Het digitale tijdperk: laptops, computers en smartphones.

Een eerste vereiste voor publicatie in de media is dat een bericht nieuwswaarde heeft. Anders plaatst niemand je persbericht. Garantie voor plaatsing is er sowieso niet. Het is altijd de redactie die bepaalt of een bericht wel of niet in de krant komt.

Maar hoe hoger de nieuwswaarde, hoe groter de kans op plaatsing.

De betekenis van nieuwswaarde is dus groot. In dit artikel leg ik uit welke criteria redacties hanteren om de nieuwswaarde te bepalen. Ook  vind je een link naar een gratis online nieuwswaardetest.

Tijdens mijn opleiding leerde ik de volgende formule: Nieuwswaarde is de hoeveelheid doden gedeeld door de afstand. Tenzij je begrafenisondernemer of ambulancebroeder bent, heb je waarschijnlijk niet dagelijks met doden te maken. Je denkt dan misschien dat deze formule voor jou niet interessant is.

Maar vergis je niet. Nieuwswaarde is voor elk persbericht van betekenis. Nieuwswaarde is één van de belangrijkste criteria waaraan journalisten moeten voldoen. Zonder nieuwswaarde krijg je per definitie geen media-aandacht.

Hoe kun je de nieuwswaarde van je persbericht bepalen?

Het werkt nog altijd zo dat hoe meer doden of gewonden er vallen en hoe dichterbij iets gebeurt, hoe groter de nieuwswaarde is.

Het verklaart waarom de vliegramp in de Oekraïne zoveel aandacht krijgt: veel doden en omdat het gaat om Nederlandse slachtoffers, is de afstand klein. Een neergehaald vliegtuig uit Amerika krijgt in Nederland lang niet zo veel aandacht. Minder nieuwswaarde.

 

Een voorbeeld voor lokaal nieuws:
Vorige jaar berichtte de Meppeler Courant over een hondje dat dodelijk getroffen werd door een honkbal. De Chihuahua werd door de ouders van de eigenaresse meegenomen voor een wandeling langs de sportvelden. Precies op het moment dat zij langs het honkbalveld liepen, sloeg een slagman een homerun. De bal vloog over de hekken en raakte het hondje. Het dier was op slag dood.

Het nieuws was zo bizar dat ik het al snel overal tegenkwam. In Hart van Nederland, Metro, RTV Oost, De Stentor en de Telegraaf bijvoorbeeld.

De formule voor nieuwswaarde kun je zelfs hier toepassen, want er valt een dode (een Chihuahua) en het komt heel dichtbij (iedereen kan blijkbaar z’n hondje verliezen door een bizar ongeluk).

Nieuwswaarde criteria:

In het geval van het overleden hondje speelt er meer dan alleen de bovenstaande formule. Het bericht voldoet aan vrijwel alle criteria waar een redactie naar kijkt om de nieuwswaarde van een bericht te bepalen:

  • Onverwachte gebeurtenis
  • Exclusief
  • Emotie
  • Nabijheid/betrokkenheid
  • Maatschappelijk belang
  • Link met de actualiteit
  • Timing

Onverwachte gebeurtenis

Niemand had erop gerekend dat een hondje zou overlijden door een honkbal. Dit kon alleen gebeuren omdat er precies op het moment dat het hondje daar werd uitgelaten, iemand een homerun sloeg. Die kans was nihil.

Exclusief

Het is een exclusief verhaal. Waarschijnlijk is er het de eerste keer dat een Chihuahua overleed door een bal die over een hek vloog tijdens een honkbaltraining.

Emotie

Baasjes die verdrietig zijn over het overlijden van hun hond. Geschokte ouders die het hondje voor hun dochter uitlieten en getuige waren van het ongeval. De slagman die verbijsterd is door zijn fatale slag. Allemaal emotie.

Nabijheid/betrokkenheid

Niet alleen Meppelaars voelen zich hierbij betrokken. Vrijwel iedereen kan zich voorstellen hoe afschuwelijk deze situatie voor alle betrokken is.

Maatschappelijk belang

Wie weet is het helemaal niet meer veilig rondom honkbalvelden.  Misschien loopt iedereen wel risico op blauwe plekken of erger.

Link met de actualiteit/timing

Er is geen directe link met de actualiteit of een speciale timing, behalve dat het sportseizoen weer is begonnen. Tijdens de zomerstop zou zo’n ongeluk niet plaatsvinden.

Nieuwswaarde van je persbericht is afhankelijk van het medium

Elke redactie gebruikt bovenstaande nieuwswaarde criteria om te bepalen of ze een bericht publiceren of niet. Daarnaast is de nieuwswaarde van je persbericht ook afhankelijk van het medium. De Meppeler Courant neemt het bericht over de Chihuahua natuurlijk op. Andere regionale kranten doen dat ook. Door de exclusiviteit en de bizarre samenloop van omstandigheden, haalt het bericht ook de landelijke media. Voor een krant die zich specifiek op een bepaalde doelgroep richt, een vakblad zoals Nieuwe Oogst (agrarisch nieuws) is dit bericht echter niet interessant. Hoe exclusief of bizar het nieuws ook is, Nieuwe Oogst plaatst dit niet.

Redacties houden bij het bepalen van de nieuwswaarde rekening met de interesse van hun doelgroep. Daar moet je altijd over nadenken als je een persbericht verstuurt.

Nieuwswaarde bepalen

Nieuwswaarde bepalen is best lastig, daarom heb ik ook een artikel geschreven over een paar praktijksituaties. Dat artikel vind je hier: Nieuwswaarde: hoe val je op als iedereen hetzelfde doet als jij?

Voldoet jouw nieuws aan de meeste van bovenstaande criteria? Stuur het dan maar op. Voldoet je persbericht niet aan de nieuwswaarde criteria? Lees dan mijn artikel waarin ik uitleg hoe je zelf nieuws kunt maken.

Check ook:
Hoe schrijf je een persbericht met nieuwswaarde?
en
Hoe ver van tevoren verstuur je een persbericht? Timing bepaalt je media-succes.

Wil je beter zichtbaar worden en meer naamsbekendheid opbouwen door gratis reclame te maken?

Download dan hier het e-book: 25 manieren om gratis reclame te maken en meer naamsbekendheid te krijgen. Je kunt het meteen downloaden en het kost niks.



 

 



 

Als je mijn boek aanvraagt, ontvang je voortaan ook automatisch mijn maandelijkse publiciteitstips in je mailbox. Wil je dat niet? Dan kun je het e-book ook via de mail bij me aanvragen. Je krijgt het dan zo snel mogelijk; in elk geval binnen een week.

Je leest in mijn privacy-verklaring hoe ik jouw gegevens opsla en waarvoor ik ze gebruik.

Getagd op:        

4 gedachten over “De nieuwswaarde bepalen van je persbericht

  • 8 september 2014 om 20:09
    Permalink

    Hoi Nicky,

    Ik geloof dat je vandaag mijn ebook gedownload hebt, leuk!

    Zelfs heb je overigens ook een fraaie en informatieve website. Mocht je ooit vragen hebben (Internet marketing?!) of als ik je ergens mee helpen kan, hoor ik dat graag.

    Succes met je business!

    Beantwoorden
    • 8 september 2014 om 20:27
      Permalink

      Hoi Rowdy,

      Ik heb inderdaad vandaag jouw ebook gedownload. Voor een volgende blogpost wil ik een lijstje maken met ebooken die je als startende internet-ondernemer gelezen moet hebben. Ik denk dat die van jou ook in mijn lijstje komt.

      Dank je voor je aanbod. Ik houd het in gedachten.

      Andersom kun je mij natuurlijk om hulp vragen als je eens vragen hebt over publiciteit in papieren media!

      Beantwoorden
      • 9 september 2014 om 16:37
        Permalink

        Hoi Nicky,

        Tof dat je aandacht wilt geven aan mijn ebook.

        De kans is groot dat ik binnenkort wel ff om je hulp ga vragen over publiciteit in de media!

        Grt. Rowdy

        Beantwoorden
        • 9 september 2014 om 21:21
          Permalink

          Je krijgt een seintje zodra ik het plaats.

          En je weet me te vinden als je vragen hebt over publiciteit. Ik help graag.

          Beantwoorden

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.