Je hebt al een paar keer een persbericht verstuurd, maar het wordt steeds maar niet geplaatst. Toch stond die therapeute van drie blokken verderop vorige week alwéér op de voorpagina.

Hoe flikt ze dat toch?
En wat doe jij verkeerd?

Je snapt best dat de redactie een keuze moet maken en dat er soms geen ruimte is voor je berichtje. Maar als je ziet dat zij wel de krant haalt, dan wil jij dat ook. Je wil best weer een persbericht versturen, maar is dat wel handig? Straks denkt de redactie: daar heb je haar weer. En je wil niet opdringerig overkomen.

Hoe zorg je ervoor dat jouw persbericht óók geplaatst wordt?

Dat hangt er vanaf waarom de redactie jouw persbericht niet plaatst. Er kunnen een paar dingen aan de hand zijn:

  • Domme pech
    Soms is de krant gewoon vol. En dan kan je bericht er niet meer bij. Het is echt niet raar om na een paar weken opnieuw een persbericht te sturen. Als het nieuws dan nog actueel is, kun je zelfs precies hetzelfde persbericht gebruiken.
    Pas wel de onderwerpregel van je mail aan. Zorg dat die nieuwsgierig maakt.
    Bedenk ook een pakkende titel en verstuur je persbericht nog een keer.
  • Je persbericht bevat geen aantrekkelijk nieuws:
    Tsja, dan gaat het niet lukken om de krant te halen, hoe vaak je je persbericht ook verstuurt. In dat geval moet je leren wat aantrekkelijk is voor journalisten en hoe je jezelf en je bedrijf mediageniek maakt.
  • Jouw concurrent heeft vrienden op de redactie:
    Als de moeder van die therapeute op de redactie werkt, heeft ze een ingang waarmee ze makkelijker in de krant komt dan jij. Dat is niet eerlijk, maar zo werkt het nu eenmaal. Jij zult dan een persbericht met een hogere nieuwswaarde moeten sturen.
    Je kunt eens bedenken of je misschien toch iemand kent. Werkt daar de moeder van een schoolvriendje van je zoon? Of de broer van de voorzitter van de voetbal? De zus van de buurman? Heel vaak blijkt dat je zelf iemand kent bij een plaatselijke krant, maar dat je dat niet weet. Je hebt er gewoon nog nooit over nagedacht.
    Verder kun je via Twitter contact leggen met journalisten. Volg ze een tijdje, reageer op hun tweets en deel hun berichtjes. Dan is het makkelijker om de volgende keer contact met ze te leggen als je een persbericht wilt versturen.
  • Je concurrent heeft een financiele regeling met de redactie.
    Wat?
    Kan dat?
    Ja, helaas wel. De lokale huis-aan-huisbladen zijn advertentiekranten. Die vinden inkomsten belangrijker dan nieuws. Dat jij nieuws hebt, is bij een advertentiekrant daarom geen garantie op succes. Een advertentie wel.
    Meestal neemt zo’n krant vanzelf contact met je op als je een paar keer een persbericht hebt gestuurd. Ze vragen je dan om een advertentie te kopen. Je kunt onderhandelen: alleen een advertentie als je ook een redactioneel stuk in de krant krijgt. Dat heeft je concurrent die zo vaak in de krant staat ook gedaan.
    Pas wel op: alleen advertentiebladen zijn gevoelig voor die tactiek. Als je per ongeluk bij een dagblad probeert een artikel te kopen in ruil voor een advertentie dan heb je een probleem. Jouw naam verschijnt dan op de zwarte lijst en niet in de krant.

Dus wat doe je als je persbericht wéér niet geplaatst wordt?

Probeer het een paar weken later opnieuw. Lukt het dan weer niet, bel dan na drie dagen met de redactie. Informeer eerst of ze een paar minuten tijd voor je hebben. Als ze vlak voor een deadline zitten, hebben ze het veel te druk. Informeer dan naar een geschikt tijdstip om terug te bellen.

Vraag vriendelijk waarom je persbericht steeds de krant niet haalt en wat voor berichten ze wel zoeken. Als ze ander nieuws willen, kun je je persberichten daarop aanpassen. Als ze in ruil voor redactionele aandacht willen dat je een advertentie koopt, vertellen ze je dat ook.

Is redactionele aandacht kopen in een huis-aan-huisblad een goed idee?

Dat is voor mij een gewetensvraag. Als voormalig verslaggever zeg ik natuurlijk nee. Maar als ondernemer zeg ik: als niets anders lukt, probeer het dan een keer. Je merkt vanzelf of jouw doelgroep positief reageert. Als je de advertentiekosten terugverdient met een paar nieuwe klanten, dan is dit voor jou een geschikte manier om reclame te maken. Werkt het niet? Besteed je geld dan aan iets anders.

Bovenstaande tekst is tip 44 uit mijn boek Experttips voor Free Publicity, maak je bedrijf zichtbaar in de media met de PIN-code voor gratis publiciteit. 

Wil je graag gratis je bedrijf promoten via de media en ook nog een beetje snel?
Zou je het liefst morgen al in de krant staan?
Dan is dit boek iets voor jou.

Experttips voor Free PublicityDit is geen doorsnee managementboek. Dit boek is anders. En anders zijn is een belangrijke voorwaarde als je op zoek bent naar media-aandacht en gratis publiciteit.

Veel boeken over free publicity zijn zo schandalig serieus. Ze gaan over media-strategieën, pers-databanken en het media-landschap. Dat is allemaal heel nuttig, maar eerlijk is eerlijk, het is ook vreselijk saai. En de zoektocht naar gratis publiciteit is juist een uitdagend avontuur.

Daarom heeft dit boek maar één theoretisch hoofdstuk en verder staan er alleen maar praktische tips en leuke anekdotes in. Je kunt er meteen mee aan de slag en je kunt zelfs morgen al op de voorpagina van de krant staan.

E-book voor €9,97 euro direct beschikbaar


Het e-book kun je meteen bestellen en downloaden voor €9,97 euro. Je kunt er dan meteen in beginnen. Het is een zogenaamd epub-bestand zoals je dat ook ontvangt als je een e-boek koopt bij Bol.com bijvoorbeeld. Je  kunt het  lezen op e-readers. Als je het wilt lezen op een Ipad, tablet of computer heb je daarvoor een e-reader-app nodig. Die kun je gratis downloaden in je appstore. Of je googelt erop.

Vul hier je emailadres in (je kunt ook je factuurgegevens invullen als je het bonnetje in je boekhouding wilt stoppen):







Het is een zogenaamd epub-bestand zoals je dat ook ontvangt als je een e-book koopt bij Bol.com. Je  kunt het lezen op alle e-readers. Als je het boek wilt lezen op een Ipad, tablet of computer dan heb je daarvoor een e-reader-app nodig. Dat lijkt ingewikkeld, maar die kun je gratis downloaden in je appstore. Of je googelt erop.

Recencies


Het boek leest echt vlot. Ik had geen enkel moment in het boek waarop ik dacht ‘dit is saai’. De auteur voegt heel vaak leuke verhalen toe (die trouwens echt gebeurd zijn). Nicky laat niet alleen de goede voorbeelden zien maar ook voorbeelden waarbij er iets is fout gelopen. Verhalen van Nicky zelf komen ook in het boek voor. Ik had eigenlijk niet verwacht dat een boek met tips ook gewoon grappig en leuk kan zijn en dat je op sommige momenten zelfs een beetje meeleeft met de auteur alsof je een roman aan het lezen bent.

Uit de review van mijn boek van Jana op haar blog FitSix.

Gratis opvallen is opvallend eenvoudig met de praktische adviezen die Nicky Corts je in dit vlot leesbare boek aanreikt. Snel lezen dus en dan direct aan de slag!
Jos Burgers, spreker en bestsellerauteur van marketingboeken

Ik moest hardop lachen, al vanaf de eerste bladzijde. Maar ik voel me ook zo begrepen, want Nicky beschrijft exact wat ik meemaak: van mijn angst om zichtbaar te zijn tot mijn droom om te wereld te bereiken. Ze daagt me uit en al lezende zie ik het mezelf ook doen!
Divera van der Elst, dé coach voor beginnende coaches

Dit boek is exact zoals ik dat van Nicky verwachtte; scherp, met humor en heerlijk praktisch. Ook als je jezelf nog niet kunt visualiseren als mediaster, zullen haar 50 tips jou gegarandeerd helpen om free publicity in te zetten als effectieve marketingtool voor je bedrijf.
Veronique Prins,  businesscoach bij Je zaak voor Elkaar

Dit  is geen gortdroog managementboek of super saaie handleiding.  Je wilt eigenlijk tijdens het lezen al direct aan de slag. De tips zijn duidelijk, direct uitvoerbaar en motiverend. Het voelde alsof Nicky met me in gesprek was. Ik ben helemaal enthousiast geworden. Een uitkomst voor elke ondernemer/ZZP’er.
Hetty Termaat-Steenbergen van Jouw ouders, mijn zorg, begeleiding thuis bij mensen met dementie

In de media komen leek me een onmogelijke taak, want ik had geen idee hoe de mediawereld in elkaar zit. Dit boek geeft je niet alleen de PIN-code voor gratis publiciteit, maar geeft je ook inzicht in hoe de media werken. Wanneer je deze stappen en tips toepast, gaat het gewoon lukken.
Monica ten Hoove, Financieel Huishoudster 

Eigenlijk kende ik als ex-journalist al die tips wel. Nou ja, bijna allemaal. Maar ik dacht dat media-aandacht voor mij als ondernemer niet was weggelegd. Dit boek heeft me de ogen geopend: free publicity is echt voor iedereen. Ook voor mij.
Leonore Noorduyn, schrijfcoach en tekstschrijfster bij De Schrijfster

Ideaal voor beginnende ondernemers om deze skills onder de knie te krijgen. Maar ook een prettige opfrisbeurt voor elke brand & communicatie specialist om er op een originele manier weer even aan herinnerd te worden dat de sleutel tot succes niets te maken heeft met een grote zak geld.
Monique Ruesink, brand & communicatiemanager bij WeeRide Europe B.V. 

Het lekker lezende boek van Nicky Corts geeft praktisch tips en vooral do en don'ts om gratis exposure te krijgen. Het motiveert, inspireert en legt helder uit hoe en ook wanneer je wat moet doen.
Klaziena Waerts, Craving Watchers

Direct aan de slag voor €9,97 euro?







Experttips voor Free Publicity

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.