Hart van Nederland op bezoek bij Egg-tivity.

Je vindt een interview voor de krant eng?
Logisch.
Verslaggevers zijn gevaarlijk.

Ze zijn gewapend.
Met een pen. Of een microfoon.

Onzin natuurlijk. Je hoeft niet bang te zijn voor een journalist. Ze willen jouw kant van een verhaal horen en ze zijn er zelden op uit om jou onderuit te halen. Maar er kan best iets mis gaan in de zoektocht naar een goed verhaal. Er staan best wel eens fouten in de krant. Vervelend voor de journalist, maar nog veel vervelender voor degene waar het over gaat.

Hoe sluipen er fouten in media?

Verslaggevers zijn nieuwsgierig. Daar kunnen ze niets aan doen, daar zijn ze op geselecteerd. Ze stellen ook aan de lopende band vragen. Heel veel vragen.

En ze zijn oprecht in jouw antwoorden geïnteresseerd, anders zouden ze hun werk niet goed kunnen doen. En dat voel jij tijdens een interview. Het is prettig als iemand belangstellend luistert naar wat jij te melden hebt.

Maar pas op!

Alles wat jij een journalist vertelt, kan hij gebruiken voor zijn verhaal. Uit alles wat jij zegt, filtert een verslaggever de informatie die voor zijn lezers interessant is. En dat is niet altijd hetzelfde als wat jij graag in de krant wilt hebben.

De overeenkomst tussen een interview en een cappuccino

Het is net koffiezetten: je giet er water in en er komt geurige koffie uit.

Het beginproduct (jouw verhaal) is hetzelfde, maar het eindresultaat is veel lekkerder.

(Dit geldt natuurlijk alleen als je toevallig net als ik van koffie houdt, denk anders aan een kopje thee of een glaasje ranja.)

Als een journalist zijn verhaal heeft geschreven, kijkt er vervolgens nog een eindredacteur naar het artikel. Die maakt het stuk nog lekkerder met een pakkende kop (een flinke scheut opgeklopte melk) en een paar leuke tussenkopjes (suikerklontjes). Wat overblijft is een heerlijke cappuccino, maar dat lijkt al lang niet meer op het water dat je in het filter giet.

Dat vind jij als geïnterviewde misschien gek, maar dat is het werk van journalisten. Daarvoor worden ze betaald. Het is hun taak het belangrijke, interessante nieuws te ontdekken en daar een lekker leesbaar stukje van te maken.

Journalisten leggen verbanden, filteren informatie, voegen een scheutje kennis over andere onderwerpen toe en… voilà… er ontstaat een nieuwsbericht.

Hoe kun je jezelf voorbereiden op een interview?

Als je je vooraf voorbereid op het interview, heb je zelf veel invloed op het eindresultaat. Bedenk welke punten je naar voren wilt brengen in een gesprek. En, nog belangrijker, bedenk ook wat je beter niet kunt zeggen.

En vertel dat dan ook niet!

Wijd ook niet teveel uit. Hoe meer je vertelt, hoe groter de kans dat een verslaggever daar iets interessants in hoort en daarop doorgaat. En daar vervolgens ook over publiceert. Dat is zijn werk.

Natuurlijk kun je vragen of een verslaggever iets uit de krant wil houden, maar mijn ervaring is dat dat lang niet altijd goed gaat.

Verwar journalisten niet met vrienden

Verder zijn journalisten net mensen.

Je kunt gezellig met ze praten en koffie drinken tijdens zo’n interview. Verslaggevers weten veel en hebben een brede interesse, dus is een interview meestal heel leuk en interessant. Het is net een gesprek met een goede kennis of buurman die veel van je wil weten.

Maar hoe prettig het gesprek ook verloopt, een journalist is niet je beste vriend of vriendin. Een journalist zit daar om nieuws en interessante verhalen te ontdekken.

Zeg dus nooit iets tegen een verslaggever dat de volgende dag niet op de voorpagina van de krant mag staan.

Wil je beter zichtbaar worden en meer naamsbekendheid opbouwen door gratis reclame te maken?

Download dan hier het e-book: 25 manieren om gratis reclame te maken en meer naamsbekendheid te krijgen. Je kunt het meteen downloaden en het kost niks.



 

 



 

Als je mijn boek aanvraagt, ontvang je voortaan ook automatisch mijn maandelijkse publiciteitstips in je mailbox. Wil je dat niet? Dan kun je het e-book ook via de mail bij me aanvragen. Je krijgt het dan zo snel mogelijk; in elk geval binnen een week.

Je leest in mijn privacy-verklaring hoe ik jouw gegevens opsla en waarvoor ik ze gebruik.

Getagd op:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *