De meeste nieuwsbrieven zijn dodelijk saai.
En dat is een zeer effectieve manier om ervoor te zorgen dat je volgers zich snel weer uitschrijven.
Zo’n mailing schiet zijn doel dus compleet voorbij.
Schrijf en verstuur je zo’n slaapverwekkende nieuwsbrief, dan klikken je volgers direct op unsubscribe. Of ze nemen niet eens de moeite om jouw mails te openen en deponeren ze meteen in de prullenbak. Dat doe ik ook wel eens.
Bij mij komen er wekelijks slechts drie of vier nieuwsbrieven door de ballotage. Voor meer heb ik geen tijd. En ik heb er ook geen zin in. Ik kan namelijk honderden dingen verzinnen die ik liever doe dan slechte nieuwsbrieven lezen.
Om in mijn inbox te mogen, moet een mailing op z’n minst heel goede informatie bevatten. En dan ook nog info waar ik precies op dat moment op zit te wachten. Zo niet, dan moet je me een andere reden geven om te lezen. Bijvoorbeeld omdat je teksten achterlijk goed geschreven zijn. Of omdat ik erom moet lachen. Geef je steengoede informatie, schrijf je goed en gebruik je humor, dan word ik zelfs een fan.
Heel soms abonneer ik me op een slecht geschreven nieuwsbrief.
Dat doe ik dan omdat ik de schrijver heel graag mag en via de nieuwsbrief een beetje op de hoogte wil blijven. Maar strikt genomen telt dat niet, want met vrienden doe ik geen zaken. Andersom komt wel voor: dan worden zakenpartners na verloop van tijd vrienden.
Goed, laten we er vanuit gaan dat de meeste ondernemers hun nieuwsbrieven uitkiezen en selecteren op goede en zinvolle informatie die ook lekker leest. Dan moeten jouw nieuwsbrieven daar dus minimaal aan voldoen, anders lezen klanten jouw updates niet en kun je je al die moeite gerust besparen.
Een makkelijke en snelle manier om in je nieuwsbrief goede informatie te stoppen, is door je blogs te delen. Want aan je blog besteed je als het goed is veel aandacht. Je kunt je hele blog kopieren, maar je kunt ook alleen een inleiding opnemen in je nieuwsbrief om de lezer nieuwsgierig te maken. Aan het eind van de inleiding plaats je dan een link naar je blog.
En dat is het eigenlijk wel. Verder hoeft er nauwelijks iets in een nieuwsbrief, want updates versturen doe je toch vooral om potentiële klanten geregeld aan jouw bestaan te herinneren. Zodat ze meteen aan jou denken als ze iemand in jouw vakgebied zoeken.
Maar wat als je niet vaak genoeg blogt om daar elke week een nieuwsbrief mee te vullen?
Dan heb je een paar mogelijkheden:
- Schrijf speciaal een stukje voor je nieuwsbrief.
Dat vind ik zelf zonde van je moeite. Als je dan toch iets schrijft, maak er dan ook maar meteen een blog van dat je op verschillende plekken kan delen. - Knip je blog in verschillende kortere stukken op.
Zorg dat elk deel een goede tip of boeiende informatie bevat, en deel dat in je nieuwsbrief. Een link naar het artikel is dan niet nodig. - Deel af en toe een ouder blog of een stukje van een blog dat je al een tijdje online hebt staan.
Nieuwe inschrijvers op je nieuwsbrief hebben die oudere blogs nog nooit gelezen. En zelfs de inschrijvers die alles van je lezen, vergeten vaak dat je bepaalde informatie al eens hebt gedeeld. Bovendien is het zonde om nooit meer iets met oude blogs vol goede informatie te doen. O ja, en het is ook nog eens goed voor je vindbaarheid in Google. - Verzamel informatie van anderen en deel dat in je nieuwsbrief.
Liefst ga je daarvoor een samenwerking aan met iemand anders die aanvullende informatie voor jouw vakgebied heeft. Zo zou ik kunnen samenwerken met iemand die verstand heeft van zoekmachine-optimalisatie of websites bouwen. Je kunt dan over en weer informatie uit elkaars blog delen en liefst ook je weggever, zodat ook je maillijst kan groeien. Je hoeft dan minder vaak te bloggen en je kunt toch goede informatie aan je volgers verstrekken. Overigens kun je dit ook met meerdere ondernemers samen doen. Hoe meer deelnemers, hoe minder vaak je zelf tekst hoeft te schrijven.
O ja, en bied af en toe je cursussen, diensten of producten aan in je nieuwsbrief.
En dan bedoel ik echt af en toe hè.
Want als je dat vaak doet, ziet je nieuwsbrief eruit als een advertentiekrantje en dat verdwijnt bij mij ook ongelezen in de kattenbak.
Dit blog is onderdeel van een serie over blogpromotie:
- Hoe maak je jouw bedrijf zichtbaar met bloggen?
- Hoe en hoe vaak, deel je een blog op Facebook, Twitter, LinkedIn en Pinterest?
- Hoe maak je een interessante nieuwsbrief met je blog? (dat lees je nu)
- Welke mogelijkheden zijn er om je blog als gastblog te publiceren?
- Gebruik jij je e-mailhandtekening al om je blog te delen?
- Hoe maak je een blogartikel goed vindbaar in Google?
Het is de basis van je online presentatie.
En het is het fundament van je website.
Google gebruikt je teksten om te bepalen of je in de zoekresultaten van klanten verschijnt.
En wat dacht je van alle woorden die je nodig hebt voor je ebook, je verkooppagina’s en je persberichten?
Daarvoor heb je een zekere basis-schrijfvaardigheid nodig.
En het helpt als je weet hoe je die teksten kunt gebruiken om nog meer klanten naar je website te krijgen.
Want met heel eenvoudige truuks gebruik je je teksen ook voor zoekmachine-optimalisatie, je social media berichten, je (e)book en als uitgangspunt voor je video's en nieuwsbrief.
Hoe je dat allemaal doet?
Dat leg ik uit in een 2,5 uur durende workshop over schrijven voor het web.
Natuurlijk leer je ook hoe je je teksten snel beter, vlotter en pakkender maakt.
Voor wie?
Iedereen die denkt dat hij niet goed kan schrijven, maar die teksten nodig heeft voor het web.
Iedereen die meer klanten naar zijn website wil trekken, maar geen zin heeft in een cursus zoekmachine-optimalisatie.
Iedereen die bedrijfsmatig social media gebruikt of blogt.
Wat krijg je?
Je gaat naar huis met genoeg onderwerpen om een jaar lang wekelijks te bloggen of een artikel te plaatsen.
Je leert hoe je snel boeiende, pakkende teksten voor het web kunt schrijven: blogs, maar ook verkoopteksten en informatieve pagina's.
Je leert hoe je jouw teksten op verschillende plekken op het web kunt gebruiken, zodat je niet steeds iets nieuws hoeft te schrijven.
Je leert een eenvoudige manier om beter vindbaar te worden in Google.
Wanneer?
De datum staat nog niet vast, maar het wordt eind februari.
Waar?
Aan mijn zelfgetimmerde, steigerhouten bureau in mijn kantoor met houtkachel aan de Trambaanweg 6 in Havelte. Omdat we op een kippenboerderij wonen, serveer ik koffie, thee en eierkoeken.
Wat kost dat?
150 euro ex. BTW per persoon. Als je iemand meeneemt, dan krijgen jullie elk 10% korting.
Er is plek voor maximaal 4 personen.
Schrijf je hier in:
Dan neem ik contact met je op.
Helder stuk. Ik denk al tijden aan een nieuwsbrief maar denk dan ‘het is zo veel werk!’. Ik ben blogger, voor mij is het geen broodwinning, dus het is geen must. Het is meer leuk om meer inzicht te krijgen in wie je vaste lezerspubliek is. Zelf werken nieuwsbrieven (als klant) wel voor me. Dan lees ik iets en denk ik, o ja, die bestaat nog, even naar de site gaan. Hoe vaak raad je btw aan een nieuwsbrief te versturen? 1x per maand of minder zelfs is wel voldoende toch?
Ik raad je aan zo vaak een nieuwsbrief te versturen als je zelf denkt dat je kunt volhouden. Ideaal is 1x per week omdat je dan bij je lezers onder de aandacht blijft, maar voor veel mensen is dat nauwelijks te doen. Doe dan 1x per 2 weken of inderdaad 1x per maand. Als je, zoals jij, geen producten of diensten verkoopt maakt het niet zo veel uit. Je kunt ook gewoon elke keer als je een blog plaatst een nieuwsbrief met je blog naar je lezers sturen. Je kunt het zo ingewikkeld of simpel maken als je zelf wilt.
Bij punt 4 schreef je:
“Je hoeft dan minder vaak te bloggen en je kunt toch goede informatie aan je volgers verstrekken. Overigens kun je dit ook met meerdere ondernemers samen doen. Hoe meer deelnemers, hoe minder vaak je zelf tekst hoeft te schrijven.”
Is er dan niet het risico dat er seo-schade ontstaat, doordat Google z.g. ‘dubbele content’ opmerkt (en afstraft)?
Over dubbele content is Google niet zo ‘content’ 😉 maar dit wordt vaak overschat.
Voor Google (en dus ook voor de ‘verdubbelaar’) heeft dit gewoon geen toegevoegde SEO waarde maar that’s it. Google kiest dan ondermeer op datum, kwaliteit, kwantiteit en autoriteit van de site die de tekst als (een van) de eersten heeft gepubliceerd.
Uiteraard wordt de gedupliceerde tekst lager (of niet) in de zoekresultaten vermeld. Als je dat als ‘afstraffen’ ziet, okay, maar als het niet om de ranking gaat dan is dat m.i. niet zo’n ramp. In dit geval gaat het om je nieuwsbrief lezers wat meer informatie te bieden en niet zozeer om de ranking.
Uiteraard geef Google wel ‘strafpunten’ (reputatieschade) als je een gewoonte maakt van teksten dupliceren, maar dat moet je echt wel regelmatig grote lappen tekst kopiëren.
Overigens kun je ook met een stukje code aan Google laten weten dat het om dubbele content gaat, dan loop je helemaal geen risico op strafpunten omdat Google jouw tekst dan niet indexeert.
Hoi Cas,
Dank je wel voor je uitgebreide en heldere antwoord op de vraag van Arjan!
Hoi Arjan,
Goed punt. Ik bedoel dat je de informatie uit blogs en de blogs van anderen kunt delen in je nieuwsbrief. Daar doet Google niks mee. Zie ook het uitgebreidere antwoord van Cas.