Je wilt graag meer naamsbekendheid.
Maar heb je wel eens onderzocht hoe zichtbaar je nu al bent?
Ken je jouw eigen reputatie op internet?

Een paar weken geleden zocht ik de website van Karen Rensma, omdat zij mij een vraag had gesteld in de reacties op mijn blog. De naam van haar website wist ik niet, dus typte ik ‘Karen Rensma’ in de zoekbox van Google. Tot mijn stomme verbazing liet Google me geen zoekresultaten zien waarin zij verbonden was met haar website.

Via haar LinkedIn-profiel lukte het me uiteindelijk om haar website op te sporen. Toevallig ben ik als voormalig verslaggever gewend om door te zoeken, ook als het lastig is. Maar een nieuwe klant doet dat niet. Die haakt na de eerste poging af.

Zonde en ook helemaal niet nodig. Met een paar kleine aanpassingen is Karen’s nieuwe website Hardhout & Porcelein nu wel vindbaar in Google als je haar naam intikt. Kijk maar:

google je naam

 

Voordat ik uitleg hoe Karen dat voor elkaar heeft gekregen,  wil ik jou een kleine gewetensvraag stellen:

Hoe vaak googel jij eigenlijk jouw eigen naam?

Nooit?
Hmm.

Typ dan nu meteen maar even je naam in de zoekbalk en toets enter.
Ik wacht wel even.

En?
Laat Google zien wat jij wilt?
Of is het resultaat anders dan je verwachtte?

Misschien verscheen er zelfs helemaal niets?

Want ook dat kan. Als je nergens op je website je naam hebt staan en je hebt geen volledig ingevuld LinkedIn-profiel, dan ben je soms helemaal niet terug te vinden in Google. Dat is vervelend als je tijdens een netwerkgesprek een klik had met een potentiële klant. Of als je in de trein een interessante ontmoeting had met iemand die je in contact kan brengen met je doelgroep. Zij kunnen jou dan niet vinden op internet.

Wie weet bungelt jouw naam en de naam van je gelijknamige schoonmaakbedrijf wel onder een amateurschilder, een wielrenner en een wedstrijdzeiler.
Of je naam staat alleen genoemd in een lijst met kantinediensten voor de paardrijlessen van je dochter.

Want dat gebeurt.

Google kan jouw expertise namelijk alleen goed weergeven als er genoeg online plekken zijn waar jouw naam is verbonden aan je vak of je bedrijf.

Voor vrouwen is dat nog belangrijker dan voor mannen. Ben je bijvoorbeeld alleen vindbaar op je man’s naam? Of ook op je eigen naam? En als mensen je googelen, kom je dan met beide namen bovendrijven? Want sommige mensen kennen je wellicht via je man, anderen kennen alleen je meisjesnaam.

Maar hoe beïnvloed je hoe je zichtbaar bent in Google?

Dat is lastig, want Google beslist dat zelf. En niemand weet precies hoe dat werkt. Maar je kunt wel iets doen voor de vindbaarheid van je eigen naam. Want de concurrentie op je naam is meestal niet zo groot.

Google vindt bepaalde plekken op internet belangrijk. Je LinkedIn-profiel scoort bijvoorbeeld hoog voor je naam.

Ook nieuwswebsites doen het goed. Als je ooit met je naam in een online krant hebt gestaan, dan eindigt dat hoog. Een vermelding in het FD of NRC zal zwaarder wegen dan een regionale uitgave, maar ook artikelen in lokale kranten eindigen hoog in de zoekresultaten.

En Managementboek doet het ook heel goed. Als jij daar je boek verkoopt, dan heb je zelfs kans dat je auteursvermelding bovenaan staat als je op jouw naam zoekt. Andere plekken die goed scoren zijn: Google contacten en Slideshare.

En dan heb je natuurlijk nog je eigen website. Zorg dat ook daar je naam staat op je contactpagina en je over-mij- pagina. Zet je naam ook onder je blogartikelen en op andere plekken op je site. Want je website is de plek waar je zelf controle hebt over je publicaties en daar wil je graag dat mensen een kijkje gaan nemen.

Verder kunnen alle plekken waar je ooit op internet een reactie hebt achtergelaten, zichtbaar zijn in de zoekresultaten. Bijvoorbeeld je reacties onder andermans blogs of als iemand anders jou noemt in een blogartikel op een website.

Echt zo’n beetje alles wat je online doet, kan komen bovendrijven in een zoekopdracht

Daarom is het belangrijk om af en toe te checken wat er tevoorschijn komt als je googelt op je eigen naam.  Het is onmogelijk om je online imago volledig te controleren, maar je kunt het wel beïnvloeden door zelf actief bij te dragen aan kwalitatieve content waar jouw naam bij verschijnt. Zorg dus voor je volledig naam bij al je artikelen, blogs en gastblogs. Reageer op een aardige en waardevolle manier op websites van anderen.

Je laat overal op internet een spoor achter, dat zichtbaar wordt als iemand jou googelt.

Ben je helemaal niet zichtbaar?

Maak dan in elk geval een LinkedIn-profiel aan met je volledige naam. Zorg ook dat je volledige naam op je eigen website staat. Dat kan op de home-page, de contactpagina en je over-mij-pagina. Je kunt er ook voor kiezen om je naam op meer plekken op je site te zetten.

Wat helpt nog meer om in Google gevonden te worden op je eigen naam?

  • Noem je ‘over-mij’ pagina anders. Je kunt aan de achterkant van je website de pagina Nicky Corts noemen, terwijl in je menu gewoon ‘over mij’ staat. Gebruik hier je voor en achternaam.
  • Alle foto’s op je website waar je zelf op staat, krijgen jouw naam. Dus niet ‘img 1233’, maar ‘Nicky Corts’. Ik heb het niet getest, maar ik kan me voorstellen dat het nog beter werkt als je ook je websitenaam in de naam van je foto opneemt.
  • Gebruik op je ‘over mij’ pagina ook een tussenkop (H2) waar je volledige naam in voorkomt. In mijn geval bijvoorbeeld: ‘Wie is publiciteitscoach Nicky Corts?’
  • O ja, en de snippet is ook zo’n plek waar je naam in kunt zetten. De snippet is een kort stukje code of tekst die een highlight vormt van de rest van de tekst. Google laat dat stukje ook zien in de zoekresultaten. Als je de snippets voor je pagina’s wilt aanpassen, gebruik dan de gratis Yoast plugin. Die plugin helpt je sowieso met zoekmachine-optimalisatie van je website en blogs.

En wat als je nou toevallig een veel voorkomende naam hebt?

Zoals Ida de Jong, Marieke Jansen of Johan de Vries. Dan is het wat lastiger, maar juist dan is het belangrijk. Al denk ik niet dat je ooit op de eerste pagina van Google komt als je toevallig Jan Smit heet en niet uit Volendam komt.

En nu?

Kijk af en toe eens wat er gebeurt als je jezelf googelt. Als het je niet bevalt wat je ziet, kun je de zoekresultaten beïnvloeden door jezelf online op de juiste plekken te laten zien, net zoals Karen heeft gedaan. Zorg ook dat je LinkedIn profiel goed is ingevuld en dat je onder je volledige naam vindbaar bent op een pagina op je website.

Wil je beter zichtbaar worden en meer naamsbekendheid opbouwen door gratis reclame te maken?

Download dan hier het e-book: 25 manieren om gratis reclame te maken en meer naamsbekendheid te krijgen. Je kunt het meteen downloaden en het kost niks.



 

 



 

Als je mijn boek aanvraagt, ontvang je voortaan ook automatisch mijn maandelijkse publiciteitstips in je mailbox. Wil je dat niet? Dan kun je het e-book ook via de mail bij me aanvragen. Je krijgt het dan zo snel mogelijk; in elk geval binnen een week.

Je leest in mijn privacy-verklaring hoe ik jouw gegevens opsla en waarvoor ik ze gebruik.

12 gedachten over “Ken jij je eigen online reputatie? En hoe bepaal je jouw imago in Google?

  • 25 oktober 2017 om 12:08
    Permalink

    Bedankt voor de tips. Ik ben zo ongeveer onzichtbaar op internet, en in het kader van mijn werk zal ik daar echt verandering in moeten brengen. Dus je tips komen goed van pas.

    Beantwoorden
  • 16 juni 2017 om 09:23
    Permalink

    Dankjewel Nicky. Ik Google mezelf regelmatig en ben tevreden met het resultaat. Ik heb wel een vraag. Hoe kan ik beïnvloeden welke afbeeldingen Google toont? Ik irriteer me aan een oude header die pontificaal in beeld blijft verschijnen in de eerste weergave. Uiteraard heb ik de header officieel allang gewijzigd. Weet jij of ik nog iets anders kan doen om dit op te lossen?

    Beantwoorden
    • 11 oktober 2017 om 15:09
      Permalink

      Hoi Gerry, jouw reactie is er tussendoor geglipt. Ik zie dat ik nooit heb geantwoord. Foei! Helaas weet ik ook niet hoe je jouw probleem kunt oplossen. Veel van de beslissingen van Google zijn een compleet mysterie. Ik zou in elk geval de oude header helemaal uit de media-databank van mijn website halen.

      Nicky

      Beantwoorden
  • 26 april 2017 om 21:43
    Permalink

    Je hebt gelijk! Even een incognito-venstertje geopend en ja, mijn about-pagina, die mijn eigen naam heeft, staat gelukkig bovenaan. Maar heel snel daarna komt een vermelding van mijn naam wegens een artikel in NRC en ook een heel oud boekje dat iemand tweedehands aanbiedt op Bol.com. De kracht van de oude media en de grote websites, dus!

    Het zal inderdaad helpen om veel in grote media te worden genoemd.

    Beantwoorden
    • 2 mei 2017 om 09:55
      Permalink

      Goed om te lezen dat de pagina’s die je wilt bij jou bovenaan staan. En inderdaad, de kracht van de oude media en de grote websites dus!

      Beantwoorden
  • 20 april 2017 om 15:00
    Permalink

    Nicky, gezien onze samenwerking, heb ik altijd hoge verwachtingen van jouw berichten. Ook dit bericht voldoet aan mijn verwachtingen. Voor een flink deel was het in orde, maar ik kan verder. Dat gaat nu gebeuren. Met dank aan je niet-aflatende bijdragen.
    Pieter

    Beantwoorden
    • 20 april 2017 om 16:07
      Permalink

      Fijn dat het artikel aan de verwachtingen voldoet Pieter. Ik weet dat je de lat hoog legt, dus bedankt voor het compliment. Goed om te zien dat jouw online zichtbaarheid voor een groot deel in orde was. Zo hoort het ook, maar je weet dat pas als je jezelf af en toe checkt in Google.

      Beantwoorden
  • 20 april 2017 om 10:47
    Permalink

    Nicky wat een handige tips schrijf je zeg! En dan niet alleen dit artikel, ik ga het doorzetten naar mijn collega, bedankt! Petra 🙂

    Beantwoorden
    • 20 april 2017 om 11:02
      Permalink

      Hoi Petra,

      Wat aardig, dank je wel! En heel veel succes met jullie leuke en mooie animaties!

      Beantwoorden
  • 19 april 2017 om 20:38
    Permalink

    Hallo Nicky, maar mee even een reactie….. neen ik google nooit op mijn naam en durf dat eigenlijk niet…… Maar heb mee een vraag….. je schrijft “een artikel bij het NRC komt hoog in de zoekresultaten, een plaatselijke krant iets minder maar toch….” wat bedoel je dar juist mee.
    Heb onlangs nog een paar keer gereageerd op lezersbrieven, dit in het Limburgs Dagblad. Ja mijn reactie werd geplaatst. Of bedoel je meer een echt artikel er in geplaatst krijgen, bijvoorbeeld als betoog!
    Nog dank voor je interessesante nieuws, want dat is mijn vraag hoe kom je met jouw eigen nieuws in de krant?
    Mia

    Beantwoorden
    • 19 april 2017 om 21:04
      Permalink

      Hoi Mia, Google kent het verschil tussen een grote, landelijke krant en een plaatstelijke publicatie. Als je online genoemd worsdt op de nieuwssite van een grote kran, dan zet Google dat hoger in de zoekresultaten dan een stukje in de lokale krant. En ik bedoel een artikel dat geschreven is door een journalist. Als je wilt weten hoe je zelf in de krant kunt komen kijk dan eens hier: Hoe kom ik in de krant?

      Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *