Je inschrijving bij de Kamer van Koophandel is rond. Je visitekaartjes ruiken nog naar verse drukinkt en je website en je Facebookpagina zijn ook online. Eindelijk mag je op zoek naar klanten.

Maar ook al is iedereen in je omgeving enthousiast over je plannen, hoe bereik je dan als startende ondernemer in vredesnaam de rest van Nederland? Hoe krijg je voldoende naamsbekendheid om nieuwe deelnemers te werven voor je trainingen? En hoe krijg je meer likes op die fonkelnieuwe Facebookpagina?

Je hebt er al genoeg over gelezen, dus je weet best hoe het moet:

  1. Je optimaliseert je website.
  2. Je schrijft wekelijks een blog dat je deelt op je socialmediakanalen en in je nieuwsbrief.
  3. En dan komen de klanten vanzelf.

Maar in de praktijk is het vinden van klanten veel moeilijker dan je van tevoren had bedacht.

Als blijkt dat die klanten niet vanzelf naar jou komen. Hoe vind jij dan klanten?

Met de komst van het internet zijn de mogelijkheden om gratis reclame te maken eindeloos. Maar reclame maken op een blog waar niemand komt, in een nieuwsbrief die niemand leest of via een Facebookpagina zonder volgers, werkt niet. Om via je website of je socialmediakanalen klanten te krijgen, heb je eerst een publiek nodig. En dat heb je niet zomaar. Dat duurt maanden. Soms zelfs wel een jaar of langer.

Maar wie wil er nu een half jaar op klanten wachten?

Richt je als starter daarom niet op je eigen kanalen, maar op bestaande netwerken:

  • Word lid van Facebook- en Linkedingroepen waar jouw ideale klant ook lid is.
  • Ga gastbloggen voor een platform waar jouw ideale klant artikelen leest.
  • Interview ondernemers die wel een groot netwerk hebben.
  • Zoek samenwerkingsverbanden met anderen.

Zorg dat je te zien bent in de traditionele media

Want kranten, tijdschriften, radio en televisie hebben een enorm netwerk. Kijk maar eens naar deze voorbeelden:

  • De Meppeler Courant: 12.250 lokale lezers
  • Dagblad van het Noorden: 100.000 regionale lezers
  • De Telegraaf: 445.294 landelijke lezers

Veel radio- en televisieprogramma’s hebben een nog groter publiek. Hart van Nederland heeft bijvoorbeeld 1.044.000 kijkers per dag. Bovendien hebben ze 230.683 volgers op Facebook en 63.639 op Twitter.

Veel ondernemers hebben maar een paar duizend volgers

En als starter mag je blij zijn met honderd Facebook-vind-ik-leuks en 55 inschrijvers op je emaillijst. En daarvan is meer dan de helft familie en vrienden.

Voordat jij als ondernemer duizend of meer volgers op social media of via een mailinglijst hebt opgebouwd, ben je jaren verder. Bovendien moet je dan dagelijks leuke berichten en grappige fotootjes plaatsen. En dan laat een medium als Facebook je berichten niet eens aan iedereen zien. Je verschijnt bij minder dan een kwart van je volgers in de tijdlijn, tenzij je ervoor betaalt.

Redactionele aandacht in kranten, radio en televisie is helemaal gratis

En het levert je meer op dan alleen klanten:

Het vergroot ook je betrouwbaarheid
Niet iedereen verschijnt in de media. Daarom gaan mensen er vanuit dat je wel heel goed moet zijn in je vak als een journalist de moeite neemt om over jou te publiceren. En het is altijd positief als iemand anders de moeite neemt om over jou te schrijven. Dat is een soort social proof.

En je naamsbekendheid groeit explosief
Niet iedereen die jou in de krant ziet, zal direct klant bij je worden. Maar je wordt wel veel beter onthouden. De volgende keer dat een klant iemand met jouw expertise zoekt, is de kans groot dat ze je naam nog weten en je opzoeken op internet.

Je bouwt een expert-status op
Lezers en televisiekijkers gaan er vanuit dat een verslaggever jou niet voor niks gevraagd heeft voor een item in de media.

Het helpt bij het krijgen van volgers op je eigen socialmediakanalen
Als slechts een kwart procent van de kijkers van Hart van Nederland jou na de uitzending opzoekt op social media of via Google dan zijn dat toch 2500 mensen. En als slechts 10% je opzoekt op social media en je gaat volgen dan heb je er na één uitzending 250 volgers bij.

Je emaillijst groeit
Als je een goede weggever op je site hebt, zorgt extra verkeer via de media automatisch voor meer inschrijvingen op je nieuwsbrief.

Het is goed voor je zelfvertrouwen
Want zeg nou zelf: het is best kicken om jezelf paginagroot in de krant te zien.

Je krijgt je verhaal helder voor klanten
Een journalist schrijft jouw verhaal soms mooier op dan jij dat zelf kan.

En als extraatje heb je weer onderwerpen voor je social media berichten
Want berichten waarin jij laat zien dat je in de krant hebt gestaan worden veel meer gedeeld en leuk gevonden dan je andere updates.

Bijna niemand gebruikt media-aandacht als marketingstrategie
Dus het geeft je een voorsprong op je concurrenten

Kleven er dan helemaal geen nadelen aan media-aandacht?

Natuurlijk wel. Niets is perfect. De nadelen van free publicity vind je hier.

Wil je graag gratis je bedrijf promoten via de media en ook nog een beetje snel?
Zou je het liefst morgen al in de krant staan?
Dan is dit boek iets voor jou.

Experttips voor Free PublicityDit is geen doorsnee managementboek. Dit boek is anders. En anders zijn is een belangrijke voorwaarde als je op zoek bent naar media-aandacht en gratis publiciteit.

Veel boeken over free publicity zijn zo schandalig serieus. Ze gaan over media-strategieën, pers-databanken en het media-landschap. Dat is allemaal heel nuttig, maar eerlijk is eerlijk, het is ook vreselijk saai. En de zoektocht naar gratis publiciteit is juist een uitdagend avontuur.

Daarom heeft dit boek maar één theoretisch hoofdstuk en verder staan er alleen maar praktische tips en leuke anekdotes in. Je kunt er meteen mee aan de slag en je kunt zelfs morgen al op de voorpagina van de krant staan.

E-book voor €9,97 euro direct beschikbaar


Het e-book kun je meteen bestellen en downloaden voor €9,97 euro. Je kunt er dan meteen in beginnen. Het is een zogenaamd epub-bestand zoals je dat ook ontvangt als je een e-boek koopt bij Bol.com bijvoorbeeld. Je  kunt het  lezen op e-readers. Als je het wilt lezen op een Ipad, tablet of computer heb je daarvoor een e-reader-app nodig. Die kun je gratis downloaden in je appstore. Of je googelt erop.

Vul hier je emailadres in (je kunt ook je factuurgegevens invullen als je het bonnetje in je boekhouding wilt stoppen):







Het is een zogenaamd epub-bestand zoals je dat ook ontvangt als je een e-book koopt bij Bol.com. Je  kunt het lezen op alle e-readers. Als je het boek wilt lezen op een Ipad, tablet of computer dan heb je daarvoor een e-reader-app nodig. Dat lijkt ingewikkeld, maar die kun je gratis downloaden in je appstore. Of je googelt erop.

Recencies


Het boek leest echt vlot. Ik had geen enkel moment in het boek waarop ik dacht ‘dit is saai’. De auteur voegt heel vaak leuke verhalen toe (die trouwens echt gebeurd zijn). Nicky laat niet alleen de goede voorbeelden zien maar ook voorbeelden waarbij er iets is fout gelopen. Verhalen van Nicky zelf komen ook in het boek voor. Ik had eigenlijk niet verwacht dat een boek met tips ook gewoon grappig en leuk kan zijn en dat je op sommige momenten zelfs een beetje meeleeft met de auteur alsof je een roman aan het lezen bent.

Uit de review van mijn boek van Jana op haar blog FitSix.

Gratis opvallen is opvallend eenvoudig met de praktische adviezen die Nicky Corts je in dit vlot leesbare boek aanreikt. Snel lezen dus en dan direct aan de slag!
Jos Burgers, spreker en bestsellerauteur van marketingboeken

Ik moest hardop lachen, al vanaf de eerste bladzijde. Maar ik voel me ook zo begrepen, want Nicky beschrijft exact wat ik meemaak: van mijn angst om zichtbaar te zijn tot mijn droom om te wereld te bereiken. Ze daagt me uit en al lezende zie ik het mezelf ook doen!
Divera van der Elst, dé coach voor beginnende coaches

Dit boek is exact zoals ik dat van Nicky verwachtte; scherp, met humor en heerlijk praktisch. Ook als je jezelf nog niet kunt visualiseren als mediaster, zullen haar 50 tips jou gegarandeerd helpen om free publicity in te zetten als effectieve marketingtool voor je bedrijf.
Veronique Prins,  businesscoach bij Je zaak voor Elkaar

Dit  is geen gortdroog managementboek of super saaie handleiding.  Je wilt eigenlijk tijdens het lezen al direct aan de slag. De tips zijn duidelijk, direct uitvoerbaar en motiverend. Het voelde alsof Nicky met me in gesprek was. Ik ben helemaal enthousiast geworden. Een uitkomst voor elke ondernemer/ZZP’er.
Hetty Termaat-Steenbergen van Jouw ouders, mijn zorg, begeleiding thuis bij mensen met dementie

In de media komen leek me een onmogelijke taak, want ik had geen idee hoe de mediawereld in elkaar zit. Dit boek geeft je niet alleen de PIN-code voor gratis publiciteit, maar geeft je ook inzicht in hoe de media werken. Wanneer je deze stappen en tips toepast, gaat het gewoon lukken.
Monica ten Hoove, Financieel Huishoudster 

Eigenlijk kende ik als ex-journalist al die tips wel. Nou ja, bijna allemaal. Maar ik dacht dat media-aandacht voor mij als ondernemer niet was weggelegd. Dit boek heeft me de ogen geopend: free publicity is echt voor iedereen. Ook voor mij.
Leonore Noorduyn, schrijfcoach en tekstschrijfster bij De Schrijfster

Ideaal voor beginnende ondernemers om deze skills onder de knie te krijgen. Maar ook een prettige opfrisbeurt voor elke brand & communicatie specialist om er op een originele manier weer even aan herinnerd te worden dat de sleutel tot succes niets te maken heeft met een grote zak geld.
Monique Ruesink, brand & communicatiemanager bij WeeRide Europe B.V. 

Het lekker lezende boek van Nicky Corts geeft praktisch tips en vooral do en don'ts om gratis exposure te krijgen. Het motiveert, inspireert en legt helder uit hoe en ook wanneer je wat moet doen.
Klaziena Waerts, Craving Watchers

Direct aan de slag voor €9,97 euro?







Experttips voor Free Publicity

2 gedachten over “Hoe bereik je als startende ondernemer naast je eigen netwerk ook de rest van Nederland?

  • 10 mei 2017 om 17:44
    Permalink

    Whoa, heb jij die foto gemaakt? Fantastisch!
    Zeg eh… 1000 volgers is voor veel ondernemers meer dan genoeg 😉

    Beantwoorden
    • 10 mei 2017 om 19:49
      Permalink

      Kitty, ik wou dat het waar was en ik die foto had gemaakt. Nee, het is gewoon een gratis foto van Pixabay.

      En 1000 volgers is voor je nieuwsbrief voor veel ondernemers misschien genoeg, maar voor social media is het echt te weinig.

      Beantwoorden

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.