Je inschrijving bij de Kamer van Koophandel is rond. Je visitekaartjes ruiken nog naar verse drukinkt en je website en je Facebookpagina zijn ook online. Eindelijk mag je op zoek naar klanten.

Maar ook al is iedereen in je omgeving enthousiast over je plannen, hoe bereik je dan als startende ondernemer in vredesnaam de rest van Nederland? Hoe krijg je voldoende naamsbekendheid om nieuwe deelnemers te werven voor je trainingen? En hoe krijg je meer likes op die fonkelnieuwe Facebookpagina?

Je hebt er al genoeg over gelezen, dus je weet best hoe het moet:

  1. Je optimaliseert je website.
  2. Je schrijft wekelijks een blog dat je deelt op je socialmediakanalen en in je nieuwsbrief.
  3. En dan komen de klanten vanzelf.

Maar in de praktijk is het vinden van klanten veel moeilijker dan je van tevoren had bedacht.

Als blijkt dat die klanten niet vanzelf naar jou komen. Hoe vind jij dan klanten?

Met de komst van het internet zijn de mogelijkheden om gratis reclame te maken eindeloos. Maar reclame maken op een blog waar niemand komt, in een nieuwsbrief die niemand leest of via een Facebookpagina zonder volgers, werkt niet. Om via je website of je socialmediakanalen klanten te krijgen, heb je eerst een publiek nodig. En dat heb je niet zomaar. Dat duurt maanden. Soms zelfs wel een jaar of langer.

Maar wie wil er nu een half jaar op klanten wachten?

Richt je als starter daarom niet op je eigen kanalen, maar op bestaande netwerken:

  • Word lid van Facebook- en Linkedingroepen waar jouw ideale klant ook lid is.
  • Ga gastbloggen voor een platform waar jouw ideale klant artikelen leest.
  • Interview ondernemers die wel een groot netwerk hebben.
  • Zoek samenwerkingsverbanden met anderen.

Zorg dat je te zien bent in de traditionele media

Want kranten, tijdschriften, radio en televisie hebben een enorm netwerk. Kijk maar eens naar deze voorbeelden:

  • De Meppeler Courant: 12.250 lokale lezers
  • Dagblad van het Noorden: 100.000 regionale lezers
  • De Telegraaf: 445.294 landelijke lezers

Veel radio- en televisieprogramma’s hebben een nog groter publiek. Hart van Nederland heeft bijvoorbeeld 1.044.000 kijkers per dag. Bovendien hebben ze 230.683 volgers op Facebook en 63.639 op Twitter.

Veel ondernemers hebben maar een paar duizend volgers

En als starter mag je blij zijn met honderd Facebook-vind-ik-leuks en 55 inschrijvers op je emaillijst. En daarvan is meer dan de helft familie en vrienden.

Voordat jij als ondernemer duizend of meer volgers op social media of via een mailinglijst hebt opgebouwd, ben je jaren verder. Bovendien moet je dan dagelijks leuke berichten en grappige fotootjes plaatsen. En dan laat een medium als Facebook je berichten niet eens aan iedereen zien. Je verschijnt bij minder dan een kwart van je volgers in de tijdlijn, tenzij je ervoor betaalt.

Redactionele aandacht in kranten, radio en televisie is helemaal gratis

En het levert je meer op dan alleen klanten:

Het vergroot ook je betrouwbaarheid
Niet iedereen verschijnt in de media. Daarom gaan mensen er vanuit dat je wel heel goed moet zijn in je vak als een journalist de moeite neemt om over jou te publiceren. En het is altijd positief als iemand anders de moeite neemt om over jou te schrijven. Dat is een soort social proof.

En je naamsbekendheid groeit explosief
Niet iedereen die jou in de krant ziet, zal direct klant bij je worden. Maar je wordt wel veel beter onthouden. De volgende keer dat een klant iemand met jouw expertise zoekt, is de kans groot dat ze je naam nog weten en je opzoeken op internet.

Je bouwt een expert-status op
Lezers en televisiekijkers gaan er vanuit dat een verslaggever jou niet voor niks gevraagd heeft voor een item in de media.

Het helpt bij het krijgen van volgers op je eigen socialmediakanalen
Als slechts een kwart procent van de kijkers van Hart van Nederland jou na de uitzending opzoekt op social media of via Google dan zijn dat toch 2500 mensen. En als slechts 10% je opzoekt op social media en je gaat volgen dan heb je er na één uitzending 250 volgers bij.

Je emaillijst groeit
Als je een goede weggever op je site hebt, zorgt extra verkeer via de media automatisch voor meer inschrijvingen op je nieuwsbrief.

Het is goed voor je zelfvertrouwen
Want zeg nou zelf: het is best kicken om jezelf paginagroot in de krant te zien.

Je krijgt je verhaal helder voor klanten
Een journalist schrijft jouw verhaal soms mooier op dan jij dat zelf kan.

En als extraatje heb je weer onderwerpen voor je social media berichten
Want berichten waarin jij laat zien dat je in de krant hebt gestaan worden veel meer gedeeld en leuk gevonden dan je andere updates.

Bijna niemand gebruikt media-aandacht als marketingstrategie
Dus het geeft je een voorsprong op je concurrenten

Kleven er dan helemaal geen nadelen aan media-aandacht?

Natuurlijk wel. Niets is perfect. De nadelen van free publicity vind je hier.

Wil je beter zichtbaar worden en meer naamsbekendheid opbouwen door gratis reclame te maken?

Download dan hier het e-book: 25 manieren om gratis reclame te maken en meer naamsbekendheid te krijgen. Je kunt het meteen downloaden en het kost niks.



 

 



 

Als je mijn boek aanvraagt, ontvang je voortaan ook automatisch mijn maandelijkse publiciteitstips in je mailbox. Wil je dat niet? Dan kun je het e-book ook via de mail bij me aanvragen. Je krijgt het dan zo snel mogelijk; in elk geval binnen een week.

Je leest in mijn privacy-verklaring hoe ik jouw gegevens opsla en waarvoor ik ze gebruik.

 

2 gedachten over “Hoe bereik je als startende ondernemer naast je eigen netwerk ook de rest van Nederland?

  • 10 mei 2017 om 17:44
    Permalink

    Whoa, heb jij die foto gemaakt? Fantastisch!
    Zeg eh… 1000 volgers is voor veel ondernemers meer dan genoeg 😉

    Beantwoorden
    • 10 mei 2017 om 19:49
      Permalink

      Kitty, ik wou dat het waar was en ik die foto had gemaakt. Nee, het is gewoon een gratis foto van Pixabay.

      En 1000 volgers is voor je nieuwsbrief voor veel ondernemers misschien genoeg, maar voor social media is het echt te weinig.

      Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *