voorbereiden pers interview‘Heb je mijn advertentie niet gelezen? Ik. Heb. Haar. Niet. Zwanger. Gemaakt.’

‘Ze is dus in verwachting?’
‘Geen idee.’
‘Maar waarom wilt u dat dan in de krant zetten?’
‘Geen commentaar.’

Het is twintig jaar geleden. Ik werkte als verslaggever voor een regionale krant. Een plaatsgenoot wilde een advertentie plaatsen in het blad waarvoor ik werkte. De tekst: Mijn personeel is niet zwanger van mij.

De redactiechef stuurde me op pad om de achtergrond te onderzoeken.

Ik had nog niet genoeg levenservaring om vraagtekens te plaatsen bij zo’n opdracht.
En ik werkte nog niet lang genoeg als verslaggever om te durven weigeren.
Dus ik ging.

Ik kende de winkelier. We maakten wel eens een praatje. Maar over de zwangerschap kreeg ik niets uit hem los. Hij keek me alleen hulpeloos aan. Ik keerde beschaamd en zonder verhaal terug naar de redactie.

Dat is de énige keer dat iemand weigerde mijn journalistieke vragen te beantwoorden.

En dat is gek.

Een verslaggever stelt elke dag persoonlijke, ongemakkelijke en zelfs impertinente vragen aan tientallen onbekenden.

Als iemand anders je die vragen zou stellen, zou je weigeren. Of hem een oplawaai verkopen. Maar een journalist krijgt antwoord. Op alles. Alleen politici zijn voorzichtig. Die denken lang na. Formuleren hun antwoord terwijl ze nadenken over de gevolgen en weigeren soms commentaar.

Waarom geef je verslaggevers eigenlijk altijd antwoord?

Je voelt je gevleid.
Logisch. Je bent blijkbaar een autoriteit aan wie je vragen kunt stellen over een bepaald onderwerp.

Je bent overdonderd.
Als de journalist belt zit je net een banaan te eten. Je staat op het punt om de kinderen uit school te halen of je moet nodig naar de wc. Dan overvalt zo’n vraag je en voor je het weet geef je antwoord.

Je kunt niet weigeren.
Het is natuurlijk wel een verslaggever. Iemand met de macht om iets aardigs of juist onaardigs over jou te zeggen.

Je antwoordt uit onwetendheid.
Je hebt geen idee dat dat stuk in de krant er morgen heel anders kan uitzien dan je hoopt.

Je hebt geen keus.
Als je niet antwoordt, maakt de journalist een stuk zonder jouw commentaar erbij.

Je bent blij met gratis publiciteit.
Dan ga je toch niet moeilijk doen als een verslaggever belt?

Is het veiliger om geen antwoord te geven als een journalist je vragen stelt?

Nee, dat is ook niet handig. Zelfs als je liever geen antwoord geeft, kun je journalisten maar beter te woord staan. Ze publiceren het stuk toch. Of je meewerkt of niet. Als je antwoord geeft heb je in elk geval invloed op het eindresultaat.

Maar je kunt aan het begin van het gesprek de rollen omdraaien. Voordat je meewerkt stel je eerst zelf een paar belangrijke vragen. Dan flap je er geen dingen uit die je niet in de krant wil hebben. En je krijgt dan een goede indruk van het soort artikel of programma waar je in terecht komt. Als je daar niet achter staat, kun je alsnog weigeren mee te werken. Of je vraagt een half uur bedenktijd.

Wat voor vragen kun je stellen?

Je wilt weten waar je aan meewerkt. Dus denk bijvoorbeeld aan de volgende vragen:

  • Voor welk medium is dit interview?
  • Wat is de aanleiding voor deze vragen?
  • Wat is de boodschap van het bericht?
  • Wanneer verschijnt het?
  • Hoe lang duurt het interview?
  • Wat is de reden waarom u mij interviewt?
  • Mag ik de tekst vooraf lezen?
  • Word er een foto gemaakt?

Een redacteur kijkt daar niet van op. Het zijn legitieme vragen.

Of je je wel of niet laat interviewen hangt af van de antwoorden. Als je denkt dat het schadelijk is om mee te werken, weiger dan. Zoals de middenstander die zijn personeel helemaal niet zwanger had gemaakt. Of vraag om bedenktijd en vraag advies aan iemand die verstand heeft van media en publiciteit.

Wat moet ik onthouden?

Laat je niet overdonderen door een journalist. Stel een verslaggever eerst zelf een paar belangrijke vragen. Als de antwoorden je bevallen, kun je meewerken aan een interview. Als je denkt dat het schadelijk is, vraag dan bedenktijd en overleg met iemand die weet wat de gevolgen zijn van vervelende publiciteit.

Kun je je nu al voorbereiden?

Natuurlijk. Sla de bovenstaande vragen op in je telefoon. Als een verslaggever belt, vraag dan of hij over een half uur kan terugbellen. Gebruik die tijd om de vragen op te zoeken en je kort voor te bereiden. Zo voorkom je dat je iets aan een verslaggever vertelt waar je later spijt van krijgt.

Wil je beter zichtbaar worden en meer naamsbekendheid opbouwen door gratis reclame te maken?

Download dan hier het e-book: 25 manieren om gratis reclame te maken en meer naamsbekendheid te krijgen. Je kunt het meteen downloaden en het kost niks.



 

 



 

Als je mijn boek aanvraagt, ontvang je voortaan ook automatisch mijn maandelijkse publiciteitstips in je mailbox. Wil je dat niet? Dan kun je het e-book ook via de mail bij me aanvragen. Je krijgt het dan zo snel mogelijk; in elk geval binnen een week.

Je leest in mijn privacy-verklaring hoe ik jouw gegevens opsla en waarvoor ik ze gebruik.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *