Facebook bereik vergroten

Jarenlang was ik er tegen.

Tegen het kappen van tropische regenwouden, tegen vloeken en tegen nog zo het één en ander. Ik was ook fel tegen Facebook. Dat vond ik iets voor mensen met slechte smaak en ondernemers die geen idee hadden van de mogelijkheden van de traditionele media. Misschien zelfs wel allebei.

Bij vrienden zag ik in hun tijdlijn soms de uitnodigingen om Candy Crush te spelen, de duckface-selfies en berichtjes van vrienden die hun hele dag online deelden: ‘Nu nog even Boer Zoekt Vrouw kijken en dan straks lekker met mijn allerliefste onder de wol’. Daarom is het best gek dat ik tegenwoordig regelmatig workshops geef over de mogelijkheden van social media voor de promotie van je bedrijf.

Wat is er gebeurd?

Heel simpel; ik ben mijn bedrijf Nickypent begonnen. Mijn beste vriend lachte me nog net niet hardop uit toen ik hem vijf jaar geleden vertelde dat ik ondernemers wilde leren hoe ze gebruik konden maken van promotie in kranten, tijdschriften, radio en televisie.

‘Dat is een achterhaald idee. Alles gebeurt tegenwoordig toch online? Ondernemers willen weten hoe ze social media kunnen gebruiken. Niet hoe ze in de krant kunnen komen’, zei hij. Ik moest toegeven dat ik niets wist van de mogelijkheden om je online te profileren, omdat ik geweigerd had om ooit een Facebook- of Twitteraccount aan te maken. Ik had heel wat in te halen.

Hoewel ik nog steeds geen Facebookfan ben, ontdek ik wel steeds vaker de voordelen van social media. Ik ben dol op onze regionale weggeefhoek, mijn klanten krijgen regelmatig media-aandacht door de Facebookgroep Roept U Maar en afgelopen weekeind heb ik nog een goed tehuis gevonden voor vijf kittens via een berichtje op Facebook. Dat was me op een andere manier nooit zo snel gelukt.

Ik ben weliswaar nog steeds geen doorgewinterde Facebook-deskundige, maar ik heb wel een paar tips waarmee je ervoor kunt zorgen dat je bereik op Facebook groeit.

Hoe zorg je ervoor dat je meer mensen jouw Facebook-berichten zien?

Facebook is een social medium. Om succes te hebben, moet je je online dus social gedragen: het gaat om interactie. Hoe meer interactie, hoe meer succes je berichten hebben. Hoe werkt dat?

Met rekenmodellen en algoritmes zorgt Facebook ervoor dat mensen in hun tijdlijn te zien krijgen wat ze graag willen zien. Op die manier probeert Facebook je zo lang mogelijk op het platform te houden. Want hoe langer en hoe meer mensen er actief zijn, hoe meer advertenties Facebook kan verkopen.

Standaard laat Facebook de berichten van jouw pagina maar aan zo’n 7 tot 10% van je volgers zijn. Als jij 1000 volgers hebt zien dus slechts 70 tot 100 mensen jouw berichtje. Dat is niet veel als je erg veel moeite hebt gedaan om jouw aantal volgers te laten groeien.

Facebook wil mensen op het platform houden en laat mensen daarom vooral berichten zien die ze leuk vinden. Als iemand van jou volgers op het duimpje klikt bij jouw bericht, dan is dat een signaal voor FB dat jouw berichtje interessant is voor anderen. Druppelsgewijs krijgen dan een paar meer mensen jouw bericht in hun tijdlijn. Als zij jouw bericht ook leuk vinden, krijgen nog meer volgers je bericht te zien. Enz.

Daarom is het belangrijk dat mensen op dat duimpje drukken. Hoe meer vind ik leuks, hoe meer mensen jouw bericht te zien krijgen.

Maar er is meer.

Als ik dit uitleg tijdens workshops, dan maak ik er altijd een spelletje van om het belang van de verschillende soorten interactie aan te geven:

Het Facebook Vermenigvuldigingsspel

Het klopt vast niet precies als je het narekent, maar ik zie het zo: als iemand op het duimpje drukt, laat Facebook dat berichtje niet aan 7%, maar aan 14% van je volgers zien (twee keer zo veel bereik). Omdat de rekenmodellen van Facebook bij een duimpje weten dat er mensen zijn die jouw bericht interessant vinden. Als iemand een reactie achterlaat, is dat een teken voor Facebook dat jouw bericht de moeite waard is. Dan ziet niet 7%, maar misschien wel 21% (drie keer jouw bereik) van je volgers het bericht. En als mensen jouw bericht vervolgens gaan delen, dan wordt het pas echt interessant. Dan zien niet alleen meer van jouw volgers het berichtje, maar ook de vrienden van degene die op delen drukt. Dat kan best eens vijf keer je eigen bereik zijn. Of zelfs nog meer.

Dus, om het simpel te houden:

duimpje of emoiji = 2 punten
reactie achterlaten =  3 punten
bericht delen = 5 punten

Welke Facebookberichten scoren de meeste punten?

  • Berichten met (gekke) foto’s
    Een simpele manier om uit te proberen is je foto ondersteboven te plaatsen. Je kunt laten zien dat je dat expres hebt gedaan, maar je kunt ook afwachten en kijken wat er gebeurt als je gewoon een saaie foto op z’n kop zet. Wedden dat het punten oplevert omdat er reacties op komen? Dat zijn minstens 2 en misschien wel meer dan tien vermenigvuldigingspunten.
    Je kunt ook op zoek gaan naar grappige afbeeldingen. Bijvoorbeeld op Pixabay. Daar kun je gratis rechtenvrije afbeeldingen downloaden die je kunt gebruiken voor je social media. Als je daar meer over wilt lezen, kijk dan eens hier.
  • Berichten waarin je een reactie uitlokt
    Vraag mensen naar hun mening, laat ze een foto-onderschrift verzinnen voor die grappig foto, laat ze een zin afmaken of geef ze de keuze uit twee stellingen. Alles is goed, als mensen maar reacties achterlaten.
  • Berichten met video’s scoren beter
  • FB-lives halen nog steeds goede resultaten, omdat volgers een melding krijgen als je live bent of gaat.

Maar dan nog blijft het lastig om voldoende mensen op je berichten te laten reageren.

Je kunt Facebook ook op andere manieren een duwtje geven

Ik ken ondernemers die onderling hebben afgesproken dat ze elkaars FB-berichten leuk vinden. En erop reageren en delen. Als je zoiets met een groepje van 5 doet, vergroot je je bereik op Facebook al enorm. Hoe groter de groep is waarmee je zulke afspraken maakt, hoe beter het werkt. En het kost niks.

Hoe lang deze truc nog blijft werken weet ik niet. Ik voorzie dat Facebook uiteindelijk alle commerciele content alleen betaald in de nieuwsfeed laat zien. Sommige mensen maken om die reden geen Facebookpagina aan. Maar Facebook wil geen commerciele berichten via de prive-accounts. Je riskeert dan dat Facebook je account blokkeert.

Als je nu start met Facebook en je hebt geen advertentiebudget, val dan niet in de valkuil om allerlei commerciele berichten op je tijdlijn te zetten. Maak in elk geval berichten die je volgers graag liken, delen en waarop ze willen reageren en boost je zichtbaarheid eventueel nog meer door met een groepje samen te werken.

Deze tips werken trouwens ook op andere social media kanalen.

Ik heb inmiddels gemerkt dat social media goed gebruikt kunnen worden om jezelf en je bedrijf zichtbaar te maken als je bereid bent om je sociaal te gedragen op social media.

Mocht je nu niet zo’n hoge pet ophebben van Facebook, LinkedIn en Twitter, kijk dan eens bij mijn 52 andere manieren om je gratis je bedrijf te promoten en je naamsbekendheid te vergroten.

Wil je graag gratis je bedrijf promoten via de media en ook nog een beetje snel?
Zou je het liefst morgen al in de krant staan?
Dan is dit boek iets voor jou.

Experttips voor Free PublicityDit is geen doorsnee managementboek. Dit boek is anders. En anders zijn is een belangrijke voorwaarde als je op zoek bent naar media-aandacht en gratis publiciteit.

Veel boeken over free publicity zijn zo schandalig serieus. Ze gaan over media-strategieën, pers-databanken en het media-landschap. Dat is allemaal heel nuttig, maar eerlijk is eerlijk, het is ook vreselijk saai. En de zoektocht naar gratis publiciteit is juist een uitdagend avontuur.

Daarom heeft dit boek maar één theoretisch hoofdstuk en verder staan er alleen maar praktische tips en leuke anekdotes in. Je kunt er meteen mee aan de slag en je kunt zelfs morgen al op de voorpagina van de krant staan.

E-book voor €9,97 euro direct beschikbaar


Het e-book kun je meteen bestellen en downloaden voor €9,97 euro. Je kunt er dan meteen in beginnen. Het is een zogenaamd epub-bestand zoals je dat ook ontvangt als je een e-boek koopt bij Bol.com bijvoorbeeld. Je  kunt het  lezen op e-readers. Als je het wilt lezen op een Ipad, tablet of computer heb je daarvoor een e-reader-app nodig. Die kun je gratis downloaden in je appstore. Of je googelt erop.

Vul hier je emailadres in (je kunt ook je factuurgegevens invullen als je het bonnetje in je boekhouding wilt stoppen):

 







Het is een zogenaamd epub-bestand zoals je dat ook ontvangt als je een e-book koopt bij Bol.com. Je  kunt het lezen op alle e-readers. Als je het boek wilt lezen op een Ipad, tablet of computer dan heb je daarvoor een e-reader-app nodig. Dat lijkt ingewikkeld, maar die kun je gratis downloaden in je appstore. Of je googelt erop.

Gedrukt exemplaar verkrijgbaar via Bol.com en Managementboek


Liever een gedrukt exemplaar bestellen?

Dat kan hier voor 20 euro. De levertijd is 1 tot 2 werkdagen.

 

Recencies


Het boek leest echt vlot. Ik had geen enkel moment in het boek waarop ik dacht ‘dit is saai’. De auteur voegt heel vaak leuke verhalen toe (die trouwens echt gebeurd zijn). Nicky laat niet alleen de goede voorbeelden zien maar ook voorbeelden waarbij er iets is fout gelopen. Verhalen van Nicky zelf komen ook in het boek voor. Ik had eigenlijk niet verwacht dat een boek met tips ook gewoon grappig en leuk kan zijn en dat je op sommige momenten zelfs een beetje meeleeft met de auteur alsof je een roman aan het lezen bent.

Uit de review van mijn boek van Jana op haar blog FitSix.

 

Gratis opvallen is opvallend eenvoudig met de praktische adviezen die Nicky Corts je in dit vlot leesbare boek aanreikt. Snel lezen dus en dan direct aan de slag!
Jos Burgers, spreker en bestsellerauteur van marketingboeken

Ik moest hardop lachen, al vanaf de eerste bladzijde. Maar ik voel me ook zo begrepen, want Nicky beschrijft exact wat ik meemaak: van mijn angst om zichtbaar te zijn tot mijn droom om te wereld te bereiken. Ze daagt me uit en al lezende zie ik het mezelf ook doen!
Divera van der Elst, dé coach voor beginnende coaches

Dit boek is exact zoals ik dat van Nicky verwachtte; scherp, met humor en heerlijk praktisch. Ook als je jezelf nog niet kunt visualiseren als mediaster, zullen haar 50 tips jou gegarandeerd helpen om free publicity in te zetten als effectieve marketingtool voor je bedrijf.
Veronique Prins,  businesscoach bij Je zaak voor Elkaar

Dit  is geen gortdroog managementboek of super saaie handleiding.  Je wilt eigenlijk tijdens het lezen al direct aan de slag. De tips zijn duidelijk, direct uitvoerbaar en motiverend. Het voelde alsof Nicky met me in gesprek was. Ik ben helemaal enthousiast geworden. Een uitkomst voor elke ondernemer/ZZP’er.
Hetty Termaat-Steenbergen van Jouw ouders, mijn zorg, begeleiding thuis bij mensen met dementie

In de media komen leek me een onmogelijke taak, want ik had geen idee hoe de mediawereld in elkaar zit. Dit boek geeft je niet alleen de PIN-code voor gratis publiciteit, maar geeft je ook inzicht in hoe de media werken. Wanneer je deze stappen en tips toepast, gaat het gewoon lukken.
Monica ten Hoove, Financieel Huishoudster 

Eigenlijk kende ik als ex-journalist al die tips wel. Nou ja, bijna allemaal. Maar ik dacht dat media-aandacht voor mij als ondernemer niet was weggelegd. Dit boek heeft me de ogen geopefrnd: free publicity is echt voor iedereen. Ook voor mij.
Leonore Noorduyn, schrijfcoach en tekstschrijfster bij De Schrijfster

Ideaal voor beginnende ondernemers om deze skills onder de knie te krijgen. Maar ook een prettige opfrisbeurt voor elke brand & communicatie specialist om er op een originele manier weer even aan herinnerd te worden dat de sleutel tot succes niets te maken heeft met een grote zak geld.
Monique Ruesink, brand & communicatiemanager bij WeeRide Europe B.V. 

Het lekker lezende boek van Nicky Corts geeft praktisch tips en vooral do en don'ts om gratis exposure te krijgen. Het motiveert, inspireert en legt helder uit hoe en ook wanneer je wat moet doen.
Klaziena Waerts, Craving Watchers

 

Direct aan de slag voor €9,97 euro?

 







 

Experttips voor Free Publicity

 

2 gedachten over “Meer bereik op social media? Speel het Facebook-Vermenigvuldig-Je-Volgers-Spel

  • 18 oktober 2018 om 12:51
    Permalink

    Even een opmerking over pagina`s liken en er vervolgens niets mee doen. Er wordt vaak gevraagd om een like voor like , maar dan word je gestraft door fb. Alleen liken als je het echt wat vindt.
    Ik heb twee cursussen liggen van fb en ik doe er wel wat mee. Helaas ontbreekt me de energie om daar vol voor te gaan, maar schrijven heeft prioriteit. Succes!

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *