opvallenNieuwswaarde.
Het is de belangrijkste voorwaarde voor serieuze media-aandacht.
Als je er veel van hebt, ga je viraal.
Als je het niet hebt, kijkt er geen journalist naar je om.
Maar hoe ontdek je je eigen nieuwswaarde?
Waarschijnlijk heb je geen idee wat jou interessant en bijzonder maakt.
En dan stel je jezelf zo voor:

‘Ik ben stress-counseler. Ik help mensen met crisisproblemen. Ik werk met persoonlijke gesprekken en op gevoel naar de kern van het probleem.’

Je doet geweldig werk. Je helpt mensen die in een crisis zitten en dat is heel belangrijk en waardevol. Maar het zegt een verslaggever niets.

De journalist weet nog steeds niet wat je doet.
Bovendien raakt hij geïrriteerd omdat je z’n tijd verspilt.
Hij vraagt zich af:
Wat voor crisisproblemen?
Van wie?
Waar?
En hoe?

Het maakt verschil of de crisis die je oplost bestaat uit vechtpartijen in een asielzoekercentrum of dat je leraren leert omgaan met stress in de klas.

Het eerste heeft mogelijk nieuwswaarde. Om het tweede geval nieuwswaardig te maken zul je creatiever moeten zijn. Dan moet je jouw bedrijf koppelen aan een maatschappelijk probleem, bijvoorbeeld de stijging van het aantal basisschoolleerkrachten dat met een burn-out thuis zit. Dat moet je dan staven met cijfers.

Zonder een maatschappelijke kapstok om jouw nieuws aan op te hangen, is media-aandacht voor de meeste counselers kansloos.

Maar soms werk je met een interessante methode. Iets dat heel anders is dan anderen. Zeg dus niet dat je met persoonlijke gesprekken en op gevoel werkt. Dat doet iedereen. Het is wel nieuwswaardig als je bijvoorbeeld bij elke cliënt een ringslang op schoot zet om zijn onderliggende frustraties en angsten op te sporen.

Benadruk wat jou of je methode uniek maakt

Wat doe jij anders dan anderen?
En om nog meer nieuwswaarde te creëren: kun je daar mooi beeldmateriaal van maken?
Met cliënten die ringslangen aaien, lukt dat. Maar als je net als ieder ander tegenover je cliënt in een stoel zit, dan levert dat geen boeiende plaatjes op.

Een ander voorbeeld:

‘Ik breng managers die vastlopen in beweging op weg naar hun passie. Ik daag ze uit en haal ze uit hun comfortzone door paarden hun gedrag te laten spiegelen. ’

Dat is veel concreter dan het eerste voorbeeld.
Het roept een beeld op: managers in een krijtstreepje met stropdas en een paar krokodillenleren schoenen naast een hoop dampende paardenmest.

Het heeft mogelijkheden.
Maar het is het genoeg?

Misschien. Als je de tegenstelling visueel goed in beeld brengt. Ook hier is geen sprake van echte nieuwswaarde, want paarden inzetten bij coaching is al lang niet nieuw meer.

Wat werkt dan wel?

Nou, kijk hier eens naar:

‘Ik ben Ellen de Dreu van CourageCamper. Ik ben 49 jaar en ik trek solo met mijn Volkswagen camper door Europa. Nu in Spanje, straks ook naar de gebieden waar vluchtelingen leven. Ik help ondernemers om hun angsten te overwinnen door ze een poosje met me mee te laten reizen. Dat inspireert ze om moedige beslissingen te nemen.’

Zie je de mogelijkheden?

Een 49-jarige vrouw trekt in haar uppie door Europa in een camper.
Dat kom je niet zo vaak tegen. Ellen verwacht straks ook af te reizen naar de gebieden waar vluchtelingen worden opgevangen. Ze heeft nagedacht over nieuwswaarde: ze haakt aan bij een maatschappelijke crisis en het nieuws.

Ellen laat ondernemers meereizen in haar camper.
Dat is echt iets anders dan met een kopje kruidenthee en een cupcake over je gevoelens praten. Ellen en haar cliënt gaan samen het avontuur tegemoet.

Geen gebrek aan beeldmateriaal.
Denk aan de camper van Ellen naast een tentenkamp vol vluchtelingen. Of Ellen en een ondernemer die samen een lekke band verwisselen.

Voeg daar de avonturen aan toe die ze onderweg ongetwijfeld zal meemaken, de verhalen van ondernemers die ze te horen krijgt en de ervaringen van vluchtelingen. Haar initiatief zit vol human interest verhalen. En tijdschriften en veel tv-programma’s zijn daar dol op.

Met een bijzonder concept heb je nieuwswaarde.

Maar wat is je nieuwswaarde als je geen spannend bedrijfsconcept hebt?

Beantwoord dan de volgende vragen:

  • Signaleer je een maatschappelijk probleem in je praktijk?
  • Doe je iets op een heel andere manier dan anderen?
  • Doe je iets onverwachts?
  • Doe je iets tegendraads?
  • Werk je met beroemdheden? Of een andere ongewone doelgroep?
  • Kun je aanhaken bij het nieuws?

Kun je op één van bovenstaande vragen ja antwoorden? Dan is dat je nieuwswaarde.

Is nee het antwoord op alle vragen?
Dan heb je op dit moment helaas geen nieuwswaarde.
Kijk dan eens of je je bericht interessant kan maken met het 5A-model:

Actualiteit
Journalisten zoeken altijd actuele onderwerpen. Koppel jouw bedrijf aan de actualiteit. Kun je iets vertellen over de zomervakantie? Dan zit je nu goed, want het is komkommertijd. Een berichtje over stress over het opnemen van verlofdagen kan dan al genoeg zijn om de media te halen.

Afwijkend
Alles wat anders is dan anders, is voor verslaggevers de moeite waard. Zo zullen de meeste pestkoppen geen media-aandacht krijgen, maar als je begrafenisondernemers en escortdames gebruikt om willekeurige mensen te treiteren, dan nemen de media dat wel op.

Aantallen
Mensen, journalisten dus ook, zijn dol op aantallen. Het bericht dat Albert Heijn de suiker in frisdranken met 30 procent terugdringt is daar een goed voorbeeld van. Het artikel staat bol van de cijfers en percentages.

Amusement
Redacties zijn ook op zoek naar berichten met amusementswaarde, want niemand leest graag alleen maar kommer en kwel. Ahmed Hassan Refaie een 20-jarige rechtenstudent heeft een bijzondere hobby: hij bouwt monumenten van kaarten. En dat is genoeg voor media-aandacht.

(geen) Afstand
Hoe dichterbij iets gebeurt, hoe meer kans op plaatsing. Dichtbij kan zowel de fysieke afstand als gevoelsmatig zijn. Een verkeersongeluk in jouw straat vind je interessanter dan een ongeluk op de A6, tenzij er iemand bij dat snelwegongeluk een bekende van je is. Een berichtje over een ééneiige tweeling, waarvan één van beide meisje een geslachtsverandering wil, is zo’n berichtje. Iedereen kent wel tweeling.

Hoe meer A’s je in je bericht kunt stoppen, hoe groter de kans op plaatsing

Het is nog twee maanden komkommertijd. Dan zitten redacties te springen om nieuws. Maak jouw bericht interessant met het 5A-model en gebruik de zomervakantie de media te halen.

Wil je beter zichtbaar worden en meer naamsbekendheid opbouwen door gratis reclame te maken?

Download dan hier het e-book: 25 manieren om gratis reclame te maken en meer naamsbekendheid te krijgen. Je kunt het meteen downloaden en het kost niks.



 

 



 

Als je mijn boek aanvraagt, ontvang je voortaan ook automatisch mijn maandelijkse publiciteitstips in je mailbox. Wil je dat niet? Dan kun je het e-book ook via de mail bij me aanvragen. Je krijgt het dan zo snel mogelijk; in elk geval binnen een week.

Je leest in mijn privacy-verklaring hoe ik jouw gegevens opsla en waarvoor ik ze gebruik.

 

4 gedachten over “Nieuwswaarde: hoe val je op als iedereen hetzelfde doet als jij?

  • 12 juli 2017 om 11:28
    Permalink

    Dag Nicky,

    Ik wou je even melden dat ik je blog erg prettig vind lezen, de artikelen zijn niet te lang en altijd vol praktische tips. Goed bezig!

    Ik heb nog wel een vraag: Heb je een lijst met alle media’s / contacten per categorie 🙂 zo een lijstje zou mij en al je andere volgers zoveeeeeel tijd besparen. Nu ik het opschrijf besef ik mij dat zo een lijst behoorlijk wat aandacht naar je blog zou trekken (resource)…en je kan die over tijd ook uitbreiden… zou een win win zijn!

    anyways goed stuk!

    Beantwoorden
    • 12 juli 2017 om 11:40
      Permalink

      Hoi Tomasz,

      Bedankt voor je complimenten. Heel aardig.

      Ik ben met je eens dat een lijst met media-contacten super waardevol is. Het is niet voor niks dat PR-bureau’s duizenden euro’s voor zo’n lijst vragen. Ik leg in mijn blogs uit hoe je gratis zelf media-lijsten kan maken met het Handboek Nederlands Pers. Mijn perscontacten deel ik alleen met mijn coachingsklanten. Ik geef niet alles gratis op mijn blog weg. 🙂

      Beantwoorden
  • 28 juni 2017 om 09:05
    Permalink

    Hallo Nicky,

    Ik zit met een dillema, schrijf ik het persbericht vanuit mezelf “ik ga het boek…. uitbrengen” , of vanuit de derde persoon “Evelina Zinger gaat het boek… uitbrengen”.
    Ik ben met mijn blog gewend vanuit mezelf te schrijven maar zie in je voorbeelden vaak de tweede optie staan. Wat komt beter over voor de pers?

    Groetjes Evelina

    Beantwoorden

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.