‘Elk nadeel heb z’n voordeel,’ zei voetballer Johan Cruijff ooit.
Gratis publiciteit dus ook.
Daarom zet ik hier alle nadelen van free publicity maar eens voor je op een rijtje:
- De media hebben tienduizenden lezers.
Als slechts 1% daarvan je opzoekt op internet, exploderen je site-statistieken en verdubbelt je aantal volgers op social media. Daar moet je toch niet aan denken? - Iedereen weet na een stuk in de krant waar je verstand van hebt.
Mensen bellen je op voor advies. Binnen een paar uur heb je zelfs nieuwe klanten. - Na een berichtje in de lokale krant bellen mensen je spontaan voor een afspraak.
Dat betekent geld verdienen in plaats van scrollen door je Facebook-updates en level 167 van Candycrush spelen. - Mensen herkennen je op straat en stellen vragen over je bedrijf.
Een bezoek aan de bakker levert je voortaan klanten op. - Iedereen denkt dat je een betrouwbare zakenpartner bent na een artikel in een tijdschrift.
Dat kun je niet hebben natuurlijk. - Als journalisten je eenmaal hebben gevonden, vragen ze je vaker voor een interview.
Door dat sneeuwbaleffect heb je voor niks een fors advertentiebudget gereserveerd. - Als mensen jou hebben gezien in Hart van Nederland levert dat mond-tot-mond reclame op.
Nog meer interesse voor je product. En minder geld nodig voor reclame. Straks hou je eind van het jaar nog geld over. - Een krantenberichtje kan nog een ronde mee als blogpost op je website.
Of als berichtje op Twitter. Of als update op Facebook. Maar je besteedt natuurlijk liever uren aan steeds iets origineels verzinnen. - Een stuk in een vakblad belandt rechtstreeks in de handen van je doelgroep.
Je hoeft niet langer op zoek naar klanten. Zij vinden jou. Straks hou je tijd over. Moet je om de tijd te doden met je lief naar de bioscoop of naar de dierentuin met je kinderen. - Redactionele media-aandacht is gratis.
Geen facturen. Geen BTW. Geen administratie. Hoe verantwoord je dat in vredesnaam bij je boekhouder en de Belastingdienst?
Inderdaad: je loopt behoorlijke risico’s met free publicity.
Je bent gewaarschuwd.
Wil je beter zichtbaar worden en meer naamsbekendheid opbouwen door gratis reclame te maken?
Download dan hier het e-book: 25 manieren om gratis reclame te maken en meer naamsbekendheid te krijgen. Je kunt het meteen downloaden en het kost niks.
Als je mijn boek aanvraagt, ontvang je voortaan ook automatisch mijn maandelijkse publiciteitstips in je mailbox. Wil je dat niet? Dan kun je het e-book ook via de mail bij me aanvragen. Je krijgt het dan zo snel mogelijk; in elk geval binnen een week.
Je leest in mijn privacy-verklaring hoe ik jouw gegevens opsla en waarvoor ik ze gebruik.
Download dan hier het e-book: 25 manieren om gratis reclame te maken en meer naamsbekendheid te krijgen. Je kunt het meteen downloaden en het kost niks.
Als je mijn boek aanvraagt, ontvang je voortaan ook automatisch mijn maandelijkse publiciteitstips in je mailbox. Wil je dat niet? Dan kun je het e-book ook via de mail bij me aanvragen. Je krijgt het dan zo snel mogelijk; in elk geval binnen een week.
Je leest in mijn privacy-verklaring hoe ik jouw gegevens opsla en waarvoor ik ze gebruik.
🙂 Bedankt voor de glimlach! Alleen doet die schop tegen mijn achterwerk wel een beetje zeer…
Graag mijn best gedaan voor die glimlach. En zo’n schop vind ik eigenlijk ook best fijn om te doen. Dus hup, doe er wat mee! 😉
Leuke benadering van het onderwerp.
Maar pas op, zo’n blogbericht heeft ook een nadeel:
Straks krijg je nog teveel klanten, zodat je geen tijd meer hebt voor dit soort blogberichten…
Ha, ha Webwinkelmeerwaarde, gelukkig is schrijven m’n hobby. Dus zelfs als ik hier héééél veel klanten mee krijg, dan blijf ik gekke stukjes schrijven om te ontspannen. 🙂
Dat is een hele geruststelling 😉
Lieuwe
🙂