de schijnwerpers te staan.

Ik ga de rest van de wereld toch niet vertellen hoe geweldig ik ben?

Ik help liever anderen aan media-aandacht dan dat ik zelf ‘met m’n kop in de krant sta’ en daar ging het een paar weken geleden bijna mis. Uit bescheidenheid wilde ik eerst geen aandacht geven aan mijn nominatie. Ik vond zelfs dat ik zo’n prijs helemaal niet verdiende, want ik ben in 2017 maar één keer in de media verschenen. Pas toen anderen enthousiast op mijn nominatie reageerden, besefte ik dat ik in de valkuil van bescheidenheid was gevallen.

Hoe kan ik anderen leren om zichtbaar te worden als ik zelf zo terughoudend reageer?

En ik ben niet de enige. Veel vrouwen reageren zo. Nog steeds is maar 20% van de mensen die in de media verschijnt een vrouw. Dat is ook de reden waarom Janneke van Heugten van Vaker in de Media en Marga Miltenburg van sprekersbureau ZijSpreekt de Vrouw in de Media Award uitreiken. Zij willen vrouwelijke experts en rolmodellen aanmoedigen om zichtbaar te zijn in de media en ze vaker een podium bieden.

Er is ook een landelijke versie van de prijs. Die ging naar Annemarie Heite. Volgens de stemmers heeft ze met haar mediaoptredens de aardbevingsproblematiek in Groningen op de kaart gezet. De You Go Girl Award, een landelijke aanmoedigingsprijs ging naar Carlijn Willemstijn. Carlijn treedt op als vrijwilliger voor de Stoma Vereniging.

Na mijn eerste aarzelingen, startte ik een paar dagen na mijn nominatie alsnog mijn campagne om Vrouw in de Media in Drenthe te worden. En natuurlijk trok ik als free publicity deskundige wel meteen alles uit de kast. Ik deel hier graag wat ik allemaal heb gedaan, zodat jij dat ook kan doen als je eens kans maakt op een prijs.

Dit zijn de mogelijkheden die ik benutte om mijn nominatie te promoten:

  • de nominatie delen in berichten op verschillende social media kanalen en mensen vragen te stemmen
  • de nominatie delen in relevante groepen op Facebook en LinkedIn
  • een blog geschreven op mijn website en dat blog gdeeld op social media
  • een blog geschreven op LinkedIn
  • het nieuwtje van de nominatie gedeeld in mijn nieuwsbrief en mijn lezers gevraagd om te stemmen (2x)
  • mijn website aangepast met een banner zodat bezoekers rechtstreeks op me konden stemmen
  • LinkedIn-profiel aangepast (dat kun je eventueel ook op je andere social media kanalen doen)
  • de nominatie genoemd tijdens podiumpresentaties
  • persbericht op mijn website geplaatst
  • persberichten gestuurd naar relevante media en belangenverenigingen

En wat leverde al die promotie dan concreet op?

Dat was nogal wat.

Allereerst een plek als tafelgast bij het televisieprogramma Ondernemen in Drenthe.

 


Een week later was ik tafelgast bij het radioprogramma Cassata bij RTV Drenthe.

 

En dezelfde dag verscheen ik ook met een paginagroot artikel in het agrarisch nieuwsblad Veldpost.

Verder verschenen er verschillende artikelen met foto in de regionale huis-aan-huis bladen en stond er een artikel met foto in de Meppeler Courant.

Veel mensen deelden de social media berichten over mijn nominatie. Ik kreeg heel veel lieve mailtjes en berichtjes van familie, vrienden, klanten en pluimveehouders en er namen verschillende mensen spontaan contact met me op om met me samen te werken.

Dankzij al die aandacht won ik de Vrouw in de Media Award voor Drenthe

Zonder die campagne zouden er niet zo veel mensen op me hebben gestemd. Daar zitten natuurlijk familieleden en vrienden bij, maar ook veel klanten. Het meest trots ben ik wel op de pluimveehouders de moeite hebben genomen om te stemmen, omdat ik in Vrouw.nl probeerde de angst voor fipronil wat te relativeren.

Veel van die pluimveehouders hebben immers nog steeds dagelijks te maken met de nasleep van die affaire. En de financiële gevolgen zijn voor veel bedrijven nog niet te overzien. Ik hoop dat ik door het winnen van deze award de komende tijd vaker de kans krijg om aandacht te vragen voor deze kwestie.

En nu?

Allereerst wil ik je bedanken als je je stem hebt uitgebracht. Hoewel het nog steeds ongemakkelijk voelt om al die aandacht voor mezelf te vragen, ben ik toch blij dat ik het heb gedaan.

Ik vind het een eer dat zo veel mensen op mij hebben gestemd. Het was een bijzondere ervaring en het is een unieke kans om te laten zien wat het jezelf en je bedrijf kan opleveren als je genomineerd wordt voor een prijs.

Dus als je ooit de kans krijgt om jezelf of een ander te nomineren, doe dat dan. Zo’n prijs geeft winnaars en genomineerden een uniek podium om je boodschap uit te dragen.

Wil je graag gratis je bedrijf promoten via de media en ook nog een beetje snel?
Zou je het liefst morgen al in de krant staan?
Dan is dit boek iets voor jou.

Experttips voor Free PublicityDit is geen doorsnee managementboek. Dit boek is anders. En anders zijn is een belangrijke voorwaarde als je op zoek bent naar media-aandacht en gratis publiciteit.

Veel boeken over free publicity zijn zo schandalig serieus. Ze gaan over media-strategieën, pers-databanken en het media-landschap. Dat is allemaal heel nuttig, maar eerlijk is eerlijk, het is ook vreselijk saai. En de zoektocht naar gratis publiciteit is juist een uitdagend avontuur.

Daarom heeft dit boek maar één theoretisch hoofdstuk en verder staan er alleen maar praktische tips en leuke anekdotes in. Je kunt er meteen mee aan de slag en je kunt zelfs morgen al op de voorpagina van de krant staan.

E-book voor €9,97 euro direct beschikbaar


Het e-book kun je meteen bestellen en downloaden voor €9,97 euro. Je kunt er dan meteen in beginnen. Het is een zogenaamd epub-bestand zoals je dat ook ontvangt als je een e-boek koopt bij Bol.com bijvoorbeeld. Je  kunt het  lezen op e-readers. Als je het wilt lezen op een Ipad, tablet of computer heb je daarvoor een e-reader-app nodig. Die kun je gratis downloaden in je appstore. Of je googelt erop.

Vul hier je emailadres in (je kunt ook je factuurgegevens invullen als je het bonnetje in je boekhouding wilt stoppen):

 







Het is een zogenaamd epub-bestand zoals je dat ook ontvangt als je een e-book koopt bij Bol.com. Je  kunt het lezen op alle e-readers. Als je het boek wilt lezen op een Ipad, tablet of computer dan heb je daarvoor een e-reader-app nodig. Dat lijkt ingewikkeld, maar die kun je gratis downloaden in je appstore. Of je googelt erop.

Gedrukt exemplaar verkrijgbaar via Bol.com en Managementboek


Liever een gedrukt exemplaar bestellen?

Dat kan hier voor 20 euro. De levertijd is 1 tot 2 werkdagen.

 

Recencies


Het boek leest echt vlot. Ik had geen enkel moment in het boek waarop ik dacht ‘dit is saai’. De auteur voegt heel vaak leuke verhalen toe (die trouwens echt gebeurd zijn). Nicky laat niet alleen de goede voorbeelden zien maar ook voorbeelden waarbij er iets is fout gelopen. Verhalen van Nicky zelf komen ook in het boek voor. Ik had eigenlijk niet verwacht dat een boek met tips ook gewoon grappig en leuk kan zijn en dat je op sommige momenten zelfs een beetje meeleeft met de auteur alsof je een roman aan het lezen bent.

Uit de review van mijn boek van Jana op haar blog FitSix.

 

Gratis opvallen is opvallend eenvoudig met de praktische adviezen die Nicky Corts je in dit vlot leesbare boek aanreikt. Snel lezen dus en dan direct aan de slag!
Jos Burgers, spreker en bestsellerauteur van marketingboeken

Ik moest hardop lachen, al vanaf de eerste bladzijde. Maar ik voel me ook zo begrepen, want Nicky beschrijft exact wat ik meemaak: van mijn angst om zichtbaar te zijn tot mijn droom om te wereld te bereiken. Ze daagt me uit en al lezende zie ik het mezelf ook doen!
Divera van der Elst, dé coach voor beginnende coaches

Dit boek is exact zoals ik dat van Nicky verwachtte; scherp, met humor en heerlijk praktisch. Ook als je jezelf nog niet kunt visualiseren als mediaster, zullen haar 50 tips jou gegarandeerd helpen om free publicity in te zetten als effectieve marketingtool voor je bedrijf.
Veronique Prins,  businesscoach bij Je zaak voor Elkaar

Dit  is geen gortdroog managementboek of super saaie handleiding.  Je wilt eigenlijk tijdens het lezen al direct aan de slag. De tips zijn duidelijk, direct uitvoerbaar en motiverend. Het voelde alsof Nicky met me in gesprek was. Ik ben helemaal enthousiast geworden. Een uitkomst voor elke ondernemer/ZZP’er.
Hetty Termaat-Steenbergen van Jouw ouders, mijn zorg, begeleiding thuis bij mensen met dementie

In de media komen leek me een onmogelijke taak, want ik had geen idee hoe de mediawereld in elkaar zit. Dit boek geeft je niet alleen de PIN-code voor gratis publiciteit, maar geeft je ook inzicht in hoe de media werken. Wanneer je deze stappen en tips toepast, gaat het gewoon lukken.
Monica ten Hoove, Financieel Huishoudster 

Eigenlijk kende ik als ex-journalist al die tips wel. Nou ja, bijna allemaal. Maar ik dacht dat media-aandacht voor mij als ondernemer niet was weggelegd. Dit boek heeft me de ogen geopefrnd: free publicity is echt voor iedereen. Ook voor mij.
Leonore Noorduyn, schrijfcoach en tekstschrijfster bij De Schrijfster

Ideaal voor beginnende ondernemers om deze skills onder de knie te krijgen. Maar ook een prettige opfrisbeurt voor elke brand & communicatie specialist om er op een originele manier weer even aan herinnerd te worden dat de sleutel tot succes niets te maken heeft met een grote zak geld.
Monique Ruesink, brand & communicatiemanager bij WeeRide Europe B.V. 

Het lekker lezende boek van Nicky Corts geeft praktisch tips en vooral do en don'ts om gratis exposure te krijgen. Het motiveert, inspireert en legt helder uit hoe en ook wanneer je wat moet doen.
Klaziena Waerts, Craving Watchers

 

Direct aan de slag voor €9,97 euro?

 







 

Experttips voor Free Publicity

 

20 gedachten over “Wauw, ik heb de Vrouw in de Media Award 2017 voor Drenthe gewonnen!

  • 12 februari 2018 om 12:28
    Permalink

    Gaaf Nicky, gefeliciteerd!! Ik ben heel blij voor je. Tegelijk geeft het mij ook innerlijke kracht om meer zichtbaar te gaan worden. Wij vrouwen, we gaan er tegenaan ;). De zachte kracht.

    Beantwoorden
  • 9 februari 2018 om 22:32
    Permalink

    Super leuk voor je, en zeker verdiend.
    En toch vind ik al die prijsvragen waarbij je zelf stemmen moet ronselen bizar.

    Beantwoorden
    • 12 februari 2018 om 12:44
      Permalink

      Ja, ik houd ook het meest van een (vak)jury die dan een oordeel velt. Maar je kunt nou eenmaal niet altijd alles op je eigen manier doen. Ik zou mezelf nooit opgeven voor een verkiezing waarvoor je zelf op zoek moet naar stemmen, maar als je door anderen genomineerd wordt dan rol je erin. En ik ben zeer vereerd met 60% van de stemmen.

      Beantwoorden
  • 8 februari 2018 om 11:39
    Permalink

    Ik had op jou, en op Femke gestemd. Niet omdat het moet, maar omdat het kan. Én omdat jullie het gewoon verdienen, natuurlijk!

    Beantwoorden
  • 8 februari 2018 om 10:31
    Permalink

    Van harte gefeliciteerd. En het gekke is, ik heb je nooit ontmoet (alleen online dan), nooit een workshop bij je gevolgd, woon niet in Drenthe, niet je boek gekocht. Toch op je gestemd, omdat je sympathiek overkomt, goeie dingen doet voor ondernemers en ik het je gun. Top! Groet, Ellen

    Beantwoorden
    • 8 februari 2018 om 10:39
      Permalink

      Hoi Ellen, dat is nog eens ontzettend aardig. Leuk om te lezen. Dank je wel!

      Beantwoorden
    • 8 februari 2018 om 09:39
      Permalink

      Ha, ha Suzanne, dank je wel. Ook voor je prachtige aanbeveling op LinkedIn. 🙂

      Beantwoorden
  • 7 februari 2018 om 19:36
    Permalink

    Nicky jouw tips zijn geweldig, jouw boek is zeker heel erg waardevol.
    Het leest heel gemakkelijk weg en heel erg toepasbaar.
    Ik ben met 1 van jouw tips aan de slag gegaan en ja, het was direct raak.
    Natuurlijk kreeg jij deze prijs wie anders.
    Jij schrijft zoals je bent dus daar kan natuurlijk niemand tegenop.
    Hele warme groet,
    Ina Meijer van Rhee

    Beantwoorden
  • 31 mei 2017 om 14:08
    Permalink

    Lieve Nicky,
    Zo lang hik ik er al tegen aan en dan ineens pak ik twee kansen op 1 dag. Door jou. Heel erg bedankt!

    Beantwoorden
    • 31 mei 2017 om 17:08
      Permalink

      Ach Divera, wat een aardige reactie, dank je wel. Super dat je nu meteen twee kansen benut. Niet geschoten is in elk geval mis. Ik zal voor je duimen.

      Beantwoorden
  • 31 mei 2017 om 11:52
    Permalink

    Dank je Nicky!! Super tip en ik heb me meteen aangemeld. Het is tijd om zichtbaar te worden bij het grote publiek. 🙂

    Beantwoorden
      • 7 februari 2018 om 20:36
        Permalink

        Hoi Nicky, voordat je gevraagd had om op jou te stemmen had ik mijn stem al aan Femke Hogema gegeven. Maar ik ben super trots op je! Gefeliciteerd met ook deze persoonlijke overwinning.

        Beantwoorden
        • 7 februari 2018 om 21:18
          Permalink

          Ha Ibolya, dat is nog eens een eerlijke reactie! Wel grappig, want ik heb ook op Femke gestemd voor de You Go Girl Award en voor Drenthe heb ik op Sabine Grobbink gestemd. Je kunt toch moeilijk op jezelf stemmen nietwaar?

          Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *