De Bloedzuigerij. Zo heet het huis naast me in de straat. Het was tot 1833 de woning van dokter Verbeek. Voor het aderlaten kweekte hij daar honderdduizenden bloedzuigers in betonnen bakken in het weiland. De jonkies voerde hij met slakken en kikkers. Voor de volwassen bloedzuigers was dat niet genoeg, want die drinken per voerbeurt negen keer hun eigen lichaamsgewicht. Zij kregen bloed van koeien, schapen en paarden.
De voormalige bloedzuigerkwekerij stond te koop. En ondanks de bloederige geschiedenis, de erbarmelijke staat en de economische crisis, kwamen er elke dag kopers kijken. Waarom? Omdat het zo anders is. Het valt op. Daarom vielen mijn nieuwe buren Willy en Antonio vorig jaar als een blok voor het huis.
Als je in de krant wil komen, moet je ook opvallen. Dus als iedereen een persbericht stuurt om in de krant te komen, dan stuur jij iets anders. Een foto.
Met een bijzondere foto kom je makkelijk in de kant
En omdat bijna niemand dat weet, heb je weinig concurrentie. Bovendien: niet iedereen leest alles in de krant, maar iedereen bekijkt foto’s. En redacteuren zijn altijd op zoek naar beeldmateriaal. Foto’s die lezers insturen, kosten niks: geen geld, maar ook geen tijd. Redacteuren hoeven er geen moeite voor te doen.
Wat voor foto’s van je bedrijf kunnen er in de krant?
Je kunt beter vragen: welke niet?
Vorig jaar knutselde mijn man Conrad twee vogelverschrikkers tegen de ganzen. Je zag ze fietsen vanaf de A32, die vlak langs ons huis loopt. Ik mailde een foto aan de regionale krant. De fietsverschrikkers verschenen in alle lokale media en zelfs in een landelijk vakblad.
Maar wat nou als je geen vogelverschrikkers in je tuin hebt staan?
Dan kun je ook sfeerplaatjes maken, aanhaken bij het nieuws of een originele invalshoek leveren voor een afgezaagd jaarlijks terugkerend onderwerp:
Fotografeer de eerste voetstappen in pasgevallen sneeuw. Het spoor kan subtiel naar de deur van jouw kantoorpand lopen. Je komt ermee in de lokale krant.
Vlak bij mijn huis staat een bloemenkraam. In het najaar verkoopt de eigenaresse pompoenen. Met Halloween verlicht ze ’s avonds tientallen pompoenen met waxinelichtjes.
Voor schaapherders en boeren zijn de eerste lammetjes een logisch onderwerp.
Een hittegolf en geef je hondentraining? Fotografeer hoe honden en baasjes afkoelen in het zwembad dat je speciaal daarvoor hebt neergezet.
Doe je werk eens onwaarschijnlijk vroeg of laat. Ga met je yogaklanten oefenen in de dauw. Maak een foto als de zon opkomt of als de zon ondergaat.
Aan welke eisen moet een foto voldoen?
Het onderwerp van de foto moet groot in beeld staan. Als je een foto neemt van lammetjes in de wei, moet je de krulletjes in hun vacht kunnen zien. Als je hun ogen met een vergrootglas moet zoeken, sta je te ver weg.
Het onderwerp moet scherp zijn.
Neem de foto’s altijd in de hoogst mogelijke kwaliteit.
En gebruik geen filters om je plaatjes te verfraaien. Kranten willen realistische foto’s.
En hoe krijg ik die foto nou in de krant?
Per e-mail. Het adres staat in het colofon van de krant of je kunt googelen op ‘redactie + naam van de krant’. In de onderwerpregel van je mail zet je: ‘foto + een korte omschrijving’. Bijvoorbeeld: ‘Foto: Yogaklas leert leert zonnegroet’.
Daarna tik je een kort bericht aan de redactie waarin je de belangrijkste informatie geeft over de foto: wie doet hier iets, wat gebeurt er, waar gebeurt het, waarom doen ze het en wanneer deden ze het? Redacties nemen de tekst die je aanlevert vaak letterlijk over. Vergeet daarom niet om hier subtiel je bedrijfsnaam te vermelden en kort te vertellen wat je doet.
Zet erbij dat het gaat om een rechtenvrije foto, die de redactie kostenloos kan publiceren en vraag of ze jou willen noemen als maker van de foto.
Zet onderaan de mail je naam en telefoonnummer, zodat verslaggevers contact met je op kunnen nemen als ze nog vragen hebben.
Wacht vervolgens rustig af of de redactie je foto interessant genoeg vindt om te plaatsen. Soms heb je pech en is er te veel ander nieuws.
Maar als ik geen professionele camera heb, wat dan?
Je hebt vast een mobieltje. De foto’s die je daarmee maakt zijn goed genoeg. Je hebt dus de hele dag kans op gratis media-aandacht in je broekzak zitten.
Dus mooie foto’s zijn ook een manier om gratis publiciteit te krijgen?
Precies. Als je handig bent probeer je de bedrijfsnaam, jezelf of je bedrijfspand ook in het beeld op te nemen. Daarnaast schrijf je een kort bijschrift waarin je jouw bedrijf noemt. En je vraagt om naamsvermelding als maker van de foto.
Waar wacht je nog op?
Haal die mobiel uit je broekzak en kijk rond op je werkplek. Maak een bijzondere foto en stuur die vandaag nog naar de krant.
Download dan hier het e-book: 25 manieren om gratis reclame te maken en meer naamsbekendheid te krijgen. Je kunt het meteen downloaden en het kost niks.
Als je mijn boek aanvraagt, ontvang je voortaan ook automatisch mijn maandelijkse publiciteitstips in je mailbox. Wil je dat niet? Dan kun je het e-book ook via de mail bij me aanvragen. Je krijgt het dan zo snel mogelijk; in elk geval binnen een week.
Je leest in mijn privacy-verklaring hoe ik jouw gegevens opsla en waarvoor ik ze gebruik.
Leuke vergelijking, maar denk er wel even aan dat de krant het liefst een liggende foto heeft. Logo’s en andere tekst door de foto is ook taboe.
Annewiek, je hebt helemaal gelijk. Bedankt voor de belangrijke aanvulling.