Zonder de juiste opbouw van je persbericht kan jouw geweldige nieuws met het grootste gemak in de prullenbak van een redactie belanden. Het gaat gemakkelijk mis als je jouw nieuwtje per ongeluk op een verkeerde manier aan een journalist presenteert. Maar als je je houdt aan de vaste opbouw van een persbericht, dan kan er niets misgaan. Door de vaste structuur van je persbericht weten journalisten dan precies waar ze aan toe zijn.
Persberichten hebben niet voor niks altijd dezelfde indeling.
Die strakke structuur zorgt ervoor dat journalisten in één oogopslag kunnen zien of jouw nieuws interessant is voor hun medium. Verder zorgt de structuur ervoor dat ze belangrijke informatie snel kunnen vinden. En snelheid is belangrijk op redacties.
Een persbericht is als het ware oprolbaar: het belangrijkste staat altijd bovenaan en dingen die minder nieuwswaardig of minder belangrijk zijn, staan verder naar beneden. Zo kunnen redacteuren snel zien waar een persbericht over gaat en of het nieuws interessant is voor hun krant.
Verslaggevers krijgen dagelijks tientallen, soms zelfs honderden persberichten te zien en ze hebben echt geen tijd om die allemaal van A tot Z te lezen. Bovendien zorgt de oprolbare lay-out van een persbericht ervoor dat redacties bij ruimtegebrek of tijdnood het onderste stuk van een persbericht kunnen afknippen. Om gekke verrassingen te voorkomen is het verstandig om je altijd aan dat format van een persbericht te houden. Hieronder geef ik een voorbeeld van de opbouw van een goed persbericht. Ik heb dat verstuurd bij de start van mijn bedrijf en het werd door verschillende media opgepikt. Zoals je hier kunt zien.
Voorbeeld opbouw van een goed persbericht:
—————————PERSBERICHT—————————————
Bloggende boerin Nicky Corts start nieuwsbrief over publiciteit
HAVELTE – Pluimveehoudster Nicky Corts start binnenkort het publiciteitsblog ‘Nicky pent’ vanaf de Trambaanweg 6 in Havelte. Nicky wil haar jarenlange ervaring als verslaggeefster delen met andere ondernemers, zodat die kunnen profiteren van de mogelijkheden van gratis publiciteit in verschillende media. Zij schrijft een blog waarop zij regelmatig, minimaal eens per week, informatieve artikelen over publiciteit plaatst, waarmee iedereen zelf aan de slag kan.
‘Nicky pent’ is afgeleid van ‘Nicky-publiciteit-en-nieuws-tips’, het is ook een andere manier om te zeggen dat Nicky schrijft. Voorlopig is de bloggende boerin vooral druk met het zelf ontwerpen van haar website en het vullen van haar pagina met waardevolle informatie. Zodra de website helemaal klaar is, wil ze ook andere diensten aanbieden, zoals hulp bij het opstellen van een publiciteitsplan voor ondernemers. Ook kan zij persberichten opstellen en (web)teksten redigeren.
De site staat nog in de steigers, maar het blog ‘Nicky pent’ is al te volgen via www.nickypent.nl
———————————————————————————————————————
Noot voor de redactie: voor meer informatie kunt u contact opnemen met Nicky Corts: 06-nummer
Wat is precies de structuur of opbouw van een goed persbericht?
Een persbericht heeft altijd de volgende opmaak:
- Eerste regel: persbericht (zodat je bericht niet per ongeluk op de advertentie-afdeling terecht komt)
- De kop of titel: het nieuws in het kort (de titel moet de journalist verleiden om je persbericht te lezen)
- Intro: de vijf W’s (wie, wat, waar, waarom en wanneer)
- Laatste regel: aanvullende informatie
1: Eerste regel: PERSBERICHT
Boven het persbericht staat ‘’PERSBERICHT’’, zodat iedereen weet dat het gaat om een redactioneel bericht en niet om een betaalde advertentie.
2: De kop van het persbericht: titel, nieuws in het kort
In de kop staat het nieuws of de gebeurtenis. In dit geval dat ik een publiciteitsbureau begin. Bloggende boerin heb ik erin gezet om wat extra aandacht van de redactie te trekken. Ik hoop dat het opvalt, zodat de redactie het persbericht met meer aandacht leest. Een pakkende titel helpt. Lukt het niet om zoiets te verzinnen? Geen nood, de kop: ,,Nicky Corts start publiciteitsbureau’’ is ook voldoende.
3: Intro of lead van het persbericht: de vijf W’s
Het eerste dikgedrukte deel van het persbericht geeft de plaats aan waar het nieuwsfeit plaatsvindt. HAVELTE in dit geval. De rest is bedoeld voor het persbericht in een notendop. In elk geval moeten hier de vijf W’s staan: wie, wat, waar, wanneer en waarom (en eventueel waarmee/waardoor).
Wie doet iets? Nicky Corts
Wat doet ze? Ze start een persbureau
Waar doet ze dat? Aan de Trambaanweg 6 in Havelte
Wanneer is ze daarmee begonnen? Het blog is nu online.
Waarom doet ze dat? Omdat ze haar jarenlange ervaring als verslaggever wil delen met andere ondernemers.
Waartoe? Zodat die (ondernemers) kunnen profiteren van de mogelijkheden van gratis publiciteit in verschillende media.
Je kunt het hierbij laten, maar het is beter om nog wat informatie toe te voegen om het bericht interessanter te maken. Maak je niet druk als dit de eerste keer nog niet lukt. Niet iedereen is een geboren schrijver. Redacteuren kunnen contact met je opnemen als zij het bericht langer of mooier willen maken.
4: Laatste regel van je persbericht:
Maak duidelijk waar het persbericht stopt door een stippellijn en ‘Einde Persbericht’. Onder de stippellijn kun je een contactpersoon en een telefoonnummer vermelden waarop voor het geval een verslaggever nog meer wil weten. Zet daarbij voor de zekerheid: ‘Noot voor de redactie, niet voor publicatie’. Een 06-nummer is handig. Verslaggevers werken niet alleen tijdens kantoortijden. Toen ik bij de krant werkte heb ik op de vreemdste tijden artikelen geschreven.
Je kunt eventueel nog een alinea met wat extra informatie over jouw bedrijf of jouw initiatief toevoegen. Jij weet daar zelf alles van, maar een redacteur weet niks van jou of jouw bedrijf.
Om te zorgen dat je niets vergeet als je een persbericht schrijft, heb ik een checklist gemaakt. Zo weet je zeker dat je niets vergeet.
Zo. Klaar is het persbericht volgens de vaste opmaak.
Dat viel best mee. Na dit voorbeeld kun je zelf een persbericht schrijven volgens dezelfde opzet. Of lijkt het je toch te moeilijk om het zelf te proberen? Dan kun je het schrijven van een persbericht ook uitbesteden aan professionals. Het beste adres daarvoor is het ANP Pers Support. ANP staat voor Algemeen Nederlandse Persbureau. Journalisten maken gebruik van dit bureau om hun kranten en programma’s te vullen. Het voordeel is dat je hiermee meteen op de eerste rij zit. Het nadeel is dat deze professionals duur zijn.
Daarna kun je het persbericht versturen naar verschillende media. Dat kan via de mail, maar ook een persbericht op papier kun je nog steeds inleveren. Je kunt dat ook weer zelf doen, of laten doen door de professionals van het ANP. Dat kost tussen de 150 en 425 euro per persbericht. Als je het zelf doet is het gratis. Lees hier hoe je zelf de adressen van journalisten van verschillende media kunt vinden.
Het email-adres van de redactie is te vinden in het colofon van de krant. Daarin staan allerlei gegevens zoals postadres, email-adres en telefoonnummers. Je kunt deze gegevens ook op internet opzoeken. Via Google vind je nog veel meer adressen van kranten die jouw bericht wel willen plaatsen.
Uiteindelijk bepaalt de redactie of het bericht geplaatst wordt of niet. Dat is een belangrijk verschil tussen een advertentie en een persbericht. Als je een goed persbericht opstelt is de kans groot dat een plaatselijke krant of weekblad jouw nieuws gewoon opneemt in de volgende uitgave.
Wil je nog meer hulp en tips bij het schrijven van je persbericht?
Lees dan mijn boek Experttips voor Free Publicity In een paar uur leer je hoe je zelf een goed persbericht schrijft, verstuurt en verspreidt, zodat je morgen al in de krant kunt staan.
Zou je het liefst morgen al in de krant staan?
Dan is dit boek iets voor jou.
Dit is geen doorsnee managementboek. Dit boek is anders. En anders zijn is een belangrijke voorwaarde als je op zoek bent naar media-aandacht en gratis publiciteit.
Veel boeken over free publicity zijn zo schandalig serieus. Ze gaan over media-strategieën, pers-databanken en het media-landschap. Dat is allemaal heel nuttig, maar eerlijk is eerlijk, het is ook vreselijk saai. En de zoektocht naar gratis publiciteit is juist een uitdagend avontuur.
Daarom heeft dit boek maar één theoretisch hoofdstuk en verder staan er alleen maar praktische tips en leuke anekdotes in. Je kunt er meteen mee aan de slag en je kunt zelfs morgen al op de voorpagina van de krant staan.
E-book voor €9,97 euro direct beschikbaar
Het e-book kun je meteen bestellen en downloaden voor €9,97 euro. Je kunt er dan meteen in beginnen. Het is een zogenaamd epub-bestand zoals je dat ook ontvangt als je een e-boek koopt bij Bol.com bijvoorbeeld. Je kunt het lezen op e-readers. Als je het wilt lezen op een Ipad, tablet of computer heb je daarvoor een e-reader-app nodig. Die kun je gratis downloaden in je appstore. Of je googelt erop.
Vul hier je emailadres in (je kunt ook je factuurgegevens invullen als je het bonnetje in je boekhouding wilt stoppen):
Het is een zogenaamd epub-bestand zoals je dat ook ontvangt als je een e-book koopt bij Bol.com. Je kunt het lezen op alle e-readers. Als je het boek wilt lezen op een Ipad, tablet of computer dan heb je daarvoor een e-reader-app nodig. Dat lijkt ingewikkeld, maar die kun je gratis downloaden in je appstore. Of je googelt erop.
Recencies
Het boek leest echt vlot. Ik had geen enkel moment in het boek waarop ik dacht ‘dit is saai’. De auteur voegt heel vaak leuke verhalen toe (die trouwens echt gebeurd zijn). Nicky laat niet alleen de goede voorbeelden zien maar ook voorbeelden waarbij er iets is fout gelopen. Verhalen van Nicky zelf komen ook in het boek voor. Ik had eigenlijk niet verwacht dat een boek met tips ook gewoon grappig en leuk kan zijn en dat je op sommige momenten zelfs een beetje meeleeft met de auteur alsof je een roman aan het lezen bent.
Uit de review van mijn boek van Jana op haar blog FitSix.
Gratis opvallen is opvallend eenvoudig met de praktische adviezen die Nicky Corts je in dit vlot leesbare boek aanreikt. Snel lezen dus en dan direct aan de slag!
Jos Burgers, spreker en bestsellerauteur van marketingboeken
Ik moest hardop lachen, al vanaf de eerste bladzijde. Maar ik voel me ook zo begrepen, want Nicky beschrijft exact wat ik meemaak: van mijn angst om zichtbaar te zijn tot mijn droom om te wereld te bereiken. Ze daagt me uit en al lezende zie ik het mezelf ook doen!
Divera van der Elst, dé coach voor beginnende coaches
Dit boek is exact zoals ik dat van Nicky verwachtte; scherp, met humor en heerlijk praktisch. Ook als je jezelf nog niet kunt visualiseren als mediaster, zullen haar 50 tips jou gegarandeerd helpen om free publicity in te zetten als effectieve marketingtool voor je bedrijf.
Veronique Prins, businesscoach bij Je zaak voor Elkaar
Dit is geen gortdroog managementboek of super saaie handleiding. Je wilt eigenlijk tijdens het lezen al direct aan de slag. De tips zijn duidelijk, direct uitvoerbaar en motiverend. Het voelde alsof Nicky met me in gesprek was. Ik ben helemaal enthousiast geworden. Een uitkomst voor elke ondernemer/ZZP’er.
Hetty Termaat-Steenbergen van Jouw ouders, mijn zorg, begeleiding thuis bij mensen met dementie
In de media komen leek me een onmogelijke taak, want ik had geen idee hoe de mediawereld in elkaar zit. Dit boek geeft je niet alleen de PIN-code voor gratis publiciteit, maar geeft je ook inzicht in hoe de media werken. Wanneer je deze stappen en tips toepast, gaat het gewoon lukken.
Monica ten Hoove, Financieel Huishoudster
Eigenlijk kende ik als ex-journalist al die tips wel. Nou ja, bijna allemaal. Maar ik dacht dat media-aandacht voor mij als ondernemer niet was weggelegd. Dit boek heeft me de ogen geopend: free publicity is echt voor iedereen. Ook voor mij.
Leonore Noorduyn, schrijfcoach en tekstschrijfster bij De Schrijfster
Ideaal voor beginnende ondernemers om deze skills onder de knie te krijgen. Maar ook een prettige opfrisbeurt voor elke brand & communicatie specialist om er op een originele manier weer even aan herinnerd te worden dat de sleutel tot succes niets te maken heeft met een grote zak geld.
Monique Ruesink, brand & communicatiemanager bij WeeRide Europe B.V.
Het lekker lezende boek van Nicky Corts geeft praktisch tips en vooral do en don'ts om gratis exposure te krijgen. Het motiveert, inspireert en legt helder uit hoe en ook wanneer je wat moet doen.
Klaziena Waerts, Craving Watchers
Direct aan de slag voor €9,97 euro?
Goed om dit te zien! Bij het schrijven van persberichten in het verleden voor studentengezelschappen kreeg ik van bestuursgenoten nog wel eens de kritiek dat het bericht te saai en droog was, wat nog wel eens het resultaat kan zijn van het je houden aan zo’n strak format.
Ik schrijf nog steeds wel eens persberichten en het is fijn om dergelijke kritiek dan in ieder geval te kunnen verwijzen naar dit artikel. (Natuurlijk hoeft een persbericht niet per se saai en droog te zijn, maar in de gevallen die ik noemde was de kritiek inderdaad vooral op de vorm, en niet op de inhoud.)
Hoi Bas, het is soms inderdaad lastig dat je een strak format hebt. Verwijs in gevallen van dergelijke kritiek gerust naar dit stuk. Dank je voor je reactie.
Super fijn dit blog Nicky!
Ik heb doorgelinkt vanaf je laatste blog naar 52 tips voor gratis publiciteit. Ik heb natuurlijk je webinar van jou en Denise bekeken en toch haal ik hier nog meer tips uit. B.v hoe je dus een persbericht schrijft!
OP dit moment ben ik met iets bezig wat eventueel op tv uitgezonden gaat worden, maar ik sta nog in de wacht of het doorgaat.
Dus ik neem jullie tips ter harte. Ondertussen maar eerst verhuizen en bouwen , want dat gaat nu voor . Zonder huis doe je immers niets.
Hoi Ibolya, wat fijn om te horen dat je elke keer weer nieuwe tips ondekt waar je verder mee kan. Ik ben ook heel benieuwd of je tv-optreden doorgaat. Heel veel succes!
Bedankt voor het delen van de informatie Nicky. Hier heb ik wat aan!
Ik heb nog een vraag. Ik wil eindigen met hoe men contact kan opnemen. Bijvoorbeeld de website http://www.teuser.nl en/of het telefoonnummer. Maar ik ben bang dat met het oprollen van het persbericht alinea’s uiteindelijk gaan verdwijnen en daarmee ook de slotzin. Dan moet ik deze info al eerder melden. Of is mijn angst onterecht?
Dank voor je antwoord.
Hoi Peter,
Fijn dat je wat aan deze informatie hebt! Je stelt een heel goede vraag. In verband met de oprolbaarheid van een persbericht, zou je verwachten dat je de belangrijke contactinformatie niet onderaan moet zetten. Maar als je de contactgegevens bovenaan zet, dan ziet een journalist jouw persbericht meestal als te commercieel en zal hij het niet plaatsen. Ik adviseer daarom om af te sluiten met de contactgegevens. Meestal neemt een redacteur dat dan gewoon over, ook als hij het persbericht inkort.
“Int*R*o: de vijf W’s”
Hoi Sido, dank je voor het opmerken en doorgeven van de foutjes. Ik verbeter ze meteen.
“Om gekke verrassingen te voorkomen is het verstandig je altijd aan dat format van een persbericht *TE* houden.”