frog-914132_1280Zolang je loopt beschimmelt je gat niet.
Stik niet kindje. Je hebt geld gekost.
Poep je niet dan rust je toch.

Allemaal veelgebruikte uitspraken van mijn Amsterdamse oma. Ze is 14 jaar geleden overleden, maar ik herinner me haar levendig. Ze had een klaterende lach en ze stopte me altijd een zakje dikke, zachte pepermuntjes toe als mama even niet oplette.  Het best herinner ik me haar  levenswijsheden. Gezegdes zou ze zelf zeggen. Tegenwoordig heten ze one-liners.

Met een goede one-liner trek je aandacht en soms word je er zelfs beroemd mee. Zoals Maarten Luther King: I had a dream. Of  Ruud uit Big Brother: Laat je niet gek maken.  Johan Cruijf: Voetballen is simpel, maar simpel voetballen is het moeilijkste wat er er is.

Mijn oma zou zich met haar antieke one-liners prima redden als gast aan tafel bij Humberto Tan of Matthijs van Nieuwkerk. Op  radio en televisie moet je een boodschap vooral kort en krachtig kunnen overbrengen. Liefst met een vleugje humor. En one-liners zijn daar heel geschikt voor. Maar ook in een interview met een krantenredacteur blijft je boodschap  door een korte, snedige zin goed hangen.

Wat is een one-liner precies?

De one-liner is als een kop in krant.  Het vat je boodschap kernachtig samen en maakt nieuwsgierig.

Geen enkel bericht, mening of artikel is zo ingewikkeld dat je het niet kunt indikken tot een enkele zin. Kitty Kilian van de Blogacademie gaat zelfs nog een stap verder. Zij hanteert de één-woord-regel. Het helpt om te leren samenvatten, maar met een enkel woord haal je helaas de media niet. Met een goede one-liner lukt dat wel.

Zelfs als je boodschap onduidelijk is, zorgt een sterke one-liner ervoor dat de mensen zich je herinneren. Cruijff is daarvan het beste bewijs. Ik hou helemaal niet van voetbal. Ik kijk nooit naar voor- of nabeschouwingen, maar toch kan ik hem moeiteloos citeren:

Elk nadeel heb z’n voordeel.
Ik ben overal tegen. Tot ik een besluit neem, dan ben ik ervoor.
Je gaat het pas zien als je het doorhebt.

Geen speld tussen te krijgen.

Verslaggevers vinden die uitspraken fijn, want die kunnen ze mooi citeren. Ze doen het goed als kop in de krant, als aankondiging in het journaal of als tussenkop in een artikel.

Maar laat je niet verleiden tot johancruijffen als je een serieus verhaal wil vertellen. Zorg ervoor dat je je uitspraken kort, helder en duidelijk kunt uitleggen als iemand daarom vraagt. Zorg ook dat je 100% achter je uitspraken staat, want goede one-liners duiken op onverwachte momenten soms weer op in de media.

Waaraan moet een goede one-liner voldoen?

Hij moet kort zijn en lekker bekken. Alliteratie werkt. Een tegenstelling doet het altijd goed. Humor is ook een aanrader. Verder werkt iets onverwachts of een beeldspraak prima. Je kunt ook een spreekwoord een beetje veranderen.

Maar een one-liner is toch vooral iets voor creatieve mensen met humor?

Het helpt wel, maar one-liners hoeven niet persé grappig te zijn. Het gaat er vooral om dat de zin blijft hangen. Als je je verhaal kunt uitleggen in één zin, dan is dat al een one-liner. Maar de boodschap een beetje opleuken vergroot de kans op een citaat in de media.

Kun je niks bedenken? Ook goed. Laat je dan inspireren door anderen. Politici doen dat ook.  D’66 gebruikte  in 2010 bijvoorbeeld de slogan: ,,We hebben drie prioriteiten: onderwijs, onderwijs en onderwijs.’’ Die constructie zie je nu overal opduiken. Zo zei een manager laatst tegen mij: ,,We richten ons het komend jaar op drie dingen: groei, groei en groei.’’ Niet origineel, maar als hij zoiets tegen een journalist zegt, is de kans groot dat hij die uitspraak citeert. Pechtold was trouwens ook niet origineel. Hij had de zin gejat van Tony Blair. Die beloofde op een partijcongres in 1996: education, education en education.

Waar gebruik je one-liners?

Vraag liever: waar niet?  Tijdens interviews voor de krant, de radio of de televisie is het goed om altijd een paar van die krachtige uitspraken bij de hand te hebben. Verder doen one-liners het goed als onderwerpregel voor je e-mail. Als kop boven een artikel. Als samenvatting onderaan je tekst. Of als tagline voor je website.

Hoe maak je je eigen one-liners?

Bedenk eerst waar jij voor staat. Wat heb je te vertellen? Waar gaat jouw bedrijf over? Wat wil je bereiken? Omschrijf dat zo kort en krachtig mogelijk. Daarna schrap je alle overbodige woorden. Streef naar een zin van 10 tot hooguit 15 woorden. Dat  is de kernboodschap. Misschien is die krachtig genoeg. Anders kun je hem nog een beetje opleuken. Zoek voor inspiratie maar eens op oneliners op internet en verander ze zo dat ze jouw boodschap overbrengen.

Mijn oma wist het al: Goed gejat is beter dan slecht verzonnen.

Wil je beter zichtbaar worden en meer naamsbekendheid opbouwen door gratis reclame te maken?

Download dan hier het e-book: 25 manieren om gratis reclame te maken en meer naamsbekendheid te krijgen. Je kunt het meteen downloaden en het kost niks.



 

 



 

Als je mijn boek aanvraagt, ontvang je voortaan ook automatisch mijn maandelijkse publiciteitstips in je mailbox. Wil je dat niet? Dan kun je het e-book ook via de mail bij me aanvragen. Je krijgt het dan zo snel mogelijk; in elk geval binnen een week.

Je leest in mijn privacy-verklaring hoe ik jouw gegevens opsla en waarvoor ik ze gebruik.

 

4 gedachten over “Poep je niet dan rust je toch. (Gebruik one-liners om je boodschap over te brengen)

  • 9 september 2015 om 23:38
    Permalink

    Het, leuk stuk. Onze nieuwe one liner is : ” put the magic in your lighting” , voor workshops waar je ales leert over licht en fotograferen. “Why fake it when you can create it” is meer ons motto, ipv photoshoppen bijvoorbeeld zelf even anders gaan staan zodat de achtergrond beter is (boom uit t hoofd). Ben benieuwd of je ons erin herkent.

    Beantwoorden
    • 10 september 2015 om 08:41
      Permalink

      Annewiek,

      Daar herken ik jullie zeker in! Bovendien past het Engels goed bij jullie internationale uitstraling. Goed gedaan.

      Beantwoorden
  • 9 september 2015 om 18:30
    Permalink

    Dat goed jatten, argh, dat is online een veel te vaak gehoord excuus om álles maar te jatten. Maar goed. Het werkt inderdaad. Die politici – die laten hun oneliners geheid verzinnen door hun spindoctors. Er zijn er maar weinig van wie ik geloof dat ze zelf nadenken. Els Borst deed het. Frans Timmermans.

    Beantwoorden
    • 10 september 2015 om 08:56
      Permalink

      Goed punt Kitty!

      Beter goed gejat dan slecht verzonnen wordt inderdaad misbruikt om online alles maar te jatten. Ik vind dat je bestaande spreuken, gezegdes en one-liners best kunt gebruiken om een passende one-liner of tagline voor jezelf te knutselen. Geen kopie maken, maar als inspiratie omdat we nu eenmaal niet allemaal woordkunstenaars zijn. Het is wel de bedoeling dat je er zo veel mogelijk van jezelf in stopt. 🙂

      Ik geloof ook dat de meeste one-liners van politici verzonnen zijn door spindoctors die hun uitspraken jatten van succesvolle buitenlandse politici.

      Beantwoorden

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.